Gå til innhold

Test: Bluegears b-Enspirer, PCI Gamer/HTPC Lydkort


Anbefalte innlegg

Test: Bluegears b-Enspirer, PCI Gamer/HTPC Lydkort

 

Da er min første brukertest på forumet klar, og først ut er lydkortprodusenten Bluegears med sitt velrenomerte b-Enspirer som har høstet en mengde svært så positive omtaler. Bluegears leverer en god del forskjellige PC produkter, vifter, grafikk og harddisk kjølere, tastatur og mus osv. Det som gjør at jeg kjenner igjen Bluegears navnet, er strømforsyningene deres: Be Quiet! på 600W og 700W. Nå er det deres andre generasjons lydkort som skal under lupen, og jeg må si jeg er litt spent på dette kortet!

 

benspirer01zu8.th.jpg benspirer06tm3.th.jpg benspirer04id8.th.jpg

 

Innledning:

La meg begynne først med at lydbrikka på Bluegears b-Enspirer, altså er den nå ganske så berømte CMI-8788. Den samme brikka som brukes på Auzentech X-Meridian 7.1, som på sin side har gledet HTPC entusiaster i mange måneder med lyd i toppklasse. Nå gjenstår det å se om Blueagears b-Enspirer kan overbevise, til tross for at det er vesentlig billigere enn X-Meridian. Må understreke her at jeg ikke har fått testet X-Meridian ennå, og kan derfor ikke sammenligne lydkvaliteten på disse to kortene.

 

Denne testen kommer i all hovedsak å dreie seg om lydkvalitet på bra hodetelefoner, i både musikk/film og spill. Dette er for det meste det vanlige oppsettet for en PC-spiller, og for en som er glad i go'lyd på sin mp3 samling eller filmer. Jeg velger bevisst å legge mest vekt på dette og ikke lage en meterlang test av HTPC egenskapene, siden b-Enspirer allerede er godt kjent for å levere varene i bøtter og spann på dette område.

Jeg kommer til å teste noe nytt og noe gammelt på spillfronten for å prøve å finne ut om dette kan være et alternativ for alle de som ikke får X-FI til å fungere tilfredstillende på sin PC, eller bare vil ha bedre lydkvalitet enn det de har nå.

benspirer03fx9.th.jpg benspirer02lt5.th.jpg benspirer07jx0.th.jpg

Pent i rødt og gull! Fargekodede tillkoblinger, optisk inn/ut er bra! Det nødvendigste følger med, men ikke mer!

 

Innstallasjon

Når det gjelder muligheten til å fritt velge hvilken PCI-slot du vil plassere lydkort i, har jeg som Creative bruker opplevd mye rart på dette området. Skjeldent har Creative kortene frivillig latt seg plassere i en PCI-slot med delt IRQ uten å klage høylytt. I denne sammenhengen er det meget hyggelig å se at b-Enspirer fungerer perfekt i en PCI-slot med delt IRQ. Absolutt ingen tendenser til problemer i det hele tatt, og deilig med luft under skjermkortet igjen!

Lastet ned siste driver fra Bluegears hjemmeside, og etter en lekende lett driver/software innstallering på 19.3mb, var allt klart for testing!

 

 

Lydkvalitet i musikk/film:

Som de fleste sikkert er enige i, er lyttertester ytterst subjektive og baseres mye på tillit til testeren. Men, uansett, her kommer i allefall mine egne meninger om lydkvaliteten til Bluegears b-Enspirer på musikk og film, basert på mange års lidenskap for lydkvalitet som vekker sansene til liv. Sennheiser HD565 Ovation ble brukt i denne delen av testen, og alle lydtester spilles "flatt", det vil si uten justering av bass/diskant eller EQ.

 

cpl1gf2.th.jpg cpl2td8.th.jpg

Enkelt, pent og et oversiktlig kontroll panel. Virker raskt og resposivt. Allt er "flatt" under lydtesten!

 

Det første som slår meg, er hvor imponerende b-Enspirer låter. Detaljer i lydbilde kommer mer frem, og lyden virker varmere og mer ubehandlet enn lyden i X-Fi XtremeMusic og Audigy kortene på absolutt alle mine mp3 favoritter og CD-er. Film musikken til "Gladiator" og "Da Vinci Koden" blir presentert på en glimrende måte og er helt klart det beste jeg har hørt av lydkort til PC så langt. I nyere tid, så er det Audigy, Audigy2 ZS og X-Fi XtremeMusic, som har vært lydkortene i mine maskiner, og på musikk når ingen av disse opp til b-Enspirer. b-Enspirer mangler muligheten til bytte av OPAMPS som X-Meridian kan, men dette var ikke noe jeg savnet, for lyden oser klasse lang vei.

 

RightMark 3DSound v2.3 test!

For å se litt på ytelsen og CPU bruken på b-Enspirer og CMI8788 brikka, bruker jeg RightMark 3DSound v2.3.

Siden jeg har solgt mitt X-Fi XtremeMusic, blir denne testen i RightMark mer for å informere enn en direkte sammenligning. Innstillingene er: 192khz, 128 buffers og 60 på tid.

rightmark1mo7.th.jpg rightmark2tg7.th.jpg rightmark3hm8.th.jpg

b-Enspirer overbeviser i disse testene, måtte opp på høyeste innstillinger for at det skulle bli noe CPU bruk å snakke om!

 

Hardware oppsett:

C2D [email protected] 7x500

Gigabyte DQ6 P965

Corsair 2048mb DDR2 6400C4 1:1 1000mhz

XFX 8800GTX XXX 630M

Tt Toughpower 750W

Spill hodetelefoner: Ultrasone "HS-75"

 

Spilltesting!

Jeg begynner med det eldste spillet, America's Army. Jeg har spillt America's Army i flere år nå, og som "v2^Ourasi" har jeg plaget motstandere med "go'lyd" i lange tider. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig lyden er i akkurat dette spillet, her er lyden din aller beste venn.

sfcsar38003dt8.th.jpg Høyeste lydkvalitet er et "must" i America's Army!

b-Enspirer's CMI-8788 støtter ikke OpenAL i hardware ennå, den eneste innstillingen som da blir aktuell er "3D Audio" som normalt gir bedre FPS men lavere lydkvalitet. På denne innstillingen overassker b-Enspirer med å låte meget bra, høyere FPS skader heller ikke. Med gode hodetelefoner kan jeg trygt annbefale b-Enspirer til America's Army.

 

Battlefield 2

I Battlefield 2, som også er et openAL spill, er lydinnstillingene litt mer velvillige. Her kan man sette "Hardware" i lydinnstillingene, og dette gir en meget god lyd, men EAX kan ikke brukes med denne innstillingen. Den sikreste innstillingen er nok "Software+EAX", som også gir bra lyd, men ikke fullt så bra som i "Hardware".

Spiller ikke dette spillet så mye selv, men FPS synes å være akkurat som med Creative kortene, så her er b-Enspirer et godt alternativ for de som ikke absolutt må ha de høyeste EAX modusene.

45889415804kg1.th.jpg b-Enspirer fungerer også meget bra til Battlefield2!

 

Lost Planet

DX10 demoen til Lost Planet er perfekt for å se om de nye b-Enspirer driverne til Vista 32/64bit duger, og for å finne ut hvordan lyden er i et DX10 spill. Jeg veit ikke hva slags lydmotor denne demoen bruker, men den trives svært godt på b-Enspirer. Om dette er et tegn på hvordan lyden på b-Enspirer blir i Vista og DX10, er det bare å glede seg for lyden er bare rett og slett strøken.

lpwallpaper41024x768ps4.th.jpgFørste smak av DX10, imponerende lyd!

 

Konklusjon

Etter en uke med Bluegears b-Enspirer i maskinen, har jeg ingenting annet å si enn at jeg er mektig imponert. Lydkvaliteten på dette kortet i musikk og film er den beste jeg har hørt så langt, og HTPC egenskapene er rett og slett en drøm. Sanntids konvertering fra stereolyd til DTS 7.1 for blant annet xvid og divx, og fra stereo til AC3 via optisk S/PDIF ut til reciever o.l. er meget bra.

Selv i spill overbeviser dette lydkortet, ingen problemer å spore i det hele tatt, og lyden var meget bra i både Battlefield 2 og America's Army, mens i Lost Planet var den bare helt utrolig. b-Enspirer koster ikke langt unna halvparten av X-Meridian, og rett ut av esken må jeg si dette er et rivende godt kjøp! Det største minuset med Bluegears b-Enspirer lydkortet, er at det ikke er mitt!

 

+ Fungerer 100% med delt IRQ

+ Bra og oversiktlig software, og ingen unødvendige prosesser!

+ Fantastisk lydkvalitet

+ Meget bra lyd i alle spillene jeg fikk testet

+ HTPC egenskaper i toppklasse

+ Svært gode tilkoblingsmuligheter

+ Billig sammenlignet med den mest kjente konkurenten

+ Utrolig lav CPU bruk

+ Gode Vista 32/64bit drivere

 

- Mangler full OpenAL støtte (men ser ut som om dette kommer snart)

 

Karakter: 9/10

 

Link til b-Enspirer i prisguiden: https://prisguiden.no/product.php?productId=78485

 

Takk til NetShop.no som sendte kortet til test!

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Eier nå ett Blugears b-Enspirer, og dersom noen lurer på noe om dette kortet er det bare å spørre ivei. Har også fått endel erfaring når det gjelder valg av drivere til både Vista og XP, og spill innstilinger som ikke dekkes av testen...

8955376[/snapback]

 

Jeg har tenkt på dette kortet i noen måneder nå, men jeg er veldig skeptisk til drivere for vista. Er det 100% stabilt?

 

Jeg skal bruke kortet i en HTPC med vista premium.

 

Det står mellom dette kortet og BlueGears HDA Digital XMystique ?

Lenke til kommentar
Eier nå ett Blugears b-Enspirer, og dersom noen lurer på noe om dette kortet er det bare å spørre ivei. Har også fått endel erfaring når det gjelder valg av drivere til både Vista og XP, og spill innstilinger som ikke dekkes av testen...

8955376[/snapback]

 

Jeg har tenkt på dette kortet i noen måneder nå, men jeg er veldig skeptisk til drivere for vista. Er det 100% stabilt?

 

Jeg skal bruke kortet i en HTPC med vista premium.

 

Det står mellom dette kortet og BlueGears HDA Digital XMystique ?

9219690[/snapback]

 

Driverne fra mai som er beta testet jeg på vista, og selv om jeg ikke testet allt av HTPC egenskapene virket det mins like bra som i XP.

Det fine med dette kortet er at du kan bruke driverne til Auzentech X-Meridian eller andre CMI-8788 kort, og X-Meridian tviler jeg på har et eneste problem i Vista anngående HTPC og da har ikke dette kortet det heller siden driverne går om hverandre... tror du bør gå for b-Enspirer, XMystiqe mener jeg å ha lest ikke når opp til b-Enspirer, men ikke testet selv...

 

Det er en tråd dedikert X-Meridian på guru3d.com som strekker seg over mange hundre innlegg, les litt der før du bestemmer deg. Denne tråden er meget relevant for b-Enspirer, siden det meste er likt..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er ikke de litt trege til å oppdatere driverne for vista? Sist gang var 26 februar i år.. http://www.bgears.com/download.html

 

Du hører ikke noe støy vel? For jeg har nemlig integrert CMI9880 og det støyer, hører det spesielt når jeg ikke har på noe lyd. Men det kan jo være for det er integrert?

9227156[/snapback]

 

Siste driver til Vista 32/64 er fra mai, de er beta, men fungerte utmerket. Ellers les mitt svar over for mer info anngående drivere.

Dette lydkortet har IKKE støy, og nydelig lydkvalitet som ikke bør nevnes i sammenheng med onboard lydkort. Her får man svært bra lydkvalitet, audiofil kvalitet...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Fint test! Hadde vært kjekt om du hadde linket til kortet i prisguiden..

9249812[/snapback]

 

Takker, Nuffern.

 

Du har selvsagt helt rett anngående link til b-Enspirer prisguiden, denne er nå lagt til..... noe glemmer man alltid, kan det være alderen tro :blush:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! Har nettopp kjøpt dette kortet på netshop til den nette sum av 608 kr, men lurer på om det finnes noen god grunn for å gå for Razer Barracuda AC-1? Det er for øyeblikket en veldig liten prisdifferanse mellom kortene men med engang pristilbudet til netshop er over så vil den stige til 1495.

 

Men som jeg har lest av tester finnes det kun lovord om Bluegears mens det samme ikke gjelder for Razer sitt kort

Lenke til kommentar

@ Lightning: Jeg tror Bluegears er et godt valg. Har også kjøpt det nettopp fordi jeg trenger 5.1/7.1 AC-3 via optisk fra PC til receiver. Dolby Digital Live er tingen ;)

 

Ser ikke så mange tydelige forskjeller mellom kortene, annet enn HD-DAI på Razer'n og litt høyere pris?

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

@tommyms: nei var egentlig ikke noen forskjeller mellom kortene utenom at da jeg leste tester av Razer kortet virket det halvferdig og overpriset...de bruker ellers samme chip men det er en rekke problemer med Razer kortet som fikk meg til å glemme det fullstending..gleder meg bare til å få Bluegears kortet så det blir filmkveld her :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Jeg opplever en enorm hakking når jeg spiller enkelte spill. Det er utålelig. Er det noen andre som har dette problemet? Bruker Vista 64-bit og nyeste drivere. Noen andre som har det problemet?

 

Testet det i XP64, og var ingen problemer der. Testet også Vista64 en kort periode, og ingen lydkort relaterte problemer å spore der heller. Du må nok muligens lete andre steder for å finne problemet enn lydkortet, eventuellt google de aktuelle spillene for å se om andre har samme problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...