HKS Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) STS-117 er godt underveis nå, Atlantis er dokket til romstasjonen. Åpner tråden for STS-118 allerede nå, siden det er ganske kort tid mellom STS-117 og STS-118. STS-117 skal etter planen lande 21. juni, og STS-118 skal skytes opp i begynnelsen av august. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Neste oppdrag er STS-118, og det er romfergen "Endeavour". Dette blir Endeavour sin første tur i verdensrommet etter Columbia-ulykken. STS-118 blir tur nummer 20 opp i verdensrommet for Endeavour. Siste oppdrag var STS-113 i desember 2002 og den har siden det vært parkert i OPF-2. Grunnen til dette er at NASA har kjørt en større service, som kalles OMM (Orbiter Major Modification). Endeavour har bla. fått oppdragert copiten, slik at den har samme system som de to andre fergene. Det har også montert inn et nytt system som heter SSPTS (Spacestation Shuttle Power Transfer System). Dette systemet gjør at romfergen kan få strøm fra romstasjonen sine solcellepaneler, isteden for å bruke fra egne brenselceller. Dermed kan oppdraget forlenges med 3 dager. Så istedet for 11 dager + eventuelle ekstradager kan oppdragene med SSPTS vare i 15 dager + eventuelt et par tillegsdager. Discovery for også dette systemet, men ikke Atlantis. Planlagt oppskytning: 8. august 2007 klokken 18:36 EDT (9. august klokken 00:36 Norsk Tid (CET)) Romferge: Endeavour Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 15 dager Planlagt landing: Kenedy Space Center Hovedlast: 22. ISS oppdrag (13A.1) - S5 Truss, ESP3 og SpaceHab-SM Endevarour skal frakte opp en liten segment-del til romstasjonen som kalles S5. Denne skal monteres ytterst på S3/S4 segmentene som Atlantis hadde med på STS-117. S5 kan sees på som en "adapter" å montere ett ekstra sett solcellepaneler (S6) som skal opp i midten av 2008. I lasterommet til Endevarour skal de også ha med en SpaceHab Single Module til å frakte forsyninger til romfergen. Denne modulen kommer de også til å bruke til å ta med seg søppel og annet som skal tilbake til jorden. I tillegg har de også med seg ESP3, (External Stowage Platform 3) denne brukes til å lagre reservedeler til romstasjonen på. Endevarour skal utføre 4 spaserutrer i rommet (EVA) mens de er dokket til romstasjonen. Her er et bilde av hvordan ISS kommer til å se ut etter dette oppdraget. Delene som skal opp er uthevet (til venstre, S5 og til høyre ESP3): Dette bildet viser lasten romfergen har med seg i lasterommet. Lasten på dette oppdraget har mange fellestrekk med lasten som var med på STS-116. Det er også verdt å merke seg at det er siste gang romfergen skal ha med en SpaceHab laste-modul Dette er astronautene som skal opp med Endevarour: Kaptein: Scott J. Kelly Pilot: Charles O. Hobaugh Oppdrag spesialist 1: Dr. Dafydd (Dave) R. Williams Oppdrag spesialist 2: Barbara R. Morgan Oppdrag spesialist 3: Richard A. Mastracchio Oppdrag spesialist 4: Tracy E. Caldwell Oppdrag spesialist 5: Benjamin Alvin Drew, Jr. Kan føye til at Barbara R. Morgan begynte i NASA i 1985 som backup i "Teacher in Space" og hun var altså backup for Christa McAuliffe, som var en del av manskap som døde når romfergen Challenger eksploderte etter oppskytning i 1986 Her er STS-118 sitt offisielle emblem: Som vanlig oppfordrer jeg dere bare til å fyre løs med spørsmål! Vi er flere rundt her som gjerne svarer på dem! Edit 1: Lagt til emblem, mer om ISS kommer senere Edit 2: ISS illustrasjon lagt til Edit 3: Endret dato for oppskytning Edit 4: Ny dato for oppskytning og lagt til last Endret 3. november 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) *mine innlegg* Har du en forklaring på hvorfor Atlantis ikke får SSPTS? Er det kostnader det går på her også? Endret 17. juni 2007 av MartinF Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 *mine innlegg* Har du en forklaring på hvorfor Atlantis ikke får SSPTS? Er det kostnader det går på her også? 8880298[/snapback] Atlantis skal pensjoneres snart... Etter planen nå så har Atlantis bare 2 oppdrag igjen etter STS-117. Det er STS-122 i desember 2007 (ISS, Columbus) og STS-125 i oktober 2008 (Hubble Serive Oppdrag 4) Etter det så tas Atlantis ut av tjeneste. Hvis de skulle fortsatt å bruke Atlanis måtte de tatt en OMD (Orbiter Major Downtime) servce (den tar 2 år). Hvor de gjør grundige inspektjoner av hele fergen. Dette hadde ikke vært lønnsomt i og med at de slutter å fly fergene i 2010. OMD er en service som fergene må ha hvert 10. år. Discovery fikk sin siste i 2002-2004. Endevour er nettopp ferdig med sin nå. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Det er ikke lenge til 2010 nå, hvor langt frem er det til det finnes et reellt alternativ til shuttlene? I og med USA (Bush) satser tungt på månen nå, burde de vel snart ha et konsept for flytting av utstyr opp dit. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Det neste fartøyet NASA planlegger å bygge heter Orion, og ligner veldig på de gamle Apollo-kapslene, men vil være en del større. I tillegg blir det planlagt to nye raketter kalt Ares I og Ares V. Ares I med en bemannet Orion-kapsel på toppen er planlagt for oppskyting rundt 2. halvdel av 2014- 1. halvdel av 2015. Disse vil gå til ISS. Måneferdene vil ikke begynne før nærmere 2018-2020, siden de trenger tid til å utvikle Ares V, som er et beist av en rakett. NASA planlegger også en base på månen, som etter planen skal konstrueres iløpet av 2020-årene. Personlig er jeg litt usikker på Ares I, ettersom den har hatt noen problemer med ytelsesmarginer. Et annet alternativ som mange heller vil ha er DIRECT-konseptet. Jeg vil ikke gå videre inn på dette, ettersom de som er interessert kan lese om Ares-rakettene på wikipedia, og det finnes også mengder av informasjon om DIRECT-konseptet på nasaspaceflight.com. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Vil ikke disse Ares I-rakettene legge igjen mye søppel? Eller er det meningen at raketten skal falle ned til jorda igjen mens Orion skal fortsette til ISS? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Vi kan sikkert opprett gjerne en egen tråde for VSE (Vision for space Exploration)og Ares. Kommer med noen bilder fra Endeavour sine forberedelser i OPF-2 (Orbiter Processing Facility) Allerede i midten av januar 2007 fikk Endeavour montert på de tre hovedmotorene (SSME) I miden av april ble OBSS (Orbiter Boom Sensor Systemes) installert. Denne brukes til å inspisere romfergen for skader. Den bommen som er dekket i rød beskyttelse til venstre i bildet er romfergen sin robotarm. Den eksterne tanken (ET-117) ankom Florida i begynnelsen av April. Den kommer på båt fra Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans. Tanken heises så opp i VAB, og blir tatt over noe som kalles en "check-out celle". Der gjøres inspeksjoner, og siste klargjøringer. Endret 19. juni 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Lasterommet til Endeavour har også blitt klargjort. Her ser vi tunel-adapteren bli montert inn. Denne knytter SpaceHab-SM lastemodulen til romfergen. STS-118 mannskapet har også vært innom og tittet. Der står de under Endeavour og titter på varmeskjoldet. 23. mai ble lasterommet til Endeavour lukket. Etter planen åpnes det ikke igjen før ute på oppskytningsrampen når lasten skal puttes inn i fergen. Endeavour skal etter planen kjøres over til VAB hvor hun skal monteres til den eksterne tanken og startrakettene den 5. juli. Det er mulig at dette flyttes frem i tid siden de ligger bra ann tidsmessig. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Her er forresten ukens oppdatering på STS-118: Mission: STS-118 - 22nd International Space Station Flight (13A.1) - S5 Truss Segment Vehicle: Endeavour (OV-105) Location: Orbiter Processing Facility Bay 2 Launch Date: Targeted for Aug. 9, 2007 Launch Pad: 39A Crew: Kelly, Hobaugh, Williams, Morgan, Mastracchio, Caldwell and Drew Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles In Orbiter Processing Facility Bay No. 2 this morning, workers installed metal structures called "strongbacks" on Endeavour's payload bay doors to allow the doors to be cycled open and closed to verify non-interference with thermal tiles. The orbiter positive pressure test was successfully completed this week. Functional testing is complete on Endeavour's landing gear and on the external tank doors. Closeout of the orbiter's aft and forward sections is under way. In high bay No. 1 of the Vehicle Assembly Building, stacking of the solid rocket boosters for STS-118 is complete. Platforms are being configured for the mating of the external tank and solid rocket boosters, which is scheduled for Sunday. På søndag (17. juni) ble også den eksterne tanken (ET-117) montert til startrakettene. Setter inn et bilde av prosessen: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Her er ukens oppdatering: Mission: STS-118 - 22nd International Space Station Flight (13A.1) - S5 Truss Segment Vehicle: Endeavour (OV-105) Location: Orbiter Processing Facility Bay 2 Launch Date: Targeted for Aug. 7, 2007 Launch Pad: 39A Crew: Kelly, Hobaugh, Williams, Morgan, Mastracchio, Caldwell and Drew Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles In Orbiter Processing Facility bay No. 2 this week, workers successfully completed the frequency response testing of the orbiter's flight control system. Pressurization of the nose landing gear and main landing gear struts has ended. Tile work around the payload bay door hinges is under way, and the main propulsion system valves have been configured for rollout. The forward external tank/orbiter yoke (attach point) has been installed. The shuttle main engine covers are installed, and the engines are ready for the vehicle's rollover to the Vehicle Assembly Building, currently scheduled for July 2. In the Vehicle Assembly Building, transfer of External Tank No. 117 from its checkout cell to the mobile launch platform in high bay No. 1 was completed on Sunday. The hard mating of the external tank and solid rocket boosters was completed that evening. The shuttle interface test is under way, and other scheduled processing of the tank and booster stack continues. Legg merke til at oppskytningsdatoen er flyttet frem noen dager til 7. august. Mandag 2. juli skal etter planen Endeavour festes til tank og startraketter som venter i VAB. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Bilde av Endeavour som blir blir kjørt over fra Orbiter Processing Facility 2 til VAB. Hun skal etter planen bli festet til den eksterne tanken imorgen. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Man ser tydelig at Endeavour er yngre enn søsterfartøyene. Ser mye mindre "brukt" ut enn Discovery og Atlantis, for ikke å snakke om Columbia når hun fortsatt var i drift. Blir bra å se Endeavour i lufta igjen etter fem år på bakken. Denne ferden er også spesiell i det at Barbara Morgan er med, og på en måte avslutter et kapittel som begynte med Teacher In Space-prosjektet hvor Christa McAuliffe bel plukket ut. Hun døde i Challenger-ulykken. Barbara Morgan var McAuliffes backup, og ble i 1998 tatt opp som en Educator-Astronaut, med full trening som Mission Specialist. Etter over 20 år tar hun det siste steget som Christa McAuliffe aldri fikk muligheten til å ta. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Her er hvor mange ganger de tre gjenværende romfergene har flydd så langt: Discovery: 33 Atlantis: 28 Endeavour: 19 I dag har Endeavour blitt montert til den eksterne tanken og startrakettene. Hvis alt går etter planen skal Endeavour kjøres ut til oppskytningsrampen (rampe 39-A) den 11. juli. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Lasten som Endeavour skal ha med seg opp til ISS er gjort klar nå. Her er bilder av ESP-3 som inneholder reservedeler til ISS, samt SpaceHab SM modulen til å ta med forsyninger opp til ISS, samt returnere brukt utstyr: ESP-3 lastet inn i containeren SpaceHab modulen løftes over til containeren. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Lasten som Endeavour skal ha med seg opp til romstasjonen er nå fraktet til oppskytningsrampen, og alt er klart til at også Endeavour skal kjøres ut. Endeavour skal bruke samme oppskytningsrampe (39-A) som Atlantis brukte for en måned siden. "Rollout" for romfergen til oppskytningsrampen er planlagt imorgen. Under 1 måned til planlagt oppskytning nå!! Containeren med lasten til romfergen heises opp på oppskytningsrampen sin RSS (Rotating Service Structure). Lasten blir installert i romfergen når den kommer til rampen. Lenke til kommentar
Evle Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Så vidt jeg kan forstå utifra bildene, så fester de hele containeren inn i romskipet? Hvorfor gjør man det på denne måten? Eller er det jeg som er på jordet? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Så vidt jeg kan forstå utifra bildene, så fester de hele containeren inn i romskipet? Hvorfor gjør man det på denne måten? 9055904[/snapback] Er ikke helt slik... Containern løftes opp slik dere ser på bildet, deretter så overføres alt inn i et stort rom som kalles "Payload Changeout Room" inne i RSS (Rotating Service Structure). Når romfergen kommer til oppskytningsrampen roterer RSS rundt romfergen, og fra Payload Changeout Room åpner de da lasterommet på romfergen, og installerer lasten. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Ellers må det også nevnes at Endeavour nå er kjørt ut til oppskytrningsrampen. Rollout var natt til i går, for å beskytte romfergen for sårlig vær. Alt er så langt i rute for oppskytningen som etter planen er 3,5 uke frem i tid. Neste uke er det TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) planlagt, da kommer mannskapet til KSC for å trene på oppskytningen. Om to uker er FRR (Flight Readiness Review) planlagt. Her settes datoen for oppskytning. Noen bilder fra Endeavour sin rollout til oppskytningsrampe 39A: På vei ut av VAB. Fremme ved oppskytningsrampen Go Endeavour! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 Ukens oppdatering fra KSC: Mission: STS-118 - 22nd International Space Station Flight - S5 Truss Segment Vehicle: Endeavour (OV-105) Location: Orbiter Processing Facility Bay 2 Launch Date: Targeted for Aug. 7, 2007 Launch Pad: 39A Crew: Kelly, Hobaugh, Williams, Morgan, Mastracchio, Caldwell and Drew Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Shortly after 8 p.m. Monday, Endeavour rolled out of the Vehicle Assembly Building, arriving at Launch Pad 39A about seven hours later. Connection of the shuttle and mobile launch platform systems to the pad systems immediately began, and validation of the systems is complete. A test firing of the auxiliary power units on the orbiter showed that they operated normally. Following this hot fire test, the rotating service structure was moved into the mate position, wrapping around the orbiter to provide weather protection and access for workers. Checkouts of the shuttle systems are under way. The hydraulic main engine and aerosurface frequency response test is complete. The orbiter payload bay doors will be opened tonight, with payload installation scheduled for Sunday. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Alltid like spennende å se at det er nye poster i denne tråden. Stå på Raptor, du gjør en kjempejobb med denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå