Gå til innhold

Makro objektiver. Hva anbefaler folket?

Anbefalte innlegg

Har lyst til investere i et makro objektiv til min D40, men har ikke noe peiling eller erfaring med slike objektiver.

Lurer på om noen har noen anbefalninger? Trenger ikke å inneholde autofokusmotor som D40 krever for autofokus, så lenge det funker på kamera mitt. Har lyst til å ta bilder av små insekter(biller, gresshopper, osv.) men har også lyst til å ta bilder av litt større dyr, blomster og andre små ting.

Linker, erfaringer og bilder tatt med objektiver er et megapluss :thumbup:

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen av disse selv, men etter å ha lest på nettet ville jeg ha kjøpt en av disse:

Nikon 105/2,8 VR

Sigma 105/2,8

Tamron 90/2,8

Nikon 60/2,8

Sigma 70/2,8

Sigma 150/2,8

Nikon 105/2.8 AFD

Søk på google så finner du sikkert flere tester

Lenke til kommentar

Av de objektivene Autoxave lister opp, er det bare 2 som autofokuserer med D40:

Nikon 105/2,8 VR

Sigma 105/2,8

I tillegg har du den nevnte Sigma 180/3.5, som også gir AF med D40.

her er et portrett av en Bærfis jeg tok for et par dager siden:

8890001[/snapback]

OT, men versjonen konvertert i Bibble ble jo utrolig mye bedre! Bedre farger, bedre opplevd skarphet og mindre støy...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke 105mm er for kort, det er ikke lett å fortografere macro når brennvidden blir for stor heller.....

8891765[/snapback]

Jeg synes selv at det kan bli vanskelig å ta bilder når du må stå et stykke i fra objektet. Men det er vel kanskje noe du blir vandt til med tida. Skal sjekke ut de nevnte objektivene ovenfor, så får vi se hva det blir til! ;)

Tips til hva jeg bør være obs på når det gjelder makrofotografering? :innocent:

Lenke til kommentar
Av de objektivene Autoxave lister opp, er det bare 2 som autofokuserer med D40:

Nikon 105/2,8 VR

Sigma 105/2,8

8891756[/snapback]

Sorry, så ikke at det var til D40.

8891936[/snapback]

Vel, trådstarter skriver: Trenger ikke å inneholde autofokusmotor som D40 krever for autofokus, så lenge det funker på kamera mitt.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke 105mm er for kort, det er ikke lett å fortografere macro når brennvidden blir for stor heller.....

8891765[/snapback]

Det er ikke noe stort problem om det er autofokus på makroobjektivet, liker manuel fokusering ;)

Så lenge objektivet virker på mitt kamera, så er autofokusering et fett!

Lenke til kommentar

8891765[/snapback]

Det er ikke noe stort problem om det er autofokus på makroobjektivet, liker manuel fokusering ;)

8891976[/snapback]

Helt enig. Bruker svært sjelden autofokusen ved makrofotografering da jeg ønsker å kontrollere fokusplanet manuelt. Autofokus kan alllikevel være godt å ha hvis du kjøpet at makroobjektiv med god lysstyrke som du også skal bruke til portrett eller generell fotografering. Anbefaler at du kjøper 150 eller 180 mm med stativfeste på objektivet. Da kan du kjapt veksle mellom stående/liggende format med motivet i sentrum uten å flytte stativet.

Lenke til kommentar

8891765[/snapback]

8891976[/snapback]

Helt enig. Bruker svært sjelden autofokusen ved makrofotografering da jeg ønsker å kontrollere fokusplanet manuelt. Autofokus kan alllikevel være godt å ha hvis du kjøpet at makroobjektiv med god lysstyrke som du også skal bruke til portrett eller generell fotografering. Anbefaler at du kjøper 150 eller 180 mm med stativfeste på objektivet. Da kan du kjapt veksle mellom stående/liggende format med motivet i sentrum uten å flytte stativet.

8892212[/snapback]

Skjønner hva du mener. Får vel se hva lommeboka er fyllt av med? :innocent: Har ikke noe erfaring med makroobjektiver, så glad for slike små innspill som du skriver froggyler :thumbup:

Tar dette i samme slengen så slipper jeg og starte en ny tråd eller noe.

Har veldig lyst til å kjøpe et batterigrep og monitorbeskyttelse til D40. Sjekket ut denne monitorbeskyttelsen: http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/...6/overview.html

Tenkte at et batterigrep og monitorbeskyttelse er fordel hvis jeg skal begynne å trampe ut i verden over lenger tid, og på vanskelige framkommelige steder så er kanskje batterikapasitet og beskyttelse en fordel hvis jeg skal begynne med makrofotografering :whistle:

Lenke til kommentar

8891951[/snapback]

Et godt stativ er selvsagt møst, helst et som kan legges helt ned.

Har et gammelt Velbon stativ hvor midtsøylen kan fjernes og bena legges ut 90 grader... Eller jeg kan feste midtsøylen opp ned, med kamera mellom bena.

For insekter må du ha minst 105mm for å få litt avstand, blir ca 150 med crop faktor. 2.8 lysstyrke er flott, men koster...

105 er også brukbar til portretter, hvis du har mer begynner det å bli litt kraftig kanskje. Link til testbilde

Ville nok satset på 105mm 2.8 og evt converter.

Jeg har en manuell Micro Nikkor 105 mm f2.8, og den må kjøre helt manuellt uten lysmåler... Men det funker!!

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

8891951[/snapback]

Et godt stativ er selvsagt møst, helst et som kan legges helt ned.

Har et gammelt Velbon stativ hvor midtsøylen kan fjernes og bena legges ut 90 grader... Eller jeg kan feste midtsøylen opp ned, med kamera mellom bena.

For insekter må du ha minst 105mm for å få litt avstand, blir ca 150 med crop faktor. 2.8 lysstyrke er flott, men koster...

105 er også brukbar til portretter, hvis du har mer begynner det å bli litt kraftig kanskje.

Ville nok satset på 105mm 2.8 og evt converter.

Jeg har en manuell Micro Nikkor 105 mm f2.8, og den må kjøre helt manuellt uten lysmåler... Men det funker!!

8892379[/snapback]

Ok! Stativ lærte jeg fort var et must, så det er i boks. Mange anbefaler også eksternt lys/blitz som kobles til kamerahuset. Er det viktig eller går det bra uten? Si at jeg skal ta bilder i skog. Lite lys=trenger mer lys.

Lenke til kommentar
Ok! Stativ lærte jeg fort var et must, så det er i boks. Mange anbefaler også eksternt lys/blitz som kobles til kamerahuset. Er det viktig eller går det bra uten? Si at jeg skal ta bilder i skog. Lite lys=trenger mer lys.

8892427[/snapback]

Ja, selvsagt.. Ekstern blitz er fordel, ringblitz er vel det beste, men dyrt og vanskelig å få tak i (regner jeg med).

Jeg kjøpte heller blitzkabel og laget diffusorboks selv.

Lærte også et fint triks av en proff, en stor bit sitteunderlag som er hvit på den ene siden og mørkegrønn på den andre.

Den er fin som vindskjerm, reflektor, bakgrunn og sitteunderlag!! Og veier ingenting...

18% gråplate hadde jeg også enorm nytte av, men det er mindre viktig nå med digitalt... (men uunnværlig på FM2'en!)

Lenke til kommentar

Skal du fange en bærfis (lukter de virkelig ille ?), så er nok 150-180 glimrende brennvidder. Selv er jeg ingen bærfissamler, så jeg ville valgt litt kortere brennvidde.

Årsaken er at i mitt tilfelle ville objektivet doblet som portrettobjektiv, og da er den lengste brennvidden jeg hadde valgt vært 105mm. Både Nikon og Sigma er gode alternativer, avhengig av hvilken pris du er villig til å betale.

Selv ville jeg valgt Tamron 90mm f/2,8. En klassiker som har blitt revidert mange ganger siden den først kom på starten av åttitallet. Jeg ville også vurdert Sigma 70mm, som er det yngste objektivet i klassen. Jeg har ikke lest tester på det objektivet, men brennvidden er rett og slett idèell til portrett. Bærfisfotografer synes sikkert det er en for kort brennvidde, fordi insekter lar seg lettere skremme av ukjente objekter enn blomster og slikt.

Lenke til kommentar
Skal du fange en bærfis (lukter de virkelig ille ?), så er nok 150-180 glimrende brennvidder. Selv er jeg ingen bærfissamler, så jeg ville valgt litt kortere brennvidde.

Årsaken er at i mitt tilfelle ville objektivet doblet som portrettobjektiv, og da er den lengste brennvidden jeg hadde valgt vært 105mm. Både Nikon og Sigma er gode alternativer, avhengig av hvilken pris du er villig til å betale.

Selv ville jeg valgt Tamron 90mm f/2,8. En klassiker som har blitt revidert mange ganger siden den først kom på starten av åttitallet. Jeg ville også vurdert Sigma 70mm, som er det yngste objektivet i klassen. Jeg har ikke lest tester på det objektivet, men brennvidden er rett og slett idèell til portrett. Bærfisfotografer synes sikkert det er en for kort brennvidde, fordi insekter lar seg lettere skremme av ukjente objekter enn blomster og slikt.

8893806[/snapback]

Det er de jeg er redd for. Hvis objektivet har for liten brennvidde vil det kanskje bli vanskelig og ta bilder av insekter og lignende. Tror jeg kommer til å ta mer bilder av insekter og dyr, enn å ta portrettbilder. Men det vil jo bli noe portrettbilder også da. Som sagt for se hva lommeboka strekker seg til, får 8700kr igjen på skatten så får vi se hva det blir :dribble:

Endret av Magnus-lett_MC
Lenke til kommentar

8892427[/snapback]

Ja, selvsagt.. Ekstern blitz er fordel, ringblitz er vel det beste, men dyrt og vanskelig å få tak i (regner jeg med).

Jeg kjøpte heller blitzkabel og laget diffusorboks selv.

Lærte også et fint triks av en proff, en stor bit sitteunderlag som er hvit på den ene siden og mørkegrønn på den andre.

Den er fin som vindskjerm, reflektor, bakgrunn og sitteunderlag!! Og veier ingenting...

18% gråplate hadde jeg også enorm nytte av, men det er mindre viktig nå med digitalt... (men uunnværlig på FM2'en!)

8892501[/snapback]

Hehe. Et bra tips! Skal jeg prøve ut selv! I mellom tiden skal jeg finne ut hvilket objektiv jeg skal kjøpe :dribble:

Kan legge ut bilder når jeg har fått meg et makroobjektiv, så kanskje dere kan gi meg et par pointers :p

Lenke til kommentar

Har tidligere ikke vært særlig interessert i macro, men har i den siste tiden snust litt på et dedikert macroobjektive. 90mm'ern til Tamron blir anbefalt i enhver tråd om macro, men tror kanskje den blir litt kort for min del. Derfor har jeg sett litt på Sigma 150, men med Sigmas dårlige rykte både når det gjelder kvalitetskontroll og fremoverkompatibilitet, har hold meg tilbake, men jeg tror kanskje brennvidden passer bra. Et annet alternativ er både Tamron 90mm og 180mm, men ser ikke for meg at jeg tar med meg to macroobjektiver. I det siste har jeg sirklet inn Nikkor 105mm VR som et godt kompromiss, samt at VR kan utelukke stativ i de fleste situasjoner.

Når det er snakk om ringblits, har jeg kommer over denne som ser interessant ut.

ringflash_5.jpgringflash_6.jpg

Finnes i to ulike modeller som passer til Nikon SB-800 og Canon 580EX (denne skal også passe til Metz 58 Series, Minolta 5600 HS, Konica/Minolta 5600 HS (D) og Sony FLV-56AM)

Engelsk forhandler:http://www.flaghead.co.uk/

Noen som har erfaring med denne ringblitsen, eller har andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...