Gå til innhold

Turbonegro - Albumguide og diskusjonstråd


jacoP

Anbefalte innlegg

Turbonegro Albumguide

 

Introduksjon:

Turboneger/Turbonegro er Norges mest omtalte hard rock/punk – band. Bandet ble startet i 1988 av Rune Grønn, Pål Kjærnes og Thomas Seltzer. Turboneger spiller musikk under sjangeren Deathpunk (en sjanger bandet har funnet på selv). Tekstene til Turboneger er som regel kjente for å være ironiske og perverse.

TURBOE.jpg

Image:

Imaget til Turbonegro var negerkostymer i starten, men ettersom det ble litt sært byttet bandet image til det heavyrockere fryktet mest. Nemmelig homseksuelle menn. Bandmedlemmene sminket seg og gikk i trange denim-bukser og olajakker. I senere tid har de byttet image flere ganger, men man kan se at det homoseksuelle er gjennomført stort sett hele veien frem til i dag.

 

Medlemmer:

 

• Hans Erik Dyvik Husby (Hank von Helvete) - vokal

• Thomas Seltzer (Happy Tom) - bass

• Pål Bøttger Kjærnes (Pål Pot) - gitar/keyboard/dans

• Knut Schreiner (Euroboy) - gitar

• Tomas Dahl (Caddy) – trommer

Diskografi:

Under er hovedalbummene Turboneger har gitt ut.

 

• Hot Cars and Spent Contraceptives (1992)

• Never is Forever (1994)

• Ass Cobra (1996)

• Apocalypse Dudes (1998)

• Scandinavian Leather (2003)

• Party Animals (2005)

• Retox (2007)

 

Hot Cars and Spent Contraceptives (1992)

hotcarsspentcontra.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: Librium Love

02: Armed And Fairly Well-Equipped (bonus track)

03: Suburban Anti-Christ (bonus track)

04: Punk Pals

05: Kiss The Knife

06: Vaya Con Satan

07: I'm In Love With The Destructive Girls

08: Hot Cars

09: Clenched Teeth

10: Manimal (bonus track)

11: Dark Secret Girl (bonus track)

12: New Wave Song

13: Nadsat Comes Easy

14: Zonked Out (On Hashish)

15: Prima Moffe

16: Career In Indierock, A (bonus track)

 

Albumet starter med sangen Librium Love der vi får høre et lydspill av en 19 år gammel svensk jente og hennes opptak av at hun har sex med en neger ved navn Jimmy. Ut i fra bare dette kan jeg si at jeg synes at albumet kan bli veldig sært til tider og det er veldig lite omtalt blant dagens Turboneger fans. ”Hot Cars and Spent Contraceptives” var Turbos debutalbum og de fleste vil kanskje se på skiva som bråkete eller slitsom. Til tross for det har albumet etter min mening absolutt potensielle sanger som gjerne kunne vært gjort bedre, men som allikevel høres bra ut slik de er. For å like plata må man høre igjennom den mange ganger, men allikevel kan det vanskelig å få sansen den pga Turboneger har en helt annen spillestil igjennom dette albumet enn i deres senere utgivelser. Det har også noe med at medlemmene ikke er de samme som spiller i bandet i dag selv om Thomas Seltzer styrte det meste på denne tiden også. En av hovedforskjellen er vell Knut Schreiner (Euroboy) som ikke var med i bandet og ikke fikk påvirket noen album før ”Apocalypse Dudes”. ”Hot Cars and Spent Contraceptives” er hovedsakelig en skive som er lettest å like for folk som er glad i litt god, gammel, hard og litt drøy punk. Selv synes jeg dette albumet er det dårligste Turbo har gitt ut. Albumet sin karakter er satt på grunnlag av at jeg synes det er sært og drøyt og ikke minst pga av et garasjelydbilde som jeg ikke liker så godt.

 

Høydpunkter: Armed and Fairly Well Equipped (den beste sangen på albummet etter min mening), I’m In Love With The Destructive Girls, Zonked Out (On Hashish), Vaya Con Satan

Karakter: 4/10

 

Never is Forever (1994)

neberisforever_turbo.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

01. Letter From Your Momma

02. Suburban Prince's Death Song

03. Ubermensch

04. I Will Never Die

05. No Beast So Fierce

06. Destination: Hell

07. Timebomb

08. Pain In Der Arsch Pocket Full Of Cash

09. Hush, Earthling

10. Nihil Sleighride

11. (He's a) Grungewhore

12. Black Chrome

13. Oslo Bloodbath Pt.III: The Ballad Of Gerda And Tore

14. Untiteled

 

Overgangen fra ”Hot Cars and Spent Contraceptives” til ”Never is Forever” er svært stor. Lydbildet er veldig annerledes i Never is Forever. Jeg synes at garasjestemningen er så godt som helt borte i dette albumet selv om jeg mener at det kommer tilbake i ”Ass Cobra” igjen. Albumet starter med den rolige sangen ”Letter From Your Momma”. Personlig tror jeg denne sangen er ment ironisk der jeg føler Turboneger latterliggjør andre ”fløtepus”-sanger. Dette tror jeg pga den overdrevne gråten til Hank på slutten av sangen. Albumet er for øvrig Hertis’ første utgivelse sammen med Turbo og jeg liker stemmen hans godt i dette albumet. Mange av ”Oldschool-Turbofansene” som støttet Turbo i tykt og tynt på 90 tallet mener at dette er den beste utgivelsen til Turboneger. Noen andre mener ”Ass Cobra” og et fåtall mener at ”Hot Cars and Spent Contraceptives” er den beste utgivelsen. Selv er jeg ikke enig i at ”Never is Forever” er det beste, da jeg er mer fasinert av det Turbo har gjort i senere tid, men denne skiva scorer også høyt på min liste. Turboneger har ikke spilt sanger fra dette albumet live noen gang. Jeg mener dette er dumt da dette albumet har flere låter jeg mener ville tatt seg bra ut på scenen. I likhet med Turbos første utgivelse er heller ikke dette albumet et album du digger første gang du hører det, men det er mer kommersielt enn det første og det er heller ikke fullt så hardt, depressivt og som sagt er garasjestemningen så godt som borte.

 

Høydepunkter: Übermensch, Untitled, Nihil Sleighride, Suburban Prince's Death Song, (He's A) Grungehore

Karakter: 8/10

 

Ass Cobra (1996)

Ass.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: A Dazzling Display Of Talent

02: Midnight NAMBLA

03: Deathtime

04: Black Rabbit

05: Denim Demon

06: Bad Mongo

07: Mobile Home (org. ´The Lewd´)

08: I Got Erection

09: Just Flesh

10: Hobbit Motherfuckers

11: Sailorman

12: Turbonegro Hate The Kids

13: Imorgen Skal Eg Daue

14: Raggare Is A Bunch Of Motherfuckers (orig. ´Rude Kids´)

 

”Ass Cobra” blir sett på som det første main-albumet og har en gjennomført spillestil. Albumet inneholder kjente sanger som ”Midnight NAMBLA”, ” I Got Erection” og ” Sailor Man”. Jeg synes ikke at ”Ass Cobra” er mye bedre enn ”Never is Forever”. ”Ass Cobra” er et album med mange live-klassikere, men hvis jeg er sliten etter en dag på skolen/jobben er det ikke dette albumet jeg setter på først. Jeg synes ikke at albumet i seg selv er et underverk, men albumet har flere utrolig tøffe sanger. Albumet har perverse og humoristiske (hvis du er av den typen) tekster som kjennetegner bandet fra begge de tidligere albumene. ”Ass Cobra” har en veldig historisk betydning for Turboneger. Flere av låtene fra ”Ass Cobra” har gitt Turbo ideer til hva slags klesimage de skulle ha. Eksempler på dette er låta ”Sailorman” og ”Denim Demon”. En annen kjent låt fra albumet er ”Bad Mongo” som handler om at Adolf Hitler har Downs syndrom.

Høydepunkter: Sailor Man, Denim Demon, I Got Erection, Deathtime, Just Flesh

Karakter: 8/10

 

Apocalypse Dudes (1998)

Apocalypse.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: The Age Of Pamparius

02: Selfdestruction Bust

03: Get It On

04: Rock Against Ass

05: Don´t Say Motherfucker, Motherfucker

06: Rendezvous With Anus

07: Zillion Dollar Sadist

08: Prince Of The Rodeo

09: Back To Dungaree High

10: Are You Ready (For Some Darkness)

11: Monkey On Your Back

12: Humiliation Street

13: Good Head

 

Apocalypse Dudes er etter min og mange andres mening det beste Turboneger noen gang har gjort. Albummet fikk terningkast ”3” av VG i 1998 og ble etter min mening undervurdert av svært mange i starten. Flere av de gamle Turbofansene synes heller ikke stort om dette albumet. Det var først etter at Turboneger ble oppløst folk fikk øynene opp for ”Apocalypse Dudes”. Den nye gitaristen Knut Schreiner (Euroboy) som hadde tatt over for Pål da han hadde tatt en pause fra Turbo gjorde det svært bra i bandet og begynte å spille gitar fast, imens Pål gikk fra å spille gitar til å danse og spille piano på scenen. Eurboy hadde etter min mening svært god innflytelse på Turboneger. Jeg mener at Turboneger satte en skikkelig god standard ved dette albumet. ”Apocalypse Dudes” er tøft, lydbildet var det beste av de tidligere utgivelsene og man kan ikke unngå å nevne originaliteten ved at Knut’s LP gitar nærmest kommuniserer med Hertis’ fantastiske vokal. ”Apocalypse Dudes” er yndlingsalbumet mitt og har absolutt fortjent plassen sin som eneste Turboneger-utgivelse i boken ”1001 Album du må høre før du dør”

 

Høydepunkter: Absolutt alle låtene er verdt å høre

Karakter: 11/10

Scandinavian Leather (2003)

Scandinavian.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: The Blizzard Of Flames

02: Wipe It ´til It Bleeds

03: Gimme Some

04: Turbonegro Must Be Destroyed

05: Sell Your Body (To The Night)

06: Remain Untamed

07: Train Of Flesh

08: Fuck The World (F.T.W.)

09: Locked Down

10: I Want Everything

11: Drenched In Blood (D.I.B.)

12: Le Saboteur

13: Ride With Us

 

Etter ”Apocalypse Dudes” ble Turbonegro splittet opp pga Hank’s overdose på Europa-turneen i 1998, men i 2002 gjorde Turbonegro comeback på Quart Festivalen og året etter slapp de ”Scandinavian Leather” som gikk til topps på hit-listene. Det var ikke uten grunn. Turbo hadde nå gått fra å være et passe anonymt norsk undergrunns punkband til å bli Skandinavias mest ettertraktede rockeband. De dro på turne med blant annet ”Queens of the Stone Age” som var Amerikas hotteste rockeband på den tiden. Labeler fra flere land i Europa konkurrerte om å få Turboneger til seg, men til slutt valgte Turbo ”Burning Hearts Records” som hjalp dem med å gi ut ”Scandinavian Leather”. Etter min mening er det et knallalbum med gitarsoloer som man lett kan assosiere med Euroboys soloer i ”Apocalypse Dudes”. Ellers er spillestilen ganske orginal i forhold til det Turbonegro har gjort før. Albumet inneholder låten Fuck The World (F.T.W) som var en måte å vise fingeren til verden på. En annen kjent låt som var lagd for å provosere var ”Turbonegro Must Be Destroyed” som ble lagd til konkurrenter som Gluecifer.

 

Høydepunkter: ”Scandinavian Leather” starter med en tøff intro og alle låtene holder standarden ut til siste slutt.

Karakter: 10/10

 

Party Animals (2005)

partyanimals_turbo.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: Intro

02: All My Friends Are Dead

03: Blow Me (Like The Wind)

04: City Of Satan

05: Death From Above

06: Wasted Again

07: High On The Crime

08: If You See Kaye (Tell Her I L-O-V-E Her)

09: Stay Free

10: Babylon Forever

11: Hot Stuff/Hot Shit

12: Final Warning

 

”Party Animals” fikk mye oppmerksomhet av media både før og etter albumet ble sluppet. Ville Turbonegro gjøre det like stort igjen? Party Animals er et bra album, men man merker fort at hele albumet er veldig kommersielt. Mange av sangene ble spilt mye på radio og albumet solgte bra. Selv synes jeg det er litt dumt at Turbonegro gikk såpass mye vekk fra den gamle spillestilen, men dette albumet har absolutt flere låter som er verdt å høre.

 

Høydepunkter: All My Friends Are Dead, Wasted Again, High on the Crime

Karakter: 8/10

 

Retox (2007)

retox_turbonegro.jpg

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01: We´re Gonna Drop The Atom Bomb

02: Welcome To The Garbage Dump

03: Hell Toupée

04: Stroke The Shaft

05: No, I´m Alpha Male

06: Do You Do You Dig Destruction

07: I Wanna Come

08: You Must Bleed/All Night Long

09: Hot And Filthy

10: Boys From Nowhere

11: Every Body Loves A Chubby Dude

12: What Is Rock?!

 

”Retox” er en skive som har veldig mye å by på. Spillestilen er en slags lett blanding av ”Never is Forever”, ”Ass Cobra” og albumet har også den gode partystemningen fra ”Party Animals” Jeg synes det er et stort fremskritt at Turboneger har klart og få frem litt av det de gjorde bra på 90-tallet i et album som er gitt ut over 10 år senere. Selv om skiva har mange gamle trekk gjorde ikke det at den ikke solgte bra. Partystemningen gjør plata mer kommers, men også spesiell på en helt egen måte. Albumet har alt fra litt aggressive låter som ”No, I'm Alpha Male” til rolige sanger som ”I Wanna Come”. Det brede spekteret på plata har også skapt uenigheter blant Turbofans. Spesielt låta ” I Wanna Come” har blitt litt kritisert fordi folk synes den er kjedelig. Etter min personlige mening mener jeg at den låta gir en liten avslappene pause i albumet, så for min del trekker ikke ”I Wanna Come” noe særlig ned. I 2007 har vært et kjempekonsertår med Turbo i Norge, og jeg har sett flere sanger fra albummet live opptil 4 ganger og jeg må si at låtene tar seg meget godt ut på scenen.

 

Høydepunkt: We're Gonna Drop the Atom Bomb, Hell Toupeé, No, I'm Alpha Male, Do You Do You Dig Destruction, Hot & Filthy, Boys From Nowhere, Everybody Loves a Chubby Dude

Karakter: 9/10

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant guide til et godt band. At du rater Apocalypse til 11/10 er kanskje litt i overkant (hva er målestokken, Norge eller verden?), og det er interessant å se at du rangerer Party Animals foran Ass Cobra.

 

9/10 til den nyeste plata er også interessant (tredje gang jeg bruker dette ordet nå), noen andre som har lignende meninger? Den har jo fått middelmådig kritikk i pressen.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det kan du banne på. Jeg hørte litt på HIM for 3 eller 4 år siden (da jeg var usikker på musikksmaken min). De hadde faktisk noe OK på den tiden, men etter de ødela allt ved å skifte til en såkalt emo-stil mistet jeg helt lysten på bandet.

 

Turbonegro kommer som sagt til å spille fletta av HIM. Bare synd jeg ikke fikk billetter, eller jeg kunne fått, men er i Hellas på den tiden.

 

Minner alle Turbofans her på forumet om at de spiller gratiskonsert på Rådhusplassen på fredag om en uke (VG-lista topp 20) Gleder meg :) showet på rådhusplassen i 2005 eide i hvert fall. Jeg har forventninger til dette og

Lenke til kommentar
HIM, herregud for et jallaband. Må innrømme at jeg spilte "Join Me In Death" på repeat i ca 12 timer første gang jeg hørte den, men det er da også det eneste jeg har hørt av bandet som ikke har vært patetisk posørrock.

 

Turboneger > HIM.

8875771[/snapback]

 

Selvfølgelig! Det er ingen her som har sagt noe annet, og forresten er ikke "Join me in Death" noe av det bedre de har lagd. Repeat i 12 timer :O, men nok om HIM! Her skal Turbonegro diskuteres. Noen som skal se dem på sankthans?

Lenke til kommentar
HIM, herregud for et jallaband. Må innrømme at jeg spilte "Join Me In Death" på repeat i ca 12 timer første gang jeg hørte den, men det er da også det eneste jeg har hørt av bandet som ikke har vært patetisk posørrock.

 

Turboneger > HIM.

8875771[/snapback]

 

Selvfølgelig! Det er ingen her som har sagt noe annet, og forresten er ikke "Join me in Death" noe av det bedre de har lagd. Repeat i 12 timer :O, men nok om HIM! Her skal Turbonegro diskuteres. Noen som skal se dem på sankthans?

8878635[/snapback]

 

Hadde planer, men får se :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde planer om å se dem på Sankthans jeg og, men er borte den 23 Juni, så det blir ikke mye Turbo da :( Æsj... blir bare en gang i år da :/ det kan jo være at de gjør noe lignende på slutten av året slik de gjorde på Sentrums Scene i desember 05

Lenke til kommentar
nettopp kommet hjem fra Hultsfred hvor jeg så Turboneger. hvert turen på 8timer kjøring lett

8882305[/snapback]

 

Ja stemmer, de spillte der i går de... orket ikke dra så langt grunnet stress her hjemme

8882821[/snapback]

 

 

eneste negative med konserten var at det begynte å regne 5min før turboneger konserten.

 

We're Gonna Drop The Atom Bomb som var åpnings sangen demmes var helt sykt bra, Do You Do You Dig Destruction tok også helt av..

 

Hank hadde bursdag på fredag så alle på konserten sang bursdag sang for han og man kunne nesten se han ble litt rørt.

 

jeg har hvert på 2 Turbo konserter før og hvert i piten vær gang, og piten fra lørdag er helt klart den mest volsomme til nå

Lenke til kommentar

Flere her som er Jugend-medlemmer? Jeg har i hvertfall den ære av å være el presidente i min jugend : D

 

Uansett, jeg synes Ass Cobra er en bedre skive enn Apocalypse Dudes, men AD på en soleklar 2., Party Animals på 3. og Scandinavian Leather på 4. plass. Skal jeg være helt ærlig så trenger jeg litt mer tid før jeg klarer å plassere Retox på lista, men What Is Rock og I'm a alphamale er suverene låter.

Lenke til kommentar

Bra intiativ. Men er litt uenig i den del ting. Jeg mener du har undervurdert Hot Cars and Spent Contraceptives og Never is Forever til de grader. Særlig Never is Forever, dette er et album med mye sjel. Musikken, tekstene, historien i sagene er mange hakk bedre en det man f.eks finner på Party Animals, som jeg synes kanskje er det svakeste albumet de har kommet med. Dette er rett og slett for glatt, uten noen sikkelig store høydepunkter.

 

Når det gjelder Apocalypse Dudes er dette rett og slett perfeksjonisme på høyeste nivå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...