Gå til innhold

Netshop nekter 5 års reklamasjon på PSU


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for litt over 2 år siden en Yesico vifteløs PSU til over 2000 kr, denne NEKTER netshop å ta imot fordi de sier det ikke er 5år reklamasjon på slike produkter... Jeg mener det er 5 år, men hva hjelper det når netshop setter seg på bakbeina ? Hva gjør jeg ?

 

Uansett DÅRLIG KUNDEBEHANDLING fra NETSHOP sin side...

 

beklager at jeg tyvlånte tråden din, men jeg måtte bare få det ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte for litt over 2 år siden en Yesico vifteløs PSU til over 2000 kr, denne NEKTER netshop å ta imot fordi de sier det ikke er 5år reklamasjon på slike produkter... Jeg mener det er 5 år, men hva hjelper det når netshop setter seg på bakbeina ? Hva gjør jeg ?

 

Uansett DÅRLIG KUNDEBEHANDLING fra NETSHOP sin side...

 

beklager at jeg tyvlånte tråden din, men jeg måtte bare få det ut :)

8863285[/snapback]

Forutsatt at det er kjøpt som privatperson og ikke brukes i næringsvirksomhet ville jeg anbefalt det samme som jeg gjør til de som ikke er enige i mine reklamasjonsavslag, å klage via Forbrukerrådet. De har en klageveileder som du finner her.

Lenke til kommentar

Kjøpt som privatperson ja... sendte en ny mail til netshop nå og håper på et mer fornuftig svar :) Skal sende en mail til yessico også

 

Jeg kjøpte for litt over 2 år siden en Yesico vifteløs PSU til over 2000 kr, denne NEKTER netshop å ta imot fordi de sier det ikke er 5år reklamasjon på slike produkter... Jeg mener det er 5 år, men hva hjelper det når netshop setter seg på bakbeina ? Hva gjør jeg ?

 

Uansett DÅRLIG KUNDEBEHANDLING fra NETSHOP sin side...

 

beklager at jeg tyvlånte tråden din, men jeg måtte bare få det ut :)

8863285[/snapback]

Forutsatt at det er kjøpt som privatperson og ikke brukes i næringsvirksomhet ville jeg anbefalt det samme som jeg gjør til de som ikke er enige i mine reklamasjonsavslag, å klage via Forbrukerrådet. De har en klageveileder som du finner her.

8863365[/snapback]

Lenke til kommentar

Netshop har i alle fall ej miste respekten for, det er no kun blitt rot og atter rot med dei. Har selv hatt problemer med dei no i det siste så.

 

 

 

En psu er garantert bygd for å vare lenger enn 2 år, så det er bare å stå på sitt.

Lenke til kommentar

Ikke enda en tråd om Netshop og kundeservicen! Begynner å bli uhyggelig mange av disse nå.

 

Selvfølgelig skal en PSU vare lenger enn 2 år. Når vi i tillegg snakker vifteløs kan de ikke skylde på at den er full av støv/manglende vedlikehold slik jeg nettopp leste at en ikke navngitt webshop gjorde i en annen tråd.

 

Bare å stå på!

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

 

Forbrukerportalen - Reklamasjon

 

Du kan ganske enkelt sende de dette utdraget, med denne linken. Ingen diskusjon om hvem som har rett til hva, klart du har 5 års reklamasjon! :)

Lenke til kommentar

Oi, krangler Netshop på sånt?? Herregud, det får meg til å tvile på hvorvidt jeg skal gå til innkjøp av en hel del ting fra de. Hadde faktisk tenkt å investere en del penger i deler til ny pc hos de, men nå tror jeg kanskje at jeg ser meg litt rundt etter noen andre. Sukk, så forbanna irriterende at de gidder å krangle på sånt altså!

Lenke til kommentar
Jeg har splittet denne tråden ut av et annet emne.

 

Forøvrig mener jeg det er fullstendig håpløst å nekte 5 års reklamasjonsrett på datautstyr som PSU!

8864604[/snapback]

 

Helt enig.

 

Synes Netshop har fått litt mye pes på forumet i det siste, selv om noe er ufortjent.

 

Hvis de fortsetter etter samme lest så bryter de fort ned det omdømmet de hadde angående service.

 

Det er ikke snakk om at de skal være dumsnille, mer heller å følge vanlige service regler.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men det er desverre ikke nødvendigvis så klart at det finnes 5 års reklamasjonsrett.

 

Loven sier ikke at produkter som er ment for vare lengre enn 2 år skal ha 5 års reklamasjon. Loven sier at varer som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Her snakker man f.eks vaskemaskiner som ofte varer i 10+ år.

 

Garantitiden kan si noe om forventet levetid. Dersom produsenten leverer med 2 års garanti betyr det at produsenten regner med at tingen skal vare i 2+ år, og det er ikke nødvendigvis "vesentlig lengre enn 2 år".

 

Det er også verdt å merke seg at en strømforskyner er ikke ren elektronikk. Det er en mekanisk del som innbefatter kjølingen. Problemet ligger ofte her. Brukeren renser den aldri for støv, og da har man ikke reklamasjonsrett.

 

Det er også verdt å merke seg at relamasjon er ikke garanti. Reklamasjonen sier ikke at "tingen skal vare i min. 2 år" eller 5 år for den saks skyld. Den sier at dersom tingen har en mangel ved levering, så skal dette fikses. Mangler eller feil som oppstår etter levering betyr ikke at man har rett på reklamasjon.

 

Btw. hvis det er dårlig service eller kundebehandling å ikke hive tusenlapper uten å tenke, så er det ikke mange bedrifter som kommer til å overleve i tiden fremover.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
...

Det er også verdt å merke seg at en strømforskyner er ikke ren elektronikk. Det er en mekanisk del som innbefatter kjølingen. Problemet ligger ofte her. Brukeren renser den aldri for støv, og da har man ikke reklamasjonsrett.

 

Det er også verdt å merke seg at relamasjon er ikke garanti. Reklamasjonen sier ikke at "tingen skal vare i min. 2 år" eller 5 år for den saks skyld. Den sier at dersom tingen har en mangel ved levering, så skal dette fikses. Mangler eller feil som oppstår etter levering betyr ikke at man har rett på reklamasjon.

 

Btw. hvis det er dårlig service eller kundebehandling å ikke hive tusenlapper uten å tenke, så er det ikke mange bedrifter som kommer til å overleve i tiden fremover.

8866075[/snapback]

 

Problemet her er vel at kunden opplever at Netshop sier at varen ikke har 5 års reklamasjonsrett uten at de har tatt en titt på varen.

 

Det er dårlig kundebehandling at de som kunden sier, nekter å ta i mot strømforsyningen for vurdering angående reklamasjonssak eller ikke.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

 

Det er også verdt å merke seg at en strømforskyner er ikke ren elektronikk. Det er en mekanisk del som innbefatter kjølingen. Problemet ligger ofte her. Brukeren renser den aldri for støv, og da har man ikke reklamasjonsrett.

8866075[/snapback]

 

Yesico vifteløs PSU

 

Ikke mye mekanisk i denne PSUen...

 

Stemmer det du sier men ikke i denne saken...

Lenke til kommentar

Aldri hatt problemer med Netshop sin retur policy. Byttet masse der, pga ufornøyd med produktet (10dagers) og feil på produkt (2år senere). OGså fått byttet inn produkt som jeg hadde i over 1 år, pga feil i spessifikasjonene :). Men men, er nok litt opptil den som tar saken.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte for litt over 2 år siden en Yesico vifteløs PSU til over 2000 kr, denne NEKTER netshop å ta imot fordi de sier det ikke er 5år reklamasjon på slike produkter... Jeg mener det er 5 år, men hva hjelper det når netshop setter seg på bakbeina ? Hva gjør jeg ?

 

Uansett DÅRLIG KUNDEBEHANDLING fra NETSHOP sin side...

 

beklager at jeg tyvlånte tråden din, men jeg måtte bare få det ut :)

8863285[/snapback]

 

Må bare henge meg på her. Har hatt en krangel med Netshop, det som fikk det til å endre holdning var at jeg møtte og viste varen. Altid mye vanskligere når du står der til sjefen kommer og tar kontakt med deg.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er mulig å se det fra Netshop sin side og.

 

De har solgt en strømforsyning de kanskje tjente 200 kroner på, de vil sikkert ikke komme noen vei med produsenten, og de kan velge å kreditere deg kjøpesummen.

 

Det betyr at de kan velge å tape flere ganger det de tjente på deg i denne handelen.

 

Vifteløse strømforsyninger er avhengig av en viss luftgjennomstrømning, og det er umulig for de og vite hvordan systemet ditt har vært satt opp.

 

 

Etter min mening har også marginene hos de ulike web butikkene blitt såpass lave at det ikke er å forvente at man får noe en ikke betaler for i kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg jurist, men det er desverre ikke nødvendigvis så klart at det finnes 5 års reklamasjonsrett.
Nå er det jo det forbrukerkjøpsloven sier da...

 

Loven sier ikke at produkter som er ment for vare lengre enn 2 år skal ha 5 års reklamasjon. Loven sier at varer som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Her snakker man f.eks vaskemaskiner som ofte varer i 10+ år.
...og f.eks. også om en vare som ofte varer i 3-4+ år. Eller mener du å argumentere at 4 år ikke er vesentlig lenger enn 2 år?

 

Garantitiden kan si noe om forventet levetid. Dersom produsenten leverer med 2 års garanti betyr det at produsenten regner med at tingen skal vare i 2+ år, og det er ikke nødvendigvis "vesentlig lengre enn 2 år".
Garantien sier veldig lite om forventet levetid. Det er da veldig vanlig med garanti på ett eller to år, på varer som helt klart er forventet å vare i 5+ år.

 

Det er også verdt å merke seg at en strømforskyner er ikke ren elektronikk. Det er en mekanisk del som innbefatter kjølingen. Problemet ligger ofte her. Brukeren renser den aldri for støv, og da har man ikke reklamasjonsrett.

Nå overforenkler du. Hvis mangelen skyldes kjøper har du rett i at reklamasjonretten bortfaller, men i så fall må selger sannsynliggjøre at feilen faktisk er kjøpers feil. Dette har blitt slått fast i norks rett.

 

Men hvis feilen helt klart ikke skyldes manglende rensing, er rensingen irrelevant.

 

Uansett så har jo ikke Netshop argumentert med at feilen skyldes kjøper, men derimot med at varen ikke er ment å vare i vesentlig mer enn to år, noe som de *vet* ikke vil holde i en evt. rettsak.

 

Det er også verdt å merke seg at relamasjon er ikke garanti. Reklamasjonen sier ikke at "tingen skal vare i min. 2 år" eller 5 år for den saks skyld. Den sier at dersom tingen har en mangel ved levering, så skal dette fikses. Mangler eller feil som oppstår etter levering betyr ikke at man har rett på reklamasjon.
Jo - hvis selger ikke sannsynliggjør at feilen skyldes kjøper - noe Netshop ikke har gjort noe forsøk på her.

 

Btw. hvis det er dårlig service eller kundebehandling å ikke hive tusenlapper uten å tenke, så er det ikke mange bedrifter som kommer til å overleve i tiden fremover.
Det var riktig flåsete sagt. Det er da stor forskjell mellom å hive tusenlapper uten å tenke, og det å ikke følge forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg sier ikke på noen måte at butikker skal ta på seg ansvar for alle feil som oppdages etter 2-5 år, men for en slik PSU (og det meste annen data-elektronikk) må de ta utganspunkt i at det er 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...