nomore Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hei Begynte i april i år i ny jobb. Dermed har eg ikke opptjent feriepenger hos nåværende arbeidsgiver, og kommer bare til å ta ut to uker ferie i august(avtalt med arbeidsgiver før eg begynte). Nå, denne måneden får alle her feriepengene utbetalt i stede for vanlig lønn, og vanlig lønn igjen fra neste måned. Problemet nå, og som er eg svært usikker på, er at eg har nå fått en lønnslipp med kun overtidsarbeid på til utbetaling, og ingen lønn. Er dette normalt og eg som virkelig har gjort det store og missforstått, eller kan lønnskontoret ha missforstått? Eg skal naturligvis prate med de, men de er i møte ut dagen. Og hva den forrige jobben angår så har eg feriepenger spart opp der, men disse får eg i fra lønnsgarantifondet først i slutten på august pga at firmaet ble slått konkurs. Håper noen kan svare Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Ja, som du sjølv seier så har du ikkje tent opp nokon feriepengar der du arbeider no, og vil difor ikkje få utbetalt anna enn slikt som overtidspengar, som du nemner her. Eg opplevde bortimot det same sjølv i fjor, sidan eg berre hadde jobba tre månadar året før. Det vart ikkje rare utbetalinga, nei... God sommar! Endret 14. juni 2007 av Garegaupa Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 jeg regner med at du jobber i privat sektor. med mindre du fikk sluttoppgjør fra den forrige jobben rett etter at du sluttet skal du få feriepenger derfra. edit: jeg fikk meg ny jobb gjennom vikarbyrå i staten ifjor høst. jeg fikk fast ansettelse i mai men fikk vanlig lønn nå i juni. en har heldigvis noen fordeler med å jobbe i staten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Men feriepenger er jo fordi man tar ferie? Dvs, eg jobber jo 3 uker ekstra, dette året da, skal eg ikke få betalt for disse? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Men feriepenger er jo fordi man tar ferie? Dvs, eg jobber jo 3 uker ekstra, dette året da, skal eg ikke få betalt for disse? det spørs vel om du er timeansatt eller ikke. er du fast ansatt skal du få lønn 11 måneder mens du får feriepenger i den siste måneden. er du timeansatt får du vanlig lønn for de timene du har jobbet pluss feriepenger. det er Arbeidsmiljølovens §14-15 som setter bestemmelser for utbetaling av lønn og feriepenger. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg havner i denne situasjonen til neste år. Er pr idag vikar, og får timebetalt. Hvis jeg får fast stilling, så blir jeg ansatt fra september. Jeg vil da bare få utbetalt feriepenger i juni måned for september, oktober, november og desember, men i retur har jeg da rett på 4 uker ferie uten trekk i lønn de resterende månedene. Helt ålreit synes jeg, hvis jeg klarer og spare ihvertfall. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg synes det høres merkelig ut. Du skal kun trekkes for de to ukene du skal være borte. Er du fast ansatt? Får du betalt time for time på etterskudd eller har du fast lønn utbetalt på forskudd? Jeg tipper de har gjort en feil. Du skal ikke trekkes en hel månedslønn på grunnlag av to uker. Hvis du trekkes for ferien nå, skal du ha betalt normal lønn i august selv om du har to ukers ferie. Uansett, så skal du ikke trekkes for mer enn to uker. Ørjan... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Problemet løst. Vedkommende som var ansvarlig for lønn avbrøt møtet litt for å fikse opp. Det var bare en kommunikasjonssvikt. Eg får naturligvis ikke penger/lønn for den perioden eg ikke jobber(ferie), men skal ha vanlig lønn denne måneden siden eg ikke tar regulær ferie. "Ferielønna" blir da trukket i fra lønn for august, siden det er da eg tar ferie. Takk uansett for hjelpen. Og det var jo greit å vite om dette med timelønn vs fastlønn. Den forskjellen var eg ikke klar over. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg havner i denne situasjonen til neste år. Er pr idag vikar, og får timebetalt. Hvis jeg får fast stilling, så blir jeg ansatt fra september. Jeg vil da bare få utbetalt feriepenger i juni måned for september, oktober, november og desember, men i retur har jeg da rett på 4 uker ferie uten trekk i lønn de resterende månedene. Helt ålreit synes jeg, hvis jeg klarer og spare ihvertfall. What? Du skal uansett ha betalt feriepenger for det du har tjent hittil i år og. Altså 10,2 % av lønnen din i år får du utbetalt til neste år. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 What? Du skal uansett ha betalt feriepenger for det du har tjent hittil i år og. Altså 10,2 % av lønnen din i år får du utbetalt til neste år. han får jo sluttoppgjør fra vikarbyrået når han slutter der, men det blir vanligvis utbetalt når han slutter og ikke til neste sommer. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Men feriepenger er jo fordi man tar ferie? Dvs, eg jobber jo 3 uker ekstra, dette året da, skal eg ikke få betalt for disse? 8857834[/snapback] Ja, men husk på. Feriepenger er oppsparte penger fra forige år. DVS : Har du ikke jobbet i jobben i over ett år, så får du ikke feriepenger. simple as that og nei, du skal IKKE ha feriepenger av det du har tjent i år Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg leste det som om at han ikke får utbetalt feriepengene som han har opptjent. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Nei, beklager. Feriepengene får eg ikke pga konkurs i den forrige bedriften(dvs eg får de senere, mye senere). Dermed har eg ikke opptjent feriepenger her, som alle andre, og eg ble da lønnet som alle andre, men siden eg ikke hadde feriepenger fikk eg ikke utbetalt noe denne måneden. Men det har ordnet seg nå Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg leste det som om at han ikke får utbetalt feriepengene som han har opptjent. 8858536[/snapback] Da ordla jeg meg nok litt feil. Ihvertfall så regner jeg med at jeg får et sluttoppgjør inkl. feriepenger når jeg er ferdig hos vikar byrået. Kommer til å vente hvis det er mulig, for da blir det en litt lettere "kneik" til juni neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå