Gå til innhold

ECC- og Non-ECC-minne i lag?


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har frå før av 1x KINGSTON 1024MB 533MHZ DDR2 SODIMM ECC PC2-4200 NS i min laptop, men treng meir.

 

Er det "trygt" å kombinere ECC-minne med Non-ECC-minne - evt. vil det gå i det heile tatt?

 

Valget står nemlig mellom ei til av same sort, eller KINGSTON Memory/ 2GB 667MHz DDR2 Non-ECC SODIMM, som då gir dobbelt så mykje minne for berre litt meir pengar.

 

Har jo mest lyst på 2GB ekstra, så om nokon i tillegg finn ei 2GB-brikke med ECC-minne hadde jo det òg vore ein ting å vurdere.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ECC er jo en "error checking" metode, (om jeg ikke tar feil) så dette er egentlig bare en "software" forskjell på minnet.

 

Men siden begge 2 er DDR2 og SODIMM så vil jeg tro at det skal gå bra, men jeg vil forøvrig anbefale deg å kjøpe en minne som har samme busshastighet som det du allerede har da :)

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
ECC er jo en "error checking" metode, (om jeg ikke tar feil) så dette er egentlig bare en "software" forskjell på minnet.

 

Error Correction Code, ja. Men eg meiner å ha høyrd at det blir trøbbel av å pare ECC og Non-ECC-minne. Vil gjerne vete dette sikkert før eg svir av pengane :p

 

Men siden begge 2 er DDR2 og SODIMM så vil jeg tro at det skal gå bra, men jeg vil forøvrig anbefale deg å kjøpe en minne som har samme busshastighet som det du allerede har da :)

8837538[/snapback]

 

Akkurat det trur eg ikkje har mykje å seie, sidan dei begge vil tilpasse seg busshastigheita til prosessoren uansett.

Lenke til kommentar
Har frå før av 1x KINGSTON 1024MB 533MHZ DDR2 SODIMM ECC PC2-4200 NS i min laptop, men treng meir.

8837445[/snapback]

Hvis du ser nærmere på linken din, er det bare overskriften som sier at det er ECC-minne. Lenger nede står det "non-ECC", hvilket er det riktige. Her er f.eks akkurat samme minne.

 

Det ville uansett ikke gitt problemer å blande - det gjelder kun hvis man ønsker å aktivere ECC-støtten, uten at alle brikkene støtter det. Men RAM med ECC-støtte i seg selv gjør aldri noen "skade". Forøvrig tror jeg ikke engang det eksisterer DDR2 SO-DIMM med støtte for ECC, for det er akkurat på grensen til å være for lite pinner. DDR1 SO-DIMM kan riktignok ha ECC, for den teknologien trenger færre pinner i utgangspunktet (begge har 200).

 

ECC er jo en "error checking" metode, (om jeg ikke tar feil) så dette er egentlig bare en "software" forskjell på minnet.

8837538[/snapback]

Det er absolutt ikke bare en "software" forskjell. ECC krever en ekstra datachip pr elektriske rad av chiper(for hver 64. bit), i tillegg til ekstra logikk og kretser. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Compal Multinote HEL80.

 

Tja, 2GB vil nok mest truleg vere meir enn nok, men i og med at forskjellen mellom dei to brikkene i første post var berre 200kr, tenkte eg at det kunne vere like greit å hoppe til 3GB når eg først var i gang. PCen vert ein del brukt til ein del grafikk, litt fotobehandling (truleg meir når eg kjøper meg DSLR snart), webkoding og litt speling. Slik standen er no, så et eg iallefall opp 1GB minne utan å løfte ein finger iallefall.

 

Men kanskje det er like greit å kjøpe ei tilsvarande til den eg har, ja.

 

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Blir ytelsen dårligere ved kjøp av to brikker med ulik mengde ram? Hvis ikke ville syns jeg det er vært å betale 200 ekstra for en GB til...

8838364[/snapback]

Det kan gå helt fint å blande ulik RAM, men det er et større sjansespill enn å kjøpe to helt like. Et problem kan dog være at enkelte modeller plutselig endrer seg, selv om modellnr. og spesifikasjoner forblir uendret. Særlig på value-brikker er det vanlig at det byttes chiper.

 

Man får ikke automatisk dårligere ytelse, men en rask brikke vil bli holdt igjen hvis den kombineres med en tregere brikke.

 

Når det gjelder å blande brikker av ulik kapasitet, så avhenger det ganske mye av plattformen. To brikker av ulik størrelse vil ofte ikke fungere i dualchannel, men det betyr vanligvis ikke så mye.

Lenke til kommentar
Blir ytelsen dårligere ved kjøp av to brikker med ulik mengde ram? Hvis ikke ville syns jeg det er vært å betale 200 ekstra for en GB til...

8838364[/snapback]

Det kan gå helt fint å blande ulik RAM, men det er et større sjansespill enn å kjøpe to helt like. Et problem kan dog være at enkelte modeller plutselig endrer seg, selv om modellnr. og spesifikasjoner forblir uendret. Særlig på value-brikker er det vanlig at det byttes chiper.

 

Man får ikke automatisk dårligere ytelse, men en rask brikke vil bli holdt igjen hvis den kombineres med en tregere brikke.

 

Når det gjelder å blande brikker av ulik kapasitet, så avhenger det ganske mye av plattformen. To brikker av ulik størrelse vil ofte ikke fungere i dualchannel, men det betyr vanligvis ikke så mye.

8838459[/snapback]

 

Men er det DuelChannel på bærbare, tenker da på Compal Hel80i/Hel80?

Lenke til kommentar
Hvilket brikkesett har den?

 

Det er ihvertfall blitt mer vanlig. AMD har støttet dette i over et år nå, og jeg vil tro at noe lignende gjelder for Intel.

8839221[/snapback]

 

Men vil ytelsen bli bedre med 2*1024mb brikker enn 1*2048+1*1024? (eventuelt hvor mye bedre?)

 

EDIT: Regner med pcen min støtter Duel Channel... Men vet ikke hvilket hovedkort osv. som står i den, men det er en Multinote Compal Hel80i kjøpt i midten av februar

Endret av Sindra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...