Gerske Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hei! Vet noen om innholdet på DV-kassetter overlever røntgenkontrollen på flyplasser? Har hørt at minnekort til digitalkamera kan tape data hvis man har dem på seg når man går gjennom metalldetektoren. Har selv kjørt kamera med minnebrikke gjennom røntgenkontrollen uten problemer, men hva er situasjonen med DV-tape? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hei! Vet noen om innholdet på DV-kassetter overlever røntgenkontrollen på flyplasser? Har hørt at minnekort til digitalkamera kan tape data hvis man har dem på seg når man går gjennom metalldetektoren. Har selv kjørt kamera med minnebrikke gjennom røntgenkontrollen uten problemer, men hva er situasjonen med DV-tape? 8816797[/snapback] Hei Slik jeg har forstått det er det trygest å oppbevare film i håndbagasjen da strålingen den blir utsatt for er vanligvis mye lavere enn den strålingen/scanningen av den innsjekkede bagasjen. Det kommer også an på hvilken type scanner de har på flyplassen , har forstått det slik at i sikkerhetskontrollen på norske flyplasser så er det rimelig trygt og du kan ta med film/minnekort opptil 1600 ganger gjennom kontrollen uten at det blir noe merkbart tap av data. Andre steder i utlandet , blandt annet i usa har de andre scannere som er mye sterkere og det er ikke anbefalt å ta den gjennom sikkerhetskontrollen du eventuelt spørre kontrollørene pent om å sjekke film/minnekort manuelt. Lenke til kommentar
Tjodleik Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hei! Vet noen om innholdet på DV-kassetter overlever røntgenkontrollen på flyplasser? Har hørt at minnekort til digitalkamera kan tape data hvis man har dem på seg når man går gjennom metalldetektoren. Har selv kjørt kamera med minnebrikke gjennom røntgenkontrollen uten problemer, men hva er situasjonen med DV-tape? 8816797[/snapback] Mulig du blander litt begreper her: - DV-kassetter bruker magnetisk lagring (og en liten minnebrikke) og blir dermied ikke påvirket av røntgen. Wikipedia - Minnekort bruker elektrisk lagring, og jeg kan i teorien se for meg at metalldetektorer vil påvirke dem. Wikipedia - Vanlig analog film bruker kjemisk lagring, og kan dermed bli påvirket av røntgen. Jeg var i USA i påsken og da hørte jeg at film med under ISO 1600 gikk bra, og det gjelder jo det meste. Wikipedia Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Er man veldig "redd" for dette, kan man kjøpe en blypose. Dette bør du få i fotobutikker. Ble brukt til analog film, og bør vel finnes enda. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Hei igjen, og takker for tips og svar! Nå skal jeg ærlig innrømme at det er så lenge siden jeg hadde fysikk at jeg faktisk hadde glemt logikken bak det Tjodleik sier. Jeg vet at det er forskjellige lagringsprinsipper på flashminne og DV-tape, men jeg tenkte at det er best å være føre var! Kommer uansett til å kjøre eventuelle DV-taper gjennom røntgenkontrollen og ikke metalldetektoren. Lenke til kommentar
Dødskalkunen Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Har lurt på dette lenge selv, så takk for gode svar. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Jeg blåser litt liv i denne tråden igjen da jeg kom på et annet scenario. Er det noen som har erfaring med hvordan miniDV-taper takler tyverialarmer i vanlige butikker? Sett at man er på shopperunde på ferie mens man samtidig filmer litt, og har en "løs" miniDV-tape på seg, og f.eks. i løpet av en dag passerer 20 slike "kontrollpunkter" som mange butikker har i inngangspartiet. Kan det eventuelt skade innholdet på en miniDV-tape? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg blåser litt liv i denne tråden igjen da jeg kom på et annet scenario. Er det noen som har erfaring med hvordan miniDV-taper takler tyverialarmer i vanlige butikker? Sett at man er på shopperunde på ferie mens man samtidig filmer litt, og har en "løs" miniDV-tape på seg, og f.eks. i løpet av en dag passerer 20 slike "kontrollpunkter" som mange butikker har i inngangspartiet. Kan det eventuelt skade innholdet på en miniDV-tape? 9212392[/snapback] Går bare lekkert. Disse tyverialarm greierne jobber på veldiog lave frekvenser og styrke. Omkring 100KHz (ikke en gang 1MHz(for de som ikke kan SI)). Går bare lekkert. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Takker for respons! Dette er iallfall gode nyheter for den kvinnelige halvdelen av reisefølget! (Og alternativt "dårlige" nyheter for meg, som har færre anti-shopping-argumenter å slå i bordet med... men det lover godt for miniDV-tapene om ikke annet!) Lenke til kommentar
nalo Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Takker for respons! Dette er iallfall gode nyheter for den kvinnelige halvdelen av reisefølget! (Og alternativt "dårlige" nyheter for meg, som har færre anti-shopping-argumenter å slå i bordet med... men det lover godt for miniDV-tapene om ikke annet!) Jeg jobber som filmfotograf og reiser mye rundt i europa med masse DV taper og bildebrikker og eksterne harddisker til kamera, gått gjennom flere sikkerhetssjekker daglig, uten problemer. Siden dette er mitt levebrød er jeg avhengig av å få materialet ut av landet og trygt hjem, selv om det meste er tatt på backup og sendt til serveren hjemme. Men som sagt, dagens røntgen på flyplasser er intelligente og operatørene vet hva de skal se etter. Derimot er analog film på over 1600 iso følsomt og jeg fikk ødelagt en 3600 ISo film i røntgen, men det var i en test. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå