Gå til innhold

Utstyrs- og forsterkertråden!

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Tenkte vi kunne ha enda en tråd, i tillegg til gitartråden, trommetråden og basstråden.

I denne tråden kan vi diskutere forsterkere for både bass og gitar, hjelpe hverandre med kjøp og salg, osv.

Tråden er nå utvidet til å omhandle instrumentutstyr i tillegg til forsterkere. Med utstyr mener jeg bl.a. tunere, gitar- og keyboardstativ, reimer, kabler osv.

Jeg personlig har en liten billig Fender Frontman 15R hjemme, men spiller helst på VOX AD15VT på band- og gitarøving. Derfor har jeg også lyst til å ha en slik hjemme, siden det er en god forsterker som ikke er aaaaaltfor dyr.

Da er det bare å poste i vei!

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jippi, eg elskar forsterkarar! =D

Siste året har eg hatt Engl Screamer, Rivera Clubster og Mesa Caliber.50. Eineståande ampar alle saman. Akkurat no har eg ingenting (Eller, jo. Ein microcube. Genial thingy.) Men ventar på ein THD Univalve med custom ståande 2x12 med greenbacks, delbar rygg, slant og kvit tolex. (Utgangspunkt i Dr.Z sitt 2x12)(Geir, du må ha ein Mini-Z.) Orange Tiny Terror SKAL eg ha i løpet av sommaren dersom det vert råd. Hurra, eg er så jævlig gearnerd, and I love it. ^^

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Har en gammel Peavey Mark III Xp basstopp liggende....150w trur jeg...

pvxpm3.jpg

....som akkuat nå savner et kabinett. Må vel få kjøpt en høyttaler snart...

(bildet er ikke mitt...bare fant det på google...)

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar

Min hovedforsterker de siste 5 årenen har vært en Mesa Nomad 45 1x12. Tidligere hadde jeg et 4x10 kabinett til den, men det ble litt overkill for et hjemmestudio, så det solgte jeg. Lydmessig var det ideelt, dog. Mesaen er god, men kanskje litt "nøytral" i lyden. Jeg liker forsterkere med litt særpreg. Og så er den for kraftig for hjemmebruk. Jeg savner å kunne vrenge på skikkelig.

Så har jeg en gammel Roland Bolt 60 fra slutten av 70-tallet en gang, men den er ikke helt god lenger. Låter pent, men vrengen er borte. Har hatt den til service uten at det hjalp. Men med de rette pedalene foran låter det fett ennå.

Videre har jeg en MicroCube, men den har jeg lånt bort. Morsom. Jeg har ikke vært så mye på reise det siste året, så da var det ikke så mye å bruke den til. Men nå får jeg strøm på hytta, så da...

Og sist men ikke minst har jeg en Roland Bass Cube 30 til bassen. Imponerende basslyd fra en såpass lettvekts forsterker. Gleder meg til jeg får råd til å gjøre ferdig fretless-bassen.

Det er mye jeg skulle ha hatt. Var nær på å kjøpe en Mesa Lone Star Specialfor et par år siden, men den er alt for dyr. I dag ønsker jeg meg en Cornford Carrera. Blant mange andre...

Geir :)

Lenke til kommentar
Den fungerer perfekt for meg :)

Den er kraftig nok til å ha med på øving og den har akkurat passe stor nok størrelse til å spille med den hjemme

Klar og fin, litt dyp, lyd i den, men det avhenger vel litt av forsterkeren du har.

8849679[/snapback]

Vel...en EBS må nok vente ei stund....fant noen til litt vel høye priser. Når jeg skal bytte ut forsterkeren, kanskje....

Bestilte forresten en Ashdown MAG115 i dag...får'n innen 2 uker...kosta ikke mer en 2300...

8a82e90f0564194e4bce653db932733a.jpg

Pantera

Lenke til kommentar
Pokker. Fikk akkutt GAS-anfall på ein Dr.Z Mini-Maz 18 eller ein Carmen Ghia. :S

8850339[/snapback]

Er ikke Carman Ghia en bil? :p

Har selv litt lyst på en Orange Tiny Terror. Liten røramp, ikke for kraftig for hjemmebruk, og ikke så utrolig dyr. Den har litt lite muligheter i forhold til knapper å skru på og ingen FX-loop, men sånt tenker man ikke på når man har GAS :p

Edit:

Ich bin eine n00b. CarmEn Ghia er en amp, VW Karmann Ghia er en bil.

Endret av m_eide
Lenke til kommentar
Av alle fabrikantene på denne siden, hvilken/hvilke kan regnes som de mest nøytrale lydmessig? Da tenker jeg altså minst særpreg.

Takker for svar.

8864702[/snapback]

Trur det blir vanskelig å få noe eksakt svar på det, da jeg tviler på at noen her har prøvd alle sammen :D

Men av de merkene jeg har prøvd, så er kanskje Laney, den forsterkeren (gitar) som låt mest nøytralt og pregløst (les:kjedelig). Riktignok mange år siden denne blei prøvd...mener det var en 100w topp, men en 4x10 kasse av samme merke.

Pantera

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Tråden er nå utvidet til å omhandle instrumentutstyr i tillegg til forsterkere. Med utstyr mener jeg bl.a. tunere, gitar- og keyboardstativ, reimer, kabler osv.

Lenke til kommentar
Av alle fabrikantene på denne siden, hvilken/hvilke kan regnes som de mest nøytrale lydmessig? Da tenker jeg altså minst særpreg.

Takker for svar.

8864702[/snapback]

Kvifor i all verda skal du ha ein amp utan særpreg? Og korleis i all verda skal nokon kunne svare på det? Ingen ampar er laga for å låte "nøytralt". Ein amp er laga for å lage og forme lyd, ikkje for å gjengi eit signal mest mogeleg nøyaktig og presist. (Som eit hifi-anlegg) Og uansett om nokon hadde klart å lage ein "nøytral" amp, så hadde den ikkje vore nøytral i forhold til andre ampar heller fordi den då hadde skilt seg ut frå alle dei andre. :)

Konklusjon: Ingen ampar er nøytrale fordi alle lèt forskjellig på eit eller anna vis. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...