dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Kom desverre oxo opp i Naturfag.. Men det verste er at vi verken har fått emne/tema eller stikkord.. Det eneste vi har å gå på er tre bilder: En mann som spiser En oljeplattform og et drivhus. Læreren hinter til at vi bør flette alt dette sammen til en oppgave, men hvordan? Hjelp!! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hvordan forbrenning av fossilt drivstoff bidrar til drivhuseffekten (global oppvarming) som igjen kan forstyrre verdens tilgang på mat? Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Kom desverre oxo opp i Naturfag.. Men det verste er at vi verken har fått emne/tema eller stikkord.. Det eneste vi har å gå på er tre bilder: En mann som spiser En oljeplattform og et drivhus. Læreren hinter til at vi bør flette alt dette sammen til en oppgave, men hvordan? Hjelp!! 8790751[/snapback] du kan jo fortelle om drivhuseffekten og global oppvarming ? eventuelt flette inn ozonlaget ? Jeg vet ikke, mann som spiser.. kan være ment som metan/karbondioksid gassen han slipper ut og går på drivhusgassene, men du har kanskje ikke lært om dette enda ? for det er 10 du går i ? Endret 5. juni 2007 av Phinex Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Jeg har tidligere skrevet litt om global oppvarming og konsekvenser dette kan få i form av svikt av avlinger, hungersnød, samt økonomiske konsekvenser for de som er mest utsatt for klimatiske endringer her (en rekke poster nedover i tråden) Endret 5. juni 2007 av skag1 Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Kom desverre oxo opp i Naturfag.. Men det verste er at vi verken har fått emne/tema eller stikkord.. Det eneste vi har å gå på er tre bilder: En mann som spiser En oljeplattform og et drivhus. Læreren hinter til at vi bør flette alt dette sammen til en oppgave, men hvordan? Hjelp!! 8790751[/snapback] Takker dem som gadd svare..kan trenge flere ideer, dog.. Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har tidligere skrevet litt om global oppvarming og konsekvenser dette kan få i form av svikt av avlinger, hungersnød, samt økonomiske konsekvenser for de som er mest utsatt for klimatiske endringer her (en rekke poster nedover i tråden) 8791106[/snapback] Mhm, men jeg er redd det kan bli litt for samfunnsfag-rettet..? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Mhm, men jeg er redd det kan bli litt for samfunnsfag-rettet..? 8791137[/snapback] Ja, og det er hele cluet med å studere global oppvarming. Om global oppvarming ikke hadde hatt en effekt på mennesker og samfunnet de lever i, direkte eller indirekte, samt mulighetene for overlevelse og framtidige utsikter hadde det jo vært lite hensiktsmessig å studere global oppvarming. Da hadde det jo bare vært å ignorere det og slappe av Global oppvarming i seg selv er bare halve historien, og er egentlig lite hensiktsmessig før man setter dette i kontekst med menneskene og samfunnet. Og jeg tror det er dette sensor og læreren din ønsker dere skal, men hvis ikke er det nok et veldig stort pluss på eksamen om du trekker fram konsekvensene dette har for menneskene Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Ja, og det er hele cluet med å studere global oppvarming. Om global oppvarming ikke hadde hatt en effekt på mennesker og samfunnet de lever i, direkte eller indirekte, samt mulighetene for overlevelse og framtidige utsikter hadde det jo vært lite hensiktsmessig å studere global oppvarming. Da hadde det jo bare vært å ignorere det og slappe av Global oppvarming i seg selv er bare halve historien, og er egentlig lite hensiktsmessig før man setter dette i kontekst med menneskene og samfunnet. Og jeg tror det er dette sensor og læreren din ønsker dere skal, men hvis ikke er det nok et veldig stort pluss på eksamen om du trekker fram konsekvensene dette har for menneskene 8791234[/snapback] Ehm..Så det du mener er at jeg bør skrive om hva globaloppvarming er på en naturvitenskapelig måte og ikke hva eller hvordan det har med/påvirker mennesker..? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ehm..Så det du mener er at jeg bør skrive om hva globaloppvarming er på en naturvitenskapelig måte og ikke hva eller hvordan det har med/påvirker mennesker..? 8791304[/snapback] Nei, begge deler som jeg sa i innlegget du siterte. Global oppvarming = naturvitenskap + konsekvenser for mennesker og samfunnet Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Nei, begge deler som jeg sa i innlegget du siterte. Global oppvarming = naturvitenskap + konsekvenser for mennesker og samfunnet 8791362[/snapback] Åååh..greit, takk. Her er de ideene vi kom opp med: Et eller annet om trusler; hvordan usunn mat er en trussel for kroppen, og hvordan global oppvarming og forbrenning er en trussel på verdensbasis. Eller noe om at menneske bare tenker på sitt neste måltid, istedet for bærekraftig utvikling og å tenke på hvordan vi bruker opp resursene våre og hvordan vi forurenser verden osv..? Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Jeg foreslår du lage en egen tråd hvor vi kan diskutere din oppgave så det ikke blir så mye off-topic i denne tråden at vi ødelegger for trådstarteren. 8791457[/snapback] Registrerte nettopp, hvordan lager man egen tråd? Endret 5. juni 2007 av dO_ob Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Åååh..greit, takk. Her er de ideene vi kom opp med: Et eller annet om trusler; hvordan usunn mat er en trussel for kroppen, og hvordan global oppvarming og forbrenning er en trussel på verdensbasis. Eller noe om at menneske bare tenker på sitt neste måltid, istedet for bærekraftig utvikling og å tenke på hvordan vi bruker opp resursene våre og hvordan vi forurenser verden osv..? 8791425[/snapback] Jeg, personlig, mener at det ikke er neste måltid som er den store synderen for hvorfor global oppvarming blir neglisjert, men heller tilgang på energi. Det vil si forbrenning av fossile brensler slik som olje, bensin, osv. Men forbrenning av fossile brensler vil så klart indirekte påvirke tilgangen på mat som følger av global oppvarming. Usikkerheten ved mattilgang som følger av global oppvarming er størst i fattige utviklingsland hvor både økonomien er basert på landbruk, men også hvor befolkningen brødfører seg på det som dyrkes lokalt. Når samtidig over halvparten av jordas befolkning bor i slike områder og lever av landbruket der vil f.eks avlingssvikt av klimatiske endringer ha enorme konsekvenser for millioner av mennesker. Lenke til kommentar
dO_ob Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Ja.. Får vel begynne å lage meg en disposisjon.. Får håpe det går bra.. Takk for all hjelp og gode råd Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Nå er det ikke sikkert min tolkning av oppgaven med de tre bildene er riktig, men jeg tror at oljeplattformen symboliserer fossile brensler og energibehov, mannen som spiser symboliserer enten tilgangen på mat eller matsikkerhet og drivhuset er drivhuseffekten og global oppvarming som følger av forbrenning av fossile brensler Så jeg anbefaler deg å rådføre deg med de andre om du kan, og høre hvordan de tolker oppgaven, og eventuelt høre hvordan andre forumbrukere tolker oppgaven. Jeg ønsker ikke være ansvarlig for utfallet av eksamenen din om du baserer deg helt på min personlige tolkning. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Eit par innlegg er flytta over frå denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå