Gå til innhold

Bærbar til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en bærbar til først og fremst videoredigering, klarer ikke å bestemme meg for hvilken maskin jeg skal kjøpe..

ting jeg ser etter/legger vekt på:

helst 2 gb minne 667mhz kan også være 1024, men må ha mulighet for 4gb utvidelse

Trenger ikke å være det sykeste skjermkortet, spiller lite, videoredigering trenger ikkje spesiellt mye skjermkortytelse

2ghz eller over intel core duo (eller centrino) 667mhz FSB

17" skjerm skarp og god

mye tilkoblingsmuligheter, s-video inn/ut, minnekortleser, evt. tvkort,

Solid byggekvalitet, noe som varer lenge

Liker Dell XPS på grunn av

ytelsen,

byggekvaliteten,

muligheten til 4gb ram,

667mhz minne,

stilrent design,

kan leveres med 7200rpm harddisk

Liker Toshiba Qosmio på grunn av

tilkoblingsmulighetene,

høyttalerene

den utrolige skjermen(lysstyrke),

muligheten til 4gb ram,

avspilling av hddvd,

flott design,

mulighet til 2 harddisker,

hdmi tilkobling på enkelte modeller

Liker Asus G2 på grunn av:

gode erfaringer med asus hardware,

liker byggekvaliteten,

karbonfiber :p

Liker ikke Dell XPS på grunn av

det er en DELL!

dyr oppgradering,

Liker ikke Toshiba Qosmio på grunn av

http://toshibablog.com/?p=3

generellt mye dårlige erfaringer,

blir varm

Liker ikke Asus på grunn av:

kun mulig å oppgradere til 2gb ram

Supert om dere kunne hjelpe meg med noen flere for/imot her :)

Hva skal jeg velge?

Endret av Knutv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var litt i samme båt som deg - (laptop til video- & fotoredigering) endte på Dell inpsiron 9400. Synes jeg fikk mer for pengene på den enn på XPS-serien.

Se forøvrig "Rekker ikke SantaRosa!"-tråden.

Lykke til!

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Jeg var litt i samme båt som deg - (laptop til video- & fotoredigering) endte på Dell inpsiron 9400. Synes jeg fikk mer for pengene på den enn på XPS-serien.

Lykke til!

mvh

kjetilfb

8789650[/snapback]

Ah. takk :) *vil ha santarosa*

Noen som vet noe om når det kommer santa rosa til XPS?

Lenke til kommentar

Lykke til!

mvh

kjetilfb

8789650[/snapback]

Ah. takk :) *vil ha santarosa*

Noen som vet noe om når det kommer santa rosa til XPS?

8795239[/snapback]

Hvis du ønsker SantaRosa og kan leve med 15,4" - så ville jeg sett på IFL90+

Lykke til! :)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Kommer ny inspiron serie nå, tipper de er rett rundt hjørnet!

Man vet vel ikke mye om de enda, men blir nok garantert santarosa basert,...

Kommer litt an på koss god tid du har!

Har du tid til å vente, så ville eg ventet så lenge eg orket akkurat nå, mange ting som kommer nytt og som blir byttet ut etterhvert nå!

Lenke til kommentar
Kommer ny inspiron serie nå, tipper de er rett rundt hjørnet!

Man vet vel ikke mye om de enda, men blir nok garantert santarosa basert,...

Kommer litt an på koss god tid du har!

Har du tid til å vente, så ville eg ventet så lenge eg orket akkurat nå, mange ting som kommer nytt og som blir byttet ut etterhvert nå!

8795869[/snapback]

Har i grunnen veldig god tid, har en fungerende stasjonær, så det blir sikkert en gang i slutten av sommerferien.

Inspiron serie ja? blir interessant å se..

Liker egentlig xps bare bedre og bedre, så litt på en i helgen, skikkelig rå :)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en Macbook Pro, det er en av de råeste bærbare pc'ene du kan få i dag - og ja, den kjører både Windows XP og Vista uten noen problemer hvis du foretrekker det. Største bakdelen er en noe stiv pris, men kvalitet og design koster :cool:

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt en Macbook Pro, det er en av de råeste bærbare pc'ene du kan få i dag - og ja, den kjører både Windows XP og Vista uten noen problemer hvis du foretrekker det. Største bakdelen er en noe stiv pris, men kvalitet og design koster  :cool:

8827825[/snapback]

Har vurdert det grundig, men tror jeg fortsatt vil forbli i pcverden :) Er i en periode der jeg trenger noe jeg virkelig kan, for å jobbe effektivt med ting...

Lenke til kommentar
Har vurdert det grundig, men tror jeg fortsatt vil forbli i pcverden :) Er i en periode der jeg trenger noe jeg virkelig kan, for å jobbe effektivt med ting...

8828668[/snapback]

Hvis du kan bruke en vanlig pc kan du også bruke en mac (jeg snakker om Intel baserte mac'er - ikke de gamle ppc baserte), den kjører Windows like bra som andre pc'er, du behøver ikke å bruke OSX i det hele tatt etter du har installert Windows.

Og da er Macbook Pro en high end, stilig pc - enkelt og greit.

Nyeste versjon av Macbook Pro er Intel Santa Rosa basert med 2-4gb ram, Core 2 Duo 2.2-2.4ghz cpu. 120-250gb HD og Nvidia 8600M GT DX10 skjermkort. 15" LED-LCD eller 17" "vanlig" LCD skjerm, 802.11N wlan og Bluetooth 2.0EDR, alt bakt inn i et stilig lettmetall kabinett.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Og dersom du vil prøve OSX, så kan det ikke være noe videoredigeringsprogram som er enklere og mere intuitivt enn iMovie (subjektiv oppfatning, med forbehold om at jeg ikke har prøvd noen andre), som dessuten er inkludert. Og dersom du vil gjøre mer krevende ting fins jo alltid Final Cut.

Jeg har aldri redigert video med noe annet enn iMovie. Det tok ca 5 minutter å lære det, og det dekker mitt behov (ikke kommersielt) på en fortreffelig måte.

Lenke til kommentar
Og dersom du vil prøve OSX, så kan det ikke være noe videoredigeringsprogram som er enklere og mere intuitivt enn iMovie (subjektiv oppfatning, med forbehold om at jeg ikke har prøvd noen andre), som dessuten er inkludert. Og dersom du vil gjøre mer krevende ting fins jo alltid Final Cut.

Jeg har aldri redigert video med noe annet enn iMovie. Det tok ca 5 minutter å lære det, og det dekker mitt behov (ikke kommersielt) på en fortreffelig måte.

8831363[/snapback]

Ellers har du også Adobe Premiere 2.0, som finnes til mac som endel av Creative Suite hvis jeg ikke husker feil.

Avid finnes også til mac.

Er bare dritt å vende seg til mus med bare en knapp! :tease:

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Liker ikke Dell XPS på grunn av

det er en DELL!

dyr oppgradering,

8788705[/snapback]

Du trenger vel ikke å gjøre oppgraderingene via Dell? Kjøp ekstra minne og evt. raskere harddisk ved siden av et annet sted og sett det inn selv.

Dell hadde forøvrig ikke vært mitt førstevalg heller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har sett litt på G2S fra Asus, den har santa rosa og mulighet for 4gb ram samt masser av tilkoblingsmuligheter..

Finner ikke så mange erfaringer og tester siden den er forholdsvis ny, noen som har erfaringer med G2S eller generellt med G-serien fra Asus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...