Moldarin Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hei, «Circled C copyright symbol» ("©") er velkjent for alle. Kan man bruke dette for å markere opphavsrett innen publisering i Norge? Jeg vet at Berne konvensjon gjorde bruken av symbolet unødvendig. Jeg føler likevel nødvenidgheten av å bruke det når jeg publiserer tekster på nettet fordi copypasta har blitt sånn en alminnelig rett. Jeg bruker vanligvis: «© 2007 Fult navn. Vilkår for bruksrett.» Men har i den senere tid blitt usikker på om dette er en annerkjent måte å markere opphavsrett etter Norsk lov? Jeg burderer å bruke: «Skrevet av Fult navn, 2007. Teksten er opphavsrettslig beskyttet. Vilkår for bruksrett.» Har noen noen tanker eller erfarginer rundt dette? Oppdatering: Etter Universal Copyright Conventions tredje artikkel av 1971 signert i Paris; er ©, år, og opphavsmann påkrevd for å merkere opphavsrett. Men denne avtalen er avløst av WTOs Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights. Jeg har ikke funnet © eller annen markeringsmåte nevnt noe sted i denne avtalen. Endret 4. juni 2007 av Moldarin Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Uten å bringe inn internasjonale traktater, er saken så enkel som at når du er ferdig med et verk - har du etter åndsverksloven automatisk opphavsretten på det. Om du velger å bruke © symbolet er således irrelevant. Lenke til kommentar
Moldarin Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Dette er jeg klar over. Dog usikker på hvordan jeg best kan markere dette. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Poenget er at du ikke behøver å "markere" dette, med mindre du ønsker å lisensiere verket under en annen, alternativ lisens (herunder Creative Commons). Lenke til kommentar
Steina Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det er jo ikke alle som vet at du har rettigheter på alt du har laget.. Hvis man markerer det med en ©, så blir man jo litt mere oppmerksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå