Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvide arbeidstid u/ arbeidstakers samtykke; lov?


AndyG

Anbefalte innlegg

Sett at noen er ansatt i en varehandel hvor normal sluttid er mellom 22:30 og 22:45 alt ettersom hvor lang tid det tar å avslutte for dagen (for en spesiell avdeling). Dette har vært gjeldende i noen år.

 

Det høres at ledelsen vurderer å utvide arbeidstiden med ca én time, altså tildele den gjeldende avdeling en annen avdelings avslutningsrutiner (usikker på om grunnen er relevant). Dette er ikke nevnt fra offisielt hold til avdelingen, annet enn "ting man overhører i lunsjen".

 

Over natten får man beskjed om at dette trår i kraft fra første dag og at det kreves arbeidstid til 23:45 (dvs. ca. da utvidet arbeid krever omtrent én time lenger arbeidstid).

 

Er dette lovlig? Jeg ville selv anta at de ansatte har noe å si i denne saken, og/eller at det er noen tidsfrist hvor dette må gis beskjed om før det trår i kraft. Hvilke regler/lover/bestemmelser er gjeldende i dette tilfellet? Har de ansatte noe de skulle sagt, juridisk sett?

 

Om noen trenger mer informasjon, "lemme know" !

 

Setter pris på svar :-)

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gi deg århundrets korteste svar: Nei, dette er ikke helt kosher.

 

Da legger jeg til grunn at du har en arbeidsavtale som definerer (på et overordnet plan, i hvert fall) hvilke arbeidsoppgaver du har og da også arbeidstid. En radikal endring (1 time er mye) er således å betrakte som et brudd på arbeidskontrakten.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke står definert arbeidstid i kontrakten, men "de facto" (riktig bruk av uttrykket?) arbeidstid har blitt til ~22:45, gjelder fortsatt dette?

 

Hvor mye tid er egentlig en urimelig endring? Videre dersom det ikke står helt klart definert hva arbeidsoppgavene omfatter, kan dette være opp til skjønn fra arbeidsgiver, eller har arbeidsoppgaver gjeldene i lang tid (~3 år) definert hva som er gjeldene ved kontrakten? Litt kronglete forklart, men. Si ifra om jeg er utydelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...