Gå til innhold

Straff for å ha pers. i bagasjerom til varebil


Oly

Anbefalte innlegg

Hva kan en forvente å få i straff/bot hvis en "smugler" med seg en eller flere personer bak i en vare/pizzabil? (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Compo)

 

Har ingen planer om å gjøre dette selv, men er bare forveten på hvilke konsekvenser noe slikt ville fått hvis en blir stoppet av politiet.

 

(Har hørt rykter om at man kan miste førerkortet av dette)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg gikk pa barneskolen kjorte en av fedrene til en i klassen ofte halveklassen hjem. Vi var sann 11 i bilen :p

3 fremme, 4 i baksetet og 4 i bagasjerommet med masse sekker oppa.

8767748[/snapback]

 

:wow:

 

Sikkert ikke så lovlig at det gjør noe, men praktisk. Men jeg skal ikke nekte på at jeg har vært bagasjeroms-passasjer i mine yngre dager. Lurer på hvordan onkel politi hadde reagert hvis en bil med fire folk bak i hadde blitt stoppet i en kontroll.

Lenke til kommentar
Hva kan en forvente å få i straff/bot hvis en "smugler" med seg en eller flere personer bak i en vare/pizzabil? (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Compo)

 

Har ingen planer om å gjøre dette selv, men er bare forveten på hvilke konsekvenser noe slikt ville fått hvis en blir stoppet av politiet.

 

(Har hørt rykter om at man kan miste førerkortet av dette)

8767292[/snapback]

 

 

Et eventuelt førerkortbeslag er jeg usikker på. Men du vil få en bot, og det som ennå værre er, om det er en nyere bil: AVGIFT.

 

Ta f.eks. min egen bil. Det er en Chrysler Grand Voyager varebil. Avgiftsdifferansen ved kjøp var på over kr 300.000,-. Så om jeg ble tatt med passasjerer bak i varerommet det første året, ville jeg altså fått en kraftig bot, samt et krav på kr 300.00,- til statskassen. Og det hjelper IKKE å si at du aldri skal ha noen bak mer. Avgiftskravet er absolutt.

En liten trøst er at etter noen år, blir avgiften lavere...

Lenke til kommentar
Hva kan en forvente å få i straff/bot hvis en "smugler" med seg en eller flere personer bak i en vare/pizzabil? (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Opel Compo)

 

Har ingen planer om å gjøre dette selv, men er bare forveten på hvilke konsekvenser noe slikt ville fått hvis en blir stoppet av politiet.

 

(Har hørt rykter om at man kan miste førerkortet av dette)

8767292[/snapback]

 

 

Et eventuelt førerkortbeslag er jeg usikker på. Men du vil få en bot, og det som ennå værre er, om det er en nyere bil: AVGIFT.

 

Ta f.eks. min egen bil. Det er en Chrysler Grand Voyager varebil. Avgiftsdifferansen ved kjøp var på over kr 300.000,-. Så om jeg ble tatt med passasjerer bak i varerommet det første året, ville jeg altså fått en kraftig bot, samt et krav på kr 300.00,- til statskassen. Og det hjelper IKKE å si at du aldri skal ha noen bak mer. Avgiftskravet er absolutt.

En liten trøst er at etter noen år, blir avgiften lavere...

8769023[/snapback]

 

Er rimelig sikker på at det er innsetting av bakseter som utløser denne ombyggings-avgifta til personbil, og ikke om du blir tatt med folk der baksetet "skulle ha vært", men har ikke noen link/dokumentasjon å referere til, har du??

 

Men om du satte inn baksetene (som sikkert fulgte med bilen selv om du ikke kan sette dem inn før om 10 år) for å kunne kjøre folk, så er jeg med på resonnementet ditt.. Baksetene i en Grand Voyager er vel gjerne også konstruert for å taes inn og ut etter behov og konfigureres på flere måter, om jeg kjenner bilen rett??

 

btw, 17 soldater i en Gelendewagen er det meste jeg har hørt om når det gjelder passasjerer i overlast.. :D

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

 

 

Er rimelig sikker på at det er innsetting av bakseter som utløser denne ombyggings-avgifta til personbil, og ikke om du blir tatt med folk der baksetet "skulle ha vært", men har ikke noen link/dokumentasjon å referere til, har du??

 

8771383[/snapback]

 

 

Siden du er så sikker, så foreslår jeg at du låner en nyere varebil, og lemper inn noen personer bak....

 

 

(Bare så synd for den personen du lånte bilen av)

Lenke til kommentar

Siden du er så sikker, så foreslår jeg at du låner en nyere varebil, og lemper inn noen personer bak....

 

 

(Bare så synd for den personen du lånte bilen av)

8774396[/snapback]

 

Ettersom du ikke er i stand til å dokumentere din påstand, så kan jo jeg dokumentere min, etter litt romstering på lovdata.no:

Forskrift om engangsavgift på motorvogner §5-1

 

og nærmere forskrift om hva som skal ansees som avgiftspliktig statusendring:

Forskrift om endring av motorvogners avgiftsmessige status.

 

Legg merke til § 1 i den siste forskriften, hvor det står "Med endring i en motorvogns avgiftsmessige status menes enhver endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig..." Om jeg fyller varerommet med passasjerer, har jeg ikke endret motorvognen, men jeg kjører jo med personer i overlast, og dessuten uten sikkerhetsbelter, så en bot blir det nok, og det vil være høyst fortjent. Kjøring med flere passasjerer enn bilen er registrert for, er heller ikke dekket av den utdypende §3, med mindre passasjerene sitter i "fast setearrangement egnet for persontransport".

 

Med mindre du kan vise til en rettskraftig dom som sier noe annet om tolkningen av "endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig", så står jeg på mitt.

Lenke til kommentar
Dette er å kjøre med overlass. Lappen blir konfiskert umiddelbart.

8777857[/snapback]

 

Høres nesten litt ekstremt ut, på linje med påstanden jeg har hørt fra bekjente angående denne saken. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette med eksempler eller paragraf?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så ekstremt da?? Kræsjer du så er den personen GARANTERT kjøttkake. OG tenk deg om en på 70KG får fart i 60km/t da er det ikke sikkert at noen i bilen overlever.

 

En kar i vinter ble drept av en bag med en bærbar pc! på sikkert 3-4 kg

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

Jo, han stakkaren bak i vil nok lide enormt ved et eventuelt krasj, som kaffi sier. Selv en liten mobil liggende på kupeen i bilen kan være nok til å drepe ved eventuell bråbrems i stor fart.

 

Har blitt fortalt at slikt før ikke var så nøye. Folk presset seg inni bagasjerommet til varebiler som bare det, var på den tid ikke "så gale". Men samtidig var døds-statistikkene på norsk vei omtrent doblet den vi har i dag, hvis vi tenker tilbake til 70-årene (Dette leste jeg i teoriboken).

 

Noen andre som kan bekrefte/avkrefte kaffi sin påstand om at lappen blir konfiskert umiddelbart?

 

Har aldri lest i lokalaviser at folk mister førerkort etter menneskelig last bakerst i varebiler, så det er det som gjør meg så forveten angående dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...