sentence Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Fungerer min PC? Dette er kanskje et litt merkelig spørsmål å lese, men det er et spørsmål som jeg stiller på bakgrunn av tilbakemeldinger vedrørende ytelsen på min nye maskin. Jeg håper at jeg kan få nok tilbakemeldinger før jeg tar en avgjørelse som går på kostbar feilsøking med nye komponenter. Jeg har i den siste tiden disset komponentene mine og klaget en del over ytelse. Jeg får stadig tilbakemelding om at jeg har for lite peil og at det samtidig er en feil et sted på maskinen. Grunnen til at jeg har disset komponentene er fordi jeg er temmelig sikker på at alt er i orden, men det er det tydeligvis ikke. Problemet er ikke verre enn at ytelsen i spillet Battlefield 2 er en del lavere en hva folk mener er normalt. Ytelsen på min maskin varierer en god del fra brett til brett og situasjon til situasjon, noe jeg har lest at en annen her inne også opplever med nesten samme system. Likevel påstår folk, andre spillere, at ytelsen på mitt system skal ikke gå under 70-80 FPS what so ever med grafikken på full guffe. Her er systemet mitt: - 500w ganske dyr strømforsyning som yter 22A på begge 12v rails. - Asus P5B-E Plus hovedkort - Asus EN8800GTS Skjermkort med 320MB minne som kjører originalt. - Corsair XMS2 dominator minne på 2048MB, 2x1GB i dual channel konfigurasjon - Intel E6400 CPU som er helt original på 2,13GHz - Sound Blaster x-fi lydkort - Et ellers beskjedent system med en enkel harddisk og øvrige komponenter. Ytelse: Ytelsen min i BF2 varierer som sagt. Dette er testet med følgende setting: Alle innstillinger under VIDEO er satt til HIGH med 1024x768, med 8x innebygd AA. Lyden er satt til X-FI og ULTRA HIGH uten EAX. Det aller laveste jeg har opplevd var da vårt flagg ble spammet på en 64player server. Alle angrep flagget vårt på et bykart og rekorden ble 28FPS med tydelig seig bevegelse i grafikken. Dette var en dropp, og det lå ellers på 40-60 FPS på den runden. Det gikk helt opp til 100 da jeg startet et stykke unna. Jeg opplever ofte at FPS går ned til 30-50 på enkelte steder med mye som skjer. Tydeligvis er det noe som ikke stemmer, når folk sier at jeg bør ha 100 FPS i snitt og aldri droppe under 70-80. ?? Hva har jeg gjort selv for å feilsøke? Det første jeg gjorde var å kjøre 3DMark05 og 3DMark06. Jeg husker ikke disse score nøyaktig, men husker at de stemte overens med andre systemer som lignet mitt. 05 gav noe over 12000P mens 06 rundet akkurat 8000P pluss 20 eller noe. Jeg prøvde også PCMark05. Der var også score normalt med andre systemer som hadde min ganske nøyaktige konfigurasjon. Så kom jeg til dette med BIOS og drivere. Jeg reinstallerte siste versjon av BIOS. Jeg installerte en fresh Windows XP PRO på en egen boot-partisjon. Jeg la inn aller siste drivere fra alle komponentene i maskinen, inklusivt da skjermkortet selvsagt. Det har også kommet to nye releaser for mitt skjermkort som jeg har oppdatert med en gang. Jeg installerte en ren og korrekt installasjon av kun BF2 på denne partisjonen. Jeg fulgte rådene fra produsenten av spillet for best mulig installasjon. Jeg har også kontrollert, med hjelp fra veldig erfarne datakyndige, innstillinger i BIOS for alle komponentene og sørget for at disse er riktige i forhold til CPU, RAM, CHIPSET, osv. Temperaturene er hyggelige. CPU ligger på 45 grader under load og hovedkort mellom 35 og 38 grader. Maskinen har aldri gitt noen feilsymptomer. Dette er den mest stabile maskinen jeg noen gang har eid. Jeg monterte den sammen med antistatisk fotlenke koblet til et gyldig jordingspunkt i strømnettet, og behandlet alle komponenter forsiktig. Alle tilkoblinger er koblet riktig, da de i ettertid ble sjekket av datakyndige venner. Jeg har to ganger fått bekreftet fra datakyndige at alt er som det skal være med maskinen: - CPU er stabil og får automatisk 1,208v fra hovedkort - BUS hastighet er normal på 266MHz - FSB er normal på 1066MHz - CPU sin kjernehastighet er på 266MHz x 8, vist som 2,133,31 i CPU-Z. - Cache på CPU ser også normal ut. - Hovedkortet kjører PCI-E på x16. - Minne kjører normalt som SPD justert til 5-5-5-18, stemmer overens med bruksanvisningen til Corsair i PDF. Minnet kjører også 400MHz x 2 og ser normalt ut. Kjører som nevnt i dual channel. - Har som sagt aldri opplevd noen ustabiliteter. Maskinen har ikke krasjet en eneste gang og går som en drøm. ”Something is not right!” Dette var en nylig melding fra et BF2 forum da jeg skrev om min ytelse i BF2 på mitt system med alle interne innstillinger på høyeste. Men virker ikke alt å være OK? Sånn egentlig? Takker for alt engasjement! Endret 3. juni 2007 av sentence Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Burde ikke dette vaert i skjermkort kategorien? Emnetittelen er ihvertfall for darlig, Fungerer min PC? i Maskinen fungerer ikke-kategorien Har du slatt av v-sync? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Last ned og kjør 3dmark03/05/06 og se om resultatene dine der stemmer overens med andre med tilsvarende HW. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Sett lydinstillingen til "high" og set ned AA til 4. Ultrahigh lydinstillinger har en tendens til å bruke veldig mye cpu kraft på noen system av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Har du forsøkt andre tilsvarende spill? Kan være problemer med din installasjon av Battlefield 2. Du har jo virkelig brukt en del penger på denne PC-en din så jeg skjønner godt at du er skuffet over ytelsen vedrørende Battlefield 2. Jeg hadde selv blitt temmelig grinete hadde dette skjedd meg etter å ha blåst av mange tusen kroner. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Bruker du aller nyeste skjermkortdrivere? Det har faktisk ganske mye å si. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Problemet ditt skyldes mangel på CPU kraft. BF2 utnytter bare 1 kjerne og da er en uklokka 6400 på 2.1 Ghz flaskehalsen. Dette opplever du sikkert på befolkede maps, spesielt hvis spillerne er samlet innenfor samme bilde. Som f.eks ved capture flag. Mitt tips: Skru ned Lyd fra Ultra til High, og klokk opp CPU til @ 3.0Ghz . Det bør være en smal sak å få stabilt med det hovedkortet du har. Lykke til Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Alcoholiday har nok rett, få noen av dine datakyndige venner til å hjelpe deg å klokke cpu'en din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå