Marv Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 kjører dual boot med xp/ubuntu. hvordan er det jeg gjør så det siste oset jeg brukte starter automatisk? om jeg vil bruke det andre, skal det bare være å trykke ESC for å få opp den menyen under oppstart. håper dere skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Tipper du har GRUB som bootloader, mener Ubuntu bruker det. Du kan fikse det du ønsker ved å redigere GRUB's configfil, vanligvis /boot/grub/menu.lst I den "globale" delen av menu.lst endrer du eller legger til slik at det står "default saved". I delen spesifikt for Ubuntu og XinXP, legger du til "savedefault" på en ny linje til slutt. eksempel fil: default saved timeout 15 title Gentoo(2.6) Qos root(hd0,0) kernel /boot/bzImage-2.4 root=/dev/hda5 savedefault title WinXP rootnoverify(hd0,0) chainload+2 savedefault EDIT: For å redigere menu.lst må du være i Ubuntu og være root. f.eks: $ sudo gedit /boot/grub/menu.lst Endret 31. mai 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå