Gå til innhold

Spiller høyttalere til 60000,- x ganger bedre enn noen til 1500,-?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratulerer med flott høyttalere. Jeg lurer på en ting. Spiller disse 40 ganger bedre enn mine Proson Reality 63 mk2 til kr 1500,-  eller er det stort sett designen de ekstra kronene har gått til?

8533496[/snapback]

Spiller nok ganske mye bedre :)

Men så klart har det mye med utseende å gjøre, men er ikke tilfeldig at de sler slik ut. Det har mye å gjøre for lyden hvordan kabinettet er konstruert.

Lenke til kommentar
Gratulerer med flott høyttalere. Jeg lurer på en ting. Spiller disse 40 ganger bedre enn mine Proson Reality 63 mk2 til kr 1500,-  eller er det stort sett designen de ekstra kronene har gått til?

8533496[/snapback]

Jo mer man betaler jo bedre komponenter får man ;) Elementene laget av sterkere materialer, mer tid og krefter har blitt brukt for at kabinettet gir den rette klangen og kablene brukt innvendig er av høyerr kvalitet.

Dyrere høyttalere er også en god del mer dynamiske, og er av den grunnenbedre egnet til musikk med en del instrumenter involvert.

Lenke til kommentar

Er klar over at komponentkvaliteten og byggekvalitet/design er mye bedre/lekrere. Spørsmålet var om LYDEN er 40 ganger bedre (1500x40 = 60000).

Har hatt dyre høyttalere fra Dali (10 000) og B&W (15 000 på 90tallet) før men nye økonomiske prioriteringer har medført at det ble Prosonene :)

På enkelte typer musikk synes jeg Prosonene er bedre enn B&W'ene jeg hadde før, eks. rock, pop, elektronica. På klassisk, jazz og akustisk musikk var B&W suverene.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Jeg så det nå som underforstått at når det investeres i dyrere komponenter så blir jo lyden betydeligere bedre.

Så ja,vil si at lyden på en høyttaler til 60 000 er 40 ganger bedre enn på en høyttaler til 1500. Men det forutsetter at resten av anlegget er av samme klasse,altså klasse A forsterker, topp kilde og 100 % kvalitetskabler.

Lenke til kommentar

Når man dobbler pris blir ikke kvaliteten automatisk dobbelt så bra. Det gjelder stort sett alle produkter (ikke relatert til hifi).

Jo dyrere produkt jo mindre blir forskjellen ved å gå opp i pris.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå spurte du i utgangspunktet om hvordan kvaliteten forbedret seg til 40 x prisen da men. Og jo,jeg mener at du kan doble kvaliteten ved å doble prisen. Det er kun snakk om å finne rett produkt.

8537230[/snapback]

Prisen er da ikke direkte forbundet med kvalitet, kjøper man det dyreste i prislista så blir det bra liksom? Dette mener jeg er tull og tøys! Greit at kvalitet koster, det er liten tvil om det, men det ER faktisk mulig å få relativt god lyd uten å rane banken. Dessuten blir det lyden bare marginalt bedre jo høyere opp på prisstigen man kommer Tror du virkelig at høyttalere till 100 000 er dobbelt så bra som de til 50 000? Tviler sterkt på det...

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det MÅ koste skjorta å få god lyd,jeg sier bare at jo mer du betaler jo mer får du. Det er ren logikk og sannheten. Nei,kanskje ikke dobbelt så godt men du vil merke forskjell mellom utstyr til 50 og 100 000. Det føler nå jeg og er fast bestemt på det.

Og Cubus,mener du da at om du bruker 100 000 på høyttalerutstyr så er du ikke sikker på at du har fått gode saker? Da mener jeg man bær finne noe annet å intressere seg for og investere penger i.

Om dere vil diskutere det videre er det forresten en bedre ide å starte en ny tråd om det i stedet for å dytte alt inn i denne kjøpehjelp tråden.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det MÅ koste skjorta å få god lyd,jeg sier bare at jo mer du betaler jo mer får du. Det er ren logikk og sannheten. Nei,kanskje ikke dobbelt så godt men du vil merke forskjell mellom utstyr til 50 og 100 000. Det føler nå jeg og er fast bestemt på det.

Og Cubus,mener du da at om du bruker 100 000 på høyttalerutstyr så er du ikke sikker på at du har fått gode saker? Da mener jeg man bær finne noe annet å intressere seg for og investere penger i.

Om dere vil diskutere det videre er det forresten en bedre ide å starte en ny tråd om det i stedet for å dytte alt inn i denne kjøpehjelp tråden.

8659006[/snapback]

Du prøver tydeligvis å legge ord i munnen min. Har ikke sagt det! Det JEG sa var at kvaliteten ikke NØDVENDIGVIS stiger proporsjonalt med prisen noe DU tydeligvis mener...klart at høyttalere til 100 000 ER bra, men poenget er at de blir bare marginalt bedre jo mer man betaler...dessuten er det flere faktorer som spiller inn. Man kan ikke bare kjøpe "de beste tingene" og røre rundt...hvordan komponentene PASSER sammen har jo også noe å si...

Lenke til kommentar

Du sa at det ikke er sikkert at man får kvalitet om man bruker en sum på den høyden som vi snakker om. Jeg mener at markedet er såpass godt at om man bruker noe i nærheten av det beløpet vil man sannsynligvis bli veldig fornøyd.

Og når vi snakker om å putte ord i munnen på hverandre så har jeg ikke sagt at prisen er proposjonell i alle tilfeller. Det jeg vil si er at du absolutt merker forskjell mellom utstyr til 20 og 100 000. Om du ser denne som marginal er det ditt synspunkt og ikke mitt.

Og så klart,noen lydsignaturer vil krasje totalt mot hverandre om de blandes så man vil styre unna det. Men sånt vet gjerne de fleste som er villige til å investere såpass i et anlegg.

Lenke til kommentar
Spørsmålet var om LYDEN er 40 ganger bedre (1500x40 = 60000).

8537132[/snapback]

Hvordan skal man kunne måle lyden? Hvilke kriterier skal stilles?

Ting som kan måles objektivt kan være forvregning, fasevridning, frekvensgang og spektrumslinæritet for å nevne noen jeg kan tenke på :hmm:

Men er ikke lyden noe subjektivt? Noen liker lyden i B&W, andre liker lyden i Pator, osv.

Klangen i høyttalere, og hvor god/dårlig denne er, er jo høyst subjektivt og kan ikke rangeres logisk på noen måter ut ifra dårligst til best.

Lenke til kommentar

Jeg tipper forskjellene er større i lavere verdi. Altså du hører mye større forskjell på en høyttaler til 3000 og 10 000 for eksempel, men jo lengre opp i pris man kommer, jo mindre og mindre forskjeller blir det. Det er iallefall det jeg har inntrykk av.

Lenke til kommentar

Ja, de rene objektive målene er vel mer eller mindre logaritmisk med prisen. Altså forskjellen er stor mellom 500,- og 1 000,-, men ikke veldig stor mellom 50 000,- og 100 000,-.

Men de som betaler godt over 50 000,- er jo ute er noe helt spesielt, f.eks en spesiell klang eller lyd, eller andre særegenheter i lyden eller utstyret. Så når man kommer over 50 000,- tror jeg at man ikke lengre tenker på hvorvidt anlegget er dobbelt så bra som naboens til 25 000,-, men man er heller opptatt av særegenhetene og sjarmen utstyr i den dyre enden av skalaen kan gi. Et godt eksempel er jo rør-utstyr.

Dersom dette hadde vært biler hadde man altså gitt blaffen i hvor fort bilen går, men man er heller ute etter en spesiell kjøreopplevelse :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ja,man kan uten tvil si at det er snakk om særpreg som får folk til å betale den ekstra prisen. Men det som var diskusjonen var vel mer om du er sikret å få noe bedre til 100 000 enn til 50 000, og det vil jeg i de fleste tilfeller si. Grunnen til at jeg sier det er at produsenter av den slags utstyr er 100 % seriøse og laget et så godt som mulig produkt utifra prisklassen de skal selges i.

Det var også snakk om det at man ikke kan kombinere hva som helst til denne prisen. Så klart man ikke kan det,men når man handler for en så stor sum som det er snakk om her hører man gjerne på forhånd og merker ganske greit om det ikke passer sammen.

Så det eneste jeg prøver å komme fram til er at ja,forskjellen er ikke proposjonell med prisen men det vil uten tvil være en grunn til at et produkt koster dobbelt så mye som et annet. Fordi det kan tilby noe det andre ikke kan,om det er bedre design,større lyd og mer fleksibel på musikktype eller at de kan gå lenger ned i kjelleren hva dypbass angår.

Lenke til kommentar

Jo billigere utstyr, jo mer for pengene, enkelt å greit.... så det er bare oss entusiaster som er villig til å betale tusenvis eller titusenvis for ett lydanlegg.

Grunnlegger dette slik:

60 K er 40 ganger mer enn 1500 kr og kvalitetsforskjellen er enorm, likevel er forskjellen fra å ikke ha høyttalere i det hele tatt til ett høyttalerpar til 1500 kr gigantisk mye større.

Uenig? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at det ikke er større forskjell mellom billig og ikke-eksisterende enn det er mellom billig og 60 000. Jeg har kun sagt at det faktisk er god forskjell mellom utstyr til 50 000 og 100 000 for å ta et eksempel.

8720961[/snapback]

Var egentlig en kommentar til trådstarter dette ikke en kommentar til ditt innlegg :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...