Gå til innhold

Lars Winnerbäck - albumguide


jojo123

Anbefalte innlegg

Ja, tenkte det var på tide å skrive en albumguide om min favorittartist.

 

Lars Winnerbäck

 

pressbild_2005_004.jpg

 

Litt bakgrunnsinfo:

 

Winnerbäck er en singer/songwriter fra Sverige, som blir kallt en svensk blanding av Bob Dylan og Bruce Springsteen. Han har gitt ut 7 ordentlige album, og et nytt kommer i høst. Han er veldig stor i Sverige, men tilnærmet ukjent i Norge.

 

Dans med svåra steg (1996)

 

dans.jpg

 

Det første albumet til Winnerbäck. Ikke akkurat noen stor suksess. Ble spillt inn etter å ha fått skrapt sammen penger, trykt opp i 1000 eksemplarer og lagret på loftet. Disse ble solgt under diverse spillejobber, og ute i gatene.

 

Dette albumet inneholder både melankolske, rolige sanger sanger som "Under Månen" og "Inte För Kärleks Skull", men også mer 'rocka' sanger som "Frøken Svår". Dette albumet inneholder den herlige låten "Under Månen" som jeg får tårer i øynene av å høre, hvis jeg er i riktig humør.

 

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Fröken Svår, Under Månen, Inte För Kärleks Skull

Karakter: 9/10

 

 

 

Rusningstrafik (1997)

 

rusningstrafik.jpg

 

Nå hadde Winnerbäck flyttet til Stockholm, og fått kontakt med Johan Johansson, som ble produsent på platen.

 

Dette er et mer livlig album, men inneholder også noen mer rolige låter. Blant annet kunstverket av en låt "En Svår och Jobbig Grej". Ikke et så godt album som det forrige, men absolutt verdt en lytt.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: En Svår och Jobbig Grej, Psalm i Januari

Karakter: 7/10

 

 

 

Med Solen i Ögonen (1998)

 

med_solen.jpg

 

Første plate hos Universal. Nå begynte Lars å slå igjennom. "Tvivel" lå og fløt litt rundt på hitlistene, det ble mer turnering. Avisene begynte å skrive om han.

 

Her er musikken bittelitt annerledes enn de forrige platene. Vanskelig å beskrive, så det må vel egentlig høres. Jeg liker ikke dette albumet så godt, selv om det har sine stunder.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Pacemaker, Pollenchock och stjärnfall, Varning för ras

Karakter: 6/10

 

 

 

Kom (1999)

 

kom.jpg

 

Det første albumet med backingbandet Hovet. Det ble høstturné, vårturné og sommerturné. Lars sier at dette ble et brytningspunkt for han. Han fant en litt annerledes stil.

 

Dette er herlig album, fullt av høydepunkter, blant annet tittelsporet "Kom". God blanding av rolige og livlige låter. Mange av låtene fra dette albumet ble publikumsfavoritter.

 

Kanskje det beste albumet, i min mening.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Kom, Kom ihåg mig då, Hugger i Sten, Tanken som Räknas, Nästen Perfekt, Fria Väger Ut

Karakter: Soleklar 10/10

 

 

 

Singel (2001)

 

singel.jpg

 

Plate sammen med Hovet. Lars' største gjennombrudd. Solgte til gull, og mye turnering, som også resulterte i en live-plate.

 

Det mest 'rocka' albumet, men noen ballader som tittelsporet "Singel" og "I Dina Ögon". Jeg synes noen av sangene er litt overdrivet, men fullt hørbare.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Elden, Du Hade Tid, Singel

Karakter: 8/10

 

 

 

Söndermarken (2003)

 

sondermarken.jpg

 

Etter et lite friår kom Winnerbäck tilbake med denne platen. For det meste skrivd i København. Lars ser på det som det andre brytningspunktet i karrieren, der låtskrivningen ble endret. Og den siste og definitive platen om hjembyen Linköping.

 

Et godt gjennomført album med sine høydepunkt, men alt i alt er det ikke akkurat favorittalbumet.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Över Gränsen, Dom Sista Drömmarna, Söndermarken

Karakter: 7/10

 

 

 

Vatten Under Broarna (2004)

 

vatten.jpg

 

Var tenkt som en soloplate, men diverse musikere er med på slagverk og gitar.

 

Dette er ganske godt album, men heller ikke favoritten. Har ikke hørt alt for mye på det, så har ikke mye å skrive om det.

 

Sjanger: Rock/pop

Høydepunkt: Elegi, Hjärtar Dams Sista Song, Stackars, Dom Sista Drömmarna Del II

Karakter: 8/10

Endret av Frichassé
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Altså ikke noe annet enn at det er svenske artister. Så det er også pop/rock, som de andre platene?

8984300[/snapback]

 

Lenge siden jeg skrev den, men jeg tror jeg ombestemte meg og skrev noe annet på de neste platene. Kan redigere den og.

8984318[/snapback]

 

Ikke nødvendig, lurte bare på om det var en sjanger, som var spesielt for Sverige eller noe :)

 

Tror ikke jeg har hørt noe Lars Winnerbäck, men virker jo, helt pop/rock-liksom^^

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...