mariust Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei folkens, da har jeg endelig gått til innkjøp av et speilreflekskamera, Canon EOS 400d. Jeg har hatt kameraet ca 2 uker, men er bare mellomfornøyd. Grunner til dette: 1. Jeg synes bildene blir litt "blasse", fargene er litt tamme, vet ikke helt hvorfor men jeg var ute i en solrik dag og det reflekterer ikke slik det faktisk var, synes jeg. (Tok bilder med kameraet på Auto, P og Ap). 2. Alle bildene jeg tok av folk på 17.mai (i solskinn) ble helt utbrente i ansiktet, på den siden av ansiktet de hadde sola. 3. Ikke "gnistrende skarpe" bilder. Kanskje noe med forventninger å gjøre, men jeg synes liksom ikke at bildene blir helt i fokus på en måte. det gjelder både på auto og på andre programmer. Dette gjelder spesielt utendørs på litt avstand. 4. Etter en foto-tur forleden dag med solnedgang i sikte oppdaget jeg at det plutselig var masse sorte prikker på bildene. Det hører med til historien at jeg har kjøpt et objektiv i tillegg til kitet (tamron 70-300, billig). Det rare er at disse prikkene kommer på bilder tatt med begge objektivene. Prikkene blir mer markert med lengre lukkertid, ser det ut til. På noen bilder ser jeg ikke prikker idet hele tatt, mens på bilder tatt like før er det helt ødelagt av det. Jeg er ingen racer på slik posting, men jeg skal prøve å forske ut en måte å poste et bilde etterhvert som viser dette. Om noen kan svare meg på hvordan jeg kan unngå det overfor nevnte tingene hadde vært svært bra. mvh Marius Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) 4) Dette er sikkert bare støv... sett blenderen til, for eksempel, F22, og ta bilde av noe lyst og ensformig, som en blå himmel. Hvis det er støv, så skal kornene synes tydelig. Edit: Når det gjelder de andre spørsmålene dine, så er det lettere å prøve å komme med noen forslag om du får lagt opp noen eksempler, det kan jo skyldes mye... Endret 24. mai 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Alle punktene blir bedre etterhvert som din erfaring/kompetanse utvikler seg både hva etterbehandling og fototeknikk angår. Det aller beste tipset er å lese en bok, f.eks Digital Fotografering i Prakis av Magnar Fjørtoft. Punkt 4 er støv på sensoren ja. Du kan like godt lære det først som sist hvordan en fjerner støv fra sensoren. http://www.the-digital-picture.com/Photogr...r-Cleaning.aspx Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Blasshet i fargene og det at bildene ikke er så skarpe man skulle ønske, skyldes i stor grad objektivet, tipper jeg. Kit-objektivet er slett ingen reser på de punktene... Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Takk for svar begge to, bilder jobbes det med. Alle punktene blir bedre etterhvert som din erfaring/kompetanse utvikler seg både hva etterbehandling og fototeknikk angår. Det aller beste tipset er å lese en bok, f.eks Digital Fotografering i Prakis av Magnar Fjørtoft. Punkt 4 er støv på sensoren ja. Du kan like godt lære det først som sist hvordan en fjerner støv fra sensoren. http://www.the-digital-picture.com/Photogr...r-Cleaning.aspx 8688253[/snapback] Ang. bok: Den boken har jeg kjøpt, men ikke lest enda. Likevel trodde jeg at jeg skulle få brukbare bilder ut fra kameraet på auto. Sammenligner bildene med en som har et s3is og synes faktisk hans bilder blir klarere og skarpere farger på. Men støv på sensoren, jeg har kun hatt kamera i noen få uker, må den renses hver 14.dag? Høres litt snodig ut. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) dSLR gir gjerne mer nøytale bilder rett fra kamera og krever gjerne mer etterbehandling et kompakte/nondSLR kamera. Prikkene på bildene er nok støv ja, støvfjerningen på 400D er ikke akkurat veldig bra. Litt rart siden det er så nytt, har du byttet mye objektiver? Jeg har renset mitt 1 gang på 3 år, med moderat bytting av objektiver. Endret 24. mai 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Blasshet i fargene og det at bildene ikke er så skarpe man skulle ønske, skyldes i stor grad objektivet, tipper jeg. Kit-objektivet er slett ingen reser på de punktene... 8688295[/snapback] ble mye det samme med det nevnte tamron-objektivet også synes jeg. Men det kjøpte jeg fortrinnsvis for å utvide bruksområdet. Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Har jeg lagt til bilder nå? ble visst ikke noe av, gitt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør det? Skjer ingenting når jeg trykker legg til vedlegg-knappen Endret 24. mai 2007 av mariust Lenke til kommentar
kvirrsilvaiks Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Har jeg lagt til bilder nå? ble visst ikke noe av, gitt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør det? Skjer ingenting når jeg trykker legg til vedlegg-knappen 8688414[/snapback] Bla gjennom -> finn fil -> Legg til -> Så ordner det seg. Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Prøvde det, men det vil seg ikke. Skjer ingen ting når jeg trykker Legg til vedlegg-knappen. (Ja, jeg har browset frem stien til bildet) Kan det være for stort? Endret 24. mai 2007 av mariust Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ja for store filer. Vet ikke hva som er grensa eller hvordan det er, men har sett det samme selv... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Men støv på sensoren, jeg har kun hatt kamera i noen få uker, må den renses hver 14.dag? Høres litt snodig ut.8688304[/snapback] Hvis du vil unngå støv på sensoren kan du tenke spesielt på dette når du skifter objektiv. Hold kameraet med åpningen vendt nedover mens du skifter, og sett straks deksler på objektivet du har tatt av. Jeg har kun trengt å rense sensoren med trykkluft ca 2-3 ganger i året, altså langt fra hver 14. dag. Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Nå gikk det visst. Det ene er tatt med kit-linsen (1/13s, F/36 iso100 @55mm)og det andre med Tamron 70-300 (1/20s, F/32 iso100 @70mm) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 F/36 og F/32 er fryktelig liten blenderåpning, objektivene er vanligvis skarpest rundt F/5.6-F/10. 1/13s på 55mm og 1/20s på 70mm er for lang lukkertid hvis du ikke bruker stativ og ikke har bildestabilisering. Typisk bør du ha 1/55s eller raskere på 55mm og 1/70s eller raskere på 70mm. Enkel løsning for disse eksempelbildene: Bruk større blenderåpning og kortere lukkertid. Prøv med P mode på kameraet og se hva slags lukkertid og blenderåpning som blir valgt, det er antakelig langt unna de innstillingene du har brukt her. Bildene ser ikke urimelig blasse eller uskarpe ut for disse innstillingene. Ting tyder på at du har mye støv på sensoren, og årsaken til at du ser det så godt er at du har veldig liten blenderåpning og dermed stor dybdeskarphet. Rens sensoren, ofte vil trykkluft (spesiallagd for formålet, uten vanndamp...) være bra nok for å få bort det som er løst. Søk litt rundt på nettet så finner du guider for dette. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 f/32 og f/36 vil gi diffraksjon så det holder. Les her: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm EOS 400D vil gi diffraksjon ca fra f/13 og mindre (større tall, mere nedblending). Forøvrig, som andre sier, du har (mye) støv på bildebrikken din. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Så da ser det ut til at alt er 'menneskelig svikt'. I den forstand at det lar seg rette på vha å tilegne seg kunnskap om faget . Som i 99% av lignende tilfeller.. Ingen grunn til å løpe til fotobutikken etter mer/bedre utstyr med andre ord. Kanskje med unntak av en blåsebelg for å få støvet bort fra sensoren. Jeg anbefaler deg *veldig* å lese boka om digitalfotografering som du har kjøpt, men ikke lest... Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Hehe, jeg skal hive meg over boka i hvertfall, det første jeg gjør. Støvet har sikkert med håndteringa mi å gjøre, tviler ikke på det. Jeg får prøve med trykklufts-prinsippet, og se om det blir bedre. Må likevel si at jeg ikke hadde reknet med å skulle rense kamera for hver gang jeg tar en tur med kamera. Ang. stativ; jeg brukte stativ på disse bildene, og det med liten blender har mest med at jeg ville prøve kameraet. Når jeg snakket om blasse og uskarpe bilder var det ikke disse jeg hadde i tankene, kanskje helelr i dagslys det. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Må likevel si at jeg ikke hadde reknet med å skulle rense kamera for hver gang jeg tar en tur med kamera.Det holder nok med en gang iblant hvis du skifter objektiv på en lur måte. Når jeg snakket om blasse og uskarpe bilder var det ikke disse jeg hadde i tankene, kanskje helelr i dagslys det.Isåfall bør du heller vise oss noen relevante bilder. Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Må likevel si at jeg ikke hadde reknet med å skulle rense kamera for hver gang jeg tar en tur med kamera.Det holder nok med en gang iblant hvis du skifter objektiv på en lur måte. Når jeg snakket om blasse og uskarpe bilder var det ikke disse jeg hadde i tankene, kanskje helelr i dagslys det.Isåfall bør du heller vise oss noen relevante bilder. 8688961[/snapback] jeg prøver, jeg prøver.... har visst ingen av de bildene der, må vente til jeg kommer hjem. Endret 24. mai 2007 av mariust Lenke til kommentar
mariust Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Nå skal dere se, dette er det jeg mener: Anda er ikke skarp, guttungen er helt hvit i fjeset. Gutten: iso100 1/125 f/9 @43mm på Auto Anda: iso400 1/25 f/11 @55mm på Auto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå