DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Heisann. Fikk idag en forberedelse til en prøve jeg skal ha imorgen. Oppgaven går ut på å sjekke et PLS-styrt transportbånd og bytte ut en kortslutningsmotor og kabel til denne. Dette sto altså i situasjonsbeskrivelsen. Noen som har noe forslag til hva jeg bør lese på? Takk Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Sterkere motor? ny dimensjonering av kabel kanskje? Utbedre PLS programmet? (FUP,KOP,LADDER?) Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Det er notert Takk Lenke til kommentar
Behrouz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Har du den oppgaven som sier: Anlegge du skal forbrede deg til, er blant annet er motorstyringsanlegg for en stor bedrift. Det skal drives med 3- fase asynkronmotorer med driftsspening 230v. Dokumentasjonen du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift, og forslag til bruk av nyere teknikk. Andre emner er å komme med forslag til løsning av hvordan man beholde en konstant temperatur inne når temperaturen ute varierer. hvis du har det samma, bare hjelp mg hvilke sider må jeg lese på... Takk Endret 22. mai 2007 av Behrouz Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Har ikke vært borti den oppgaven desverre. Ut ifra det du har skrevet så er ikke jeg noe klokere enn deg Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Hei. Denne siden kan forøvrig hjelpe dere begge. www.vvi.no Her finner du Reguleringsteknikk samt industriell måleteknikk. Behrouz; Til den temperatur oppgaven din så ville jeg kanskje tenkt på å sette opp noen termo elementer eller pt100 elementer utenfor, slik at du kan regulere temperaturen (husk at temperatur reguleringer er veldig sene, og det tar tid for dem å forandre seg). Du kobler da på en måte en kaskade kobling der du har en slave og master. Ettersom kaskadekobling står i læreplanen skal du ikke se bort ifra at det er det som de er ute etter Angående den motor oppgaven så kan du jo gjøre flere forskjellige vrier. Du kan jo PLS styre den via en kontaktor f.eks? Har du 24v kontaktorer så kan du kjøre bus system og styre via moduler som f.eks Adam moduler. Håper det kom til hjelp =) edit; leif Endret 22. mai 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Takk for svar Vbrattla Men siden det står i forberedelsen min at motoren skal byttes, er det da noen faste rutiner som skal følges ved skifting av motor? Noe om sikkerhet? Lenke til kommentar
Behrouz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Takk for hjelpen Vbrattla... håper det hjelper imorra... hvis du har mer...så hjelp oss...da.. TUSEN TAKK Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Takk for svar Vbrattla Men siden det står i forberedelsen min at motoren skal byttes, er det da noen faste rutiner som skal følges ved skifting av motor? Noe om sikkerhet? 8675507[/snapback] Heisann! Når man skal skifte motor så ville jeg i første omgang sett på dimensjonen av kabel på anlegget, samt sikring og motorvern. Husk også at start strømmen på motoren er 6-8 gangere høyere enn kjørestrømmen (vist jeg ikke tar feil), så pass på at ikminimum (laveste kortsluttningsstrøm) ikke er lavere enn dette. I det man monterer den nye motoren kan man også bruke "meggeren" å sjekke fasene for jordfeil, samt måle motstanden i motorviklingene. Husk også HMS delen, det er lurt å nevne at du låser hovedsikringer (vist det er mulig) samt henger opp skilt om at kobling pågår (dato, navn, oppgave som utføres) og at du har på deg riktig utstyr samt bruker riktig verktøy =) Du kan sikkert fylle ut litt mer grundig på oppgavene også vist du vil score mer! Ps; fått deg læreplass enda? =) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 hehe, jeg har også tentamen i automatikk i morgen, men vist det er noe dere lurer på så kan jeg prøve mitt beste å hjelpe =) Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Ok det hjalp mye på forberedelsesarket Har fått meg læreplass ja. Du går på automasjonslinja da eller? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ok det hjalp mye på forberedelsesarket Har fått meg læreplass ja. Du går på automasjonslinja da eller? 8675799[/snapback] Ja, går på automatikk i mandal(sørlandet), hvor er det du går? fått deg bra læreplass? Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Går på elektro i tønsberg jeg da Har vel fått en bra læreplass syns jeg da, hos et vanlig elektrofirma. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 ikke dårlig =) Men så nå at han ene her går på GK, bare si ifra vist dere trenger å vite litt mer om det jeg har skrevet, tror ikke alle måleinstrumentene er i pensummet deres enda (pt100, termoelementer etc) Lenke til kommentar
Behrouz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 kan dere hjelpe meg med den oppgaven som vi skal bruke PLS på den... den oppgaven som... Dokumentasjonen du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift, og forslag til bruk av nyere teknikk. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) kan dere hjelpe meg med den oppgaven som vi skal bruke PLS på den... den oppgaven som... Dokumentasjonen du skal utarbeide skal inneholde de nødvendige skjemaer for tradisjonell releedrift, og forslag til bruk av nyere teknikk. 8675920[/snapback] Jada, selvfølgeligt. Jeg så du går på GK så skal prøve å få det skrevet på en grei måte. Du skal her lage ny dokumentasjon for kontaktor styringene som er oppsatt, denne må man nesten se tegningen(e) for å klare å gjøre, ettersom jeg ikke vet hvordan anlegget fungerer. Er det bare vanelig hovedstrøm og styrestrøm du skal lage så klarer man det fint? Det du også kan legge inn her er type utstyr og kabelvalg etc. Husk det er viktig å begrunne valgene dine, da skjønner sensor at du vet hva du snakker om! Si ifra om du trenger mer hjelp om dette. Skal du utbedre anlegget med en PLS så fjerner du hele styrestrømmen som er satt opp, du trenger bare en kabel fra utgangen (Eks Y1) på PLS`en til A1 på kontaktoren, husk at pls`en klarer ikke å supplere mer enn rundt 24 volt, så vist du bruker 230 volts kontaktor så må du gå via COM portene på PLS`en. PLS ville selvfølgeligt vært det beste å bruke her etter min mening, men du kan jo også data styre det via programmer på pc, der du har moduler som kommuniserer via bus systemer. Dette er da kanskje litt vanskeligt å sette seg inn i vist du ikke har vært i nærheten av det før. Så har du brukt PLS og har litt peiling på det, så hold deg til det! Eks på lett PLS motorstyring program skrevet i Melsec - Medoc LD X1 - Start Motor Set m1 - Holde kontakt LD M1 - Minne som holder Out Y1 - Spenning til A1 LD X2 - Stop Motor RST M1 - Resetter minne som holder Håper det hjalp litt =) Endret 22. mai 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
Behrouz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 jeg går på VK1 ELEKTRO...så r jeg lærling...neste år... jeg kan ike PLS.... hvis dere kan hjelpe meg...så hjelp meg...Plz.. Takk Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Lurte litt på den PLS'en jeg også da. Siden det er et transportbånd og oppgaven var å sjekke det kan det jo egentlig være alt, men er det noe som er vanlig å gjøre på PLS- anlegg ute? kan det for eksempel være en motor som har stoppet? En føler som gir feilsignal? Står lissom ingenting i oppgaven som man kan gå ut ifra da Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ja, kan alltids prøve =) På pls`en så har man Innganger og utganger. X1,X2,X3 etc er inngangene og Y1,Y2,Y3 er utgangene, hvor mange inn-utganger en pls har kommer ann på pls`en. Pls er på en måte en datamaskin der man kan bestemme hvor signalet skal gå ut samt hvordan signalet skal være (blinke, timer, forsinket inn, forsinket ut) samt mange flere funksjoner som ikke er verdt å nevne ettersom det krevet stor innsikt. En PLS kan på en måte fungere som en trykkbryter du har på veggen, ikke før du har trykket på knappen (ikke før det har kommet signal på X1 eller f.eks en annen X-Inngang) så kommer det ikke lys på i taket ditt (Kommer signal ut av Y1 eller en annen Y-utgang. Men forskjellen på bryter og PLS er det at med en PLS kan man bestemme litt hvordan ting skal foregå. Vist jeg vil at lyse skal komme 1 minutt etter at jeg har sendt ett signal på X1 eller en annen X, så kommer lyse 1 minutt etter, samme er det med f.eks blinke funksjon. Dette er egentlig basic hvordan en PLS fungerer. PLS = en datamaskin der man lager ett program der man lager ett program som styrer utgangene utifra signalet som kommer inn på inngangene Bare spørr om det er mer du lurer på =) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Lurte litt på den PLS'en jeg også da. Siden det er et transportbånd og oppgaven var å sjekke det kan det jo egentlig være alt, men er det noe som er vanlig å gjøre på PLS- anlegg ute? kan det for eksempel være en motor som har stoppet? En føler som gir feilsignal? Står lissom ingenting i oppgaven som man kan gå ut ifra da 8676208[/snapback] Hei. Feilene kan være meget her, men hvilket type transport bånd er det? Skal det sortere noe ved hjelp av sylindere, eller bare frakte en vare fra A til B? Kan sikkert hjelpe litt her ettersom jeg just har gjort en transportbånd oppgave på skolen (PLS, oppkobling etc.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå