Gå til innhold

hjelp til "overklokking" av kingston minne

Demonican

Anbefalte innlegg

heisann, jeg har et par kingston brikker, problemet er at jeg ikke vet navnet på de, eller husker nøyaktig hvilken type det er. noe som blir et problem nå som jeg skal kjøpe meg mer ram. har 2x512 brikker, og har brukt everest til å finne ut en del ting om rammen, jeg googlet latencyen for å sjekke om jeg fant noe som samsvarte med det jeg hadde, det var da jeg oppdaget noe merkelig.

fant en side som omtalte at latencyen var på 2.0-2-2-5 ved 133 MHz, og det er det latencyen på rammen min står på nå, men rammen min skal ha 400 MHz, noe som tilsvarer 200 MHz, stemmer ikke det?

beklager om det er noe rotete skrevet, om dere trenger så kan jeg poste noe mer om oppsettet mitt.

takker for all hjelp!

edit: redigert emnetittel

edit: redigert emnetittel igjen

edit: redigert emnetittel enda en gang

Endret av Demonican
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for hjelpen! spesielt din War, de har sånn blå aluminium på utsiden, så jeg satser på at de er kompatibel med den første i den listen din. =)

edit: var smart nok til å gå igjennom eskene min med papirer og sånt på tidligerer pc kjøp, og fant esken minnen hadde vært i. fant ut at jeg hadde ultra low latency brikker, altså disse

har nå lagt inn bestilling og alt er ordnet =)

Endret av Demonican
Lenke til kommentar

heisann, fikk brikkene i posten idag, og har sjekket over de, de virker identisk med den typen jeg allerede har. problemet er at når jeg prøver å innstallere de, så kommer kun en pipelyd. har prøvd å putte begge i, har prøvd å ta ut en av de brikkene jeg har fra før, og satt inn en av de nye, men ingenting fungerer... lurer på hva som kan være galt. trenger hjelp fort!

håper på kjappe svar

Lenke til kommentar

hei igjen!

har nå kjørt CPU-z og sjekket litt. det fungerte når jeg tok ut de gamle brikkene helt og satte de nye inn i de samme portene som de gamle hadde stått i, og fikk startet pcen som normalt.

MEN! jeg tok et screenshot over latencyen på de nye brikkene, og gjorde det samme med de gamle. og her er resultatet: kan dette stemme?

post-116882-1180017778_thumb.jpg

Endret av Demonican
Lenke til kommentar

Ja det kan stemme når du kjøper "value" serie brikker på ulike tidspunkt , samme hvilken produsent det er egentlig.

Binningen (DRAM chips brukt) endres veldig ofte på value ram .

Value ram er så og si aldri identiske når de er kjøpt fra ulike batch'er (ulike tidspunkt) selv om produsenten benytter samme artikkel nummer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Javel .

Men det betyr ikke at chip-binning er samme som dine "gamle" fordet.

Gamle 2-3-4 år gamle hyperx ulk moduler benyttet samsung TCCD chips , disse finns ikke lengre og det kan godt være cas 2-2-2 chips fra hynix,infeneon,micron,aeneon,winbond eller andre samsung osv. på de nyinnkjøpte - ergo probleme dine med å kombinere gamle+nye.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har de den blå heatspreaderen merket hyperxULK og er merket 2-2-2 fra Kingston så er de cas 2 . Sikkert bare hovedkortet / biosen din som kødder .

Dessuten er det en regel å resette cmos etter hvert memory modul bytte/repopulering.

Sett de opp manuelt i bios settings til 2-2-2-5 - og se om "det" hjelper noe.

Ellers er det også oftere nå ar memory modul produsentene lagrer "safe" SPD settings for kompabilitets modus , og at man selv må tvinge inn annonsert "lowest" latency selv (dette er tilfelle for mange DDR2 moduler) .

Går du for nye brikker ville jeg ha valgt et 2GB kit istedet for 2x512MB .

Lenke til kommentar

de er 100% identisk både på pakning, og i utseende til de jeg har fra før, og de stod under samme punkt på prisguide. men pcen vil ikke starte når jeg har alle i, det kommer ikke engang opp et skjermbilde, pcen begynner bare å pipe. men har du en guide eller noe slikt jeg kan følge? har muligheten til å ha på en bærbar pc vedsiden av maskinen jeg holder på med, så det hadde vært fint å ha en guide.

Lenke til kommentar

Ja. Det enkleste er å dytte inn de gamle, gå inn i bios å sette den til "default / safe settings", evt command rate 2T manuelt, lagre, slå av dytte inn de nye brikkene.

Noen hovedkort vil slite litt med 4 dobbelsidige ram-brikker, så om du slenger opp et bilde av "mainboard-fliken" til CPUz er det sikkert noen her som kjenner kortet ditt.

Lenke til kommentar

hovedkortet er et A8N-SLI deluxe.

gikk inn i bios, men fant ikke noe command rate eller noe som hadde med rammen å gjøre... postet et spørsmål i den "store asus a8n tråden", så håper på kjapt svar

Edit: har funnet det nå, skal prøve meg fram og se om jeg får det til å fungere

Endret av Demonican
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...