Gå til innhold

Hvordan fungerer en torrent tracker ?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

I min snart 2 år lange PHP/mySQL kariere har jeg skrevet en god del sider.

Og etterhvert som jeg har sett funksjoner og ting jeg har likt på internett har jeg skrevet dem.

En ting jeg derimot enda ikke skjønner og har lyst til og lære meg er hvordan en torrent tracker fungerer..

Det jeg da har gjort er og laste ned en torrent tracker og sette den opp hjemme. For så og se litt hva som skjer, og hvordan siden er bygd opp. Desverre var denne ganske stor. Og besto av godt over 100 000 linjer kode. Så jeg har lenge prøvd og finne en helt basik torrent tracker som er så liten som mulig og fungerer, slik at jeg kan se i koden til den og lære..

Så mitt spørsmål er altså, er det noen som vet om en helt basic torrent tracker der ute ? som er så liten og enkel som overhode mulig ? Det er selvfølgelig krav med ratio, opp og nedlastet. Men noe mer utover det trenger jeg ikke til og begynne med. Om noen har en manual til hvordan torrent trackere fungerer hadde dette også vært flott..

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142
er ikke sikker men tror dette er imot reglene :hmm:

8647299[/snapback]

Torrenttrackere er ikke alltid i bruk til piratkopiering...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

ok. Det eneste jeg vet, er at torrentfilen som lastes ned, inneholder en url til trackeren samt. GET-verdier som angir hvilken id tingen som skal lastes ned, har i databasen + passkeyen til brukeren.

Ellers sender jo klienten regelmessig(hvert 30. minutt) informasjon til trackeren om hvor mye som er lastet ned, opp og osv.

Hvordan dette gjøres vet jeg ikke, men kan sikkert finens ut av ved et søk.

Lenke til kommentar

Så lenge praten holder seg milevis unna diskusjon om warez og piratware, så er denne diskusjonen fullstendig legal. Torrents er ikke ulovlig i seg selv. Det er nettverkene den distribuerer i fra som KAN være ulovlig.

Filmindustrien snakker om å distribuere sine filmer via denne tjenesten. Lovlig som betalvare.

Videre så er det ikke ulovlig å spørre om hvordan en torrentstracker fungerer av ren teknisk nyskjerrighet. Det er hvordan og hvor den får tak i opphavsbeskyttet materiale som er den diskutable del.

Trådstrater har fått min bivånelse til å opprette denne tråden. Men det er under forutsetning av vedkommede og meddebattanter holder seg til den smale sti..

Lenke til kommentar
Tror nok torrent protokollen er et stykke unna PHP jeg og :)

Kan det være at trådstarter trodde PHP var det samme som P2P?

8648836[/snapback]

P2P har vel veldig lite med torrent a gjore?

Siden torrent er det motsatte av P2P?

aja ok.. mente P2P var det a sende hele filer. Men ja, skjonner at det a sende sma deler ogsa sendes P2P

=/

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Trackeren er vel ikke nødvendigvis skrevet i PHP. Kjernebiten (back-end) som styrer pakker mellom de forskjellige klientene kan vel skrives i et hvilket som helst språk. Enkelte språk er vel mer egnet enn andre til den jobben, og PHP er vel ikke nødvendigvis et veldig velegnet språk.

Men for å få et fint brukergrensesnitt på trackeren (front-end), kan PHP kanskje være et godt og enkelt valg. Den skal vel stort sett bare lese filsystemet og databasen, og blir derfor mer som en vanlig fil-portal.

Hvis du tenker på å skrive kjernebiten selv, så kan du se på de flotte linkene til Nazgul og se litt på hvordan forskjellige åpne torrent-bibliotek er skrevet (hvis du kan forskjellige språk).

Lenke til kommentar

Jepp har lest dem.

Så vitd jeg har fått med meg så er det bare announanse.php eller hvordan det skrives som gjør selve kjerne biten og oppdaterer en mySQL database. Og resten av siden bare henter ut av den databasen for det meste.

Så det beste hadde jo vært om noen viste om en helt basic slik fil jeg kunne se i..

Eller tar jeg helt feil nå ?

Lenke til kommentar

*** Nå lar vi utvitende og bedre vitende medlemmer - tvilen komme trådstarter til gode. Og kommer oss tilbake på sporet; hva er det egentlig vi diskuterer her? ***

Hei alle sammen.

I min snart 2 år lange PHP/mySQL kariere har jeg skrevet en god del sider.

Og etterhvert som jeg har sett funksjoner og ting jeg har likt på internett har jeg skrevet dem.

En ting jeg derimot enda ikke skjønner og har lyst til og lære meg er hvordan en torrent tracker fungerer..

Det jeg da har gjort er og laste ned en torrent tracker og sette den opp hjemme. For så og se litt hva som skjer, og hvordan siden er bygd opp. Desverre var denne ganske stor. Og besto av godt over 100 000 linjer kode. Så jeg har lenge prøvd og finne en helt basik torrent tracker som er så liten som mulig og fungerer, slik at jeg kan se i koden til den og lære..

Så mitt spørsmål er altså, er det noen som vet om en helt basic torrent tracker der ute ? som er så liten og enkel som overhode mulig ? Det er selvfølgelig krav med ratio, opp og nedlastet. Men noe mer utover det trenger jeg ikke til og begynne med. Om noen har en manual til hvordan torrent trackere fungerer hadde dette også vært flott..

Tusen takk for alle svar 

Lenke til kommentar

jaja, etter mange timers testing, og leseing av kode og diverse. Har jeg da endelig begynnt på min helt egene torrent tracker. Har skrevet "ønsker" og "last opp" torrent delen, og jobber nå med announce.php . Så kom jeg til og tenke på noe, hvordan skal jeg teste denne announce.php filen ?

For det første har jeg blokka den for nettlesere, men det er bare og låse opp. men hva om en funksjon plutselig blir fjernet ved et uhell ? hvordan skal jeg da finne ut av det ? Noen som har noen tips ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...