Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte støtdemper nå


Anbefalte innlegg

Bilen min (Opel Corsa) gynger når jeg stopper. Da går fronten 2-3 ganger opp og ned. Omtrent som amerikanske politibiler.

 

Jeg tror ikke den var sånn før, men vanskelig å si. Pappa sier stødemperne er slitne. Trenger jeg å bytte alle fire støtdemperne, eller holder det med de 2 foran?

 

Hvor mye vil det koste tror dere? Jeg kan spare ca 1000 kr i måneden. Evt 1300 kr hvis jeg ikke spiser frokost hjemme. På jobben er det gratis lunsj, så jeg hoppe over frokosten og spise ekstra mye i lunsjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om du trykker ned hvert hjørne i slengen? Altså trykker ned demperene så langt du klarer, så slipper.

 

Dersom støtdemperene fungerer skal den gå rett opp til normal stilling og forbli der. Den skal ikke fortsette å gå nedover, gå lengre opp enn den var, eller hoppe opp og ned flere ganger. Du vil da merke det ganske greit hvilke støtdempere som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

379 kr /stk på Biltema. Er det for 2 stk, siden man alltid bytter 2 stk? Men er vel ikke det, siden det ikke står noe tenker jeg.

 

Når jeg trykke ned panseret ganske kraftig, så blir det sånn:

Dytt ned og slipp - snu på topp - snu på bunn - snu på topp - stopp i midten. Hvis jeg forsøker flere ganger, så syns jeg den gynger mer den første gangen.

 

Er det fjærene eller støtdemperne som gjør en bil "fast i fisken"?

Lenke til kommentar

Da er det støtdemperene som er deffekte. Fjærene er de som tar opp støtet, mens demperene er de som skal gi fra seg energien. Demperene er der for å unngå problemet med rene fjærer, altså at når de slippes så vil de komprimere og ekspandere seg et antall ganger før de roer seg ned (akkurat som nevnt problem). Støtdemperene jobber sammen med fjærene og skal hindre akkurat dette. En fungerende støtdemper skal gjøre at den går rett tilbake til opprinnelig posisjon etter et støt uten å hoppe opp og ned flere ganger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt Haynes-bok og 4 nye støtdempere. 1700 kroner takk.

 

Men har fått problemer allerede. Jeg får ikke av navmutteren, fordi jeg får ikke innpå pipa:

82362skive.jpeg

 

 

Den tappen i midten stikker 2 cm ut, og gjør at bare litt av pipa (som er ca 3 cm dyp) kommer på mutteren:

30484skive3.jpeg

 

 

 

For moro skyld prøvd jeg å ta av bremseskiva. Men den får jeg ikke av. Ødelegger bare skruen:

54632skive2.jpeg

 

Hva gjør jeg nå da?

Lenke til kommentar

Trenger du å ta av navmutteren for å bytte dempere ?

 

Da må du kjøpe deg ei lengre pipe.

 

Spray skruen på bremseskiva med rustløser og la det stå å virke over natta. Bruk deretter slagskruetrekker, så tenker jeg skruen gir seg...

Endret av boblikof
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du tar vel ikke av navmutterne for å bytte dempere? Det er (såvidt jeg husker) fjærbein både foran og bak på Golf II og III, og de er festet med 2 bolter nede og 1 mutter med eksenterskive oppe. Eller husker jeg feil? Hvis ikke, husk å merke av hvordan eksenterskivene oppe er montert før du tar av de gamle demperne, ellers får du feil hjulvinkel.

Lenke til kommentar
det holder å ta av bremsekalibern for å ta av skiva trenger ikke å skru på noen skruer.

 

edit den skruen er for å komme til slik at man kan justere håndbrekk.

8697649[/snapback]

 

 

Den skruen er for å justere håndbrekk? Hvor får du det fra?

 

Den skruen er for å posisjonere skiva riktig i forhold til hullene bak. Uten den skruen må man bare trøble litt mer med å få inn hjulmutterene.

 

Du må ha en langpipe for å få av navmutteren. Det får du på biltema til ca 30,-kr

Lenke til kommentar

freddy85: Dette er ikke en Saab. Parkeringsbremsen sitter definivt på bakhjulene. Jeg liker nemlig å nappe i brekket på vinteren.

 

Tror jeg legger skiveskruen på vent jeg. Skive trenger ikke å demonteres nå.

 

zanta: I følge Haynes må navmutteren ut for å demontere fjærbeinet. På et bilde her drar de navet rett ut fra drivakselen. Dette er en Opel Corsa, ikke en VW Golf. På et bilde her løfter de hele sulamitten ut, med demper, fjær, fjærbein, nav, skive og sikkert mer.

 

boogeyman: Jeg trenger vel en sånn her da. Mutteren er 30 mm.

 

 

Et spørsmål til da. Det står

punkt 8: Ta bort låssprinten, skruva sedan loss kronmutteren från spindelleden mellan länkarmen och fjäderbenet.

 

punkt 9: Koppla loss spindelleden mellan länkarmen och fjäderbenet med en spindelledsavdragere.

Jeg regner med at det er dette leddet det er snakk om:

skive4.jpeg

 

Spindelled, er det en sånn kule inne i et "hus"?. I så fall skjønner jeg ikke at dette er noe som lar seg demontere det uten å deformere "huset". Det sitter vel ganske hardt, siden man trenger en egen avdrager. Hvordan får man da dette sammen igjen?

 

Under montering boka står det bare: Återslut spindelleden mellan länkarmen och fjäderbenet, sätt sedna på kronmuttern och dra åt til anggivet moment.

Lenke til kommentar

der fjærbeinet møter bærekula er det kon så det sitter presset sammen. Null problem å bare skru opp den bolten der sånn som det står (etter låsesplinten er fjærnet).

 

Når du skal ha det sammen igjen så kan du sette en garasjejekk under bærekula og jekke det hele sammen slik at du slipper at kula roterer med mutteren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...