Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det hvert år for moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
forsikring variere ganske mye fra firma til firma, men en 700- til 3000, varierer mye med/ uten kasko.

 

er det 350.- for årsavgift? ikke sikker men er lite iallefall :)

8634686[/snapback]

 

 

takk...

 

Men jeg har ikke så mye råd så jeg vil vite totall? liksom tilsammen?

Lenke til kommentar

Svaret står jo over. Det varierer fra selskap til selskap, type moped og om du skal ha kasko eller ansvarsforsikring. Årsavgiften er vel som sagt på 350 kr, og derfra kan du vel regne sammen selv?

 

Lurer du på driftutgifter i tillegg, vel igjen varierer dette fra moped til moped.

Lenke til kommentar
Svaret står jo over. Det varierer fra selskap til selskap, type moped og om du skal ha kasko eller ansvarsforsikring. Årsavgiften er vel som sagt på 350 kr, og derfra kan du vel regne sammen selv?

 

Lurer du på driftutgifter i tillegg, vel igjen varierer dette fra moped til moped.

8634708[/snapback]

 

ok takk.. men med bensin altså vis jeg kjører 1 time og 30 minutter hver dag

Lenke til kommentar
forsikring variere ganske mye fra firma til firma, men en 700- til 3000, varierer mye med/ uten kasko.

 

er det 350.- for årsavgift? ikke sikker men er lite iallefall :)

8634686[/snapback]

350 for årsavgift ja, har økt fra 170,- for to år siden. :(

 

Men 3000 for mopedforsikring? Jeg betalte 1700 for fullkasko og alt sånt første året i Gjensidige, og da stod jeg som eier. Nå betaler jeg 1200 for delkasko.

 

Og bensin, vel, jeg kjører til og fra skolen hver dag, og betaler ca 50,- i uka. Kjører man uplombert/trimma så må man nesten regne med det dobbelte. Noen liter olje går det også med i løpet av året, 400-700,- ettersom hvordan kvalitet man vil ha på olja.

 

Tar du service på mopeden på verksted koster dette fra ca 600, også kommer deler dersom det trengs i tillegg. Service skal tas for hver 300 mil. Mao 1-2 ganger i året.

 

Man kan jo si det slik at desto eldre moped man kjøper, desto mer utgifter kommer det på skifting av slitedeler, dekk også kanskje. To dekk koster fort vekk 1500 og oppover.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Må bare kommentere en ting Jonas skrev. Om bensin.

Den bruker IKKE mer uplombert. Den bruker mindre.

Med blombering er det mer motstand, tyngre for motoren å dra og dermed bruker den mer bensin.

Men seffølgelig, med fulltrim brukes det mer bensin ;)

8636073[/snapback]

 

Bruker ikke mere bensin, den SLUUUUKER masse mere bensin..

Lenke til kommentar
Må bare kommentere en ting Jonas skrev. Om bensin.

Den bruker IKKE mer uplombert. Den bruker mindre.

Med blombering er det mer motstand, tyngre for motoren å dra og dermed bruker den mer bensin.

Men seffølgelig, med fulltrim brukes det mer bensin ;)

8636073[/snapback]

Må si meg sterkt uenig i dette. Jeg kjører en orginal Derbi X-Race, altså med det store bakdrevet og dermed også høyt turtall hele tia.

 

Fettern min kjører Malaguti XSM, og etter at han tok ut plomba fyller han dobbelt så ofte som meg. Han har riktignok en halvliter mindre tank, men allikevel. Nå fyller han nesten dobbelt så ofte som før han tok ut plomba, og den mopeden var helt totalt nedplombert. Han måtte kjøre med choken i alle oppovrbakker for og i det hele tatt komme opp..

 

Mulig at Derbi motoren er mer bensingjerrig enn AM6, ikke vet jeg.. Når man kjører uplombert/trimma må man jo dyse opp også, og bare det gjør jo at mer bensin går med.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Må si meg sterkt uenig i dette.

8636470[/snapback]

 

Fint, men her trengs det fakta. Kan noen oppklare..?

8636478[/snapback]

Vel, skal jeg komme med en rapport fra fettern min? :p

 

Men uansett, når man tar ut plomba trenger jo motoren mer bensin, derfor bytter man jo ut dysa med en større dyse, og da slipper det jo igjennom mer bensin til motoren. Hadde den brukt mindre bensin uplombert hadde man jo montert på en dyse med mindre åpning. Dette er vel ganske logisk? :whistle:

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Men når den er blombert bruker den mer krefter i å kjøre i 50 km/t og dermed også mye bensin.

Men ublombert i 50 km/t vil da dra lett, og du kan kan ligge på et mindre turtall/gir.

Og når du bytter dyse er det ikke myyyye mer bensin den bruker, det er så lite at jeg tror ikke du klarer å merke det.

Lenke til kommentar
Halloen! Tenk dere om... Når mopeden er uplombert blir det kanskje kjørt litt fortere også?

 

En uplombert moped bruker mindre bensin enn en plombert moped i 45-50km/h... Sjønner dere tegninga?

8638178[/snapback]

Vel, jeg er fremdeles veldig uenig i dette, da det ikke er noe mer enn 60-sone der vi vanligvis kjører hver dag. Mopede min går på høyt turtall nesten hele tia, siden den er såpass lavt gira, men den bruker allikevel halvparten av hva fettern min sin gjør. Og vi begge kjører like fort.

 

Men når den er blombert bruker den mer krefter i å kjøre i 50 km/t og dermed også mye bensin.

Men ublombert i 50 km/t vil da dra lett, og du kan kan ligge på et mindre turtall/gir.

Og når du bytter dyse er det ikke myyyye mer bensin den bruker, det er så lite at jeg tror ikke du klarer å merke det.

8637989[/snapback]

Hvordan kan den bruke så mye mer krefter når en plombert moped gir 2,2-3,5 hk og en uplombert 7-9 hk? Og den får jo ikke noe mer bensin enn det dysa tillater. Og mopeden til fettern min er jo høyere gira enn min, så jeg kan ligge på lavere turtall enn han før jeg må gire.

 

Så har du noen eksempler og vise til? Andre jeg kjenner som kjører trimma/uplombert er alle enig at den bruker mye mer bensin nå, en da den var orginal med plombene.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Njaa, det jeg tenkte på var at den plomberte mopeden må gi full gass for og kjøre i 45km/h. Da er forgasseren helt open og slipper igjennom så mye bensin som den klarer.

 

En uplombert moped trenger ikke gi fulgass for og kjøre i 45km/h og da gir du kanskje litt over ikke så mye gass... Da er forgasseren ikke helt "open" og slepper ikke igjennom fult så mye bensin...

Den uplomberte motoren går og mye lettere enn den plomberte mopeden som sliter med og få ut eksosen pga plomberingen...

 

 

Skriver at forgasseren er "open" for jeg orker ikke gå mer inn på forgasserens oppbygning og virkemåte...

 

Edit: Og påstander om at "Fettern" fyller dobbelt så mye bensin i uka osv for det at han har uplombert moped er ikke et bra argument i denne saken, kom med noe mer konkret...

Er du helt sikker på at dere kjører akkurat like langt og akkurat like fort hver dag?

 

Mye kan spille inn på bensinforbruket som feks vekt, tilstanden på motoren og kjørestil... ;)

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Edit: Og påstander om at "Fettern" fyller dobbelt så mye bensin i uka osv for det at han har uplombert moped er ikke et bra argument i denne saken, kom med noe mer konkret...

Er du helt sikker på at dere kjører akkurat like langt og akkurat like fort hver dag?

 

Mye kan spille inn på bensinforbruket som feks vekt, tilstanden på motoren og kjørestil...  ;)

8639866[/snapback]

Vel, vi kjører til og fra skolen og til og fra trening sammen, og der er det kun et lite stykke av veien som det er 60 på. Ellers så ligger det på 30-50 km/t. Blir jo også litt kjøring ved siden av det, men vi kjører ca like langt på ei uke. Jeg kjører orginalt, og med 14/65 dreving, og han kjører uplombert med passende dyse og 12/48 dreving. Vi veier også like mye, det samme gjør mopedene.

 

Hva tenker du på med noe mer konkret?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...