Gå til innhold

Frykter stygge tap for Sony


trydis

Anbefalte innlegg

Tall fra butikkene over hele verden indikerer at Sony har stadig større problemer i kampen om spillkundene. For det er den veldig mye billigere Nintendo Wii som vinner. Det selges omtrent to Nintendo-maskiner for hver Playstation 3.

 

Kampen står også om hvilken arvtager til DVD som skal vinne - Playstation 3 ble dyr blant annet fordi Sony har lagt inn en Blu-Ray-spiller.

 

Nå viser en gjennomgang at estimater for Sonys kvartalstall at finansmarkedet frykter blodrøde tall. Sony har avvikende kvartaler og avsluttet sitt fjerde kvartal 31. mars. Tapene vil øke kraftig tror 11 finansanalytikere Bloomberg har snakket med. Snitt-estimatene litter npå hele 630 millioner dollar - 3,8 milliarder kroner.

 

Dette kan skape problemer for engelske Howard Stringer (65), den første ikke-japanske sjefen i et så stort japansk selskap.

Stringer lovet et solid overskudd da han begynte.

 

Kilde: http://www.digi.no/php/art.php?id=382134

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At sony taper så mye penger (mye pga. ps3) gjør hvertfall at jeg føler jeg får utrolig mye igjen for pengene jeg brukte på PS3-kjøpet. Noe annet når nintendo går med dundrende overskudd.

 

Hvis du prøver å si at sony kommer til å gå konk kan du like godt droppe det. Det har blitt diskutert før, trenger ikke diskuteres igjen.

Lenke til kommentar

Sony skulle aldri ha ansatt stringer :no: jobbet ikke han for sega?(i såfall ser man jo hvordan det gikk) ihvertfall engelskmenn vet ikke hva dem driver med(unntaket er vel harrison virker som han vet hva han driver med)

 

 

Spark! stringer liker ikke engelskmenn (unntaket er vel harrison virker som han vet hva han driver med ) , engelske biler og engelske ting gemerelt de er så noobete og snobbete

Endret av fanboy
Lenke til kommentar
Hvis du prøver å si at sony kommer til å gå konk kan du like godt droppe det. Det har blitt diskutert før, trenger ikke diskuteres igjen.

8617425[/snapback]

Nå er det vel ingen som har anntydet det(enda) i denne tråden..

 

Og det er ikke trådstarter som har funnet på dette men meget respekterte bloomberg som skriver om situasjonen til Sony.

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...refer=worldwide

 

Men hvis du sitter på mer relevante opplysninger enn Bloomberg så må du jo gjerne vise til dem. Hvis Bloomberg har rett så er nemlig dette _veldig_ dårlige nyheter for Sony.

Lenke til kommentar

Sony's gikk med røde tall sist de lanserte konsoll også, nemlig året de lanserte Ps2. Året de startet med playstation var nok også ett år med røde tall for spill avdelingen. Hva er nytt med at de får røde tall nå når de har lansert ps3? Absolutt ingenting. Bare enda ett av media's tvilsome forsøk på å lage skandale oppslag av ingenting.

Lenke til kommentar
Sony's gikk med røde tall sist de lanserte konsoll også, nemlig året de lanserte Ps2. Året de startet med playstation var nok også ett år med røde tall for spill avdelingen. Hva er nytt med at de får røde tall nå når de har lansert ps3? Absolutt ingenting. Bare enda ett av media's tvilsome forsøk på å lage skandale oppslag av ingenting.

8617481[/snapback]

Det er ikke "media" som lager skandale her.. Les linken min(stjålet av TCi) fra Bloomberg du...

 

Bloomberg er som nevnt ett meget respektert analyse-selskap og har ingenting å vinne på å spekulere i dette for å lage "skandale" de har derimot mye å tape hvis det ikke stemmer det de skriver.

Lenke til kommentar

Og igjen må man lære seg til de forskjellige tidene konsollene ble lansert i Urgelol. Husk at PS1 og PS2 hadde ikke samme konkuranse i markedet som de har i dag. Både Wii og X360 viser seg som en mye større konkurent i denne generasjonen enn Xbox og Gamecube gjorde i forrige.

 

Er vel en helt annen situasjon her, og med ingen prisreduksjon til PS3 i sikte, samt masseflukt av ekslusive titler og mindre støtte fra 3dje parts utviklere, kan røde tall for Sony være fatale vis de ikke endrer seg. Om toppene i Sony finner ut at de har tapt nok penger på konsollen, kan de liksågodt finne ut at de vil trekke seg for å ikke gå med tap. Ikke at jeg tror dette blir å skje, men det er en scenario som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Hvis du prøver å si at sony kommer til å gå konk kan du like godt droppe det. Det har blitt diskutert før, trenger ikke diskuteres igjen.

8617425[/snapback]

Nå er det vel ingen som har anntydet det(enda) i denne tråden..

 

Og det er ikke trådstarter som har funnet på dette men meget respekterte bloomberg som skriver om situasjonen til Sony.

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...refer=worldwide

 

Men hvis du sitter på mer relevante opplysninger enn Bloomberg så må du jo gjerne vise til dem. Hvis Bloomberg har rett så er nemlig dette _veldig_ dårlige nyheter for Sony.

8617460[/snapback]

For det første så er nok ikke dette nyheter for sony. Jeg tipper de vet veldig godt hvordan budsjettet går. For det andre har jeg aldri sagt at jeg sitter på noen andre opplysninger, men det er ikke første gang folk frykter for sony's eller PS3's eksistens og levedyktighet.

Lenke til kommentar
Og igjen må man lære seg til de forskjellige tidene konsollene ble lansert i Urgelol. Husk at PS1 og PS2 hadde ikke samme konkuranse i markedet som de har i dag. Både Wii og X360 viser seg som en mye større konkurent i denne generasjonen enn Xbox og Gamecube gjorde i forrige.

 

Er vel en helt annen situasjon her, og med ingen prisreduksjon til PS3 i sikte, samt masseflukt av ekslusive titler og mindre støtte fra 3dje parts utviklere, kan røde tall for Sony være fatale vis de ikke endrer seg. Om toppene i Sony finner ut at de har tapt nok penger på konsollen, kan de liksågodt finne ut at de vil trekke seg for å ikke gå med tap. Ikke at jeg tror dette blir å skje, men det er en scenario som kan oppstå.

8617530[/snapback]

 

Hva prater du om Bear^? Nå var det vel ikke tidene jeg snakket om og forskjellene bla bla bla konkurranse bla bla.. Men nettopp rapporten om at sony går med røde tall. Noe som de også gjorde når ps1 og ps2 ble lansert. Utviklingskostnadene og tapet de tar per konsoll solgt er grunnen til de røde tallene. Røde tall være fatale for Sony? hvorfor det? Det gikk bra under ps1 og ps2 lanseringen. Er jo ikke noe som tilsier at de neste 5 årene vil ha røde tall for ps3. Det er uansett en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Men hvis du sitter på mer relevante opplysninger enn Bloomberg så må du jo gjerne vise til dem. Hvis Bloomberg har rett så er nemlig dette _veldig_ dårlige nyheter for Sony.

8617460[/snapback]

 

Det er jo klart det er dårlige nyheter, men jeg tror ikke vi skal skrive noen dødsattest akkurat. Det er vel heller ikke uventede tall. Det er jo et kjent faktum at sony selger ps3 med tap, så det vil jo faktisk si at de hadde tapt enda mer om de hadde solgt fler konsoller :!:

 

...

I det jeg skulle sitere fra artikkelen så ble linken ugyldig gitt. Det jeg skulle ha med var at selv om spill delen til sony taper penger så veies det opp av de andre instansene (film, elektronikk osv).

 

(edit)

Den artikkelen (Bloomberg) har blitt grundig fjernet. Den ferskeste nyheten med søkeordet "sony" er i fra 24 april.

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Hvis du prøver å si at sony kommer til å gå konk kan du like godt droppe det. Det har blitt diskutert før, trenger ikke diskuteres igjen.

8617425[/snapback]

Nå er det vel ingen som har anntydet det(enda) i denne tråden..

 

Og det er ikke trådstarter som har funnet på dette men meget respekterte bloomberg som skriver om situasjonen til Sony.

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...refer=worldwide

 

Men hvis du sitter på mer relevante opplysninger enn Bloomberg så må du jo gjerne vise til dem. Hvis Bloomberg har rett så er nemlig dette _veldig_ dårlige nyheter for Sony.

8617460[/snapback]

For det første så er nok ikke dette nyheter for sony. Jeg tipper de vet veldig godt hvordan budsjettet går. For det andre har jeg aldri sagt at jeg sitter på noen andre opplysninger, men det er ikke første gang folk frykter for sony's eller PS3's eksistens og levedyktighet.

8617541[/snapback]

Når store analyse-selskaper skriver slikt om Sony så er det så absolutt dårlige nyheter for Sony som selskap. All omtale om dårlige finansielle resultater har innvirkning på markedet og selskapets aksjekurs etc.

Lenke til kommentar
Hva prater du om Bear^? Nå var det vel ikke tidene jeg snakket om og forskjellene bla bla bla konkurranse bla bla.. Men nettopp rapporten om at sony går med røde tall. Noe som de også gjorde når ps1 og ps2 ble lansert. Utviklingskostnadene og tapet de tar per konsoll solgt er grunnen til de røde tallene. Røde tall være fatale for Sony? hvorfor det? Det gikk bra under ps1 og ps2 lanseringen. Er jo ikke noe som tilsier at de neste 5 årene vil ha røde tall for ps3. Det er uansett en helt annen diskusjon.

8617576[/snapback]

 

Leser du overhode det jeg skriver eller er du bare ute med kniven så snart du ser et hint av noe negativt om Sony?

 

Du drar inn PS1 og PS2 og jeg svarer på det, dvs den generasjonen de var i. Og det er viktig å huske på konkuransen de 2 enhetene hadde i forhold til konkuransen PS3 har i dag. Selv om PS1 og PS2 solgte med tap i starten, fikk de drastiske priskutt og ekslusive titler til son enhet, mye grunnet at det var veldig lite konkuranse for Sony da. I dag derimot er der en mye spissere konkuranse, og selger ikke PS3 godt nok, blir heller ikke utviklerne å sitte på stauren å vente på bedre tider, de vil tjene penger nå, ikke i 2009. Og hva skjer da? Joda, flukt fra PS3 siden den ikke selger godt nok.

 

Røde tall kan være fatale for Sony som jeg sa, Sony er et enormt selskap med flere avdelinger. Går en avdeling med tap i flere perioder, kan styret i værste fall bestemme at avdelingen skal legges ned for å minske tapet. Derfor kan røde tall være fatala. Styret i Sony driter vel i om PS1 og PS2 solgte bra i sin generasjon, om PS3 selger med konstant tap kan det få fatale følger for konsollen.

Lenke til kommentar
Og igjen må man lære seg til de forskjellige tidene konsollene ble lansert i Urgelol. Husk at PS1 og PS2 hadde ikke samme konkuranse i markedet som de har i dag. Både Wii og X360 viser seg som en mye større konkurent i denne generasjonen enn Xbox og Gamecube gjorde i forrige.

 

Er vel en helt annen situasjon her, og med ingen prisreduksjon til PS3 i sikte, samt masseflukt av ekslusive titler og mindre støtte fra 3dje parts utviklere, kan røde tall for Sony være fatale vis de ikke endrer seg. Om toppene i Sony finner ut at de har tapt nok penger på konsollen, kan de liksågodt finne ut at de vil trekke seg for å ikke gå med tap. Ikke at jeg tror dette blir å skje, men det er en scenario som kan oppstå.

8617530[/snapback]

 

Hva prater du om Bear^? Nå var det vel ikke tidene jeg snakket om og forskjellene bla bla bla konkurranse bla bla.. Men nettopp rapporten om at sony går med røde tall. Noe som de også gjorde når ps1 og ps2 ble lansert. Utviklingskostnadene og tapet de tar per konsoll solgt er grunnen til de røde tallene. Røde tall være fatale for Sony? hvorfor det? Det gikk bra under ps1 og ps2 lanseringen. Er jo ikke noe som tilsier at de neste 5 årene vil ha røde tall for ps3. Det er uansett en helt annen diskusjon.

8617576[/snapback]

 

Tror det er du som ikke leser innlegget til Bear skikkelig, presset og konkurransen fra Wii og X360 er mye større nå enn både PS1 og PS2 hadde på sin tid mot konkurrentene. Og det tror jeg selv ikke de med de største skylappene kan unngå å se.

 

Sony har helt klart mistet momentum, og bør virkelig gjøre noe for å forandre denne trenden. Og klarer de å snu utviklingen? Det vil nå bare tiden vise, og de fleste av oss bør håpe det. Konsoll markedet bør ha 3 aktører.

Lenke til kommentar
Sony's gikk med røde tall sist de lanserte konsoll også, nemlig året de lanserte Ps2. Året de startet med playstation var nok også ett år med røde tall for spill avdelingen. Hva er nytt med at de får røde tall nå når de har lansert ps3? Absolutt ingenting. Bare enda ett av media's tvilsome forsøk på å lage skandale oppslag av ingenting.

8617481[/snapback]

 

Det er ingenting nytt at man går med underskudd ved starten av en konsolls liv, men størrelsen på underskuddet man snakker om. Om analytikerene får rett så vil tapet til Sony sin spill divisjon være på 245 billion Yen... hvor mye er det?

 

Vel overskuddet til spill div. i 2004 var 67,6 billioner, i 2005, 43,2 billioner og 8,7 billioner sist år. Tilsammen for de tre siste årene er da 119,5 billioner..

 

Om dette slår til vil altså underskuddet for 2007 være dobbelt så stort som overskuddet de tre foregående årene.. setter ting i perspektiv.

 

Sony lager ikke PS3 for å ha det gøy men for å tjene penger og i motsetning til feks MS som har sin melkeku andre steder forventer Sony å tjene penger på konsoller og spill.

Lenke til kommentar
I det jeg skulle sitere fra artikkelen så ble linken ugyldig gitt. Det jeg skulle ha med var at selv om spill delen til sony taper penger så veies det opp av de andre instansene (film, elektronikk osv).

 

(edit)

Den artikkelen (Bloomberg) har blitt grundig fjernet. Den ferskeste nyheten med søkeordet "sony" er i fra 24 april.

8617606[/snapback]

Det artikkelen skrev før den var borte var at tapet på konsollavdelingen faktisk var så stort at det oversteg inntektene fra alle de andre divisjonene til Sony. Blandt annet Spiderman3, LCD-tver etc hjalp ikke noe på, det ble underskudd i følge Bloomberg uansett.

 

Selskapet Sony som helhet lå ann til ett stort underskudd, ikke bare konsoll-avdelingen.

Lenke til kommentar

bahh Bear^. Konkurransen var da ikke så laber som du antyder. Og det kom ingen priskutt det første året på ps2. Og du begynner igjen å prate om utvikler flukt og videre ps3 salg. Ganske så off topic spør du meg. Poenget her er vel at dette analytiker selskapet rapporterer at spill avdeling til sony går med tap på grunn av utviklingskostnader og tapene de tar for hver Ps3 som blir solgt. Ja dette er jo ett stort sjokk.

Lenke til kommentar
bahh Bear^. Konkurransen var da ikke så laber som du antyder. Og det kom ingen priskutt det første året på ps2. Og du begynner igjen å prate om utvikler flukt og videre ps3 salg. Ganske så off topic spør du meg. Poenget her er vel at dette analytiker selskapet rapporterer at spill avdeling til sony går med tap på grunn av utviklingskostnader og tapene de tar for hver Ps3 som blir solgt. Ja dette er jo ett stort sjokk.

8617701[/snapback]

Det er ikke dette som stod i artikkelen. du baserer deg på feil opplysninger. Les siste innlegget mitt hvis du ikke fikk lest artikkelen på bloomberg.com

 

Tapene til spillavdelingen er så store i følge bloomberg at Sony som helhet taper penger selv med gigant-suksesser som Spiderman3 og bra salg av Bravia-tver

Lenke til kommentar
bahh Bear^. Konkurransen var da ikke så laber som du antyder. Og det kom ingen priskutt det første året på ps2. Og du begynner igjen å prate om utvikler flukt og videre ps3 salg. Ganske så off topic spør du meg. Poenget her er vel at dette analytiker selskapet rapporterer at spill avdeling til sony går med tap på grunn av utviklingskostnader og tapene de tar for hver Ps3 som blir solgt. Ja dette er jo ett stort sjokk.

8617701[/snapback]

 

At Sony sitt tap kanskje tilsvarer overskuddet fra PS2 de fire fem siste årene er et sjokk. Et lite underskudd er ikke det samme som et stort underskudd.

Lenke til kommentar

sony kommer ikke til og gå konk og jeg tror ikke de dropper sce med en gang heller, jeg kjenner et 10-tall personer som skal kjøpe seg ps3 nå etter de har konfirmert seg og det er et godt tegn tror jeg siden hvis de har ps3 og inviterer venner på besøk også vil vennen kanskje ha seg en ps3 og forteller det til sine venner igjen også vil mest sannsynlig noen av de venne ha en ps3 and so on. og prisen bryr dem ikke noe særlig , noen av dem lurte på og kjøpe en 360 , men så fortalte jeg alt det negative med den som f.eks holdbarheten og billig følelsen og da ombestemte de seg tvert. så ja jeg tror det kommer til og gå bra med ps3 salget etterhvert (folk må bare få finne ut om den og prøve den først)

Endret av fanboy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...