Gå til innhold

Hvilken religion tilhører du?


Hvilken religion er du tilhenger av?  

259 stemmer

  1. 1. Hvilken religion er du tilhenger av?

    • Kristendommen
      110
    • Islam
      7
    • Buddhismen
      9
    • Human-Etikken
      14
    • Jødedommen
      1
    • Ateismen
      83
    • Andre/Ikke-religiøs
      201


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett hører jeg vel til kristendommen ettersom jeg er medlem av statskirken. Føler meg mer som en ateist egentlig, klarer ikke i min villeste fantasi å tro på det som sies i kirken. Skal melde meg ut av statskirken så snart jeg gidder å skrive utmeldingsbrev.

 

zZZzzZZz: Du har forresten glemt den UFO-religionen, de som "klonet" en baby. Realies eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar

Er oppvokst i en typisk norsk semi-kristen familie. Dvs. foreldrene mine er medlemer av statskirken,men går bare i i kirken ved konfirmasjoner og avogtil i julen. Men for 3 år siden, var 19 da, meldte jeg meg ut av statskirken. Regner meg selv som ateist nå.

Det er tross alt latterlig å være medlem av statskirken, dersom man ikke tror på gud, men bare er medlem fordi man automatisk blir det ved fødsel en i Norge. I tilleg er det slik at kirken i Norge får penger basert på ant. medlemmer. Dersom flere melder seg ut vil det bli vanskeligere å opprettholde en sterk statskirke i Norge.

 

Det som er feil er at pengene ikke følger medlemene slik som i andre organisasjoner og trosamfunn. Mener seriøst at siden jeg er utmeldt burde jeg i steden få de pengene selv, eller liknende, f. eks trekk i skatten.

 

elevate skrev:

Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt.  

Det er et faktum at kristne og kirkeleder i århundrer har vært delaktige i undertrykking og ja sågar drap av anderledes tenkende og troende. Uansett hvordan man argumenterer for at religion også kan ha positive sider, f. eks stabile familieforhold osv. kommer du ikke utenom dette.

 

videre..

Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

Alle religioner påstar at de er spesielle, og at de har krav på den fullstendige sannhet. Både kristendommen og Islam påstar at det finnes èn gud. Hvorvidt du regner det å være kristen som å ha ett forhold til Jesus, eller å tro på en religion og dermed _være_ kristen blir bare flisespikkeri. [jeg forutsetter her at de som tror på Jesus også tror på gud]

Lenke til kommentar
Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt. Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

 

Så de ca 300 000 kjetterne som ble brent / råtna i fengsel i Spania døde ikke på grunn av kristne? Og etterpå så fant jo kirka opp hekseriet. Gikk en del (les: noen millioner) liv der også.

 

Husk også at Gud selv har sendt ganske så mange mennesker i drukningsdøden. Og hvorfor ble Gud sinna når Adam og Eva spiste av det forbudte treet? FFS, han er jo altvitende og VISTE DETTE da han skapte menneskene. Gud er en ond mann, ingen tvil om det.

 

Det er helt korrekt at kristne ble undertrykt i de første åra, det er kristne veldig flinke til å legge vekt på også. Er nok litt overdrevet hvor forfulgte dem var også. MEN det kristne holder kjeft om er at etter at kristendommen ble stor så har de vært ekstremt flinke til å diskriminere, drepe og plyndre. Bare tenk på hvordan Norge ble "frelsa". Det var med bibelen i den ene hånda og sverdet i den andre. Ble du ikke kristen, vel da ble du drept.

 

"Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dager.

Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år.

Og det kan være nok."

Lenke til kommentar
Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt. Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

 

Så korstogene var ikke kristen aggresjon? Eller Nord Irland? Der er begge sider til og med tilhengere av samme religion, men har forskjellig tolkning? Brenning av hekser? Tvangskristning av land (f,eks norge)? Man skal være veldig forsiktig med å kaste stein i glasshus....

Lenke til kommentar
Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt. Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

 

Så korstogene var ikke kristen aggresjon? Eller Nord Irland? Der er begge sider til og med tilhengere av samme religion, men har forskjellig tolkning? Brenning av hekser? Tvangskristning av land (f,eks norge)? Man skal være veldig forsiktig med å kaste stein i glasshus....

Jeg er kristen, men sier ikke med det at jeg er for de veiene som kristendommen tok for å komme til nye beitemarker.

Men per i dag, så mener jeg at kristendommen passer ganske godt på hvordan de trår inn i livene til folk.

Det er sikkert mange som har hørt om de mange amerikanske prestene o.l. som har voldtatt flere jenter mens de hadde tjeneste. Selfølgelig er ikke vi kristne tilhengere av noe slikt. For oss er det nok enda verre enn for dere ikke-kristne. Men, siden dere får høre så "mye" om kristne som voldtar o.l. tror dere kanskje at det er bare kristne som voldtar. Et halvt sekund med tenkning avslører at siden disse amerikanerne var prester, så var det på en måte mer fælt av dem å gjøre det, enn det ville vært for Ola Nordmann. Hvis jeg hoppet ut i gata og voldtok den første jeg fant, ville det selfølgelig ikke bli like store oppslag som om soknepresten i menigheten min gjorde det samme.

Lenke til kommentar
Ingen av de nevnte. Burde du ikke hatt et alternativ for oss ikke-religiøse? :)

 

Da er du vel egentlig ateist.

 

Jeg sier ikke at det ikke finnes en gud, men at jeg ikke vet. Og frem til gud overbeviser meg (han bør klare det, eller så er det en teit gud :roll:) så velger jeg å ikke tro. Syns bare det blir for dumt. Dersom jeg er født i en norsk kristen familie så er Kristendommen det riktige, dersom en er født i Afganistan er Islam det riktige, dersom man er født i Bangjao i Indre Reinskog er den store Trestubben det riktige. Kan ikke tro at en av disse religionene er riktig, mens resten er feil. Hva skjer med de milliardene som bomma? Burn in hell people :evil: Blir for dumt.

 

Hensikten med religion (de fleste ihvertfall) i mine øyne er at man får frem budskapet om at man skal gjøre det rette. Historiene i Bibelen/Koranen/Steinveggen som folk over hele verden tolker som ord fra selveste Gud/Allah/Trestubben ser jeg mer på som gode historier/myter som prøver å få frem moralistiske (heter det det??) poeng. Og så lenge folk blir "bedre" mennesker av å være religiøse og lese disse skriftene så sett igang! Men en kan ikke se bort ifra at religion og konkurranse mellom dem har vært roten til mye lidelse her i verden. Og det vil jeg ikke være med på!

Lenke til kommentar

Ateisme er en religion.

 

Nei.

 

Religion -- religio´n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning

 

Ateisme er rett å slett det å ikke tro på noen gud, og dermed det samme som å være "ikke-religiøs".

 

Mer om ateisme.

 

LeD

Lenke til kommentar

Ateisme er en religion.

 

Nei.

 

Ateisme er rett å slett det å ikke tro på noen gud, og dermed det samme som å være "ikke-religiøs".

Akkurat, men jeg vil omformulere det litt; Ateisme er å tro at det ikke finnes en gud. På skolen lærte jeg ihvertfall at det var en religion.

Lenke til kommentar

Ateisme er å tro at det ikke finnes en gud.  

 

Å ikke tro på noen gud trenger ikke å bety at du er overbevist om at det ikke finnes noen gud.

 

Noen ateister velger å ikke tro på noen gud til hans eksistens er bevist, mens andre ateister er overbeviste om at det ikke finnes noen gud.

 

De som tror at guds eksitens er noe vi aldri kan finne ut av, og derfor lar være å både tro på ham og avvise at han kan finnes, er agnostikere.

 

Med disse definisjonene skulle vel alle kroker av kategorien "ikke-religiøs" være dekket. Eller er det noen som regner seg som ikke-religiøse uten å være ateist (svak eller sterk) eller agnostiker?

 

LeD

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...