Gå til innhold

Noe å huske på før start av vannkjølingsystem?

Anbefalte innlegg

Har installert mitt første vannkjlingssystem i går, og testa det da. Funka fint i 2 min, men så begynte det å lekke. Fikk heldigvis tørket de berørte delene, og er klar for ny oppstart av vannkjøingen i dag!

Men vil helst ikke at det skal begynne å lekke igjen, så derfor spør jeg dere kloke folk på forumet, er det noe jeg må huske spesielt på før oppstart? (hadde ikke skrudd nippelen ordentlig til på vannblokka da det begynte å lekke, vil ikke gjøre flere slike tabber)

Er det lurt å bruke strips?

Takker hjerteligst for svar!!

mvh Vegard

Endret av vgdev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gå over og sjekke alle tilskruinger, skjøter og slange/nippel overganger, hvis du mener strips som eneste feste av slange til nippel så DEFINITIVT IKKE.

8582414[/snapback]

Hvorfor ikke, på grunn av slitasje? gnage hull på slangen? Er det bedre uten da? Kjøpte et komplett mist sett hos microplex, der fikk jeg med 10 strips. Det står jo også på guide til vannkjøling del 1. at det er greit å bruke strips :cry:

Lenke til kommentar
gå over og sjekke alle tilskruinger, skjøter og slange/nippel overganger, hvis du mener strips som eneste feste av slange til nippel så DEFINITIVT IKKE.

8582414[/snapback]

Hvorfor ikke, på grunn av slitasje? gnage hull på slangen? Er det bedre uten da? Kjøpte et komplett mist sett hos microplex, der fikk jeg med 10 strips. Det står jo også på guide til vannkjøling del 1. at det er greit å bruke strips :cry:

8582487[/snapback]

Ingen som vet?

Lenke til kommentar

Slangeklemmer i stål kan faktisk skade de myke slangene de fleste av oss bruker. Videre er mange slangeklemmer så stive at man risikerer en liten krøll på slangen i overgangen mellom skrudelen og stålbåndet hvis du ikke strammer veldig hardt - og da øker igjen faren for skader. Denne krøllen på slangen fungerer i verste fall som en vannkanal. Spesiellt farlig på slanger med tynne vegger.

Slangeklemmer skal i utgangspunktet ikke sørge for tetting, det skal nippelen gjøre. De er der for å sikre at slangen ikke hopper av og/eller utvider seg under høyt trykk (som vi ikke har) og her kan en strips gjøre en god jobb. Bare prøv å dra av en slange som er festet med strips ;)

De hvite plastklemmene er forøvrig et meget godt alternativ. Man kan også bruke krympeslange, men da er det lurt å ta noen tester først for å se om det fungerer bra på de komponentene man bruker.

Lenke til kommentar

Jeg drepte faktisk skjermkortet mitt pga. samme slurvefeil :( . I farten så glemte jeg å skru til nippelen, så den var helt løs. Siden den gang har jeg aldri montert en nippel uten _mange_ runder med teflonteip rundt nippelen. Da vil den være helt tett selv om du ikke har fått strammet den helt til.

Lenke til kommentar
Jeg drepte faktisk skjermkortet mitt pga. samme slurvefeil :( . I farten så glemte jeg å skru til nippelen, så den var helt løs. Siden den gang har jeg aldri montert en nippel uten _mange_ runder med teflonteip rundt nippelen. Da vil den være helt tett selv om du ikke har fått strammet den helt til.

8600371[/snapback]

Skjønner ikke helt.. Hvor teiper du?

Lenke til kommentar

8600371[/snapback]

8600835[/snapback]

For å unngå lekkasje

:wallbash:

Lenke til kommentar

8600371[/snapback]

8600835[/snapback]

For å unngå lekkasje

:wallbash:

8600840[/snapback]

ikke hvorfor, men hvor? :p Teiper du rundt nippelen før du tar på slangen? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg blåser alltid i tanken, finner fort ut om det lekker noe sted da, men heldighvis bare luft som kommer da.

Pass på så det er stille i rommet, så hører man lettere lekasjene. Dette har reddet meg mer enn en gang. (Etter å ha koblet opp å ned alt for mange ganger blir man litt slurvete, har vel også noe med at det ofte er blitt mørkt og nesten lyst igjen disse gangene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...