Gå til innhold

Diskusjon om hva som bør forventes av trådstarter


Anbefalte innlegg

Til moderatorer:

Beklager emnetittelen, men jeg fant ingen annen emnetittel som passer noenlunde til emnet, samtidig som den er kort nok. Har brukt 10 minutter på å tenke ut noe smartere, men uten hell. Moderatorer kan føle seg frie til å klage på emnetittelen, vil i så fall gjøre mitt ytterste for å bedre den.

 

Det jeg vil ta opp er en ting som jeg har sett forekomme ved en del anledninger. Kan oppsummeres slik:

 

1. En bruker spør om hjelp i en ny tråd, han er trådstarter.

2. Brukere svarer og leser emnet men ingen klarer å hjelpe han med å finne svaret eller hjelpen han er ute etter.

3. Trådstarter vender omsider tilbake til tråden etter kanskje 2-3 dager. Han har funnet svaret og mener emnet kan stenges.

4. Moderator stenger tråden.

 

Alt dette virker muligens greit, men problemet ligger i punkt 4. For trådstarter opplyser i tilfeller kun om at han har funnet svaret, ikke hvor han fant svaret, hva svaret var eller på hvilken måte han fant det.

 

5. Mange (i alle fall meg selv, en nysgjerrigper) undres nå over hva svaret var og andre brukere som måtte finne på å lure på det samme senere vil kunne finne det tilnærmede samme spørsmålet men uten svar i en stengt tråd.

 

Kunne tenke meg en diskusjon rundt dette. Er det et problem, eller er det jeg som skaper problemet siden jeg syns det er et problem?

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei synest du har et godt poeng i det jeg. Hvis jeg kanskje hadde hatt det samme problemet, har jeg sett mange plasser her inne at tråd starter sier han har klart det, jeg vil også vite hvordan han/hun har gjort det. Synest det var bra du tok opp dette :D Da er det alltså ikke bare jeg som lurer på slike ting :thumbup:

 

Mvh

Isabell :innocent:

 

Moderatornotis: Fjernet unødvendig quote.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipiell motstander av å stenge tråder, med mindre det ligger en avorlig grunn bak. For eksempel kan direkte personangrep mot trådstarter eller andre brukere være god grunn til å stenge en tråd. At trådstarter har fått svar på sitt spørsmål synes jeg overhodet ikke er grunn til å stenge tråden. Andre kan ha spørsmål som er nært relatert til det opprinnelige emnet, og da er det liten vits i å opprette en ny tråd. Videre kan det hende noen ønsker å videre informere om et emne eller diskutere et utsagn tidligere i tråden. Så nei, man bør ikke stenge slike tråder.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det ønskelig at trådstarter forteller hvordan han løste problemet. Hvordan mener du at moderatorne skal løse dette da?

8558540[/snapback]

Ikke stenge tråden til tross for trådstarters ønske.

 

"Det er ikke nødvendig å stenge dette emnet, vi er klare over trådstarter sitt ønske om å få det stengt, men det er ingen grunn til det på nåværende tidspunkt. Ingen retningslinjer er brutt, ingen andre enn trådstarter har fått svar på spørsmålet. Vi i moderatorstaben vil oppfordre trådstarter til å komme med svaret på hvordan han selv løste problemstillingen."

 

Er et raskt forslag til en evt. standardmelding for moderatorer å putte inn.

Lenke til kommentar

Men det at moderator ikke stenger tråden hjelper jo ingen, for om trådstarter spør om at tråden skal stenges, så har han/hun sikkert ikke tenkt til å dele løsningen. Her kan jo selvfølgelig moderator - og andre som lurer på det, be trådstarter om å informere i tråden om hvordan han/hun løste problemet. :)

Lenke til kommentar

Enig med TSP, personlig synes jeg heller ikke det er nødvendig å stenge tråder i det hele tatt. Utenom ved alvorlige tilfeller slik Orresnei påpeker, det er lettere å finne tilbake, samt at man bør ha mulighet til å finne ut hvordan trådstarter løste problemet. Og man slipper å starte et nytt emne om samme sak av den grunn. Håper også alle kan tenke på dette fremover når de poster :)

Lenke til kommentar

Som Dotten sier i en annen tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8235914

 

Personlig så sletter jeg slike forespørsler om stenging fra trådstarter og sender en oppfordring på PM om å heller å oppdatere tråden med løsningen slik at det kan hjelpe andre med tilsvarende problemer.

 

Stenging av tråder som er av almen interresse er noe jeg lar være åpne for videre diskusjon, hvis ikke trådstarter eksplisitt insisterer på at tråden skal stenges.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vil nok en gang ta opp denne problemstillingen, det er stadig noe jeg kan finne irriterende. Det er dumt, spør dere meg, at personer som søker hjelp her på diskusjon.no og ønsker at andre brukere skal sette av tid til å løse problemet/-ene de beskriver, ikke selv ser ut til å ønske å gi svaret om de finner ut av det selv, eller finner en annen løsning enn de som har vært med på å hjelpe.

 

Det vil selvfølgelig ikke være ønskelig å straffe dem, men med innflytelsen som moderatorer og budskap spredt over forumet kan ha, må det vel være noe vi kan gjøre?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Og da var det bare å sitere seg selv:

 

Jeg er prinsipiell motstander av å stenge tråder, med mindre det ligger en avorlig grunn bak. For eksempel kan direkte personangrep mot trådstarter eller andre brukere være god grunn til å stenge en tråd. At trådstarter har fått svar på sitt spørsmål synes jeg overhodet ikke er grunn til å stenge tråden. Andre kan ha spørsmål som er nært relatert til det opprinnelige emnet, og da er det liten vits i å opprette en ny tråd. Videre kan det hende noen ønsker å videre informere om et emne eller diskutere et utsagn tidligere i tråden. Så nei, man bør ikke stenge slike tråder.

 

Jeg ser poenget ditt TSP og kan vel si meg enig uten mer om og men. At brukere ønsker tråden sin stengt etter at løsningen er gitt virker litt fjernt for meg. Kanskje er dette noe de har tatt med seg fra andre fora. Eventuelt tror de kanskje dette er måten å gjøre ting på. Dette er jeg såklart uenig i. En stengt tråd er langt mindre nyttig enn en åpen tråd. At folk kan diskutere en løsning videre kan være gull verdt. Kanskje er ikke løsningen på et spillproblem lenger gyldig på grunn av den nyeste patchen. Da vil det være en fordel at folk kan komme inn og bemerke dette, og i beste fall gi en ny eller forbedret løsning. Dere ser hva jeg vil fram til.

 

Et annet scenario er at en bruker gjerne har et relativt likt problem og kan få hjelp i samme tråden. Kanskje bygger problemet på det problemet trådstarter har/hadde. Trådstarter kan jo umulig vite om noen andre kan komme til å få et lignende problem. I det hele tatt er det ingen grunn til at slike tråder skal stenges. De plager ingen og forsvinner bort fra førstesiden i de respektive kategoriene når aktiviteten i tråden går ned. Et problem TSP også nevner er dette med brukere som finner løsningen selv, som ikke deler den. Ikke bare er det irriterende for de som sliter med samme problemer, det er også en fornærmelse mot de som gjerne har brukt tid for å prøve å hjelpe dem. Om folk ønsker og/eller forventer å få hjelp fra andre brukere på forumet, får de også gi hjelp tilbake. Hvor lang tid kan det ta å skrive løsningen da? Når man først har funnet løsningen er det jo bare om å gjøre å skrive den ned.

 

Et slikt automatisk generert svar som TSP foreslår kunne jo vært noe å tenke over. Da kan man instruere og forklare meningen bak å la tråder være åpne. Ikke bare informerer man trådstarter om at tråder forblir åpne, men trådstarter slutter forhåpentligvis å rapportere emnene for å få dem stengt. Videre vil man kunne nevne dette med å dele løsningen når man har funnet den.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...