Gå til innhold

Rygget på en bil, masse problemer

Anbefalte innlegg

jeg kom litt borti en bil på søndag. det ble en liten skade.

jeg sa ifra til eieren, og han fikk det meste av informasjon om meg

det første jeg sa var: "jeg betaler"

To dager senere får jeg en melding om hvor mye skaden koster.

jeg spør litt og sier fortsatt at jeg skal betale, og fortsatt prøver å være hyggelig

da sier han at han skal anmelde meg hvis jeg er mer vrang og sånt.

så sier jeg at det ikke er nødvendig, og sier nok en gang at jeg skal betale!

etter en dag, så spør jeg om hva de skal gjøre på verkstedet. om de skulle kappe ut og sparkle over bulken, eller om de skulle bytte skjerm.

da skriver han en melding:

"jeg siterte eksakt hva som står på bestillingen i en sms til deg tidligere i dag, mer vet jeg ikke!"

da skrev jeg at jeg ikke gir pengene til han, jeg skal gi de til verkstedet når jeg får full rapport og kvittering på hva som er gjort. for det er greit

da skriver han: bilverksteder tillater aldri kreditt (greit nok), de skal ha pengene på dagen. derfor må du overføre nå! vær glad du slipper å betale for leiebilen jeg er avhengig av i tillegg.

ble ganske provosert av denne meldingen for den var så forlangende, men jeg har jo ikke noe jeg skulle sagt.

jeg sa også at han kunne be leasingselskapet til bilen om å ringe meg, for han sa at leasingselskapet og verkstedet lagde avtalene.

da fikk jeg en melding om at hvis jeg var mer vrang, leverer han politianmeldelse og sa at det ble for useriøst.

jeg sier at jeg bare vil forsikre meg om at jeg ikke blir lurt!

Men, hva hjelper det om han anmelder meg når jeg har sagt at jeg skal betale, og når jeg ikke har vært slibrig?

akkurat som om han vil at jeg skal ha det mest jævlig, og lide for det resten av livet omtrent!

er jo bare en liten bulk, og jeg har prøvd å gjøre det mest smertefritt for han!

har tilogmed tilbudt meg å kjøre han fram og tilbake til verkstedet.

noen som har noe tips, eller vet noe?

og jeg SKAL betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La han anmelde deg da? sånn som jeg ser det har ikke du gjort noe annet enn det som er forventet om ikke mer enn det som er forventet, det ser ut som at du har vært veldig fleksibel og heletiden gjort det klart at du skal gjøre opp for deg. Vil tro at du kan be han om å få verkstedet til å sende regning til deg? eller du kan jo dra på verkstedet å forklare situasjonen og be om å få betale? uansett om han anmelder deg har han ingen sak på deg, du har gjort som du skal.

Lenke til kommentar

Obs: Dersom bilen du kjørte på har kaskoforsikring, så er det ofte slik at forsikringsselskapet til bileieren dekker reparasjonen, og så søker utgiftene dekket av deg eller ditt forsikringsselskap. Vet ikke hvordan dette er i praksis med leasing, dvs om det er eier eller leasingselskap som står for forsikring.

Uansett ville jeg prøvd å finne ut om bilen er kaskoforsikret, og så tatt kontakt med det aktuelle selskapet og hørt hvordan de ønsker at oppgjøre skal skje.

Husk også at din ansvarsforsikring dekker skader du gjør på andre biler (men du kan miste bonus osv dersom du bruker den).

Jeg hadde nok også vært skeptisk til å betale ut pengene direkte til skadelidte.

På den andre siden så går det nok greit, så lenge du får en skikkelig kvittering og bevis på at dette er et "endelig oppgjør" uten mulighet for ytterligere krav e.l.

Lenke til kommentar

Her har du oppført deg mildt sagt klønete. Når du er innblandet i et uhell skriver man en skademelding som sendes til ditt forsikringsselskap og hans forsikringsselskap. Deretter trenger du bare å forholde deg til forsikringsselskapet ditt. I praksis får du etter en stund et krav på dem om å betale enten egenandel eller dekke skaden av egen lomme uten å ta bonustap (dette lønner seg som regel for småskader).

Du bør så fort som mulig ta kontakt med fyren, si at du ønsker å fylle ut en skademelding og få denne saken over til forsikringsselskapene. På den måten slipper dere begge å gå rundt å frykte å bli lurt, og hvis han slenger flere usakligheter kan du pent be ham dra til h****. Hvis han nekter å gjøre dette fyller DU ut en skademelding alene og sender til ditt forsikringsselskap.

Og hvis han maser mer om politianmeldelse foreslår jeg du tilbyr ham skyss til nærmeste politistasjon. Politiet elsker folk som leverer inn usaklige anmeldelser for forhold som neppe er straffbare.... :whistle: Og det å bli politianmeldt betyr ikke at du får "skittent" rulleblad. Så lenge du har ditt på det tørre, og det virker det som du har, har du lite å frykte fra den kanten.

Lenke til kommentar

problemet med forsikringa er at bilen jeg kjørte ikke er på min forsikring.

han karen sier også at han er forsikringsrådgiver i vesta, og har slått seg vrang der!

sier at det neppe vil lønne seg for meg, og vil ikke miste sin bonus på det og sånt.

ja, jeg har faktisk lyst til å tilby han skyss til politistasjonen, for jeg tar ikke det som en trussel og blir ikke skremt av at han skal gå til politiet.

jeg har alle meldinger og alle bevis, så det er ikke noe problem.

jeg kan heller ikke bli dømt for å kjøre uaktsomt, for det var unger i veien, det var det konsentrasjonen min var mest på, og det har jeg bevis på.

Lenke til kommentar
problemet med forsikringa er at bilen jeg kjørte ikke er på min forsikring.

han karen sier også at han er forsikringsrådgiver i vesta, og har slått seg vrang der!

sier at det neppe vil lønne seg for meg, og vil ikke miste sin bonus på det og sånt.

8534463[/snapback]

Uansett hvem som kjørte bilen, så kan det være greit å ta det gjennom forsikringsselskapet. Med mindre du ikke har "lov" til å kjøre e.l. :whistle:

Han mister ikke noe bonus av å kjøre saken gjennom forsikringsselskapet, så lenge han ikke faktisk benytter seg av forsikringen sin.

Hvis planen er å ordne alt privat uten å involvere forsikringsselskapene i det hele tatt, så sørg nå ihvertfall å få en bekreftelse på at saken er endelig avsluttet, slik at han ikke kan komme etterpå og forlange mer penger dersom verkstedregningen ble høyere enn forventet. :p

Lenke til kommentar

Du har jo sagt du skulle dekke det, så jeg hadde også bestilt time snarest mulig.

Ellers er jeg enig i de andre her. Du skulle sendt inn skademelding og latt det gå på den vanlige måten. Er jo ikke så du MÅ ta det på forsikringa da, skademelding skal jo rett og slett bare fylles ut ved uhell.

Jeg ble pårygga en gang og da faksa jeg bare over et skriv jeg fikk fra Honda Bodø der det sto et overslag på pris på deler / arbeid / lakkering. Så betalte den glade ryggemannen det inn på konto.

Lenke til kommentar
han har bestilt time den 14 mai! hva hvis jeg ikke har penger til det(det har jeg) men, hva hadde skjedd da? hadde jeg vært skyld i det da, eller er det bare teit av han karen?

8534474[/snapback]

Sånn umiddelbart kan jeg ikke tenke meg at han kan kreve at du har betaling klar til den datoen. Isåfall måtte han eventuelt lagt ut selv først, og så fått tilbake fra deg etterpå.

Jeg synes forøvrig rådene til Dostojevski angående å bruke forsikringsselskapene som mellommenn er en god løsning.

Lenke til kommentar
men, hvordan ordner jeg skademelding? er det for seint?

Skademelding kan du vel ihvertfall få hos biltilsynet eller et forsikringsselskap.

Så fyller man ut skjemaet med detaljer rundt hva som faktisk skjedde.

hvorfor vet ikke en forsikringsrådgiver sånt? er noe muffens her!

8534502[/snapback]

Ja, eller kanskje han synes det er enklest å bare ordne det raskt privat, siden det tydeligvis er snakk om en ganske liten skade.

Lenke til kommentar
hvorfor vet ikke en forsikringsrådgiver sånt? er noe muffens her!

8534502[/snapback]

Ja, eller kanskje han synes det er enklest å bare ordne det raskt privat, siden det tydeligvis er snakk om en ganske liten skade.

8534540[/snapback]

ja, men det vil ikke jeg! det er snakk om 8750 kroner, og det skal neppe han ha inn på kontoen sin. ihvertfall ikke uten at jeg har sett rapport og kvittering og snakka med gutta som ordner det.

EDIT: det er en ganske liten bulk, men det er ikke urimelig at det koster så mye!

Men hva vet jeg om han kanskje har fått vennepris eller noe sånt hos noen som fikser det.

Endret av spax
Lenke til kommentar
ja, men det vil ikke jeg! det er snakk om 8750 kroner, og det skal neppe han ha inn på kontoen sin. ihvertfall ikke uten at jeg har sett rapport og kvittering og snakka med gutta som ordner det.

Nei, hvis ikke du vil, så har du full rett til å f.eks. gå via forsikringsselskap. Å anmelde deg for dét blir bare dustete.

EDIT: det er en ganske liten bulk, men det er ikke urimelig at det koster så mye!

Men hva vet jeg om han kanskje har fått vennepris eller noe sånt hos noen som fikser det.

8534570[/snapback]

Dessverre koster det gjerne flesk å få rettet opp selv små skader. Spesielt på merkeverksted, og hvis det er snakk om både oppretting/sparkling og lakkering. :hrm:

Lenke til kommentar

Hei.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal anmeldes. Du har kjørt på en bil, identifisert deg, tatt på deg skylden og opptrådt meget rederlig. Du har ikke gjort noe ulovlig. Hvis han derimot mener at du skylder ham noe, at han skal ha en eller annen form for erstatning, så må han reise sivilt søksmål, og det er en meget lang prosess. Hvis han forsøker å anmelde, vil politiet le av ham. Så for all del la ham banke hodet mot veggen. :wallbash: Men det du absolutt ikke må gjøre er å betale penger direkte til ham for skaden. For alt du vet har han reparert gamle skader som han ønsker å ta inn på din regning. Gjør som alle andre har rådet deg til. Ta alt sammen via forsikringsselskapet. Skriv ut skademelding. Det er ikke for sent og heller ikke nødvendig å få hans underskrift. Og når takstmann har sett på skaden kan du betale av egen lomme så du ikke mister bonus. For meg virker motparten din som en dust :nei: som ikke verdsetter ærlighet og fair opptreden.

I fremtiden vil jeg råde deg til to ting ved skader. Se deg om etter et vitne (ta gjerne bilder) og skriv skademelding, uansett.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Du skulle sendt han direkte til forsikringsselskapet til bilen din.

Hvis ha nanmelder deg så får du ingen reaksjoner. Du sier jo selv at du vil ordne opp. Ta vare på de smsene.

Råder deg å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, helst personlig oppmøte.

Ta med skademelding og fortell dem grunnen til at du velger å la de ta saken.

Forresten så kan trussler fremsett på denne måten være høyst straffbart.

Uansett er det rart at han ikke har en takst. Er helt normalt at man får en skadetakst, og deretter får utbetalt beløpet. Tar du det på forsikringa er du sikker på at du ikke sponser han med nye deler. Fordi selskapene vil mer og mer bruke brukte deler, noe som også kan gjøre det billigere for deg.

Lenke til kommentar
For meg virker motparten din som en dust  :nei: som ikke verdsetter ærlighet og fair opptreden.

Se deg om etter et vitne

8536059[/snapback]

Ja, han er en dust, og utrolig bitter! jeg har tilogmed sagt det til han at han burde være glad for at jeg er en sånn som ikke stikker av, og gjør det forholdsvis greit for han.

det er sånne folk som "lager uærlighet"

klart at folk ikke synes det er noe gøy å møte sånne folk som du bare får dritt av når du er klin ærlig og i tillegg hjelpsom.

Var 3 stykker som så at jeg kræsja + den 4-5 åringen som spilte fotball som jeg fulgte med på!

han stod 5 meter unna bilen... klart at jeg følger med på han da.. jeg vet hvor fram og tilbake så små barn er! (har to søsken på 6 og 8 år)

Endret av spax
Lenke til kommentar
Dessverre koster det gjerne flesk å få rettet opp selv små skader. Spesielt på merkeverksted, og hvis det er snakk om både oppretting/sparkling og lakkering.  :hrm:

8534994[/snapback]

ja, men kan jo være noe å spare hvis han har rabatter eller noe sånt!

men, det tviler jeg på. han virker for meg som en som ikke har peil på bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...