Gjest member-97590 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hallo Hallo! Skal snart komfirmere meg og da regner eg med at det blir noen lapper i lomma. Så har for tiden gått rundt å vurdert ka eg skal bruke pengene mine på, har lenge vurdert å kjøpe speilrefleks kamera. Men så når en "fotokompis" kjøpte seg et, så tenkte eg: Ja, dette må eg bare ha! "Fotokompisen" min kjøpte et Nikon d40, veit ikkje hvordan det er, i med at hun kjøpte det for kun 2 dager siden. Så derfor trenger eg hjelp av dere her på bruket. Hvilket kamera? Er relativt ny med foto, har kun et kompaktkamera som eg bruker hvis eg skal fks på ferie, eller på fjelltur. Er et helt greit kamera(Olympus Mjü 720 SW) men vil ha nå ha et kamera til å ta skikkelige bildet med god kvalitet. Kameraet ønsker eg at skal koste 6000 kr. Regner med da å kjøpe et nytt objektiv senere, men ønsker at det skal følge med et objektiv, et standar objektiv. Er ikkje det ganske vanlig at det følger med, eller tar eg heilt feil no? Og gå noen små hundrelapper opp går fint. Ønsker å kunne ta nærbilder med god kvalitet, som fks bilder av dråper i fall, men det krever vel også et godt objektiv? Ønsker å kunne redigere lukkertid og blenderopning på kameraet, vet ikkje om det er noe som er standar på sånne kameraer? Takker for alle svar. Skulle dere trenge mer informasjon om hva eg leter etter, så bare si i fra. Dere kan se her vis dere ønsker å se noen av bildene eg har tatt i tidlige tider. Takk Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Skal du ha kamera med kitobjektiv under 6000 kr så er aktuelle alternativer Canon EOS 350D, Nikon D40 og D50, og Pentax K100D. Hvis du er villig til å gå litt opp (mellom 6000 og 7000) kan du få kameraer som D40x og EOS 400D. Det kan også være verdt å se etter Nikon D70s. Sony Alpha 100 ligger også i det prissegmentet, men jeg vet ikke noe videre om det. Både D50 og D70s er modeller som er tatt ut av produksjon, men de er utmerkede kameraer som kan fåes for en billig penge nå som butikkene prøver å bli kvitt dem. Alle disse modellene leveres med et kitobjektiv i brennviddeområdet 18-50/55mm og en blenderåpning typisk fra 3,5 og nedover. Ingen av kitobjektivene kan sies å være supre (Nikon sitt er kanskje hakket bedre enn Canon, Pentax er jeg ikke sikker på) men de gjør nå jobben. Unntaket er D70s som leveres med Nikons utmerkede 18-70mm-objektiv, og Sony-kameraet som vel også leveres med en 18-70mm. Alle alternativene jeg har nevnt er utmerkede kameraer som tar gode bilder. De har litt forskjellig oppløsning/antall megapixler, men den reelle forskjellen fra 6 til 10 megapixler er mye mindre enn kameraprodusentene gjerne vil ha deg til å tro. Hva som er "best" kommer litt an på dine egne preferanser. Det er en del forskjeller på størrelse på kamerahus, størrelse på søker, brukergrensesnitt (menyer, plassering av knapper og kommandohjul etc.) men hva som passer best for deg må du nesten se selv. Personlig synes jeg D40 og EOS 350D/400D blir litt for små å holde i, men andre liker dem veldig godt nettopp av den grunn. Nikon D50 og D70s er litt større. En fordel med å kjøpe Nikon er selvsagt at du har muligheten til å byttelåne objektiver med fotokompisen din etter som dere kjøper inn flere. Jeg kan love deg at du med tid og stunder vil komme til et punkt hvor du vil ha noe mer enn bare kitobjektivet Endret 2. mai 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Skal du ha kamera med kitobjektiv under 6000 kr så er aktuelle alternativer Canon EOS 350D, Nikon D40 og D50, og Pentax K100D. Hvis du er villig til å gå litt opp (mellom 6000 og 7000) kan du få kameraer som D40x og EOS 400D. Det kan også være verdt å se etter Nikon D70s. Sony Alpha 100 ligger også i det prissegmentet, men jeg vet ikke noe videre om det. Både D50 og D70s er modeller som er tatt ut av produksjon, men de er utmerkede kameraer som kan fåes for en billig penge nå som butikkene prøver å bli kvitt dem. Alle disse modellene leveres med et kitobjektiv i brennviddeområdet 18-50/55mm og en blenderåpning typisk fra 3,5 og nedover. Ingen av kitobjektivene kan sies å være supre (Nikon sitt er kanskje hakket bedre enn Canon, Pentax er jeg ikke sikker på) men de gjør nå jobben. Unntaket er D70s som leveres med Nikons utmerkede 18-70mm-objektiv, og Sony-kameraet som vel også leveres med en 18-70mm. Alle alternativene jeg har nevnt er utmerkede kameraer som tar gode bilder. De har litt forskjellig oppløsning/antall megapixler, men den reelle forskjellen fra 6 til 10 megapixler er mye mindre enn kameraprodusentene gjerne vil ha deg til å tro. Hva som er "best" kommer litt an på dine egne preferanser. Det er en del forskjeller på størrelse på kamerahus, størrelse på søker, brukergrensesnitt (menyer, plassering av knapper og kommandohjul etc.) men hva som passer best for deg må du nesten se selv. Personlig synes jeg D40 og EOS 350D/400D blir litt for små å holde i, men andre liker dem veldig godt nettopp av den grunn. Nikon D50 og D70s er litt større. En fordel med å kjøpe Nikon er selvsagt at du har muligheten til å byttelåne objektiver med fotokompisen din etter som dere kjøper inn flere. Jeg kan love deg at du med tid og stunder vil komme til et punkt hvor du vil ha noe mer enn bare kitobjektivet 8520678[/snapback] Ja, får lese litt tester fra de forskjellige kameraene du nevnte. Har av en eller annen grunn sett for meg at Canon EOS 350D er et bra kamera. Men er villig til å gå mellom 6000-7000 men vil helst holde meg innenfor det iallefall! Men tusen takk for svar! Og skal se om eg får komt meg ned på den lokale fotobutikken og muligens prøveholde. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Siden du har en bekjent som har Nikon fra før av, så kan det være en idé å kjøpe et Nikon. Da kan dere nemlig byttelåne objektiver og blitzer etc når dere knipser sammen. D40, D40x, eller D70S. Ser at du får D70S med 18-70mm'ern til 5899 på japan photo. Det bør du vurdere. Med 1GB minnekort vipper du akkurat 6000. Men da får du et kamera med mange funksjoner og solid hus. Og ja, med speilrefleks så kan man stille inn det aller mest! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Har av en eller annen grunn sett for meg at Canon EOS 350D er et bra kamera. 8520740[/snapback] Det er et bra kamera, i hvert fall rent teknisk. Men om det er et bra kamera for deg kommer an på hva du trives med For meg er det et elendig kamera siden jeg ikke kan holde det på en komfortabel måte (jeg må gripe det rimelig hardt og det ligger ikke naturlig på en behagelig måte i hendene mine, så jeg ville blitt fort sliten i fingrene hvis jeg skulle løpt rundt med det). Men for kompisen min som har kortere fingre og litt smalere hender enn meg er det helt perfekt. Et annet poeng når det gjelder ergonomi: hvis huset er behagelig å gripe men kanskje litt "lavt" (altså at lillefingeren henger utenfor, men huset ellers ligger bra i hånden din) så kan det hjelpe mye å kjøpe et batterigrep. Og det koster ikke all verden. Dette grepet skal vel passe til 350D. Det gjør det også mer behagelig å ta bilder med kameraet i vertikal stilling. Hvis du er interessert i Nikon, men D40 blir litt i minste laget, så er dette et skikkelig bra tilbud. D70s, med et bedre kitobjektiv enn D40 til en veldig behagelig pris. Du får litt mindre skjerm, og muligens litt mindre søker (jeg er litt usikker på størrelsen på søkeren til D40), men ellers et solidt og gjennomført bra kamera som holder seg bra fremdeles. I tillegg har det innebygget autofokusmotor i huset, som betyr at du kan få autofokus på en del eldre Nikon-objektiver (Nikon D40 gir kun autofokus med Nikon AF-S-objektiver, mens D70s også gir autofokus de eldre AF-D-objektivene), noe som gir deg større mulighet til å handle brukte objektiver til en grei pris. Endret 2. mai 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Har av en eller annen grunn sett for meg at Canon EOS 350D er et bra kamera. 8520740[/snapback] Det er et bra kamera, i hvert fall rent teknisk. Men om det er et bra kamera for deg kommer an på hva du trives med For meg er det et elendig kamera siden jeg ikke kan holde det på en komfortabel måte (jeg må gripe det rimelig hardt og det ligger ikke naturlig på en behagelig måte i hendene mine, så jeg ville blitt fort sliten i fingrene hvis jeg skulle løpt rundt med det). Men for kompisen min som har kortere fingre og litt smalere hender enn meg er det helt perfekt. Et annet poeng når det gjelder ergonomi: hvis huset er behagelig å gripe men kanskje litt "lavt" (altså at lillefingeren henger utenfor, men huset ellers ligger bra i hånden din) så kan det hjelpe mye å kjøpe et batterigrep. Og det koster ikke all verden. Dette grepet skal vel passe til 350D. Det gjør det også mer behagelig å ta bilder med kameraet i vertikal stilling. Hvis du er interessert i Nikon, men D40 blir litt i minste laget, så er dette et skikkelig bra tilbud. D70s, med et bedre kitobjektiv enn D40 til en veldig behagelig pris. Du får litt mindre skjerm, og muligens litt mindre søker (jeg er litt usikker på størrelsen på søkeren til D40), men ellers et solidt og gjennomført bra kamera som holder seg bra fremdeles. I tillegg har det innebygget autofokusmotor i huset, som betyr at du kan få autofokus på en del eldre Nikon-objektiver (Nikon D40 gir kun autofokus med Nikon AF-S-objektiver, mens D70s også gir autofokus de eldre AF-D-objektivene), noe som gir deg større mulighet til å handle brukte objektiver til en grei pris. 8520882[/snapback] Ja, skal titte litt rundt, og se. Tusen takk for forslag=D Tydeligvis mangen som kan dette! Men en ting eg lurer på: Ka betyr det med søker på kameraet? Ka vil det si? Ka er en søker på kameraet? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Men en ting eg lurer på:Ka betyr det med søker på kameraet? Ka vil det si? Ka er en søker på kameraet? 8521029[/snapback] Søkeren er enkelt forklart "vinduet" som du ser gjennom når du tar bildet. På et speilreflekskamera så kan du ikke bruke skjermen til å komponere bildet (vel, du kan det på noen modeller - Olympus er meg bekjent den eneste produsenten som har det på sine billigere modeller, men det er en annen diskusjon). I stedet reflekteres lyset via et speil og et femkantet prisme opp til søkeren (litt som et periskop). Så når du ser inn i søkeren så ser du faktisk gjennom objektivet, du ser med andre ord (nesten) det samme bildet som bildebrikken vil se når du trykker på lukkerknappen. Fordelen med en større søker er rett og slett at du ser motivet bedre når du forbereder bildet. Du kan lese mer om det på wikipedia. Endret 2. mai 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Men en ting eg lurer på: Ka betyr det med søker på kameraet? Ka vil det si? Ka er en søker på kameraet? 8521029[/snapback] Søkeren er "hullet" bak på kameraet du ser igjennom når du skal komponere bildet. Bak den ligger en prisme (eller annen passende løsning) som viser deg hva som er på andre siden av objektivet. Noen kameraer har større prisme at man ser mer. Noen søkere er også mørkere enn andre. Du vil se hvordan forskjellene er når du prøver ut kameraene. Jeg selv har en EOS 350D som jeg er veldig fornøyd med. Jeg synes det er en fordel at huset er lite - det blir mer diskret da. For å få et godt grep, legger jeg både lillefinger og ringfinger under huset. Det fungerer for meg Med batterigrep, så har kameraet et meget godt grep. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Takker for svar på det:) Nå veit eg iallefall det! Søren altså, såg hun "fotokompisen" min i dag. Men så glemte eg helt at hun hadde fått nytt kamera. Hun hadde helt sikkert med seg kameraet. Jaja, får se om eg ser henne igjen senere i dag, og evt snakke med henne på skulen i morra. Forsett gjerne med flere forslag/innspill! Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Av egen erfaring kan jeg anbefale EOS 350D fra Canon.. Men siden fotokompisen din har Nikon, er det nok smartest å velge et kamera fra samme produsent.. D70s sies å være veldig bra. Til 5899 vil jeg si at det er det beste valget du kan gjøre. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Av egen erfaring kan jeg anbefale EOS 350D fra Canon.. Men siden fotokompisen din har Nikon, er det nok smartest å velge et kamera fra samme produsent.. D70s sies å være veldig bra. Til 5899 vil jeg si at det er det beste valget du kan gjøre. 8522931[/snapback] Tja. Må si eg har sett ganske mangen med gode erfaring fra EOS 350D. Men hun har Nikon, men vi er ikkje så veldig mye sammen at det gjør noe. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis du er interessert i Nikon, men D40 blir litt i minste laget, så er dette et skikkelig bra tilbud. D70s, med et bedre kitobjektiv enn D40 til en veldig behagelig pris. Du får litt mindre skjerm, og muligens litt mindre søker (jeg er litt usikker på størrelsen på søkeren til D40), men ellers et solidt og gjennomført bra kamera som holder seg bra fremdeles. 8520882[/snapback] Hvis jeg ikke husker feil er søkeren en av de tingene Nikon har kuttet pris på etter D70.. Med andre ord så har det bedre søker. Dette kan sikkert noen Nikonfolk bekrefte eller avkrefe. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det kan godt stemme. Jeg tror uansett ikke forskjellen er enorm, akkurat, og en D70s med 18-70mm kitobjektiv til under 6000 er sinnsykt mye kamera for pengene. Ok, du taper litt oppløsning i forhold til Canon-husene, men 6,4 Mp-sensoren som Nikon bruker er skikkelig bra. Og jeg faller for så vidt inn under gruppen "Nikonfolk" selv, men det eneste jeg kan si med sikkerhet på søkerfronten er at D70s har mindre søker enn D80 Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det kan godt stemme. Jeg tror uansett ikke forskjellen er enorm, akkurat, og en D70s med 18-70mm kitobjektiv til under 6000 er sinnsykt mye kamera for pengene. Ok, du taper litt oppløsning i forhold til Canon-husene, men 6,4 Mp-sensoren som Nikon bruker er skikkelig bra. Og jeg faller for så vidt inn under gruppen "Nikonfolk" selv, men det eneste jeg kan si med sikkerhet på søkerfronten er at D70s har mindre søker enn D80 8525193[/snapback] Så D70 er et bra valg for meg mener du? Og dere andre, samme mening? Eller EOS 350D? Takker forsatt absolutt alle som har svart hittil for svar! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Så D70 er et bra valg for meg mener du?Og dere andre, samme mening? Tja. Hvis jeg skulle valgt et Nikon-hus med 6,4 Mp-sensor, så hadde jeg i hvert fall valgt D70s over D40. I hvert fall til den prisen. Men det kan godt være du vil trives bedre med et Canon-hus, det må du nesten bare finne ut av selv. Den beste måten å finne et bra kamerahus på er å prøve ut alternativene. Hvis jeg var deg ville jeg sørget for å ta en titt på alle modellene som er nevnt så langt og finne ut hvilken du synes passer best for deg. Da bør du se på ting som ergonomi (størrelse og vekt på kamerahus, plassering av kontroller etc.), søker (hvor bra føles det å se gjennom kameraet) og hva du får med av optikk. Det kan også være verdt å bruke litt tid på å se gjennom prisguiden her på bruket bare for å se hva som er tilgjengelig av optikk til de forskjellige merkene. Canon har noe større utvalg av optikk enn Nikon, men begge to burde ha mer enn nok tilgjengelig. Pentax og Olympus er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Så D70 er et bra valg for meg mener du?Og dere andre, samme mening? Eller EOS 350D? Takker forsatt absolutt alle som har svart hittil for svar! 8527037[/snapback] Teknisk sammenligning EOS 350D har 2 megapixler ekstra som du neppe vil savne før du skriver ut i A3. D70s har 1/8000 sek lukkertid vs 1/4000 på EOS 350D (sjeldent viktig) D70s lar deg styre eksponeringskompensasjonen til 5/-5 EV vs 2/-2 EV (viktig om du skal drive med HDR for å ta bilder med "umulig" kontrast i) D70s er visstnok også mere solid enn EOS 350D. Og om du kjøper D70s, så kan altså du og fotovenn dele objektiver fremover. Om den ene kjøper macro og den andre kjøper telezoom, så har dere omtrent fullt utstyr når dere stikker ut for å knipse sammen. Men vitktigst er det å ta en tur i butikken og titte gjennom søkeren, og holde i hånda. Du kjøper et verktøy du skal bruke, ikke ha på hylla og skryte over. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Canon 400D er et veldig bra kamera. Canon generelt er kjempebra! Ser mange anbefaler Canon 350D, men ikke kjøp det. Kjøp heller 400D når du først skal kjøpe. Det er ikke så stor forkskjell, verken prismessig eller produkt. Men 400D er for fremtiden, mens 350D vil være utdatert om ikke så lenge. Det er enkelt å lære med 400D, og det å få kameraet i hendene og "endelig" få ta skikkelige og proffe bilder er fantastisk! Lenke til kommentar
magnus74 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Ser mange anbefaler Canon 350D, men ikke kjøp det. Kjøp heller 400D når du først skal kjøpe. Det er ikke så stor forkskjell, verken prismessig eller produkt. Men 400D er for fremtiden, mens 350D vil være utdatert om ikke så lenge. 8527341[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor du råder så bastant mot kjøp av 350D. Prisforskjellen på over 1000kr kan være stor for en konfirmant. Og jeg har sett bilder tatt med 350D som er av en sånn kvalitet at jeg bare håper jeg en gang kan gjøre noe like bra med min 30D. Kameraet blir ikke dårligere med tiden selv om det kommer nye modeller på markedet. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Ser mange anbefaler Canon 350D, men ikke kjøp det. Kjøp heller 400D når du først skal kjøpe. Det er ikke så stor forkskjell, verken prismessig eller produkt. Men 400D er for fremtiden, mens 350D vil være utdatert om ikke så lenge. 8527341[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor du råder så bastant mot kjøp av 350D. Prisforskjellen på over 1000kr kan være stor for en konfirmant. Og jeg har sett bilder tatt med 350D som er av en sånn kvalitet at jeg bare håper jeg en gang kan gjøre noe like bra med min 30D. Kameraet blir ikke dårligere med tiden selv om det kommer nye modeller på markedet. 8527658[/snapback] Fordi 400D inneholder flere tillegsfunksjoner som er bra å ha! DERFOR er det verdt en tusenlapp ekstra. .............. 350D ................. .................. 400D Megapiksler .......: 8 ............ 10 Fokuspunkter ........: 7 ................ 9 Seriefoto :........ 2,8/s, 14/4 bilder ......3/s, 27/10 bilder LCD-størrelse ....... : 1,8" ......... 2,5" LCD-oppløsning .....115.000 piksler .........230.000 piksler Vekt ...... : ...... 540g ...... 556g Samtidig har 400D automatisk brikkeristing, noe som gjerne blir nyttig i lengden da det kan bli irriterende støy osv. Endret 3. mai 2007 av pinnsvin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Ser mange anbefaler Canon 350D, men ikke kjøp det. Kjøp heller 400D når du først skal kjøpe. Det er ikke så stor forkskjell, verken prismessig eller produkt. Men 400D er for fremtiden, mens 350D vil være utdatert om ikke så lenge. 8527341[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor du råder så bastant mot kjøp av 350D. Prisforskjellen på over 1000kr kan være stor for en konfirmant. Og jeg har sett bilder tatt med 350D som er av en sånn kvalitet at jeg bare håper jeg en gang kan gjøre noe like bra med min 30D. Kameraet blir ikke dårligere med tiden selv om det kommer nye modeller på markedet. 8527658[/snapback] Jeg er helt enig - de 1000 kronene er bedre anvendt på et bedre objektiv. 350D er knallgodt kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå