Gå til innhold

Ny stasjonær PC til konfirmasjonen, +/- 10 000 Kr

Anbefalte innlegg

Hookai, jeg konfirmerer meg snart, og tenker jeg skal bruke deler av pengene (kommer an på hvor mye det blir) på ny PC. Som sagt skal den ligge på rundt 10 000 kroner.

PCen skal brukes til det meste egentlig, både spilling (Oblivion og Spore!), nettsurfing og andre vanlige bruksområder (skolearbeid osv.).

Tastatur, mus og høyttalere har jeg, så det trenger ikke inkluderes i budjettet.

Har sett litt rundt og kommet fram til at dette kanskje er en grei løsning,

Har nå kjøpt og mottatt de følgende delene,

Cooler Master Centurion 534

Intel Core 2 Duo E6600

XFX GeForce 8800 GTS 320 MB

Crucial BallistiX PC2-5300 2 GB (2x 1 GB)

Samsung SpinPoint T166 320GB

Samsung SH-S183A

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

Samsung SyncMaster 940BW

Lagt til noen dokumenter med spesifikasjoner for komponentene jeg har valgt meg ut, om noen vil ha lettere oversikt. Står også hva hver enkelt del koster og hvor.

Handlevogn.

Isindils_nye_PC.doc

Endret av Isindil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatert med flere skjermkortvalg nå, takker for svar. Mjau2.png

Er Gainward GeForce 8600 GTS bedre enn Asus GeForce 7950 GT? Førstnevne får man jo noen hundrelapper billigere også.

Ellers er jeg veldig åpen for anbefalinger når det gjelder kabinett og strømforsyning.

Endret av Isindil
Lenke til kommentar

For strømforsyning:

Corsair, Seasonic, Mist, Tagan, .... alle er garantert gode valg, kjøp det lommeboken tilllater..ville dog gått for 500W + + for å sikre meg litt.

Kabinett: Mange er fornøyde med LianLi og Antec. Antec sitt svarte p180/182 synes jeg personlig er helt sjef. Broren min har dette i sølv, og det er både kjølig og stille i bruk. Men den svarte finishen på p180b er helt nice.

Tar ikke lang tid å google litt etter 8600gts, mener kanskje det ikke yter noe særlig bedre enn 7950gt per i dag, men tenker fremover med støtte for directx 10. 8800gts 320 ram yter helt klart mye bedre enn 7950gt, jeg fikk som sammenligning 3k mer i 3dmark 06 da jeg oppgraderte fra 7900gt til 8800gts 320.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Etter å ha lest en omtale av Antec SOLO på Techgage, fikk jeg veldig lyst på det. (Nå føler jeg meg lettpåvirkelig ._.)

Hvordan ville det passet med delene jeg har valgt ut? Er litt bekymret ang. kjøling, vet noen hvordan det vil funke, både med og uten ekstra vifter?

Jeg la merke til at i hvert fall 8800-skjermkortet vil blokkere en HDD-slot, men det er egentlig ikke noe jeg bryr meg mye om, ettersom jeg greier meg fint med 320 GB-disken temmelig lenge, og om jeg må utvide, så bør det i hvert fall ikke være nødvendig å gjøre mer enn en gang. Har tross alt levd på en 38Gig-disk siden starten av årtusenetø.

Endret av Isindil
Lenke til kommentar

Skal du bygge selv eller kjøpe ferdigbygd? Planer for overklokking?

Oppsettet i førstepost er helt topp, men kjøp ikke Intel E6300/E6400, da E6320/E6420 har kommet med dobbel L2-chace: 4MB. Du får selv velge hvor høy klokkefrekvens du vil ha, men har du planer om å spille nyere spill, vil jeg anbefale min. 2Ghz. Personlig hadde jeg valgt E6600.

Skjermkort. Skal du spille nye spill som kommer: Skaff deg et DX10-kort. Vil si 7950GT er bedre enn 8600GT(S). Spillet Crysis viser virkelig hva DX10 er, og skal du spille i slik grafikk, ville jeg valgt 8800GTS 320MB (640MB utgaven er å foretrekke ved høyere oppløsning/større skjerm).

RAM. Crucial BallistiX koster ca. det samme som GeIL-brikkene, men har bedre brikker på seg (overklokking).

HDD. Seagate er vel billigere, men Samsung er visst den mest støysvake.

DVD-spiller. For et mindre rotete kabinett, se på S-ATA spillere fremfor IDE spillere. Anbefalere DVD-brenneren her.

Har lite peiling på strømfornyninger, andre for komentere der.

Min mening dette da.

Så, ferdigbygd eller bygge selv? Overklokking? Bestiller selv denne etter konfirmasjon tenker jeg. Selvfølgelig med noen endringer.

Lenke til kommentar
Skal du bygge selv eller kjøpe ferdigbygd? Planer for overklokking?

Oppsettet i førstepost er helt topp, men kjøp ikke Intel E6300/E6400, da E6320/E6420 har kommet med dobbel L2-chace: 4MB. Du får selv velge hvor høy klokkefrekvens du vil ha, men har du planer om å spille nyere spill, vil jeg anbefale min. 2Ghz. Personlig hadde jeg valgt E6600.

Skjermkort. Skal du spille nye spill som kommer: Skaff deg et DX10-kort. Vil si 7950GT er bedre enn 8600GT(S). Spillet Crysis viser virkelig hva DX10 er, og skal du spille i slik grafikk, ville jeg valgt 8800GTS  320MB (640MB utgaven er å foretrekke ved høyere oppløsning/større skjerm).

RAM. Crucial BallistiX koster ca. det samme som GeIL-brikkene, men har bedre brikker på seg (overklokking).

HDD. Seagate er vel billigere, men Samsung er visst den mest støysvake.

DVD-spiller. For et mindre rotete kabinett, se på S-ATA spillere fremfor IDE spillere. Anbefalere DVD-brenneren her.

Har lite peiling på strømfornyninger, andre for komentere der.

Min mening dette da.

Så, ferdigbygd eller bygge selv? Overklokking? Bestiller selv denne etter konfirmasjon tenker jeg. Selvfølgelig med noen endringer.

8506740[/snapback]

Oh, takk for info!

Bytter over til Samsungs DVD-brenner, vil nødig ha unødvendig rot inne i kabinettet. Tror også jeg går for Samsungs HDD (nesten identisk pris, og det er greit å slippe litt lyd.).

Bygger selv, mye morsommere^^

Ser litt rundt på prosessorene du nevne, oppdaterer .txt-en og førsteposten om litt.

Lenke til kommentar

Hehe. Men bare så dette er sagt: Seagaten er ikke akkurat bråkete den heller, men Samsung 320GB er den stilleste du får eller noe sånt :).

Må nesten minne om at neste generasjons hovedkort (Intel) er på vei. "Bearlake", eller P35-brikkesettet (om jeg ikke tar feil). Skal vel ha støtte for de nye Penryn prosessorene til Intel som kommer. De på 45nm. Bare for å nevne det.

Lenke til kommentar

Jo den er absoulutt bra, men fra 533Mhz og oppover er det ingen ytelsesforskjell, så du kan gjerne velge PC4200 (533Mhz)-settet, da dette har en lavere CL-verdi til lik pris. Høyere frekvens er kun nyttig for overklokking. Skal du overklokke, så greit, ellers vil PC4200-settet lønne seg med CL4. Er du heldig får du samme god-brikker i de value-settene som du får i BallistiX.

Edit: Så at du trenger Firewire. Dette hovedkortet er også et alternativ til P5B-V, og har SLI-muligheter.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Tror jeg skipper overklokking, mangler erfaring.

Om hovedkortet støtter SLI eller ikke er stort sett likegyldig, har ikke penger til to skjermkort uansett.

---Endring:

I tilfelle jeg får råd til skjerm, hva kan anbefales? Trenger ikke mer enn 17/19".

Jeg skulle også gjerne visst om delene få plass Antec SOLO, og om jeg i så fall måtte kjøpt ekstra vifter eller noe annet? La også merke til at store skjermkort kan måtte stå i veien for en (eller to?) av HDD-bayene, vet noen om det stemmer og i så fall om en eller to slots vil gå tapt? (Skulle gjerne visst det for hvert av kortene jeg vurderer, altså både 8800-kortet, 8600-kortet og 7950-kortet.)

---Endring:

Lagd handlekurv og litt forskjellig nå. Endret masse saker, bestemt meg for 8800-kortet, bestemt meg for E6600-prosessoren, lagt til et alternativt hovedkort.

Spiller det noen rolle om jeg velger Asus P5B-VM eller Asus P5B-V? (Sammenlign) Ser det er litt forskjeller på antall PCI-ditt og PCI-datt utganger, trenger jeg tenke på det? Det ene er ATX og det andre er MicroATX, men MicroATX gir vel bare større frihet når det kommer til kabinettvalg, right?

Endret av Isindil
Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe deg ang. skjerm, men se etter tester?

GeForce 8800GTS/GTX-kortene er veldig lange, så vet heller ikke om de passer i SOLO, men du kan jo søke på google? De to andre kortene burde gå. Kan dog garantere at grafikkortene passer i Cooler Master Centurion, dette har også 2 x USB 2.0-porter, 1 x Firewire og mic/lyd i fronten.

Tror nok det spille stor rolle om du kjøper Asus P5B-VM eller P5B-V. MicroATX brukes i små-kabinetter, eller "stue-PC'er". Så et MicroATX vil kanskje ikke matche plassen til et ATX i et vanlig kabinett. Du fester jo hovedkortet med skruer ned i hull på kabinettet, eller noe sånt. are for å ta dette: PCI er tross alt plassen hvor lydkort, tråløsinternett-kort osv plasseres. Du må selv velge hvor mange du skal ha.

RAM-dilemma? Som jeg nevnte har ikke 533Mhz (PC4200), 667Mhz (PC5300), 800Mhz (PC6400) og oppover noen ytelsesforskjell. Siden du ikke skal overklokke, ville jeg sett etter brikker på min. 533Mhz og lavest mulig CL-verdi (forsinkelse). PC5300 og PC4200 brikkene fra Crucial ser du koster like mye hos komplett.no, men her har PC4200-brikkene en lavere CL-verdi :).

Har du penger kan du gjerne velge høyere frekvenser, kvalitet, men noen ytelsesforskjell blir dt vel ikke. Som jeg nevnte tidligere har du Crucial BallistiX til ca. samme pris som GeIL-brikkene, men BallistiX har bedre brikker på seg :). Lavere hastigheter, men også CL-verdi finnes også. Ser da ut som disse mangler EPP-teknologien, om du ville ha det.

Håper det hjalp :).

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Venter litt med å evt. bestemme meg for skjerm.

Cenurion ser egentlig velig greit ut, tenker jeg går for det. Da er jeg i alle fall på den sikre siden når det gjelder 8800-kortet. Billig er det også.

Har mer eller mindre bestemt meg for Asus P5B-V også.

Blir mest sannsynlig den siste BallistiX-brikka, bra CL og frekvens.

(Kan ikke oppatere dokumentene med nye RAM-brikka ennå, må bruke Wii-nettleseren nå på kvelden.

Endring: Endte opp med å se litt på skjermer likevel. De oppførte i Anbefalingene var for dyre, betaler ikke mer enn 2000 for en skjerm.

Endret av Isindil
Lenke til kommentar

Har undersøkt noen skjermer nå, endte opp med Samsung SyncMaster 920N, billig og tydeligvis helt grei.

(Endring: Ble SyncMaster 940BW, ikke 920N.)

Trenger jeg ekstra vifte til kabinettet?

Endret av Isindil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Støtte på et problem angående hovedkortet. Pakken pcutstyr.no sendte med Asus P5B-V er sannsynligvis blitt borte i posten. Jeg fikk valget mellom å enten vente og se om kortet likevel kommer frem eller velge å få tilsendt ett nytt kort. P5b-V har de ikke på lager lengre, så jeg trenger råd til hvilket tilsvarende kort jeg kan kjøpe i samme prisklasse.

Nødvendige spesifikasjoner/egenskaper:

Mulighet til tre (helst fire, men det er ikke nødvendig) kabinettvifter.

ATX-formfaktor.

FireWire.

Ellers er det viktig at det generelt er av god kvalitet, passer med delene nevnt i førsteposten osv. Kortet _må_ også være på lager på pcutstyr.no.

Endret av Isindil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...