Gjest Slettet+65132 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hei Korleis kan eg vise kas link som er bruk når eg brukar include filer? Slik som dette: Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Dette må du bruke et server-side-språk til (client-side går sikkert også, men fungerer ikke for alle) - jeg har gjort dette i PHP i alle fall. Prosedyren er å gi enten det aktive menypunktet, eller et foreldreelement en klasse eller ID (forutsatt at man kan identifisere menypunktene fra før, med klasser eller ID-er), slik at man i CSS kan gjøre noe á dette; /* 1 - "Når aktuelt menypunkt er under body med tilsvarende ID" */ #framsidebody .framsidemenypunkt { Spesiell styling goes here } /* 2 - "Dette menypunktet er aktivt" */ .activemenypunkt { Spesiell styling goes here } Server-sidespråk, som PHP, trenger du for å hente ut en unik klasse eller id til body eller selve menypunktet, da for eksempel ved å sjekke opp mot navnet på fila som inkluderes. Flytter tråden til PHP-forumet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Sjønte meg ikkje heilt på dette med php. Kan du gje meg eit lite eksempel? Endret 1. mai 2007 av Slettet+65132 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Kan prøve å forklare litt mer inngående, selv om jeg ikke har peiling; Filnavnet på fila som inkluderes i include-scriptet ditt, lagres i en variabel. index.php?q=portfolio - den uthevede delen er det som skal utgjøre variabelen. Variabelen endres ergo ut fra hvilken underside som er inkludert, og ved å for eksempel bruke en switch i PHP kan du, på grunnlag av denne variabelen, hente ut en ID som du kan ha i body for eksempel. ID-en på body kan du da kombinere med en unik ID eller klasse på hvert menypunkt, slik at når menypunktet med ID = portfolio befinner seg under body med ID = portfolio, skal denne ha aktiv-stylinga som defineres i stilarket. Dette er en måte jeg mener å huske at jeg har løst det på før, men jeg finner ikke igjen dette. Foreslår at du spør i PHP-forumet - kanskje har de noen langt lettere måter å gjøre dette på, også. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Litt usikker på hva du mener, men jeg tror jeg skjønner deg rett her. Bare bruker et eksempel på switch, ok? <?php switch($_GET['side']) { case 'hallo': include 'includes/hallo.php'; break; default: include 'includes/hovedsiden.php'; break; } ?> <a href="?side=hallo" class="menu<?php if ($_GET['side'] == 'hallo']) { echo'_aktiv'; } ?>">Hallo</a> Noe sånt du mener? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå