Gå til innhold

kritikk av fuglebilder med mitt nye 400mm objektiv


Anbefalte innlegg

Har endelig fått min Canon EF 400mm F5.6L! Jeg må si at den er mye skarpere enn min 70-200 F2.8L faktisk..

 

her er et par bilder tatt i går (første dag med litt sol på en stund)

 

Selvkritikk: bildet av måken er ørlite for tett snitt på (tatt med 1.4x). Fornøyd med motivet egentlig. Kanskje ikke HELT sylskarpt.

 

Det andre bildet syns jeg ble bra! Ble litt 3D-effekt av fjær som står litt ut pga vinden osv..

 

Hva syns dere? Konstruktiv kritikk mottas med takk! :)

 

håper det er greitt at oppløsningen er litt høy (50% resize i PS)

 

så får jeg håpe på litt mer spennende arter til neste session.. :)

 

edit:

bilde 1:

1/800 sek

ISO 200

F8

560mm (400 + 1.4x)

 

bilde 2:

1/2000 sek

ISO 200

F5.6

400mm

post-9815-1177706577_thumb.jpg

post-9815-1177711865_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser bare det bildet med måken på jeg, det andre bildet så jeg ikke noe sted. Men samme det...jeg er enig med deg i at bildeutsnittet er litt lite (burde fått med hele vingene), i tillegg synes jeg at det hvite på selve kroppen til måken var litt for lyst. Hvis jeg ikke tar helt feil kan dette stilles på hvis du har tatt bildet i raw-format, og ved å stille litt ned på higlights i f.eks Photoshop.

 

Det er hvertafall det JEG synes...

Lenke til kommentar
Jeg ser bare det bildet med måken på jeg, det andre bildet så jeg ikke noe sted. Men samme det...jeg er enig med deg i at bildeutsnittet er litt lite (burde fått med hele vingene), i tillegg synes jeg at det hvite på selve kroppen til måken var litt for lyst. Hvis jeg ikke tar helt feil kan dette stilles på hvis du har tatt bildet i raw-format, og ved å stille litt ned på higlights i f.eks Photoshop. 

 

Det er hvertafall det JEG synes...

8488666[/snapback]

hmm.. begge bildene er der hos meg.. jeg byttet derimot ut bildet for litt siden.. kanskje du så på det da jeg byttet bildet?

her er uansett samme bildene:

http://www.galleries.no/main.php?g2_itemId=1997

 

edit: la til justert måkebilde.. ble kanskje litt for mørkt dette..

post-9815-1177713532_thumb.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Syns bildet av sjura var fint.

Og ta bilder av stormåsen er ikke noe serlig. Småmåsen ser bedre ut.

 

Og jeg kan ikke si noe om bildet grunnet lite erfaring.

 

Det mørke bildet av måsen ser bedre ut.

 

Jeg skulle ha tatt et bilde av SvartHetteMåsen som er i et begrenset område her jeg bor. Synes det er en sjelden fulg (aner ikke om det er det).

Men da blir nok 300mm litt lite...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Jeg er imponert over detaljene i begge bildene. Det tyder på at 400mm lever opp til sitt gode rykte.

 

Ellers er begge bildene preget av alt for kraftig lys. Måka er utbrent. Justeringen gjør det litt mindre skrikende å se på, men fargene på beina er blass i forhold til det som er naturlig. Det tyder på at du har mista mye fargeinformasjon.

Skjæra har ingen detaljer i de mørke partiene. Øyet er usynlig. Det viser at du har mer kontrast enn teknikken greier å hanskes med.

 

Løsningen er å lete etter et annet lys, fotografere på en litt annen tid på døgnet osv.

 

Skyter du raw har du større mulighet til å kompensere etterpå, men det krever en del erfaring.

 

Nå bør det føes til at begge disse motivene er vanskelige når det gjelder eksponering. Jeg har utaldige utbrente måkebilder selv.

 

Edit: I tillegg til å bruke raw, har jeg erfart at spotmåling rett på de hvite partiene ofte gir bedre resultat.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Syns bildet av sjura var fint.

Og ta bilder av stormåsen er ikke noe serlig. Småmåsen ser bedre ut.

 

Og jeg kan ikke si noe om bildet grunnet lite erfaring.

 

Det mørke bildet av måsen ser bedre ut.

 

Jeg skulle ha tatt et bilde av SvartHetteMåsen som er i et begrenset område her jeg bor. Synes det er en sjelden fulg (aner ikke om det er det).

Men da blir nok 300mm litt lite...

8489205[/snapback]

Hettemåka er en fugl i tilbakegang, ja. Det gjelder forresten og makrellterna.

Overfiske er trolig en av årsakene.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Unormal lang stjert på den skjura.  Har kanskje spara for å se hakket bedre ut en sine rivaler

 

Flotte bilder, likte skjurbildet best.

8490722[/snapback]

takk for kritikk! Det var nok litt hardt lys ja (midt på dagen). Jeg har begge bildene i RAW, men pga kontrastene så må man vel egentlig ofre noe. Jeg skyter alltid raw + jpg jeg. Da kan jeg etterbehandle alle bildene som trenger dette, men slipper når alt ser ok ut.

Det er forresten ikke så mye mer detaljer å ta ut rundt øyene til skjora da alt ER sort.. men i litt annet lyd/vinkel så blir det sikkert LITT bedre da.

Dette var første test, og jeg må si at jeg er UTROLIG fornøyt med objektivet! Håper på å finne noen andre typer fugler til neste test. (hegre, and, svane osv.. men ørn er vel å foretrekke)

 

Ellers så bor jeg ganske nært Runde da. Noen som har tips til hvordan man kommer i skikkelig posisjon til å fotografere der? Det er vel ikke vei helt bort til lundefuglen.. :\

Lenke til kommentar
Ellers så bor jeg ganske nært Runde da. Noen som har tips til hvordan man kommer i skikkelig posisjon til å fotografere der? Det er vel ikke vei helt bort til lundefuglen.. :\

8491037[/snapback]

Hvis du med vei mener kjørevei, så er svaret nei. Fin tursti det meste av veien, men en del stigning. Det siste stykket må du klatre nedover. Har du høydeskrekk, og er litt gele i knea fra før, kan det være en prøvelse. Det er og viktig å time ankomsten. Store deler av døgnet er det blåst for fugl i Lundeura.

 

Men, det er absolutt verdt det ;)

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Det var ganske flott bilde av den måken. Blinkskudd. Jeg misunner deg. Objektivet må koste minst 10 000 kr (enda mer om du kjøpte det i Norge). Har objektivet bildestabiliator? og er det tungt å bære i lengde?

8503234[/snapback]

takk!

objektivet koster i overkant av 10000 kr i Norge. Dette har ikke bildestabilisator, men det er veldig lett egentlig. Null problem å bære rundt på, selv på et 1D som veier mye det også.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Bildene viser at 400mm absoultt er et habilt objektiv, men jeg er enig med Jurgis at selve motivene/utførelsen kanskje ikke var all verden.

Til måkebildet hadde du valgt et, IMO ugunstig, tidspunkt på dagen for slike bilder.

8506664[/snapback]

jada! :) vet at motivene og tidspunktet ikke var det beste.. og på ingen måte plassen jeg tok bildene på! MÅTTE bare teste det nye objektivet! I morgen skal jeg på runde om været er bra.. selv om dette ikke er en fototur så håper jeg på mulighet til å få ta noen bilder. Ørn og lundefugl er vel å foretrekke!

 

edit: men fy fasan så skarpt objetivet er! MYE skarpere enn 70-200 F2.8L faktisk (wide open da.. ved F5.6 er det nok ganske likt)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...