Gå til innhold

Hvorfor blir noen kriminelle?


Anbefalte innlegg

Hvorfor blir noen kriminelle?

 

Har det noe med sosialiseringen å gjøre, og finnes det noen allmenngyldige teorier?

Har oppveksvillkår og oppdragelse noen betydning for utviklingen av kriminelle?

 

Kom gjerne med egene antagelser men (faglig forankrede sådanne)

 

MVH Katrine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er jo mange forskjellige måter å bli kriminell på, så du kan bli det på mange forskjellige måter.

Kanskje ikke med vilje, det er kanskje enklere enn å jobbe, virker kanskje enklere, men sitter så i det, osv...

 

Edit:

Velkommen til forumet ;)

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
En har jo også faktorer som f.eks. ADHD.

8458940[/snapback]

 

Hvorfor er ADHD en faktor til å bli kriminell?

8459019[/snapback]

Er vel 40% som sitter i fengsel som har ADHD, og da sier det seg selv at det er en faktor.

8459118[/snapback]

Likevel, å påstå at ADHD gjør folk kriminelle er å gå litt langt.

Lenke til kommentar
Analysis of court records has revealed that ADHD is a risk for ciminal activity, especially serious offences and institutionalisation (Hechtman & Weiss, 1986; Lambert, 1988; Satterfield et al., 1982; 1994). Police contacts are higher in adults with histories of ADHD than in controls, but as with substance abuse patterns, risk for criminality appears to exist if antisocial behavioural patterns develop over and above the persistence of ADHD (Fergusson, 1997; Mannuzza et al., 1991). Satterfield et al. (1994) examined Official Records from Los Angeles courts (mean age 17 years) and reported that ADDH adolescent children were four to five times more likely to have been arrested and were 25 per cent more likely to be institutionalized because of delinquency than controls. The authors separated the hyperactive groups into 'high defiance' and 'low defiance' and found the high defiance group had 43% of offences compared to normal controls (8%). Even the low defiance group had an arrest rate that was three times higher than normal controls. Thus ADHD with little comorbid defiance does not appear to protect from antisocial behaviour in late adolescence.

 

Altså, fører ADHD til kriminalitet eller fører kriminalitet til ADHD eller begge deler - eller er det noe helt annet som fører til både ADHD og kriminalitet? ;)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Altså, fører ADHD til kriminalitet eller fører kriminalitet til ADHD eller begge deler - eller er det noe helt annet som fører til både ADHD og kriminalitet? ;)

8459294[/snapback]

ADHD er en helt naturlig tilstand som ikke er skadelig og kan være en ekstremt god ressurs. Problemet med ADHD er når man tvinger folk til å sitte i ro hele dagen. En skoledag for et barn uten ADHD kan være kjedelig eller verre, men for folk med ADHD er det mer eller mindre ren tortur. Ergo så på grunn av at man tvinger ellers friske barn til å gjøre noe komplett unaturlig for dem, og i essens torturerer dem, for så å straffe dem når de reagerer naturlig, så lager man godt grunnlag for fremtidige kriminelle.

 

Med andre ord: Skolesystemet er grunnen til at det er så mange med ADHD i fengsel.

Lenke til kommentar

Synes du gaper over alt for mye ved å bruke en så generell term som "kriminell". Derfor blir det så godt som umulig å komme med saklige innspill.

 

Det finnes like mange måter å være kriminell på som det finnes variasjoner av måter å bryte loven på. Det blir ganske mange det. Kombiner det så igjen med forskjellige typer motiv en kriminell kan ha...

 

Synes du for eksempel det blir riktig å sette omsetning av hjemmebrent i samme bås som overgrep mot barn? Kan man finne fellestrekk ved lovbryterne? Er det i det hele tatt noen vits i å lete etter fellestrekk i motivasjonen deres?

 

 

Etter min mening så får du heller sammenligne forskjellige oppvekstvilkår eller sosiale grupperinger for å se hvor ofte de begår kriminelle handlinger i forhold til hverandre og hva slags type kriminelle handlinger som blir begått.

 

Men, da skal man også ta hensyn til at noen typer kriminalitet er vanskeligere å oppdage. Man kan også stille seg spørsmålet om sjansen for å bli tatt for en kriminell handling kan ha noe med hvilket sosialt sjikt i samfunnet man kommer fra.

Lenke til kommentar
Feil venner "tvinger" folk inn i det kriminelle livet.

8460574[/snapback]

Hvem mener du har størst påvikningskraft av ALLE? Venner? Hvem tvingte disse vennene inn i de kriminelle miljøet? Osv...

8461225[/snapback]

Det blir ihvertfall feil å legge all skyld på foreldrene, som du gjør.

Lenke til kommentar
Miljøet og foreldres inntekt og oppdragelse tror jeg nok er to er av de store faktorene til at noen blir kriminelle. Nå er det jo selvfølgelig et kjempestort spekter av kriminalitet så det er vanskelig å feste hver enkel type til en faktor.

8461510[/snapback]

Foreldrenes inntekt har i mange tilfeller en negativ effekt, av en eller annen grunn. Jeg vil tro at narkotika og slikt er vanligere hos barn med rike foreldre enn annen kriminalitet. De fleste narkomane er jo ikke akkurat rike, men det virker som det er mer "akseptert" innenfor visse miljøer hvor penger ikke er en mangelvare.

 

Mine foreldre tjener verken bra eller dårlig, og jeg røyker ikke, har aldri prøvd narkotika av noen slag og drikker ikke ofte. Men jeg kjenner flere som har akkurat samme type foreldre som meg som gjør alt det jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Miljøet og foreldres inntekt og oppdragelse tror jeg nok er to er av de store faktorene til at noen blir kriminelle. Nå er det jo selvfølgelig et kjempestort spekter av kriminalitet så det er vanskelig å feste hver enkel type til en faktor.

8461510[/snapback]

Foreldrenes inntekt har i mange tilfeller en negativ effekt, av en eller annen grunn. Jeg vil tro at narkotika og slikt er vanligere hos barn med rike foreldre enn annen kriminalitet. De fleste narkomane er jo ikke akkurat rike, men det virker som det er mer "akseptert" innenfor visse miljøer hvor penger ikke er en mangelvare.

 

Mine foreldre tjener verken bra eller dårlig, og jeg røyker ikke, har aldri prøvd narkotika av noen slag og drikker ikke ofte. Men jeg kjenner flere som har akkurat samme type foreldre som meg som gjør alt det jeg nevnte.

8461554[/snapback]

 

Jeg tror barn og ungdom med foreldre som tjener dårlig eller er gjerrige, og ikke

hjelper de økonomisk har en større sjangs for å prøve nasking og tyveri.

Jeg tror også at hvis ungdom for vite av foreldre at det ikke er så farlig å prøve

narkotika at det er lettere for dem å gjøre det.

 

Edit: det er mulig jeg er litt trangsynt og gammeldags, men dette er min erfaring.

Endret av danno_O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...