FCW Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Skal altså skifte klosser og skiver på min Hyundai Accent 1,5, 96 mod., men står altså fast her når jeg skal ta av bremseskiva Hvordan skal jeg løsne den plata med de skruene på?? Skiva er skrudd fast i denne "plata", som er vel en del av hjullageret og navet. (se bilde) Har forsøkt å feste en avdrager til plata og drivakselen, men den sklir jo bare inn. Tør ikke å ta for hardt i . Noe som har gjort dette før?? Er dette riktig verktøy for jobben?? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) På min bil brukte jeg en diger hammer og slo rund skiva bakenfra. Løsna til slutt da. Hvis du vil bruke avdrager kan du legge en diger plate over de fire hjulmutterne og så skru avdrageren mot denne plata. Endret 19. april 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Bruke en gummi hammer og bank bak på skiva så løsner den sikkert. Lenke til kommentar
FCW Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Takker for svar!! Går vel kanskje litt dårlig frem av bildene, men selve bremseskiva og den "plata" med boltene er to separate deler. Bremseskiva er skrudd løs fra "plata" og er som sagt helt løs og bevegelig. Problemet er da å få løsnet denne navplata for å kunne ta vekk bremseskiva. Hvis du vil bruke avdrager kan du legge en diger plate over de fire hjulmutterne og så skru avdrageren mot denne plata. Er ikke noe annet mothold som jeg kan se enn tuppen av drivakselen. Boltene er festet i plata og kan såvidt jeg ser ikke brukes til å dra denne av. Men uansett....skal drivakselen løsnes eller ikke? Er det bare å dra til på tersen?? Litt redd for å¨ødelegge noe!! FCW Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Da er det forskjellig fra min bil. På min kan jeg vanligvis bare skru av hjulet og en bittebitteliten stjerneskrue så kan jeg ta skiva rett av. Lenke til kommentar
FCW Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Da er det forskjellig fra min bil. På min kan jeg vanligvis bare skru av hjulet og en bittebitteliten stjerneskrue så kan jeg ta skiva rett av. 8425212[/snapback] Ska vi bytte bil :!: Uansett hos meg sitter det dønn fast, og jeg aner ikke foreløpig hvordan jeg skal få løsnet den navplata. Finnes ingen Haynes bok om dette såvidt jeg kan se, ei heller noen beskrivelser på nettet. Hvordan løsner man drivakselen forresten? Man bruker vel en ters som vist på bildet, ikke sant? Må hjulspindelen løsnes fra fjærbeinet først for ikke å skade girkassa/drivakselen eller? FC Endret 19. april 2007 av FCW Lenke til kommentar
FCW Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Bumper litt Har snakket med Hyundaiverkstedet, men der var det absolutt ingen hjelp å hente. De sa bare at plata er festet i et hjullager. Problemet består....hvordan løsne navplata?? begynner å bli litt desperat Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 De vil nok gjerne ha jobben selv! Dersom Hyundai har spesielle løsninger, kan det kanskje være like greit.... Så får man ta hensyn til det neste gang man bytter bil. Lenke til kommentar
ingolfkvamme Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Bumper litt Har snakket med Hyundaiverkstedet, men der var det absolutt ingen hjelp å hente. De sa bare at plata er festet i et hjullager. Problemet består....hvordan løsne navplata?? begynner å bli litt desperat 8427464[/snapback] Kjenner ikke Hyundai, men har vært borti lignende på -89 Mazda 323 og -91 Colt. Der sitter bremseskiven fast i navet med hjullagrene og en må demontere hele navet ved å løsne: styrekule, nedre opphengskule, og innfestning mot fjærben for så å trekke drivaksel ut fra navet. (Det kan komme noe girolje ut fra girkassen hvis en trekker hele drivakslingen ut av girkassen, denne oljen må da erstattes slik at det ikke blir for lite girolje på girkassen). Da står en igjen med komplett nav med hjullagre og bremseskive. Så må dette presses fra hverandre slik at en kommer til bremseskiven. Ved sammensetting bør (må) en ha nye hjullagre og tetninger. Jeg kjenner som sagt ikke til Hyundai, men mye kan tyde på at en lignende løsning er valgt her, da Hyundaiverkstedet sa at plata er festet i hjullageret... Altså en rimelig omfattende jobb, i forhold til nyere biler som har løs bremseskive og kan byttes enkelt. Ikke bruk ters/avdrager på enden av drivaksel! Presset forplanter seg bare inn i girkassen og den er ikke konstruert for krefter den veien... Tror ikke du kommer noen vei med å slå på bremseskiven bakfra heller... Ring et par andre verksted og forhør deg eller demonter... Lenke til kommentar
FCW Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Strålende...takk for svar! Hva med å bruke en glidehammer festet til navplata/hjulboltene, og så hamre i vei? Da slipper en vel å løsne hele spindelen m.m? FC Lenke til kommentar
ingolfkvamme Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Da deler du kansje hjullagerhuset, du vil neppe få det sammen igjen skikkelig... Hvis du kommer i kontakt med hjullagre må disse byttes (presses fint på plass) eller så går det kansje noen uker og så må du ta samme jobben på nytt -for å skifte hjullagre... Det er ikke så vanskelig, tar bare litt tid... Lenke til kommentar
FCW Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Hva er grunnen til at navplata sitter sånn fast? Er det bare at tingene "trutner" sammen under bruk, eller er det noen form for låsing mellom navet og lagrene? Låser drivakselen navet? Har alltid trodd at når akselmutteren ble løsnet så nærmest datt alle tingen fra hverandre BTW sett at jeg får løsnet hele spindelen m.m Da gjenstår jo enda problemet med å få løsnet navplata. ......tror jeg sykler til jobben heretter Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Du må ronke av hele navet og skiva. skiva sitter skrudd fra baksiden. Jeg pleier og bytte hjullager samtidig siden dem ofte tar kvelden. Det er et pressa lager så du må ha litt verktøy Sjekka pris på verksted? Endret 20. april 2007 av Mekker`n Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Nyttig post! Da vet jeg hva slags bil jeg IKKE skal kjøpe. Lenke til kommentar
FCW Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Lurer på å bite i det sure eplet snart.... Ønsker ikke å legge ut så mye penger på denne bilen, fikk et prisoverslag fra verksted på overhaling/skifte av alle bremser. 9000 spenn skulle de ha for den jobben, inklusive deler. tenker de kanskje kan få skifte skivene da. Du må ronke av hele navet og skiva. Noen bruker kanske frøken Høyre til dette også , men hvilket verktøy er som egentlig er mest hensiktsmessig til å løsne navet og skiva? Endret 20. april 2007 av FCW Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 skru et hele spindelen og presse ut navet bakfra. Hjulageret blir splitta uansett åssen du gjør det. De skulle lagd det sånn som det er på mercedes, koniske lagre som du kan spiltte og bare justere opp etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå