Gå til innhold

In Flames - Albumguide 1994-2006


Wollan

Anbefalte innlegg

if_cc_band06.jpg

 

Kort om bandet:

Favorittbandet, In Flames, er et melodisk death metal-band fra Sverige. Bandet ble laget i 1990 av Jesper Strömblad, Johan Larsson og Glenn Ljungströmog. Siden den gang har de gjort stor suksess både nasjonalt og internasjonalt med album som Colony, Clayman, Soundtrack To Your Escape og Come Clarity. Mer info om bandet kan du finne her!

 

Dagens bandmedlemmer:

# Anders Fridén - Vokal

# Jesper Strömblad - Gitar

# Daniel Svensson - Trommer

# Peter Iwers - Bass

# Björn Gelotte - Gitar

 

Diskografi:

# Lunar Strain (1994)

# Subterranean (1994)

# The Jester Race (1996)

# Black-Ash Inheritance (1997)

# Whoracle (1997)

# Colony (1999)

# Clayman (2000)

# The Tokyo Showdown (2001)

# Reroute to Remain (2002)

# Soundtrack to Your Escape (2004)

# Come Clarity (2006)

 

Lunar Strain (1994)

 

InFlames-LunarStrain.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Behind Space

02. Lunar Strain

03. Starforsaken

04. Dreamscape

05. Everlost (Part 1)

06. Everlost (Part 2)

07. Hårgalåten

08. In Flames

09. Upon An Oaken Throne

10. Clad In Shadows

 

Innledning

Lunar Strain kom ut i 1994. Dette var In Flames sitt første album. Ble av mange godt motatt og av noen ikke fult så godt motatt. Solgte rundt 8000 eksemplarer i USA. Dette albumet ble også gitt ut en gang til i 1999, i Japan, og inneholdt da alle sporene fra Subterranean albumet også. Albumet ble hetende Lunar Strain & Subterranean.

 

Min mening

Jeg har aldri vært særlig fan av det gamle In Flames. Dette albumet er i mine øyne litt rotete. Når jeg mener rotete, mener jeg vokalisten, Mikael Stanne. Også dårlig lydinnspilling trekker litt ned på dette albumet, men det er jo 13 år siden det ble spilt inn, så skal egentlig ikke klage så hardt på det. Et ok album, scorer ikke så bra hos meg. Den eneste sangen som jeg synes er verdt å høre på dette albumet er; Behind Space. Den er meget bra.

 

Karakter 6/10

 

Subterranean (1994)

 

202_202.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Stand Ablaze

02. Ever Dying

03. Subterranean

04. Timeless

05. Biosphere

 

Innledning

Subterranean er en av In Flames EP'er, og ble gitt ut samme år som Lunar Strain, altså 1994. På denne EP'en har de byttet ut vokalisten Mikael Stanne med Henke Forss. Dette var det eneste Henke Forss var med på i In Flames til de byttet vokalisten igjen. Sangen Dead Eternity på Subterranean kan også bli funnet på albumet The Jester Race, hvor Anders Fridén er vokalist. Sangen The Inborn Lifeless finnes også på The Jester Race, hvor den heter Dead God In Me. Sangen har der en litt forlenget avslutning. Ellers ble ikke Subterranean en veldig stor hit. Dette har vel med at det var så få sanger på EP'en. Solgte 6000 eksemplarer i USA.

 

Min mening

Bra til å være såpass kort som EP'er er. Produksjonen på Subterranean synes jeg faktisk er bedre enn på Lunar Strain. Det er litt rart siden det er samme året. Stand Ablaze er min favoritt, synes gjestevokalist Oscar Dronjak fra HammerFall gjør en kjempe jobb! Alt i alt, en bra EP. Stand Ablaze er min favoritt fra dette albumet. En kjempe sang med utrolig driv.

 

Karakter 7/10

 

The Jester Race (1996)

 

InFlamesTheJesterRace.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Moonshield

02. The Jester´s Dance

03. Artifacts Of The Black Rain

04. Graveland

05. Lord Hypnos

06. Dead Eternity

07. The Jester Race

08. December Flower

09. Wayfaerer

10. Dead God In Me

 

Innledning

The Jester Race ble utgitt i 1996, og blir sett på som et av de albumene som har satt mest preg på sjangeren. Dette var det første albumet hvor Anders Fridén var vokalist. Temaet som går gjennom hele albumet er menneskets svakhet, feil og arroganse. The Jester Race regnes av mange som et mesterverk. Albumet solgte 34000 eksemplarer i USA.

 

Min mening

Etter Lunar Strain og EP'en Subterranean i 1994 trodde jeg ikke In Flames kom til å rett seg opp såpass. Men det gjorde de! Dette var albumet som virkelig forandret mitt syn på In Flames! Rett og slett fantastisk! Har derfor mange favoritter fra dette albumet, for å nevne noen; The Jester's Dance, The Jester Race, Moonshield og Artifacts Of The Black Rain.

 

Karakter 10/10

 

Black-Ash Inheritance (1997)

 

Blackashinheritance.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Goliaths Disarm Their Davids

02. Gyroscope

03. Acoustic Medley

04. Behind Space (Live)

 

Innledning

Black-Ash Inheritance er en EP som ble utgitt i 1997. Senere ble EPen lagt sammen med The Jester Race. Sporet Gyroscope ble også gitt ut senere på albumet Whoracle, og Behind Space var på deres første album, Lunar Strain.

 

Min mening

Hadde ikke forventet mye til en EP med fire sanger. Likevel leverer den ganske bra. Live versjonen av Behind Space er meget bra, og Gyroscope som de fleste kjenner igjen fra albumet Whoracle er også en av favoritter.

 

Karakter 7/10

 

Whoracle (1997)

 

InFlames-Whoracle.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Jotun

02. Food for the Gods

03. Gyroscope

04. The Hive

05. Dialogue with the Stars

06. Jester Script Transfigured

07. Morphing into Primal

08. Worlds within the Margin

09. Episode 666

10. Everything Counts

11. Whoracle

 

Innledning

I 1997 kom konseptalbum Whoracle ut. Alle sangene på dette albumet utenom «Everything Counts», ble skrevet av bandet. Tekstene var skrevet av Niklas Sundin. Ellers ble dette albumet ganske populært, 36000 solgte eksemplarer i USA.

 

Min mening

Bra album, ikke engang tvil om det. Mangler det lille ekstra for at det skal komme opp på samme nivå som The Jester Race. Uansett, superb av In Flames! Mange favoritter fra dette albumet, som for eksempel Jotun, Gyroscope, Whoracle og Episode 666.

 

Karakter 9/10

 

Colony (1999)

 

InFlames-Colony.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Embody the Invisible

02. Ordinary Story

03. Scorn

04. Colony

06. Zombie Inc.

07. Pallar Anders Visa

08. Coerced Coexistence

09. Resin

10. Behind Space '99

11. Insipid 2000"

12. The New World

 

Innledning

Colony kom ut sommeren 1999. Dette var det første albumet hvor oppstillingen var lik den som er nå. Albumet ser på forskjellige aspekter ved religion, fra de lysere sangene, Embody The Invisible og The New World til de mørkere, Zombie Inc. og Scorn. Albumet er mer energisk, raskere og strammere en tidligere albumer, det samme gjelder for musikktekstene. Sporene Behind Space '99 og Clad In Shadows '99 er begge to sanger fra deres første album, Lunar Strain som de har gjort om igjen. Må vel også få med at albumet solgte ganske bra. 56000 eksemplarer i USA.

 

Min mening

Kan vel være enige at det har skjedd en del endringer i musikkveien til In Flames fra Lunar Strain til Colony. Bare positive endringer spør du meg. Blir bare bedre og bedre synes jeg. In Flames på sitt beste! Favorittene fra dette albumet er og blir Ordinary Story, Zombie Inc. og Colony.

 

Sjanger: Melodic death metal

Høydepunkt: Suburban Me, Bullet Ride, Only For The Weak, Pinball Map.

Karakter: 10/10

 

 

Clayman (2000)

 

InFlames-Clayman.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Bullet Ride

02. Pinball Map

03. Only for the Weak

04...As the Future Repeats Today

05. Square Nothing

06. Clayman

07. Satellites and Astronauts

08. Brush the Dust Away

09. Swim

10. Suburban Me

11. Another Day in Quicksand

12. Strong and Smart" (Bonus Track)

13. World of Promises" (Bonus Track)

Innledning

I 2000 kom albumet Clayman ut. Mesteparten av musikktekstene handler om depresjon og å kjempe med seg selv. Clayman er det første albumet som tar et steg bort fra bandets vanlige teknikk når det gjelder låtskriving. Sangen «Only For The Weak» blir av mange sett på som bandets mest populære og beste låt.

I USA solgte dette albumet 58000 eksemplarer.

 

Min mening

Mange av sangene på dette albumet er klassikere. Bare for å nevne en, Suburban Me. En helt utrolig sang av et utrolig band! Albumet bør sjekkes ut!

 

Sjanger: Melodic death metal

Høydepunkt: Suburban Me, Bullet Ride, Only For The Weak, Pinball Map.

Karakter: 9/10

 

 

The Tokyo Showdown (2001)

 

InFlames-TheTokyoShowdown.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Bullet Ride

02. Embody The Invisible

03. Jotun

04. Food For The Gods

05. Moonshield

06. Clayman

07. Swim

08. Behind Space

09. Only For The Weak

10. Gyroscope

11. Scorn

12. Ordinary Story

13. Pinball Map

14. Colony

15. Episode 666

Innledning

The Tokyo Showdown er In Flames sitt første Live Album. Det ble gitt ut i 2001, og ble spilt inn på deres turne i Japan i 2000. Plata solgte forholdsvis bra.

 

Min mening

De fleste favorittsangene mine er å finne på dette albumet. Lydinnspillingen på dette live-albumet kunne vært bedre, men likevel kommer det godt ut. Konklusjonen blir vel at dette er et bra live-album.

 

Sjanger: Melodic death metal

Høydepunkt: Clayman, Only For The Weak, Moonshield, Ordinary Story.

Karakter: 9/10

 

 

Reroute to Remain (2002)

 

200.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Reroute to Remain

02. System

03. Drifter

04. Trigger

05. Cloud Connected

06. Transparent

07. Dawn of a New Day

08. Egonomic

09. Minus

10. Dismiss the Cynics

11. Free Fall

12. Dark Signs

13. Metaphor

14. Black & White

Innledning

I 2002 kom Reroute To Remain ut. Dette albumet var et stort steg i en annen retning i forhold til musikk, og flere av deres fans avstøtte albumet. I tillegg trakk albumet til seg flere fans. Albumet havnet på tiende plass på Heatseekers, og trettende plass på Top Independent Albums. To singler ble gitt ut til albumet, Trigger og Cloud Connected. Kan også nevne at albumet solgte 91000 eksemplerer i USA. Så det er flere som liker dette albumet enn bare meg.

 

Min mening

Kjempe album etter min mening! Mange flotte sanger, som idag står som mine favoritter. Virkelig ei skive jeg kan anbefale!

 

Sjanger: Alternative/ Heavy/Melodic death metal

Høydepunkt: Trigger, System, Dawn of a New Day, Free Fall, Cloud Connected.

Karakter: 9/10

 

 

Soundtrack to Your Escape (2004)

 

InFlames-Soundtrack_To_Your_Escape.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. F®iend

02. The Quiet Place

03. Dead Alone

04. Touch of Red

05. Like You Better Dead

06. My Sweet Shadow

07. Evil in a Closet

08. In Search for I

09. Borders and Shading

10. Superhero of the Computer Rage

11. Dial 595-Escape

12. Bottled

13. Discover Me Like Emptiness (Bonus)

Innledning

Soundtrack to Your Escape kom ut i 2004. I likhet med Reroute To Remain ble mange fans skuffet etter utgivelsen, ettersom at albumet tok enda et steg i retning av en ny musikkstil.

 

Min mening

En kan si så mangt om dette albumet, men min mening er hvertfall klar, Soundtrack to Your Escape er et kjempe album! Her finner du etter min mening de beste In Flames-sangene oppigjennom tidene (se under høydepunkt).

 

Sjanger: Alternative Metal/Melodic death metal

Høydepunkt: The Quiet Place, Touch of Red , My Sweet Shadow.

Karakter: 10/10

 

 

Come Clarity (2006)

 

inflamesov0.jpg

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Take This Life

02. Leeches

03. Reflect The Storm

04. Dead End

05. Scream

06. Come Clarity

07. Vacuum

08. Pacing Death's Trail

09. Crawl Through Knives

10. Versus Terminus

11. Our Infinite Struggle

12. Vanishing Light

13. Your Bedtime Story Is Scaring Everyone

Innledning

I 2006 kom Come Clarity ut. Igjennom Come Clarity får vi et gjenblikk fra gitar harmoniene og soloene fra bandet, og selv beskriver de albumet som en mix fra den tidligere og den fremtidige lyden som In Flames har kommet med. Den åpnet på første plass i Sverige, og som nr. 58 på "Billboard 200". I USA solgte det nesten 25,000 kopier første uken, og 50,000 den første måneden. Siden utgivelsen har albumet solgt mer en 110,000 kopier i USA.

 

Min mening

Etter min mening er Come Clarity det beste albumet av In Flames så langt. Vet det er mange som vil krangle med meg om dette, men slik er min mening. Likte omtrent alle sangene på albumet. Kjempe album, elsker det!

 

Sjanger: Melodic death metal

Høydepunkt: Crawl Through Knives, Reflect The Storm, Dead End, Come Clarity.

Karakter: 10/10

Endret av Wollan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin album-guide, men ikke helt enig med karakterene her. For min del synes jeg spesielt Colony og The Jester Race burde hatt topp-karakterer, og de to nyeste mye lavere. STYE er et skikkelig søppel-album i min mening, men de har nå tatt seg litt opp med Come Clarity.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle skrive en IF-guide en dag, men nå kom du før meg. D uskriver litt ltie om hvert album, noe som gjør at guiden blir litt platt og kjedelig å lese. Vi er også to foskjellige IF-fans, da jeg syns jeg karaktersettingen din er helt på trynet :)

Så bidra med dine karakterer.

Lenke til kommentar

Grei guide dette her, men jeg er litt uenig med karakterene. Tror jeg ville satt karakterene noe sånn som dette:

 

Lunar Strain: 9/10

Subterranean: 10/10

The Jester Race: 8/10

Whoracle: 8/10

Colony: 7/10

Clayman: 7/10

Reroute to Remain: 6/10

Soundtrack to Your Escape: 5/10

Come Clarity: 4/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Får vel prøve meg på noen karakterer jeg også.

 

Lunar Strain: 8/10

Subterranean: 9/10

The Jester Race: 10/10

Whoracle:9/10

Colony: 8/10

Clayman: 8/10

Reroute to Remain: 6/10

Soundtrack to Your Escape: 3/10

Come Clarity: 5/10

8424420[/snapback]

 

Jeg får så vondt hver gang jeg ser at folk foretrekker gamle InFlames, som er nåtidens Dark Tranquility, framfor det moderne InFlames.

Lenke til kommentar

Vi alle har forskjellige meninger. Disse karakterene på de ulike albumene vil uansett skape diskusjon. In Flames har forandret musikkstilen sin såpass mye de siste 5-6 åra, så de finnes på en måte to forskjellige typer av "In Flames-fans". Det finnes den typen som verdsetter det gamle, og den typen som verdsetter det nye. Begge parter synes jeg skal bli respektert like mye.

Endret av Wollan
Lenke til kommentar
Jeg får så vondt hver gang jeg ser at folk foretrekker gamle InFlames, som er nåtidens Dark Tranquility, framfor det moderne InFlames.

8424439[/snapback]

 

Bullcrap. Hører du ikke forskjell på nåtidens DT og gamle IF er du tonedøv.

8424493[/snapback]

 

For meg er det som å høre forskjell på Marion Ravn og Lene Marlin. Mulig jeg faktisk er tonedøv.

Lenke til kommentar

Må si at det ble alt for lite tekst i denne guiden. En albumguide bør absolutt være mer utfyllende enn dette, dog fint at noen tar ansvar for å fylle forumet med tråder som dette som kan bli mye bedre.

 

Og jeg har ikke hørt så mye fra IF, men synes The Jester Race banker RtR og CC. Albumet er rett og slett mye bedre.

Lenke til kommentar
Må si at det ble alt for lite tekst i denne guiden. En albumguide bør absolutt være mer utfyllende enn dette, dog fint at noen tar ansvar for å fylle forumet med tråder som dette som kan bli mye bedre.

 

Og jeg har ikke hørt så mye fra IF, men synes The Jester Race banker RtR og CC. Albumet er rett og slett mye bedre.

8425009[/snapback]

 

Skal gjøre den mer utfyllende når jeg har tid.

Lenke til kommentar

Jeg digger In Flames, en av favorittbandene mine. Jeg ble ikke så imponert over guiden, i albumene skriver du bare om du liker dem eller og hva som er favorittsangene sine. Hva med å beskrive musikke fra et mer objektivt ståsted, ikke bare hvorvidt det er bare eller ikke men beskrivelsen av den musikalske stilen. (Du har litt av det, men burde vært mye mer.) Du kunne også hatt med karakterer fra kjente musikksteder slik at det ikke bare bli din subjektive mening som står der.

 

Denne guiden kan bli veldig bra hvis du jobber litt med dem. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...