Gå til innhold

24: Episode 18 - Forutsigbart [Spoiler]


Anbefalte innlegg

Jeg beklager den dårlige emntittelen, men av redsel for å avsløre noe som har med handling å gjøre for personer som ikke har sett episoden, kunne den nesten ikke skrives på andre måter.

 

Spoiler Alert!

Om det er noen som har forvillet seg inn i denne tråden og ikke har sett hele episode 18 (eller tidligere episoder) av 24 som heller ikke ønsker å vite mer enn de allerede vet, vennligst benytt deg av tilbakeknappen i din nettleser av sikkerhets- og helsemessige grunner.

 

 

 

Episode 18 av 24, nok en gang setter jeg med ned og skal se på en ny episode av 24. Forrige episode var meget god, til tross for en forutsigbar slutt, men forutsigbarheten slutter vel der? Om vi ser bortifra ting som kommer som en følge av personene i serien sin personlighet, selv om den heller ikke hele tiden bør være forutsigbar.

 

Jeg ønsker nå å grille manusforfatterne for å gjøre noe av det mest forutsigbare som kunne bli gjort på dette tidspunkt. Allerede helt på starten av episoden tenkte jeg meg følgende handling:

Krisen er avverget, presidenten vil holde en pressekonferanse, der kommer han til å segne om, visepresidenten får nok en gang ufortjent makt.

Jeg vet ikke med dere, men jeg er ikke særlig interessert i å vite hva som skjer med stor sikkerhet en halvtime i forveien når det attpåtil skjer, når det i tillegg har skjedd lignende ting tidligere.

 

Ikke lenge etter kommer presidenten med et tilbud til visepresidenten, gå av. Greit, vi sitter med to mulige utslag (egentlig 3, men ikke i 24 virker det som).

 

1. Visepresidenten eller noen andre får tak i bevismateriale, ødelegge det, deretter kommer ikke presidenten til å kunne ta visepresidenten for noe! ( 15% sjanse)

2. Letteste utvei. Presidenten svimer av like før visepresidentens resignasjon, mens han holder på med pressekonferansen, siden ingen andre enn han og den blonde creepy sekretæren vet at han skulle resignert, trekker han den tilbake. (82% sjanse)

3. Noe totalt uventet skjer. (3% sjanse)

 

Og vinneren er... alternativ nr. 2! Hvilket sjokk, hvilken fanfare, syng med!

 

Men hva er det første presidenten gjør, la oss tippe!

 

Avblåser aksjonen til Jack Bauer, surprise! (det er riktignok mer et personlighetstrekk ved personen, men altfor forutsigbar vei det skjedde på, det må jeg i alle fall kunne si)

 

En stakkarslig liten scene ødela denne episoden helt for meg. Hadde ventet meg mer. Var bra resten, men ikke etter at det med presidenten skjedde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Blei egentlig bare irritert når presidenten falt om, for jeg bare visste at det kom til å skje.

 

Og den "nye" varianten med at Jack is on his own har vi jo aaaaldri sett før. Oh joy!

 

Edit: Hvorfor ikke ta en ny variant at Doyle faktisk blei med å storme hele jævla kineserbanden, så spiste Jack han Changchongching etterpå. :D

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Hehe Thrusthamster, satt og irriterte meg over det der jeg også.

24 begynner stort sett å bli resirkulert materiale, og jeg får følelsen av at folk som jobber med det begynner å bli uinspirerte og lei. Makan til uoriginalt manus for denne sesongen skal man lete lenge etter, bomber som må avverges, urealistisk 100% "onde" skurker som slipper unna siste liten 20 ganger på rad, etc.

Litt morsomt hvordan denne sesongens tema var så uoriginalt at de måtte lage en ny mini-sesong på slutten for å fylle tiden.

 

En annen ting som irriterer meg er at de selv ikke etter 6 sesonger klarer å få noen med teknisk kompetanse til å lese gjennom det latterlige data-svadaet de snakker på CTU, tingene de sier gir som oftest ingen mening eller høres bare idiotiske ut.

Lenke til kommentar

Er nok noe som går igjen i forum verden over, 24 begynner rett og slett å bli repeterende, kjedelig og veldig forutsigbart. Eneste grunnen til at folk ikke har "gitt faen" er vel håpet på at overraskelsene fortsatt kan komme. Så langt har dog sesong 6 uten tvil vært den dårligste i 24-serien.

 

Det må skje noe utrolig drastisk for at serien ikke skal føles ut som en eneste stor reprise ...

 

Slik jeg føler det nå, kan 24 deles opp på følgende måte:

 

1. Det hvite hus - her er det alltid trøbbel fordi presidenten enten er en forræder, sinnsyk eller stormannsgal. Er det en vettig president har han hele verden mot seg, han har selvfølgelig ansatt en stab som jobber mot han så hardt de kan ...

 

2. Felten, Jack Bauer - 80% av grunnen til at folk ser på 24, Jack gjør det han kan best; skyter, torturer og dreper alt fra terrorister til uskyldige. Heldigvis er forsatt action-scene veldig godt gjennomført, og hjelper serien delvis.

 

3. CTU - Her jobbes og saboteres det uten like. Som vanlig er det problemer i rekkene, enten fordi noen drikker whiskey på dassen, en muldvarp saboterer og gir bort informasjon, eller noen som driver med utpressing. Det hele toppes med en sjef som på død og liv skal gjøre livet vanskeligere for alle sammen. Er det ikke tilfellet, ja da kan du banne på at sjefen får problemer med sine sjefer.

 

4. Terroristene - Her planlegges det død og helvete for folk og fe, beklageligvis er terroristene enten stokk dumme, utrolig uheldig eller en god kombinasjon.

 

5. Bakmennene - Her konspireres det på høyt nivå, alt som skjer i resten verden styres egentlig av disse. De har makten til å kontrollere presidenten, sende folk til Kina eller starte 3. verdenskrig.

 

Tja, glemte jeg noe? Føler at jeg har oppsummert 24 gjennom sine 6 sesonger nokså godt. Misforstå meg inderlig ikke, jeg elsker 24! Men det er pinnadø på tide at vi bryter den "onde sirkelen", ellers tror jeg 24 blir redusert til repriser på TV Norges "Happy hour".

Lenke til kommentar

Syntes episoden var fin jeg. Forutsigbar, ja det var den vel. Men det var nødvendig for å bygge opp til det som skjer videre. Og jeg må si det er langt mer spennende å se Jack jakte på kinesere for å frigi en kvinne, fremfor en Jack som prøver å finne fem atombomber som skal sprenges i USA.

 

Audrey var jo helt merkelig. Virket dopet. Er noe mystisk der, spesielt når Cheng stoppet henne fra å si et eller annet og hun sa "sorry".

 

Nå blir det Jack som har Doyle i hælene. Det kan bli noen fine 24 stunder fremover.

Lenke til kommentar

Jeg tror spenningen kunne bli bygget opp på andre måter, hvorfor kunne det ikke skje noe annet? Det lå vel i kortene at presidenten før eller senere ville falle om på grunn av alle advarslene fra legen. Men få han til å segne om på det mest forutsigbare tidspunktet. Nå vet ikke jeg hvordan det er med hvem som overtar styringen om visepresident har levert inn resignasjon og alle vet han gjør det, i tillegg til at presidenten svimer av, om presidenten må velge en ny med en gang, om de må vente eller at noen andre høyt oppe overtar styringen.

 

De kunne spart svimingen til en halvtime etter visepresidenten resignerte, mer spennende slik.

 

Jeg tror at Audrey muligens prøvde å si denne standard replikken: "Ikke gjør dette Jack, jeg klarer meg, ikke start WW3 for min skyld" det strider jo riktignok mot det hun sa tidligere, men hun ble vel kanskje truet med at Jack ville måte bøte med livet om hun sa noe feil, noe som ikke er usannsynlig.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Hele poenget er å få til et scenario hvor Jack har CTU i hælene. I bakgrunnen lusker en potensiell katastrofekonflikt mellom Russland og Kina om han feiler.

 

Det hadde vært mindre spennende om Jack Bauer gikk etter kineserne med CTU sin støtte og Palmer som president. Nå går han etter dem med CTU i hælene, i tillegg har vi en bad-ass president.

 

En setting som gjør det mer spennende :)

Lenke til kommentar
Syntes episoden var fin jeg. Forutsigbar, ja det var den vel. Men det var nødvendig for å bygge opp til det som skjer videre. Og jeg må si det er langt mer spennende å se Jack jakte på kinesere for å frigi en kvinne, fremfor en Jack som prøver å finne fem atombomber som skal sprenges i USA.

 

Audrey var jo helt merkelig. Virket dopet. Er noe mystisk der, spesielt når Cheng stoppet henne fra å si et eller annet og hun sa "sorry".

 

Nå blir det Jack som har Doyle i hælene. Det kan bli noen fine 24 stunder fremover.

8418490[/snapback]

 

Audrey sa "sorry" til Jack akkurat i det Cheng tok fra henne telefonen.

Lenke til kommentar
Hele poenget er å få til et scenario hvor Jack har CTU i hælene. I bakgrunnen lusker en potensiell katastrofekonflikt mellom Russland og Kina om han feiler.

 

Det hadde vært mindre spennende om Jack Bauer gikk etter kineserne med CTU sin støtte og Palmer som president. Nå går han etter dem med CTU i hælene, i tillegg har vi en bad-ass president.

 

En setting som gjør det mer spennende :)

8420252[/snapback]

Sant det, men vi har jo sett det så mange ganger før i 24. Skjer jo i hver sesong. Men, vi får se på utviklingen og håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Hele poenget er å få til et scenario hvor Jack har CTU i hælene. I bakgrunnen lusker en potensiell katastrofekonflikt mellom Russland og Kina om han feiler.

 

Det hadde vært mindre spennende om Jack Bauer gikk etter kineserne med CTU sin støtte og Palmer som president. Nå går han etter dem med CTU i hælene, i tillegg har vi en bad-ass president.

 

En setting som gjør det mer spennende :)

8420252[/snapback]

Sant det, men vi har jo sett det så mange ganger før i 24. Skjer jo i hver sesong. Men, vi får se på utviklingen og håpe på det beste!

8421760[/snapback]

 

Ditto. Settingen kunne vært veldig spennende, hadde vi bare ikke sett den så mange ganger før - og attpåtil vet vi at det ender bra tilslutt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...