Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor og hvorfor ikke?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg har merket at det er en god del folk på forumet her som sliter med dårlig og lav selvtillit. Derfor har jeg i det siste tenkt på å skrive en liten tråd der vi kan skrive tips til å heve denne, og hjelpe de som vil heve den.

 

Selv er jeg ingen guru innen hva som får det til å få hevet selvtilliten, men jeg vet hva som funket for meg og det er dette jeg kommer til å basere mine tips på. Har dere noen andre tips så kom gjerne med dem.

 

Å ha dårlig selvtillit er noe som kan virkelig ødelegge deg. Jeg slet selv med dette igjennom store deler av oppveksten min. Jeg skal ikke gå inn i store detaljer på hva som skjedde, men jeg kan si at jeg ble mobbet fra 1-9 klasse. Jeg trodde jeg ikke duget til noe og jeg så ingen ende på elendigheten. Nå derimot har jeg det flott med meg selv. Og ikke bare flott, jeg digger meg selv. Og siden jeg har gått fra å hate meg selv til å elske meg selv (noe alle burde gjøre), skal jeg gi dere noen tips som jeg fant ut på veien som virkelig hjalp meg.

 

1. Hvordan du ser deg selv!

Først av alt så ber jeg deg om å åpne opp word eller en annen teksteditor. Skriv ned ti første tingene om deg selv som du kommer på. Skriver du ned noe negativt så vet du hva du må jobbe med.

 

2. Tren!

Dette var det som virkelig hjalp meg med å øke selvtilliten min fra starten av. Når man trener er det mye som skjer. Jeg skal ikke gå inn i alt, siden jeg rett å slett ikke har peiling på absolutt alt. Men når du trener vil du se en fremgang, enten om det er i hvor mye du løfter i benk, hvor fort du løper 1600 meter på eller hvor mye fett du har brent bort. Det gjør deg gladere og du vil se mer positivt på ting rundt deg. Du vil etter en stund se bedre ut, og du vil føle at kroppen din liker seg bedre hvis du trener. Du vil også bli mindre depperimert hvis du holder deg i god, fysisk aktivitet. Husk at det er VELDIG viktig og ikke overdrive. Det kan drepe selvtilliten din mer enn den kan bygge den.

 

3. Gi faen i andre!

Denne vet jeg er hard. Kanskje den hardeste av alle tipsene jeg kommer til å gi deg, allikevel er det kanskje den mest effektive når det funker.

Jeg ble selv fortalt at jeg rett å slett ikke måtte bry meg når folk slang dritt til meg, og jeg trodde det rett å slett ikke var mulig og ikke bry seg når store deler av klassen var frekke hele tiden. Allikevel så ga folk seg når jeg klarte å gi faen.

Tenk deg litt rundt dette; hvilken skade gjøre det at noen ikke liker deg? Du liker jo heller ikke personen tilbake. Og om han slenger dritt til deg, hjelper det å tenke utrolig mye på dette?

Det jeg egentlig ber deg om er å gjøre dette til ett av dine motto: Jeg er verdens viktigste person. Hvis en person slenger dritt mot meg så er det han, og ikke jeg som går glipp av noe. Jeg kan alltids finne andre.

Du tenker kanskje at dette er å være ego? Nei, selvsagt er det ikke det. For deg så er du faktisk verdens viktigste person, så hvorfor ikke leve ut dette? Tenker du selv at du er en viktig person, vil andre også tenke det (hvis du ikke overdriver selvsagt). Klarer du dette, har du automatisk klart å blitt mer selvsikker.

 

4. Møt frykten din!

Dette er egentlig rettet mot de av dere som er veldig sjenerte, men gjelder ikke dette deg kan du allikevel finne noen gode tips.

Det er mye som kan bli ødelagt hvis du er sjenert. Kontakt med andre, venner etc. Men hvordan kan du bli kvitt noe som har kanskje hengt over deg siden du var liten? Enkelt og greit, møt frykten din litt etter litt. Når du kjøper noe godt i matvarebutikken, smil, si hei og se kassadama inn i øynene, istedenfor å se ned i bakken, gi henne pengene, ta varene og gå uten ett ord. Du vil bli overrasket over hvordan du som et enkelt individ kan åpne et annet menneske og at det faktisk ikke er farlig i det hele tatt. Etter du har klart dette kan du prøve å åpne deg til andre mennesker. Prøv å hold en samtale om bare noe tull til en som ikke er deg nær.

 

5. Utseende!

Veldig mange med dårlig selvtillit vil si at de er stygge. Ta deg en titt i speilet og fortell meg, eller deg selv, hvorfor du er stygg. Hva er galt med deg? Og er du virkelig sikker på at det er noe galt med deg, eller er det bare underbevistheten din som sier det? Er det fortsatt noe galt med deg?

Nok en gang vil jeg si at du burde trene. Det vil forbedre utseendet ditt! En annen ting du kan gjøre er å titte innom kleskapet. Er det på tide med noen nye klær? Og har du funnet en stil som passer deg? Ta deg en tur på byen og unn deg noen nye klær. Prøv ut noen helt nye stiler til du finner en du virkelig liker.

 

6. Prøv noe nytt!

Gjør du det samme hver eneste dag? Sitter du alt for lenge på dataen? Så prøv noe nytt. Prøv noe du ikke har prøvd før. Prøv å finne en ny hobby. Prøv å finne noe du kan like å gjøre.

 

7. Flytt!

Denne er egentlig litt ekstrem i de fleste tilfeller, men det hjelper faktisk. Etter at jeg flyttet til USA har jeg faktisk blitt mer selvsikker siden folk ble kjent med hvem jeg virkelig er, og ikke den jeg var og ble fremstilt som når jeg var yngre. Jeg fikk en ny start, noe som kan hjelpe alle selv om du har en nogenlunde god selvtillit fra før av.

 

8. Søk proffesjonel hjelp!

Har du jobbet lenge med med tipsene over, men de funker ikke; har du selvmordstanker; har du psykiske lidelser slik som Aneroxia Nervosa eller Bulemi Nervosa anbefaler jeg deg til å oppsøke en psykolog. Dette er folk som har en proffesjonel utdannelse innen dine problemer, og tro det eller ei, de kan hjelpe deg.

 

Det var altså noen få tips som kan hjelpe deg å få bedre selvtillit. Det finnes mange tusen forskjellige tips, men ingen funker om du faktisk prøver selv. Det er du som må jobbe med selvtilliten din og ingen andre. Allikevel så kan jeg love deg at alt blir utrolig mye bedre hvis du har en bra selvtillit.

 

Lykke til. :)

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv begynte jeg trene ved juletider. Rett ved var det også brun & blid. Jeg trener ca. 3-4 ganger i uken, og tok sol kanskje 10-12 ganger i vinter.

Bare dette hjalp hinsides mye, har ikke ord.

 

Når det gjelder utseende, gjør deg så pen du kan. Rengjør ansiktet & kropp. Det er ikke særlig attraktivt gå rundt med kviser eller lukte svett. Solarium hjelper forøvrig også bra mot kviser, jeg eier ikke kviser etter at jeg begynte med dette. Kle deg skikkelig og gå ikke i skittne eller lugubre klær.

 

hilsen en med selvtillit ;)

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Man kan bidra til å gjøre selvtilliten til folk bedre, ved å endre på seg selv. Svært mange folk tror at dem er maktløse og ikke har makt til å påvirke andre gjennom væremåten. Bare et lite smil kan være nok til å løfte opp en person og gjøre dagen hans lettere. Det å være passiv, er noe av det verste som fins i dagens samfunn. Det er ikke bare utrolig kjedelig å møte folk som verken smiler eller ser sur ut, men det bygger heller ikke noe godt. Folk må prøve å gi mere komplimenter til folk, selv til fremmede folk, det er altfor lite positive komplimenter, selv om mange tror at folk ikke liker komplimenter, så gjør dem det.

 

Folk må også lære seg å vende på en samtale, hvis den er destruktiv, så er det en fordel å lære seg å gjøre den om til noe positivt. Føler man seg godt når man prater med den og den personen, bygger det på selvtilliten din eller bygger det ned selvtilliten din. Hvis det bygger ned, så må selvfølgelig folk lære seg å skille ut sånne samtaler og sånne folk og avslutte det med en gang.

 

En annen ting som jeg tror bygger på selvtillitten, jeg sier "selvtillitt", selv om det bare er et ord, så er det egentlig ikke noe som er selvtillitt, det fins bare positive (oppbyggende) og negative (nedbrytende) følelser, når man får "god selvtillitt" så tør man å trosse grensene mere, det er forskjellen, mens med "lav selvtillitt" tør man ikke trosse grensene like mye, vi kan kalle det tro, troen på sine egne prestasjoner.

Uansett, hvis folk lærer seg å si ifra når noen prater negativt om noe eller noen, så er det jævlig viktig å si ifra at du ikke godtar den negative holdningen og den baksnakkingen, ikke bare bidrar det til at personen stoler på deg i fremtiden, men det er konstruktivt (oppbyggende), selv om personen var nedlatende, så vil han/hun stole på deg hvis du ikke godtar drittsnakk.

 

Jaja, håper det var noe fornuftig i det jeg sa. lol.

Lenke til kommentar
Kjøpte akkurat 2 hudpleie produkter til samlet pris av 1100 kroner.

8413276[/snapback]

hehe, jeg bruker faktisk endel hudpleie produkter selv. Få av de andre guttene jeg kjenner som gjør det. :)

 

Funderer kjøp meg flere Biotherm kremer, har noen fuktihetskremer som rett og slett er fantastiske.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Kjøpte akkurat 2 hudpleie produkter til samlet pris av 1100 kroner.

8413276[/snapback]

hehe, jeg bruker faktisk endel hudpleie produkter selv. Få av de andre guttene jeg kjenner som gjør det. :)

 

Funderer kjøp meg flere Biotherm kremer, har noen fuktihetskremer som rett og slett er fantastiske.

8414638[/snapback]

 

Forstår ikke hva som er galt med å ta vare på huden sin..

 

Hva har du for noe fra før av? :)

 

Jeg kjøpte blandt annet en rensekrem, den gjør underverker.

Lenke til kommentar

Har Biotherm fuktighetskrem, samt en facescrub av et annet merke kommer ikke på hva den heter, men den kostet vell rundt 400 for ei lita tube. Kan poste navn på den når jeg er hjemme fra jobb. (Biotherm fuktighets krem for kroppen får man på Estetique, grønn flaske.)

 

Har også en ZIRH krem for poser under øyne, jeg kan ha små problemer med dette når jeg står opp tidlig.

 

Kan også anbefale en fin krem for såre lepper: http://www.savexlipcare.com/jpg/0105s-savex.jpg Elsker denne, leppene dine blir heller ikke avhening av den slik som lypsyl og annet scum ;) denne er alltid i lomma. Man får kjøpt den på vita butikker rundt om i landet.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Har Biotherm fuktighetskrem, samt en facescrub av et annet merke kommer ikke på hva den heter, men den kostet vell rundt 400 for ei lita tube. Kan poste navn på den når jeg er hjemme fra jobb. (Biotherm fuktighets krem for kroppen får man på Estetique, grønn flaske.)

 

Har også en ZIRH krem for poser under øyne, jeg kan ha små problemer med dette når jeg står opp tidlig.

 

Kan også anbefale en fin krem for såre lepper:  http://www.savexlipcare.com/jpg/0105s-savex.jpg Elsker denne, leppene dine blir heller ikke avhening av den slik som lypsyl og annet scum ;) denne er alltid i lomma. Man får kjøpt den på vita butikker rundt om i landet.

8419558[/snapback]

 

Den for såre lepper har jeg :)

 

Når det gjelder krem for poser under øynene, man kan og legge en skje i fryseren, ta den ut og holde den under øynene. Mye billigere ;)

Lenke til kommentar
Har Biotherm fuktighetskrem, samt en facescrub av et annet merke kommer ikke på hva den heter, men den kostet vell rundt 400 for ei lita tube. Kan poste navn på den når jeg er hjemme fra jobb. (Biotherm fuktighets krem for kroppen får man på Estetique, grønn flaske.)

 

Har også en ZIRH krem for poser under øyne, jeg kan ha små problemer med dette når jeg står opp tidlig.

 

Kan også anbefale en fin krem for såre lepper:  http://www.savexlipcare.com/jpg/0105s-savex.jpg Elsker denne, leppene dine blir heller ikke avhening av den slik som lypsyl og annet scum ;) denne er alltid i lomma. Man får kjøpt den på vita butikker rundt om i landet.

8419558[/snapback]

 

Den for såre lepper har jeg :)

 

Når det gjelder krem for poser under øynene, man kan og legge en skje i fryseren, ta den ut og holde den under øynene. Mye billigere ;)

8419673[/snapback]

Det skal prøves.

Lenke til kommentar

I går gikk jeg fremfor hele klassen min, leste ett dikt, gjorde om stemmen min, gjorde narr av læreren og hadde det virkelig moro. I dag gikk jeg fremfor den samme klassen og danset til Britany Spears - Ops I Did It Again. Nå kan ikke jeg danse for fem flate øre og alt så bare dumt ut, men fy søren så artig jeg hadde det.

Dette er noe jeg ikke hadde klart for et par år siden. Seriøst, med skikkelig god selvtillit og troen på deg selv kan du få til alt, og alt du gjør blir mye mer artig. Du lever virkelig livet!

Lenke til kommentar

Hei sveis alle sammen.

 

Siden vi snakker om dette med selvtillitt. Hvordan ser dere på dere selv og multi-intelligensen?

 

Her er litt om meg selv og hva jeg syntes..

 

- Språklig/ verbal intelligens

 

Jeg ville si jeg scorer ganske høyt på dette området.

Da jeg har skrevet en bok (Ikke utgitt), skrevet dikt i mangfoldige år.

Og liker rett og slett gramatikk, og dialekter og alt som har med det norske tale- og skriftspråk.

 

Jeg liker å lytte/ lese/ skrive, og har evne til å argumentere, er systematisk ordensmenneske (Men ikke alltid), staver uten vansker, og har en god hukommelse for detaljer.

 

- Logisk/ Matematisk

 

Dette blir sterkt vektlagt i skoleverket og vårt samfunn rent generelt. Logisk/ matematisk intelligens danner sammen med språklig intelligens grunnlaget for de tradisjonelle IQ-testene. Her dreier det seg ofte om riktig svar, men riktig svar gir også lite rom for videre vurdering, tenkning og kreativitet.

 

Siden jeg er glad i abstrakt tenking, liker å være nøyaktig og ha orden, liker å regne og bruke logiske strukturer, foretrekker å ta lineære notater og liker problemløsning; passer jeg godt inn også her.

 

- Visuell/ spatial

 

Vel, jeg er skrekkelig glad i å tegne, og syntes jeg selv er flink til det. Bruker ofte mentale forestillinger, et billedlig språk, husker i bilder, har god fargesans og leser kart og diagrammer uten problemer.

 

- Musikalsk

 

Her har jeg ikke noen sterke evner kan man si. Jeg liker å høre på musikk, men det stopper der.

 

- Kroppslig/ kinestetisk

 

Jeg er dyktig når det gjelder å bruke hendene, har gode reflekser, men det er her det ca stopper hos meg. Denne intelligensen er som regel underutviklet hos de fleste av oss.

 

- Sosial

 

Jeg kan vel si jeg har en egen evne til å "lese andre".

En annen ting er "Folk som folk liker" og jeg vil si jeg havner i denne kategorien.

Regner med at de fleste vet hva dette er og gidder ikke forklare dette ytterligere.

 

Visste du forresten at 90% av all kommunikasjon mellom mennesker er ikke-verbal, og at et menneske kan sende ut 700 000 fysiske tegn med kroppen sin?

 

- Selvinnsikt

 

Dette finner du typisk hos forfattere, rådgivere og slike personer.

Jeg klarer å se i meg selv, lese meg selv og forstå meg selv.

Jeg kjenner meg selv.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Vel, vet ikke helt åssen det er med meg egentlig. Saken er den at jeg har både god selvfølelse og god selvtillit. Jeg liker meg selv for den jeg er, jeg er god i idrett, god på skolen, har mange gode venner og har en kul familie.

 

Eller er dette bare noe jeg tror, at jeg har god selvtillit? I alle fall hadde jeg elendig selvtillit for noen år tilbake, og var i en elendig forfatning med tanke på psykisk helse. Noen ganger skjønner jeg ikke at jeg overlevde ungdomsskolen og det første året på videregående, men det står bedre til nå heldigvis. Kanskje det sitter igjen?

 

Akkurat nå føler jeg i alle fall at det er én ting som virkelig hindrer meg: jeg er vanvittig sjenert. Har aldri hatt kjæreste på grunn av dette. Og sjenansen har plaget meg i mange år, hinder meg rett og slett! Jeg vet jeg ikke har noen grunn til å være sjenert, men jeg klarer ikke å gjøre noe med det. :( (ikke en gang en mengde alkohol klarer noe å gjøre med sjenansen)

Lenke til kommentar

Fint med litt tips! :thumbup:

 

Jeg har ikke akkurat så god selvtilitt. Har vært sjenert siden slutten av barneskolen, hvilket har plaga meg mye. Enkelte ganger kan det føles helt jævlig å skulle føre en samtale med noen jeg ikke kjenner så godt. Å komme i kontakt med nye mennesker er i det hele tatt ganske vanskelig for meg... Men jeg føler jeg har kommet et lite skritt fremover, ift. at jeg tør å vise litt mer av hvem jeg er nå. Går f.eks med akkurat de klærne jeg føler for å gå i. Har fått klager fra enkelte, men har valgt å ignorere dem. Har også fått erfare hvor viktig det er å ha gode venner som forstår, aksepterer og gjerne deler ens interesser & verdier. Sammen med slike venner kan en fint overse stygge blikk fra tilfeldige folk man passerer på byen, kjøpesenteret o.s.v. Jeg mener det er utrolig viktig å ha noen som støtter en, slik at en slipper å føle seg så alene. Flott å høre at noen av dere har klart å bygge opp et godt selvbilde, til tross for mye motgang. Det er beundringsverdig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...