sinnadyr Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Ved innstallasjon av Windows XP forteller en blåskjerm meg at det kan ligge et virus på disken eller at den er skadet og ber meg om å kjøre chkdsk. Gjør dette men alt ser OK ut. Prøver å formatere en partisjon av disken (ikke systempartisjon) men får tvert melding om at formateringen ikke er mulig. Noen som skjønner hva det kan være? EDIT: Ved windows-innstallasjon henger den når den skal starte innstallasjonsprogrammet. Har prøvd med flere cd'r men funker enda ikke. Plukka også ut disken med C: partisjonen på men det samme hendte Endret 16. april 2007 av sinnadyr Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hei! Har du forsøkt et partisjonsverktøy utenfor Windows? Du kan for eksempel bruke Partition Magic eller Partiton Logic (gratis). Ellers kan du kjøre diagnoseprogram for harddisken din fra Ultimate Boot CD. Si ifra om dette ikke hjelper deg eller ikke svarer fullstendig på spørsmålene dine. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Skal prøve partition magic jeg, så sier jeg i fra Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei igjen. Prøvde med symantec sin partition magic. Satte den til å formatere den ene partisjonen på systemdisken, den restartet og gjorde sitt og restartet igjen. Etter dette fikk jeg NTLDR missing, press ctrl+alt+del to reboot. Googla litt og fant en fix ala et bootbart image og fikk meg inn i windows igjen etter en del prøving. Så i pmagic at disken ikke var formatert. F:\ disken som jeg prøver å formatere inneholder ingenting, men pmagic sier det er brukt 80 mb. Skjønner ikke på hva. Ber om quickformat i windows men den vil ikke. Når jeg forsøker vanlig formatering går det, men det tar utrolig lang tid, men den holder iallefall på. Forsøkte også å plukke ut -alle- diskene (kun s-ata) for så å sette i en xp-cd. Enda gir den meg samme feilmelding når den kommer til selve innstallasjonsprogrammet (etter å ha lastet inn det den skal). Skal prøve å resette cmos, men ser ikke helt hvorfor det skal funke. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette problemet har jeg også hatt, ihvertfall noe lignende... Du må installere Sata/raid drivere under Windows installasjonen, ved å legge disse filene på en diskett, putte i disketten, og trykke F6 når det står "Trykk F6 for installasjon av RAID/SATA drivere" e.l. Du skjønner? Prøv dette ihvertfall..! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette problemet har jeg også hatt, ihvertfall noe lignende... Du må installere Sata/raid drivere under Windows installasjonen, ved å legge disse filene på en diskett, putte i disketten, og trykke F6 når det står "Trykk F6 for installasjon av RAID/SATA drivere" e.l. Du skjønner? Prøv dette ihvertfall..! 8403933[/snapback] vel vis han finner disken under installasjonen så bør ikke dette være noe problem med sata driver under installasjon. men de er vært et forsøk så absolutt. for meg virker det som du bør kjøre en disk sjekk fra en bootable cd som kan sjekke disken din for lese / skrivefeil. hadde sammeproblem som du på lappisen min(acer TM8202 satadisk) der kjørte jeg en slik sjekk og fikk onen hundretusen lesefeil. over 50 var vist farlig. så da måtte det byttes disk og problemet ble løst Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Dette problemet har jeg også hatt, ihvertfall noe lignende... Du må installere Sata/raid drivere under Windows installasjonen, ved å legge disse filene på en diskett, putte i disketten, og trykke F6 når det står "Trykk F6 for installasjon av RAID/SATA drivere" e.l. Du skjønner? Prøv dette ihvertfall..! 8403933[/snapback] Et av problemene ligger vel da i at jeg ikke har diskettstasjon. Går det fint å legge de på CD? Det jeg også stusser på at jeg har brukt den samme disken til windows hele tiden, og det har vært en del formateringer på den så driverne har alltid funket med de som har fulgt med XP-cd'n. En ting til er jo at jeg fikk samme fielmeldinga når jeg plugget ut alle diskene mine, så har vel lite med diskene å gjøre i bunn og grunn egentlig? Eller hva? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Dette problemet har jeg også hatt, ihvertfall noe lignende... Du må installere Sata/raid drivere under Windows installasjonen, ved å legge disse filene på en diskett, putte i disketten, og trykke F6 når det står "Trykk F6 for installasjon av RAID/SATA drivere" e.l. Du skjønner? Prøv dette ihvertfall..! 8403933[/snapback] Et av problemene ligger vel da i at jeg ikke har diskettstasjon. Går det fint å legge de på CD? Det jeg også stusser på at jeg har brukt den samme disken til windows hele tiden, og det har vært en del formateringer på den så driverne har alltid funket med de som har fulgt med XP-cd'n. En ting til er jo at jeg fikk samme fielmeldinga når jeg plugget ut alle diskene mine, så har vel lite med diskene å gjøre i bunn og grunn egentlig? Eller hva? 8404542[/snapback] problemet der er vel egentlig Pre SP2 problem så vis du kjører sp2 skal det ikke være problemet(i teorien iallefall) som du sier det har fungert uten prob før tyder igjen på at du kan ha lese og/eller skrivefeil på disken som du har fremprovosert feilen. anbefaler å forsøke et 3.parts disksjekk program som sjekker disken din for for feil uten å gå inn i windows :edit: SpintRite er et slikt program det koster penger men du kan sikkert få tak i en gratis motpart Endret 17. april 2007 av stich_it Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg plugger ut ALLE diskene, men får enda feil ved innstallasjonen av windows, den behøver jo ikke diskene helt i starten av innstallasjonsprogrammet. Dette må da vel si at det ikke er noe feil med noen av diskene mine? Og jeg har 3 stykker, plugger ut systemdisk og prøver å innstallere på en av de andre, men enda får jeg at disken kan inneholde virus osv. Endret 17. april 2007 av sinnadyr Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg plugger ut ALLE diskene, men får enda feil ved innstallasjonen av windows, den behøver jo ikke diskene helt i starten av innstallasjonsprogrammet. Dette må da vel si at det ikke er noe feil med noen av diskene mine? Og jeg har 3 stykker, plugger ut systemdisk og prøver å innstallere på en av de andre, men enda får jeg at disken kan inneholde virus osv. 8404756[/snapback] den sjekker etter disker vis den ikke finner noe så vil den stoppe installasjonen. har iallefall fjort det på meg når jeg glemte å plugge i harddisken spørsmålet til deg er jo får du same feil uansett om du har i alle diskene, ingen disker, kun system disk eller alle utenom systemdisken. vis du får samme feil uanset da har du et kontrollerproblem mest sannsynlig men er rimelig umulig å si over forum uten mer info. får du forskjellige feil dvs forskjellige tall/ signatur på feilmelding og beskjed. prøver du å installere XP eller Vista? booter du maskinen fra cd når du gjør det eller er du er windows når du setter i platen for å installere? det at du kan ha virus er ikke noe som skal hindre deg i å installere som du vil. har du forresten teste t med forskjellige data overføringskabler? om det er sata eller ide så kan det være feil på kabel også. Lenke til kommentar
Detex Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg har samme problemet selv nå. jeg har prøvd alt, har formatert 2 disker og ingen av de vil boote. har prøvd å installere vista og xp men ingen av de funker. har prøvd å boote med 4 forskjellige disker. setter jeg en av diskene inn i en anna maskin funker de perfekt. Når jeg får boota på CD, som skjer 1 av 15 ganger får jeg beskjed om at harddisken ikke er bootbar og den kan ikke installeres windows på. Skal prøve med et anna hovedkort. Må være noe feil der BIOS finner Harddiskene... Endret 17. april 2007 av Detex Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hovedkortet mitt er et ECS P965T-A, Socket 775 til Core 2 Duo. Nyeste firmware av BIOS. Raid kontrolleren (tror jeg) er Jmicron. Nevner Jmicron siden jeg hadde problemer ved innstallasjon av nyeste Ubuntu pga JMicron-kontrolleren. Får samme melding uansett hvilken disk jeg setter inn, om at disken kan inneholde virus eller er skadet, samme kode. Prøver å innstallere fra bootbar CD og DVD, samme feil. Alt av cd'er booter perfekt, så ikke noe problem med det. BIOS finner det den skal finne av drev og disker. Har desverre kun s-ata disker, men som sagt, er jo 3 kabler til 3 disker, og får samme feil uansett om de står i eller ikke. Synes det er forferdelig merkelig dette når jeg får "virus/skadet disk"-beskjeden uansett om diskene står i eller ikke. EDIT: Vil bare si fra om at jeg har gått igjennom denne prosessen hundrevis av ganger, så jeg gjør ikke tullfeil Har bare 0 skjønn nå, og begynner å frykte for at HK krangler med meg, men fikk jo denne NTLDR (NT Loader) feilen og det ligger vel ikke i BIOS? EDIT2: Kjører Winternals ERD Commander nå og den sier faktisk at systemet ligger på F:\Windows, men det ligger på C:\, så håper den tar feil. Skal se litt gjennom dette diagnoseringsprogrammet nå, håper noen kan hjelpe likevel. EDIT3: ERD forteller meg forresten at diskbokstavene kan være forskjellig fra Windows og ERD, så ignorer EDIT2 Endret 17. april 2007 av sinnadyr Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hovedkortet mitt er et ECS P965T-A, Socket 775 til Core 2 Duo. Nyeste firmware av BIOS.Raid kontrolleren (tror jeg) er Jmicron. Nevner Jmicron siden jeg hadde problemer ved innstallasjon av nyeste Ubuntu pga JMicron-kontrolleren. Får samme melding uansett hvilken disk jeg setter inn, om at disken kan inneholde virus eller er skadet, samme kode. Prøver å innstallere fra bootbar CD og DVD, samme feil. Alt av cd'er booter perfekt, så ikke noe problem med det. BIOS finner det den skal finne av drev og disker. Har desverre kun s-ata disker, men som sagt, er jo 3 kabler til 3 disker, og får samme feil uansett om de står i eller ikke. Synes det er forferdelig merkelig dette når jeg får "virus/skadet disk"-beskjeden uansett om diskene står i eller ikke. EDIT: Vil bare si fra om at jeg har gått igjennom denne prosessen hundrevis av ganger, så jeg gjør ikke tullfeil Har bare 0 skjønn nå, og begynner å frykte for at HK krangler med meg, men fikk jo denne NTLDR (NT Loader) feilen og det ligger vel ikke i BIOS? EDIT2: Kjører Winternals ERD Commander nå og den sier faktisk at systemet ligger på F:\Windows, men det ligger på C:\, så håper den tar feil. Skal se litt gjennom dette diagnoseringsprogrammet nå, håper noen kan hjelpe likevel. EDIT3: ERD forteller meg forresten at diskbokstavene kan være forskjellig fra Windows og ERD, så ignorer EDIT2 8404926[/snapback] ut ifra det så høres det ut som kontrolleren på hovedkort som krangler, går da utifra at du har satt alle tre diskene i koblinger på hovedkort som styres av samme kontroller. du kan ikke dektivere den kontrolleren på noen måte da i BIOS? vis du har egne dedikerte raid plugger og vanlige sata plugger så går det jo ann å prøve å bytte disse men det ville jeg gått utifra du allerede har gjort. du kan ikke sette standard pri på harddiskene i bios ikke boot pri men noe annet(som jeg ha glemt hva kalles) som gjør at den bytter default partisjonsnavn som disken får under installasjonen av windows. bortsett fra det så er jeg nå tom for ideer men skal følge godt med for å e om det blir noen løsning Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Hmm, høres logisk ut at det er noe med kontrolleren. Bare så synd at jeg har prøvd så utrolig mange måter nå :\ Har satt winternals ERD til Disk Wipe nå av systemdisken. Alt av diagnosering sier at alle diskene er helt fine, ingen problemer. Disk Wipe'en tar noen timer ser jeg, så håper det kan hjelpe iallefall. Fikk også formatert med ERD. Vil si fra om jeg finner ut noe. Kan kanskje hende noen har en PCI S-ata kontroller, se om det hjelper noe. Takker for all hjelp foreløpig iallefall Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Tydelig at dette hadde noe med MBR å gjøre. Jeg kjørte ERD og formaterte samt et verktøy med "Wipe disk" som tok ca 7 timer på en 300 gb disk, men det funka! Innstallerte ubuntu en gang men kvitta meg med det og innstallerte windows igjen. Fikk nemlig en GRUB loader-feil så tydelig at ubuntu ikke forsvant helt. Eneste som er problemet nå er at windows-innstallasjonenn forteller meg at disk C: er fylt med materiale, men dette var opprinnelig D:. Ikke helt sikker på hvorfor det har skjedd men pmagic skal kunne endre disk-bokstav uten noe videre problemer. EDIT: Vil si takk for hjelpa sitch_it og dere andre. Stich_it, det var jo faktisk ikke kontrolleren Endret 17. april 2007 av sinnadyr Lenke til kommentar
Detex Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Har du en link til dette programmet du kjørte? Hadde hvert noe å prøvd for meg også. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Detex, sender deg en pm angående det der du gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå