Gå til innhold

Erfaringer E4300 OC


Anbefalte innlegg

Intel Core 2 Duo E4300 OC-tråd

 

Her kan man dele erfaringer ved overklokking av E4300.

 

Det jeg regner med leserne av denne tråden trenger å vite er:

- FSB

- RAM

- Alle spenninger som er blitt endret på

- CPU temp

- Kjøling på CPU

- Prod. dato (uke)

 

 

EDIT: Endrer litt her og der under veis (:

 

----FSB--------CPU-hastighet-------HK---------------Vcore---------Uke-------Bruker

1. 400------------3.6GHz------------ - ----------------1.525-------47 (06)-----Loke_h

2. 390------------3.5GHz----------P5B-E Plus--------1.570------- - -----------krakil

3. 375------------3.375GHz-------P5N32-E SLI------1.475------- 40 (06)----IRRupt

4. 367------------3.3GHz----------Asus P5N-E SLI---- - ------------ - ----------OcMax

5. -- - ------------3.3GHz-------------- - ---------------1.55---------44 (06)---ArcticOC

Endret av Gordon_Freeman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Er det noen som vil dele oc-erfaringer med C2D E4300?

 

Trenger å vite (etter oc):

- FSB

- Vcore (+andre voltage-endringer)

- CPU temp

- Kjøling (på CPU og i kabinett)

 

( - Kan godt legge til RAM+speks også)

 

Lurer på om jeg skal kjøpe en av disse, de er ikke særlig dyre, men de klokker som f...  ;)

 

Takk

8398754[/snapback]

 

Anbefaler at du tar en titt på denne tråden: Hvordan overklokke E4300?

 

Kan for ordens skyld liste opp mine innstillinger:

 

Kjører nå 3,15Ghz (350 x 9 )

 

Temp idle:

CPU: 18C

MB: 25C

 

Load

CPU: 41C

MB: 39C

 

Hardware:

ASUS P5N32-E SLI (Bios 0902)

OCZ Platinum 2GB

Intel E4300

Scythe Ninja

 

Bios:

I Tuning: Manual

Unlinked

FSB: 1400 (Actual 350)

Divider: 3:2

Mem: 466 (Actual 933)

 

Vcore Voltage: 1.375

Memory Voltage: 2.1

1.2v HT Voltage: AUTO

NB Core Voltage: 1.35

SB Core Voltage: AUTO

CPU VTT Voltage: AUTO

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

 

tCL (CAS Latency): 5

tRCD: 5

tRP: 5

tRAS: 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

 

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Lenke til kommentar

Har testa E4300 opp til 3,4GHz på stock kjøling.

 

FSB : 378

CPU vCore : 1,525V (BIOS) reell er < 1,49V

 

FSB max 399, stabilt i Windows, med 8x multiplier.

 

Kaldt i rommet og lufting for ekstra kjøling.

Med litt høyere CPU Vcore og bedre kjøling bør 3,6GHz være mulig, uten modding.

(Har ikke prøvd 3,6GHz, pga. for dårlig kjøling, etter min mening)

 

EDIT:

Testa litt mer og fått til FSB 400 stabilt med 6x multiplier.

På 7x vil den bare til omtrent 365, men det er vel hk sin skyld.

På 8x og 9x virker det som FSB 400 er det høyeste.

 

Har pakkedato hvis det hjelper. :)

03.01.07 (1.mars)

Kan vel sjekke tallene senere.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Jeg har en E4300 som er produsert i uke 44 2006.

 

Den klokker ganske svakt, bruker vannkjøling og kommer ikke høyere enn 3300MHz på 1,55V

 

En annen ting som kan nevnes er at den har enorm forskjell mellom load og idle temperatur. Idle ligger den på rundt 30 grader, mens på load 70 grader.

 

Jeg har sjekket at det ikke skyldes dårlig kontakt mellom kjøler og CPU, og har også planslip den. Tror ikke ting er helt riktig mellom IHS`en og selve kjerna, dårlig kontakt.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har oppdatert E4300 testen min med noe ny info http://www.pcentusiasten.com/Prosessorer/i..._e4300_test.htm

 

'Vel, etter å ha lest en del rundt på nett så ser det ut til at E4300 har en FSB limitasjon som på langt nær er like høy som E6xxx serien. Det ser nemlig ut til at de fleste E4300 makser ut på ca. 365MHz til 385MHz buss. En veldig typisk maks hastighet på E4300 jeg har sett rundt om i forumer og etter egne erfaringer er ca. 3285MHz. Og dette blir da 365MHz buss. Det forklarer hvorfor det er vanskelig å få den stabil på noe særlig mer. Så jeg tror det er mest reelt å anta at de fleste E4300 makser ut på rundt 365MHz buss. Og det gjelder visst ikke bare dette hovedkortet og dette brikkesettet, men andre hovedkort og brikkesett også.

 

Så det kan med andre ord være det at hovedkortene ikke vil kjøre bussen høyere med akkurat denne prosessoren. Og dette har vel å gjøre med E4300's native 800MHz buss. Jeg har prøvd både 1066MHz og 1333MHz strap på min E4300 uten at det hjalp noe som helst. På 1333MHz strap ville ikke maskinen boote opp i det hele tatt.

 

Jeg og mange andre har prøvd å senke multiplikator på E4300 for å teste dette. Og i mitt tilfelle fikk jeg enda lavere maks buss hastighet. Derimot E6xxx serien ser ut til å takle over 500MHz buss i mange tilfeller (om hovedkortet greier det).

 

Så om man vil ha en prosessor som man sikter på å kunne klokke til 3.5GHz+ så bør man ligge unna E4300. Er man fornøyd med 3GHz+ så er E4300 fortsatt et kjempekjøp.'

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Du kan "låse opp" E4X00 serien ved å lodde litt på undersiden. Dette finner du masse om på xtremesystems, og fører til at prosessoren går på 1066 Mhz som standard, som igjen fører til at du kan nå lengre enn E6XX0 serien.

8594302[/snapback]

 

Man trenger ikke lodde. Man kan bruke slike sett som man reparerer varmetråder i bilvindu med. Jeg har prøvd det. Og det gir ikke noe bedre resultater på Asus P5N-E SLI og mange andre hovedkort.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått setter Northbridge timinger etter hvilke standard buss hastighet CPU har. Så en 800FSB CPU vil kjøre Northbirdge på strammere timinger enn en 1066MHz CPU. Sannsynligvis derfor E4300 har problemer på høyere FSB. Men den kjører som sagt Northbridge med strammere timings, og det vil sannsynligvis si at den vil funke litt kjappere enn en 1066FSB CPU på samme buss hastighet.

 

Når det gjelder denne modden som jeg har prøvd. Det å sette 1066MHz strap på CPU, så funket det ikke til fordel for meg. Tror det har å gjøre med at mange hovedkort kjenner igjen prosessoren uansett om du strapper den. Og dermed får du ikke noe effekt. Min E4300 blir kjent igjen som en 800FSB buss CPU uansett om jeg har strap på. Og da får jeg ikke klokket noe lengre. Kjedelige greier...

 

Den greieste hastigheten for meg å kjøre når det gjelder Volt/hastighet er ca. 3215MHz og i underkant av 1.5 Volt på full last. Og det hadde vært interessant å vite om det er denne buss limitasjonen som gjør at CPU trenger så høy Volt når man klokker den videre opp. Eller om det er en kombinasjon av det og at CPU faktisk trenger mer Volt uansett på disse hastighetene.

 

Dette kunne man jo faktisk bevise om man fikk nok klokke-data på E4400. Siden denne har 10x multiplikator og vil kunne klokke til 3.5GHz med 350MHz FSB. Altså under denne grensen til E4300 sin buss. E4400 er vel stortsett samme CPU bortsett fra multiplikator. Så om tendensen er at E4400 klokker mye høyere enn E4300 så er det mest sannsynlig et bevis på at denne buss grensen eksisterer.

 

Men på den annen side sies det jo at E6xxx klokker bedre enn E4xxx. Etter hva jeg har hørt bruker E4xxx (Allendale) kjølepasta mellom Varmespreder og kjerne mens E6xxx (Conroe) har lodding mellom varmespreder og CPU. Og det spekuleres i om det er derfor Conroe klokker bedre. Vet også at det kom nye varianter av E6300 og 6400 med Allendale kjerne istedet for Conroe. Dette fordi de 2 nevnte CPU-ene bare hadde 2MB Cache uansett. Og da kunne de like gjerne bruke Allendale kjerne i stedet for Conroe. Conroe kjerner som blir brukt på E6300 og 6400 har jo bare halve cachen deaktivert.

 

Så det hadde vært interessant å se om Allendale versjonene av E6300 og 6400 klokket til samme nivå som E4300 og E4400 serien. Min E4300 trenger f.eks ca. 1.37 - 1.38 Volt på 3GHz. Mange Conroe E6300 har jeg sett greie lett 3.2GHz på standard Volt. Så tendensen er kanskje at Conroe rett og slett klokker bedre. Uavhengig av buss limitasjonen på E4300. 3.5GHz er jo veldig vanlig på E6300 på moderat spenning. Så lenge hovedkortet bare takler den høye bussen som må til.

 

Og tendensen for E4300 er jo generelt at den trenger mer enn standard Volt for å greie 3GHz. Og at den sjelden klokker noe særlig over 3.2 - 3.3GHz.

 

Men om dette er pga. av at Conroe har lodding mellom varmespreder og kjerne mot kjølepasta på Allendale er det vel ingen som vet. Jeg tror rett og slett at Conroe steppingen klokker bedre.

 

Kjøper man en CPU med 4MB Cache er man vel garantert Conroe kjerne. Og jeg vurderer nå en E6600. E4300 er jo en flott CPU det, men jeg vil ha mer...

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har nok rett i mye der OcMax.Kjøpte en E4400 i en pc som jeg skal selge.Den må ha 1.365v spenning for å klare 3.0ghz.Måtte ha 1.45v for 3.1ghz.Den klarer nok en del mer,men på luft blir den fryktelig varm.Bruker en Scythe Infinity.

 

Har ikke prøvd noen maksklokk,da jeg skal selge pcen,og ikke vil ta noen sjanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...