Gå til innhold

Teleskop m/DSLR adapter til Nikon D200?

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på å søke opp informasjon men fant ikke noe relevant (i form av sammenlignende tester eller lignende).

Så er det noen som har prøvd seg på dette? Altså et teleskop med adapter til Nikon F-fatning?

Fant noe som heter 'Nikon FSA-L1 Digital SLR Camera Adapter', antar at det går kun til Nikon teleskop? I så fall, Nikon hvilket teleskop bør man velge?

Andre løsninger eller linker til informasjon på dette temaet?

Takknemlig for relevant informasjon.

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker min D200 til bl a astrofoto, og har i denne sammenhengen koblet den til begge mine teleskop.

Akkurat hvilke adpatere du trenger vil til en viss grad bero på hvilket teleskop du skal bruke, men for å fotografere s.k "prime focus" (mao direkte gjennom skopet, og ikke via okkularet), vil du først og fremst trenge en "T-Ring adapter" for Nikon. (f eks DENNE). Denne muliggjør sammenkobling av kameraets objektivinnfatning og teleskopets kamera adapter.

Noen teleskop kommer med egen kamera-adapter som man kan skru t-ring inn i, mens andre må kjøpes separat. I noen tilfeller må man også benytte avstands stykker ("spacer's") for å oppnå fokus. Igjen avhenger dette av teleskopet.

Til info bruker jeg min D200 på en Vixen 200 f4 (newtonian) reflektor, og en Skywatcher ED80 refraktor. Funker fortreffelig i begge tilfeller!

Vedlagt følger bilde av D200 koblet til min Vixen reflektor; tragisk biledkvalitet, men det var jo noe mørkt ute da :!:

Thor

post-108883-1176886415_thumb.jpg

Endret av ThorBob
Lenke til kommentar
Jeg bruker min D200 til bl a astrofoto, og har i denne sammenhengen koblet den til begge mine teleskop.

Akkurat hvilke adpatere du trenger vil til en viss grad bero på hvilket teleskop du skal bruke, men for å fotografere s.k "prime focus" (mao direkte gjennom skopet, og ikke via okkularet), vil du først og fremst trenge en "T-Ring adapter" for Nikon.  (f eks DENNE). Denne muliggjør sammenkobling av kameraets objektivinnfatning og teleskopets kamera adapter. 

Noen teleskop kommer med egen kamera-adapter som man kan skru t-ring inn i, mens andre må kjøpes separat.  I noen tilfeller må man også benytte avstands stykker ("spacer's") for å oppnå fokus. Igjen avhenger dette av teleskopet.

Til info bruker jeg min D200 på en Vixen 200 f4 (newtonian) reflektor, og en Skywatcher ED80 refraktor. Funker fortreffelig i begge tilfeller!

Vedlagt følger bilde av D200 koblet til min Vixen reflektor; tragisk biledkvalitet, men det var jo noe mørkt ute da  :!:

Thor

8411780[/snapback]

Det så tøft ut. Tror nok Vixen blir litt dyrt for meg, sikter mot noe litt enklere antagelig et refractor teleskop fra Orion eller Meade. Takk for inforamasjon rundt t-ring adapter, antar at et 80-100mm aperture refractor teleskop med en sånn på vil være bra nok for meg i første omgang. Tenkte å prøve meg litt på månen og nære planeter i første omgang og så se om interessen holder seg.

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...