Gå til innhold

Bilde av lyn - kritikk og tips ønskes.


Anbefalte innlegg

Jeg var heldig og fikk oppleve et skikkelig tordenvær i Fujairah i påsken. Her er et av de mest spektakulære lynene jeg fikk fotografert. Hva synes dere?

 

post-113601-1176576876_thumb.jpg

 

Jeg har kun beskåret det litt venstre og i underkant, men jeg har på følelsen at jeg kunne gjort noe mer ut av det. Etter endel fikling med råfila (eksponering, hvitbalanse, shadow og highlight contrast) har ikke klart å lage noe jeg synes ser særlig bedre ut enn "rett ut av kamera"-bildet. Er det noen som har forslag til forbedringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen for dere tatt bilde av lynet ?

 

Tar bare et tilfeldig bilde i lyn vær med lang lukkertid ?

 

Edit: Bra bilde, men det beste hadde vel vært om du bare hadde bilde av lynet og himmelen uten om det nadre som lykter og sånt ....

8384338[/snapback]

 

Jeg rette kameraet mot et område det lynte mye (på stativ selvsagt), satte lukkertiden til 30s (som er maks på 30D) og justerte blenderen til jeg fikk en passe eksponering av bakgrunnen. Så var det bare å fyre løs og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
EDIT: Har du en større versjon av bildet?

8384318[/snapback]

Mener du ubeskåret eller ukrypet? Svaret er i og for seg "ja" i begge tilfeller. Det er krympet til 30% av original størrelse og beskåret litt for å ta bort en del av en vegg på venstre side og et halvt biltak i underkant. Det ble litt slurvete komposisjon i opphisselsen over alt som skjedde på himmelen. Det ubeskårete bildet ser slikt ut:

 

post-113601-1176578344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva med å fjerne lysene, så du har siluetter av fjellene, og fremheve blåtonene litt?

Er litt ghosting ved fjellene da dette var en rask edit for å prøve, men med litt tålmodighet skal det være en grei sak å få til.... :-)

8384526[/snapback]

 

Takk for den! Jeg fikk en liknende blåfarge da jeg justerte hvitbalansen ut fra en av de hvite, opplyste bygningene i bakgrunnen og syntes først det så litt unaturlig ut. Men jeg likte det du hadde gjort, så jeg skal kikke på det igjen :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med å fjerne lysene, så du har siluetter av fjellene, og fremheve blåtonene litt?

Er litt ghosting ved fjellene da dette var en rask edit for å prøve, men med litt tålmodighet skal det være en grei sak å få til.... :-)

8384526[/snapback]

 

Jeg liker det du har gjort her. Source er ett bra utgangspunkt, helt klart! :)

Lenke til kommentar
EDIT: Har du en større versjon av bildet?

Mener du ubeskåret eller ukrypet?

Som i slik at jeg kan sette som wallpaper ;) Var noe med bildet jeg likte vært godt!

8384450[/snapback]

Hyggelig å høre! Jeg prøvde å sende den ukrympete fila i en PM, men klarte ikke å hengde den på som vedlegg (?!). Jeg mailer den til MSN-adressen din i stedet.

Lenke til kommentar
Likte originalen bedre jeg  :(

 

Hvorfor skal alt fikses på og vris til det ikke ligner på oroginalbildet lengre?

8384594[/snapback]

Fordi den virkelige verdenen suger. Makan til rævva grafikkort har jeg aldri sett makan til.

8384653[/snapback]

morsomt :ermm:

8384666[/snapback]

Ikke bare litt heller :!:

 

EDIT:For ikke å gå helt OT så var bildet meget bra, men som mange andre likte jeg den redigerte versjonen bedre. Hadde det ikke vært for lysene(fjellene kunne jeg ha levd med) hadde dette bildet blitt skjermspareren min ;)

Endret av Comprade
Lenke til kommentar

Orginalen er bedre, men er enig i å fjerne all støyen på bakken.

cycorax sin versjon gav meg en deltaforce2 flashback. Alt for mye farge, så var det ikke så bædæss fiksa heller :p

 

Behold orginalen, men fjern lysene (eller i det minste all den andre støyen)

 

Kult bilde. Eier ikke tålmodighet til dette selv :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...