Gå til innhold

Polsk førerkort i Norge. Lov?

Caos King

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen

Er det noen her som kan si meg om man kan kjøre trygt på et Polsk førerkort i Norge hvis man har mistet førerretten i Norge? Men da altså reiser til Polen og får seg et førerkort. Vil f eks forsikringsselskap forsikre bilen din?

8384010[/snapback]

Som norsk statsborger så tror jeg ikke at du kan bruke førerkort tatt i utlandet i Norge.

Hvis du har blitt fradømt retten til å føre bil så regner jeg ikke med at forsikringsselskapene vil ha noe med deg å gjøre.

PS! Har du mistet førerretten din? Hvis du har det så bør du ta det som en hint på at du bør holde deg langt unna motoriserte kjøretøy på norske veier!!

Lenke til kommentar
Mener det var noe om dette for en stund siden, om folk som hadde mistet lappen i norge som dro til utlandet for å kjøre opp igjen.

8394969[/snapback]

det var noe det gjorde når de hadde gått over den tiden de hadde blit tfratatt førerkortet gjerne vis jeg husker riktig. er mye billigere der nede og masse mye raskere:D

og du må vel overføre det polske til norskt kort når du kommer hjem da du er norsk statsborger vil jeg tro. og det kan dem nekte deg.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Sant nok, men tilbake til spørsmålet.....noen som vet!

8399633[/snapback]

Forskrift om førerkort m.m.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-011.html

§ 11-3. Utenlandske førerkort

I saker om kjøreforbud (tap av førerett i Norge) for innehaver av utenlandsk førerkort gjelder samme regler som ved tap eller tilbakekall av førerett og beslag av norsk førerkort, så langt det passer og ikke annet er fastsatt.

Lenke til kommentar
betyr det at jeg kan dra til polen å kjøre opp og ta med kortet tilbake og cruise rundt?

8400973[/snapback]

Ikke hvis du har kjøreforbud i Norge.

Edit: Og hvis du ikke har kjøreforbud, så gjelder reglene i kapittel 9:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#map009

Så ja, det ser ut som om man kan ta lappen i Polen, men jeg ser ikke helt vitsen.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
betyr det at jeg kan dra til polen å kjøre opp og ta med kortet tilbake og cruise rundt?

8400973[/snapback]

Nei, det er akuratt det den sier at du ikke kan. Er du fradømt retten til å føre bil i Norge så gjelder det uansett hvilket førerkort du skulle hatt...

Høyst sansynlig er det en grunn til at du er fradømt retten til å kjøre bil! :yes:

Kjøreforbud er oppskrytt, bli svenskstatsborger i samme sleng så kan politiet gå hjem og legge seg.

Snakk om flåsete kommentar... :no:

Det vil si å flytte til Sverige, samt miste Norsk statsborgerskap. Da er vi jo forsåvidt kvitt problemet...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

8400973[/snapback]

Nei.

I saker om kjøreforbud (tap av førerett i Norge) for innehaver av utenlandsk førerkort gjelder samme regler som ved tap eller tilbakekall av førerett og beslag av norsk førerkort, så langt det passer og ikke annet er fastsatt.

Det står her at om du har utanlandsk førarkort gjeld dei same reglane når det gjeld kjøreforbud som med norsk førarkort.

Lenke til kommentar
eh.........so what per...jeg kan vel diskutere dette emnet i hvor mange forum jeg har lyst? Du skjønner kanskje ikke forskjellen på juss og trafikk?

8402869[/snapback]

Uansett - det hjelper ikke å dra til Polen og ta lappen så lenge du faktisk er fratatt kjøreretten i Norge. Du kan vel likevel søke om å få den tilbake etter at det har gått X antall år (5?). Mulig du må ta ny førerprøve.

Lenke til kommentar
eh.........so what per...jeg kan vel diskutere dette emnet i hvor mange forum jeg har lyst? Du skjønner kanskje ikke forskjellen på juss og trafikk?

8402869[/snapback]

Uansett - det hjelper ikke å dra til Polen og ta lappen så lenge du faktisk er fratatt kjøreretten i Norge. Du kan vel likevel søke om å få den tilbake etter at det har gått X antall år (5?). Mulig du må ta ny førerprøve.

8402884[/snapback]

Han i så fall ta alt det obligatoriske på nytt. Pr i dag, så er vel det trafikalt grunnkurs, teoriprøve, mørkekjøring, landeveiskjøring (?) og oppkjøring. Hvis han i det hele tatt får lov til det da.

Pantera

Lenke til kommentar

8402869[/snapback]

8402884[/snapback]

Han i så fall ta alt det obligatoriske på nytt. Pr i dag, så er vel det trafikalt grunnkurs, teoriprøve, mørkekjøring, landeveiskjøring (?) og oppkjøring. Hvis han i det hele tatt får lov til det da.

Pantera

8404439[/snapback]

og glattkjøring så er det vel et kurs om sikring av last på henger og førstehjelpskurs.

Lenke til kommentar

8402869[/snapback]

Selvfølgelig vet jeg forskjell på trafikk og juss. Men her har du fått tilsvarende svar i trafikk-tråden. Og føre paralelle tråder hjelper ikke (og er ikke i samsvar med retningslinjene).

Lenke til kommentar

Pantera

8404439[/snapback]

og glattkjøring så er det vel et kurs om sikring av last på henger og førstehjelpskurs.

8404606[/snapback]

Glemte glattkjøring gitt...men kurs om sikring av last på henger og førstehjelpskurs?

Hadde ikke jeg da jeg tok lappen...for 3 år siden. Må i så fall være noe nytt dem har funnet på da.

Pantera

Lenke til kommentar

Pantera

8404439[/snapback]

8404606[/snapback]

Glemte glattkjøring gitt...men kurs om sikring av last på henger og førstehjelpskurs?

Hadde ikke jeg da jeg tok lappen...for 3 år siden. Må i så fall være noe nytt dem har funnet på da.

Pantera

8410321[/snapback]

de oppdaterte jo hva du må ha for å ta lappen for to år siden mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...