Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diagnoselampe lyser.. nødprogram?


kzn

Anbefalte innlegg

Dette gjelder min '92 Opel Vectra 1.8i:

Var ute å kjørte i går og den orange lampa som så ut som "en motor med lyn inni" begynte å lyse.. det gikk over etter en liten stund, men senere kom den tilbake igjen..

 

fant ut det var at motoren hadde gått i såkalt nødprogram, og at tenning og innsprøytning var ikke lenger elektronisk.. (stemmer det?)

 

Etter litt søking på nett fant jeg at det kunne være bl.a lambdasonde. Hvordan sjekke dette? og hva annet bør jeg sjekke.

 

Stod også at man anbefalte å dra til nærmeste opel-forhandler å lese av feilkoder, men som fattig student er det siste utvei. noen som vet ca pris på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer sterkt fra forhandler til forhandler.

 

Til min Audi betalte jeg 1500 kr for en vag-com dongle (ikke orginal, men fungerer utmerket til mitt bruk) liksegodt. Har egentlig vært ganske kjekt, siden jeg kan slette feilmeldinger, endre på service, programmerte nøkler, sette på en funksjon som at dørene låser seg over 15 km/h, lese ut feilkoder (kjekt for noen som skrur selv) m.m.

 

På din opel så tror jeg faktisk du kan bare blinke ut koden. Vet ikke åssen det fungerer på din, men skal bare være å bruke en binders til å kortslutte to punkter i diagnoseporten.

 

Når lampen lyser kjører motoren i nødmodus, og det er ikke anbefalt at man kjører slikt lenge.

 

Ser at de skal ha 995 kr for Opel Tech 2 kabel på obd2.no.

 

Her er kanskje noe om kan hjelpe deg på vei:

 

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000003706452

 

http://www.atpelectronics.co.uk/addinfo.htm

 

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1384650

 

Alt er selvfølgelig på eget ansvar om et skulle skje noe. Med andre ord tar jeg full ansvarsfraskrivelse.

 

Mer enn dette vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du kan bruke blinkdiagnose, dette kan du gjøre selv i garasjen. alt du trenger er en ledningsbit/binders e.l.

 

Ved venstre støtdempertårn har du en løs kontakt med 2X5 tilkoblingsmuligheter, her setter du en ledningsbit mellom A og B, holder du kontakten med låsingen opp blir da A og B nederst til høyre på kontakten men disse skal uansett være merket, når ledningen er plassert kan du gå inn i bilen og slå på tenninga telle antall blink i motorlampa, Hver feilkode vises etter kort blink og en lang pause. Skal prøve å illustrere kode 23 her som ett eksempel: ______--___--_____--___--___--________ Dette ble kanskje bare forvirrende... når du har avlest feilkoden kan du skrive den opp her så skal jeg svare på hva den betyr og hva som kan være problemet, eller hvis du har andre spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan merker du feilen, eller hva gjør du når lampen lyser? På min (Astra) begynte lampen å lyse når jeg passerte ca 4000 med mye pådrag, og motoreffekten avtok markant (i nødprogrammet). Dersom jeg gearet opp, slik at turtallet sank til under 4k, slukket lampen etter et par sekunder, og alt var som det skulle være. Feilkoden viste at det var feil på lambdasonden, men etter å ha byttet denne, var feilen der fortsatt. Det viste seg at en feil på luftmasseføleren førte til at elektronikken trodde det var feil på lambdasonden. Med ny luftmasseføler går alt så meget bedre!

Lenke til kommentar

Disse diagnoseprogrammene har ikke mer fantasi enn de som utviklet programvaren ... Av og til skal det ikke mer til en et tett luftfilter før en SW-snurre slår alarm og spår om dyre reparasjoner i nærmeste framtid.

 

I mitt tilfelle påsto Audi's diagnosesystem at det var en feil på motortemp.føleren og at denne måtte byttes. Jeg ba dem om å bytte termostaten først og se hva som skjedde da, og merkelig nok var motortemp.føleren frisk igjen ...

Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute å lest av koder:

 

Først leste jeg av dette når jeg vred om tenningen:

 

12-12-12

23-24-24 <-- (regner med jeg regnet feil på den 23 der)

12-12-12

24-24-24

12-12-12

 

12 betyr visst initiering av diagnose.

kode 24 er visst "Vehicle speed sensor (VSS) og feilen skal visst være "No speed signal or low voltage"

 

zanta: merker egentlig ingenting til feilen. Lampa kommer plutselig på og da er ikke tomgangen som den skal. ellers merker jeg lite. En gang sluktes lampa etter noen få minutter, mens en annen gang var jeg så nært hjem at jeg kjørte og parkerte. neste gang jeg var ut kom den ikke på.

Isted når jeg var ute å kjørte kom ikke lampa på i det hele tatt.

 

prøvde å starte motoren og lese av også men da fikk jeg:

først 9 raske blink, så blinka lyset bare sakte. (altså blink-pause-blink-pause osv..)

 

har målt ladingen på batteriet og det skal være i orden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

24 er hastighetsføler ja, 23 er bankeføler. Det er enten den som er gåen eller ledningsnett eller styre-enhet, koster ingenting hos en vrakhandler. Grunnen til at tomgangen din blir rar er at bilen vet ikke om den er i bevegelse, f.eks. du bruker motorbrems ned en bakke og da lurer motoren på hvorfor den går på 3000 o/min på tomgang, prøver å justere på tomgangstiller men ingen ting skjer, og dermed kommer lampa. Har du speedometer wire så sitter denne føleren i speedometeret, har du ikke wire sitter denne føleren på gearkassa

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
24 er hastighetsføler ja, 23 er bankeføler. Det er enten den som er gåen eller ledningsnett ....[klipp]

8397772[/snapback]

 

Ledninger, ja! Jeg glemte den!

 

Det er utrolig hvor mange "sensorfeil" som egentlig skyldes dårlig kontakt eller ledningsbrudd. Eller at en sikring har gått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg vil gjette på at hastighetssensoren sitter på drivverket et sted. Når det gjelder tomgang, hadde jeg problem på min også: Omtrent hver 10 gang jeg slapp motoren ned på tomgang, ble den liggende urolig på ca 1500, og lampen lyste etter noen sekunder. De ca 9 neste gangene funket det som det skulle, og så skjedde det igjen. Jeg stakk innom mitt hjelpsomme merkeverksted, og de leste ut at det tomgangregulatoren trakk for mye strøm. Jeg demonterte den, renset og smurte etter beste evne, men samme feil. Byttet delen, og alt er fryd og gammen igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...