thomasrh Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hei. Noen specs/info: - ABIT KN8 Ultra - GeForce 6600GT - Windows XP - Bruker Ethernet kortet på hovedkortet I dag fikk jeg en vifte til skjermkort og en kjøleribbe til hovedkortet mitt i posten. Etter å ha installert disse har jeg nå fått et problem jeg ikke kan begripe hvordan har oppstått. Når jeg startet PC'en igjen fungerte alt knirkefint untatt en ting. PC'en får ikke lenger kontakt med ruteren min. Vi har en vanlig ruter fra Loqal, med en trådløs ruter etter denne som fungerer som HUB/Switch. Jeg kobler meg dog til med en LAN kabel. Vi har 2 andre PC'er som begge har null problemer med å få kontakt. Den ene bruker trådløst og den andre kabel. Det som skjer er at PC'en min bil tildelt en intern IP adresse av windows siden den ikke klarer å oppdrive en fra ruteren. Dermed får jeg heller ingen forbindele til hverken ruter eller internet (eller de 2 andre maskinene). Jeg har prøvd en rekke ting idag nå: - installerte nye drivere til Ethernet kortet til ingen nytte. - prøvde et USB nettverkskort, no luck. - prøvde et USB trådløst nettverkskort *sukk* - prøvde å bruke en annen kabel, og prøvde også den kabelen jeg normalt bruker på en annen maskin. Det er definitivt ikke kabelen det er noe feil med. - restartet ruter, resettet ruter, idet hele tatt nullstillt alt. Ingen nytte, og de 2 andre PC'ene har fortsatt null problemer. - installerte windows på nytt, helt fresh install. Hjalp ikke Det var vel det jeg har prøvd så langt. Nå til det jeg lurer på om kan være årsaken(e)? - Dersom jeg går på "properties" på nettverkskortet (NVidia Ethernet...), så får jeg ingen fane kallt "resources". Jeg lurer på hva dette egentlig betyr? For etter det jeg har lest betyr det at kortet ikke bruker ressurser, og det er vel ikke helt bra. En kompis har også integrert nettverkskort og han har denne "fanen" kallt resources. Kan dette være noe? En konflikt med noe annet f.eks? Hvordan finner jeg isåfall ut av dette? - Da vi (jeg og en kompis) installerte disse nye viftene/kjøleribbene, er det mulig at vi kan ha ødelagt noe? Vi måtte ut med hele hovedkortet for å få på kjøleribben og et par "jumper caps" (i mangel på bedre ord?) fallt av. Disse koblet jeg dog tilbake på sine USB2 og USB3 pinner. Jeg er rimelig sikker på jeg har koblet samme alt igjen som det var før, men er det engang mulig å koble noe feil sånn at alt unntatt nettverk fungerer? Et USB nettverkskort burde vel til og med funke selv uavhengig av hovedkortet? Er det mulig at vår uerfarenhet med "PC fikling" har kortsluttet noe eller fått et par kretser sammen som ikke skal være sammen. Jeg snakker bare swada nå, for jeg har seriøst ikke peiling. Jeg begriper ikke hvordan det er mulig at KUN nettverks delen ikke skal fungere. Alt annet er helt topp. - I windows Event Viewer (før jeg installerte windows på nytt) var det en error som sa noe om at 2 maskiner i nettverket hadde samme navn. Dette brukte jeg mye tid på å søke på, men fant ikke noe svar. Jeg er 110% sikker på at ingen maskiner i nettverket har samme navn, og nå har jeg til og med reinstallert hele windows for å 100% sikkert fjerne alle gamle eventuelle korrupte filer/instillinger, uten at det hjalp. Som dere sikkert skjønner er jeg rimelig oppgitt nå. Jeg kan seriøst ikke begripe hva som kan ha gått galt her? Det eneste som ikke virker er altså "evnen til å bli tildelt en IP adresse" Håper noen har noen forslag, jeg er gått tom I værste fall får jeg vel bestille et nytt hovedkort Thomas. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) ----------- glem det.. EDIT: skrev noe meningsløst, skal vi si det sånn? kanskje en mod kan fjerne innlegget?? Endret 13. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 ----------- glem det.. 8373179[/snapback] Hum?? Jeg kom akkurat hjem, så fikk ikke med meg hva du egentlig skrev. Uansett jeg har tenkt endel på dette og lurer fælt på om det kan være noe med at jeg ikke får den "resource" tab'en in nettverkskortets "properties" vindu. Det må vel bety at noe ikke er helt rett. Men samtidig står det at "denne enheten fugerer som den skal" også. Rimelig lei nå Thomas. Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Jeg tror jeg bare gir opp dette, jeg har spurt på alle tech forums jeg kan tenke på og alle chatter og ingen ser ut til å skjønne hva det kan være. Men før jeg bestiller et nytt hovedkort kunne jeg tenkt meg et svar på følgende: * Det at jeg ikke får noen "ressurser" tab under nettverkskortet virker å være sentralt. Jeg har snakket med flere som har onboard Ethernet og alle har denne tab'en. Også dersom jeg kjører "msinfo32" og sjekker IRQ tildelingene under Hardware så er ikke nettverkskortet i listen. Det er det hos alle andre jeg har snakket med. * Er det fysisk mulig å få en så lokalisert skade på et hovedkort som dette? (Det er jo en LAN kontroller på HK, men den ser ikke skadet ut med det blotte øye) Det at problemet oppsto etter at vi hadde installert vifte og heatsink og måtte ut med hele HK for å få det til får meg til å tro at vi må ha skadet noe? Det virker bare merkelig på meg at det er SÅ lokalisert. Så, hvis noen bare kan svare meg på om det er fysisk mulig at vi har skadet kortet på en sånn måte så hadde det vært topp. Da bestiller jeg bare et nytt kort, jeg blir sprø av å ikke ha nett på maskina mi Thomas. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Merkelig. Eneste tenkelige er om det er en brannmur som sperrer for nettet... Men det har du sikkert sjekket. Håper du løser problemet ihvertfall. Ingen kontakt med brannmur = Ingen internett... Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Merkelig. Eneste tenkelige er om det er en brannmur som sperrer for nettet... Men det har du sikkert sjekket. Håper du løser problemet ihvertfall. Ingen kontakt med brannmur = Ingen internett... 8383092[/snapback] Hei og hopp, jeg problemet er løst. Det vil si, jeg har nett nå, men jeg vet fortsatt ikke hva som feiler Onboard Ethernet og USB Ethernet. Jeg prøvde et gammelt PCI kort jeg har liggende og det funket som bare juling. Så eneste jeg kan tenke meg er at det er en veldig lokalisert skade på hovedkortet som blokkerer både hovedkortets LAN kontroller og USB kontroller på et vis. Jeg vet ikke hva et USB basert nettverkskort bruker av ressurser på hovedkortet, men det bruker vel noe some Onboard Ethernet "kortet" bruker da. Jeg fatter ikke at det er mulig å få til noe sånt, må være veldig lite sansynlig å få en så spesiell skade. Men nå har jeg nett og verden er i balanse igjen Thomas. PS! Om noen har skikkelig peiling på dette og kan forklare hvordan det er mulig at både det integrerte nettverkskortet og 2 forskjellige USB kort ikke fungerer, mens PCI fungerer, ville jeg gjerne hørt det. Vil gjerne prøve å forstå dette og ikke bare være tilfreds med at denne løsningen fungerer. USB porten jeg kjørte USB kortene på er det hvertfall ikke noe i veien med, for jeg har kjørt Pen Drives og mus på samme porten etterpå for å sjekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå