Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med trening/kosthold?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har bestemt meg for at det er på tide å gjøre noe med trening/kostholdet mitt. Hittil har jeg bare gått/jogget annenhver dag, men vil ha noe mer. Har tenkt til å gjøre dette hjemme, for det meste, og det hadde vært fint om noen kan sette opp et program til meg som ikke bruker ting fra treningsstudio? :) Har også en ergometersykkel (heter det det?) stående her. Har tenkt å trene mandag, onsdag og torsdag om det er smart. Tenker da på øvelser som trener/minker fettprosenten på forskjellige kropsdeler..

 

Kostholdet mitt.. Vel, jeg spiser ikke på McDonalds eller lignende, men det er ikke helt bra, jeg skal innrømme det.. Så hva anbefales? Jeg har allerede byttet ut diverse småsnacks med appelsiner/bananer (det er jo egentlig kjempegodt :)).

 

Noen som kan hjelpe meg litt? Jeg er ganske utålmodig av meg, men denne gangen skal jeg prøve hardere..

 

-Haakon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en liten liste over ting du bør ha i orden for å komme i form til sommeren:

 

- Få nok sovn og hvile

Riktig og nok søvn er ikke bare med på å gjøre deg mer tilfreds med hverdagen og den generelle helse, det spiller også inn på hvor bra form du klarer å oppnå. Muskler trenger også hvile for å vokse, for så igjen å gi deg overskudd på treningen. Det er også bevist i flere undersøkelser at man blir tynnere av å sove nok, så å skaffe seg nok hvile er ikke bare noe for oss mannfolk som vil opp i vekt.

 

Stress er også med på å påvirke formen vår, og ved kraftig stress kan man for eksempel oppleve høyere fettlagring rundt magen og oppblåsthet.

 

- Ikke tren for mye!

Nei dette betyr ikke at du kan slappe av på sofaen, i den tro at jo mindre er bedre. Det det derimot betyr er at treningsøktene dine ikke bør overstige 30-45min. med vekttrening, og det samme for kondisjonstrening.

 

Pass også på å legge inn et par hviledager i løpet av treningsuken.

 

- Spis minst 5 ganger om dagen

Aller helst vil jeg si at du bør spise enda oftere, men dette er et minimum. Husk bare at måltidene må være små!

 

- Få kalorier er ikke det samme som slank

Å senke inntaket av kalorier i løpet av en dag til det minimale er ikke alltid synonymt med slank. Ligger du på mindre enn 14-1500 kalorier i løpet av en dag er faren for at du senker stoffskiftet større enn at du blir slank.

 

- Spis fett

Fett, men av den riktige umettete sorten, kan faktisk gjøre deg slankere. Spis ubehandlete nøtter og benytt deg av omegafettsyrer, gjerne i kapsel form om du ikke orker/liker å spise fisk.

 

- Finn deg noen å trene med!

Det er nok av mennesker som trener der ute, så det er ingen vits i å trene alene og dermed ikke kunne nå de beste resultatene.

 

- Tren styrke og kondisjon, ikke bare en av delene.

 

Og til slutt: Hold ut helt til sommeren!

 

Hei

 

Jeg har bestemt meg for at det er på tide å gjøre noe med trening/kostholdet mitt. Hittil har jeg bare gått/jogget annenhver dag, men vil ha noe mer. Har tenkt til å gjøre dette hjemme, for det meste, og det hadde vært fint om noen kan sette opp et program til meg som ikke bruker ting fra treningsstudio? :) Har også en ergometersykkel (heter det det?) stående her. Har tenkt å trene mandag, onsdag og torsdag om det er smart. Tenker da på øvelser som trener/minker fettprosenten på forskjellige kropsdeler..

 

Kostholdet mitt.. Vel, jeg spiser ikke på McDonalds eller lignende, men det er ikke helt bra, jeg skal innrømme det.. Så hva anbefales? Jeg har allerede byttet ut diverse småsnacks med appelsiner/bananer (det er jo egentlig kjempegodt :)).

 

Noen som kan hjelpe meg litt? Jeg er ganske utålmodig av meg, men denne gangen skal jeg prøve hardere..

 

-Haakon :)

8364065[/snapback]

Lenke til kommentar

Takk for langt og bra svar :)

 

Hva er det foreslått å spise til det vanlige?

 

Tror det jeg kommer til å slite mest med er søvnen.. Sover som oftest to ganger daglig, en på natta og en på dagen som blir ca. 7-8 timer til sammen.

 

Men hvilke "øvelser" kan man gjøre uten slike treningsapparater hvis man vil trene f.eks styrke?

Lenke til kommentar
Men hvilke "øvelser" kan man gjøre uten slike treningsapparater hvis man vil trene f.eks styrke?

8380177[/snapback]

 

Da ville jeg sjekket ut diverse Navy Seals workout programmer. Da trener du bra styrke uten noen apparater.(med unntak av dips og pull up stativ, men der kan man alltids improvisere noe)

 

Links:

http://www.amazon.com/Complete-Guide-Navy-...76556801&sr=8-1(denne skal visstnok være veldig bra)

http://www.teenbodybuilding.com/brent2.htm

http://www.trulyhuge.com/Navy_Seal_Workout.htm

 

*Edit, denne videoen er også verdt pengene bare pga. underholdningsverdien, den ene reviewen hos amazon fanger det ganske bra:

From close up crotch shots to exercising with a knife in hand, this video has it all - except for an actual workout. I watched this with a group of people and none of us has ever laughed so hard in our lives. The camera work looks to be done by someone who just bought a VHS camera for the first time. The backround machine guns are also hysterical. The guy in the video is priceless - from his belch where he had to say "excuse me" to doing pullups on a childhood playset to the even more ridiculous line when he was doing arm circles - "ya know what's funner than this?...NOTHING!". There is even a scene where it looks like he has a bra on because of the camera work. Actually, the entire thing reminds me of Ben Stiller in DODGEBALL. He must have based the character off this guy or something.

 

I think I burned alot of calories just laughing at this video nonstop. The exercises are just basic stretching and pushups. Unless you are looking for comedy, do not buy this. HOwever, I rated this 5 stars because I think everyone should own this.

 

Men jeg synes egenltig at det var noen bra øvelser i videoen og han fyren som leder det er faktisk litt motiverende :)

 

:p

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
- Ikke tren for mye!

Nei dette betyr ikke at du kan slappe av på sofaen, i den tro at jo mindre er bedre. Det det derimot betyr er at treningsøktene dine ikke bør overstige 30-45min. med vekttrening, og det samme for kondisjonstrening.

 

Dette er tull.

Hvor har du dette i fra, ikke mer en 30-45 min ? Hvis du tenker på at glykogenlagrene blir tomme bør du sjekke fakta litt bedre :)

Lenke til kommentar

First 9 Weeks:

 

Week 1

 

Running: 2 miles, 8:30 pace, Mon/Wed/Fri

Pushups: 4 sets of 15 pushups, Mon/Wed/Fri

Situps: 4 sets of 20 situps, Mon/Wed/Fri

Pullups: 3 sets of 3 pullups, Mon/Wed/Fri

Swimming: Swim continuously for 15 min. 4-5 days/week

Click Here For A Printable Log Of Week 1.

 

Week 2

 

Running: 2 miles, 8:30 pace, Mon/Wed/Fri

Pushups: 5 sets of 20 pushups, Mon/Wed/Fri

Situps: 5 sets of 20 situps, Mon/Wed/Fri

Pullups: 3 sets of 3 pullups, Mon/Wed/Fri

Swimming: Swim continuously for 15 min. 4-5 days/week

Click Here For A Printable Log Of Week 2.

 

Week 3

 

Running: No running

Pushups: 5 sets of 25 pushups, Mon/Wed/Fri

Situps: 5 sets of 25 situps, Mon/Wed/Fri

Pullups: 3 sets of 4 pullups, Mon/Wed/Fri

Swimming: Swim continuously for 20 min. 4-5 days/week

 

Det ser vel bra ut? Men hva kan jeg gjøre isteden for svømming?.. :) Og isteden for miles, kan jeg gange det med 1.5 og få det jeg skal løpe/jogge?

 

Edit: Og hvordan skal jeg ta pullup'sene? Har ikke noe sted å ta dem, tror jeg .. Og kan jeg ta halvparten/alt av løpingen over på sykling?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Miles kan man gange med 1.5 ja(eller 1.6 for å være helt nøyaktig)

 

Burde egentlig ikke droppet svømmmingen, men det kan sikkert erstattes med noe annen kardio.

 

Pull ups er essensiellt for treningen. Så det må du nesten finne en måte å gjøre. Finne en solid pinne eller noe :p Jogging kan sikkert erstattes delvis med sykling alt etter hvor hard trening du vil ha :)

Lenke til kommentar
- Ikke tren for mye!

Nei dette betyr ikke at du kan slappe av på sofaen, i den tro at jo mindre er bedre. Det det derimot betyr er at treningsøktene dine ikke bør overstige 30-45min. med vekttrening, og det samme for kondisjonstrening.

 

Dette er tull.

Hvor har du dette i fra, ikke mer en 30-45 min ? Hvis du tenker på at glykogenlagrene blir tomme bør du sjekke fakta litt bedre :)

8383177[/snapback]

Han tenker sikkert på kortisolnivået og testosteronnivået. Testosteronnivået peaker etter ca 45 min intens trening mens kortisolnivået økes relativt raskt etter dette. Men det er ikke nøyaktig da, det varierer fra person til person. +- 10 minutter kan man sikkert regne med, men dette er basert på forskning. Det er liten vits i å fortsette treningen når testosteronnivået bare synker og synker mens kortisolnivået bare øker og øker. 45 min kan sies å være optimalt mens 1 time er absolutt maks.

 

30 min var voldsomt lite da, jeg ville ikke gått under 45 minutter. Man skal jo ha 10 minutter oppvarming også.

Lenke til kommentar

jeg har funnet en god flyt på hverdager.

Frokost klokka 7

gå/sykkle til jobb (40min å gå, 10min å sykle)

frukt rundt 9

lunsj rundt 11

ett slag bortennis rundt halv 12

frukt rundt 14

hjem i halv 4-4 tia (gå eller sykle)

spise middag i 5tia,

trene 6 til halv 8

spise kvelds rundt halv 8-8 :)

Sove 10-11 tia (opp igjen halv 7)

Lenke til kommentar
45 min kan sies å være optimalt mens 1 time er absolutt maks.

8397494[/snapback]

Vel, om man trener til maraton, har man intet valg.

Da blir de fleste turene mellom 1,5 og 3 timer.

Hvorfor skulle det være uheldig egentlig?

8397544[/snapback]

Maratonløpere bryr seg ikke om muskelmasse. Det jeg skrev ang. testosteron- og kortisolnivåer har kun en hensikt, å bevare og bygge opp mest mulig muskelmasse. Maratonløpere tar ikke hensikt til det, ikke spør meg hvorfor, det bare er sånn. Samme gjelder pro-syklister. Nå er verken maratonløpere eller pro-syklister kroppsbyggere, verken på hobbybasis eller profesjonellt :p Men bare for å nevne det; trener du fra 1.5-2 timer, så vil testosteronnivået ditt bli lavere enn det var da du begynte treningen.

 

Les selv. Nesten helt nederst i artikkelen.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Har nå kommet tilbake fra en gå/jogge/løpe-tur på ca. 3 km.. Siden turen var litt kort, og det ble litt gåing tar jeg meg en 30 min sykkeltur etterpå også..

 

Men nå er det tid for:

Pushups: 4 sets of 15 pushups

Situps: 4 sets of 20 situps

Pullups: 3 sets of 3 pullups

 

Men vet ikke hvor jeg skal ta pullupsene ennå.. Har en solid pinne, og har satt den på to stoler, men de snurrer seg rundt osv.. :p

 

Hvordan kan jeg trene brystet? Er det med i situpsene? Er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg ? :)

Lenke til kommentar
Brystet trener du med pushups.

 

 

Ang. kortisol/testosteron-nivåene.. vil ikke det variere etter hvor hardt og intensivt du trener?

8400527[/snapback]

Jo det spiller nok også en rolle. Tar du veldig mange reps pr sett får du høyere kortisolverdier enn hvis du tar mindre reps med tyngre vekter.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Jo det spiller nok også en rolle. Tar du veldig mange reps pr sett får du høyere kortisolverdier enn hvis du tar mindre reps med tyngre vekter.

8400748[/snapback]

Var det jeg trodde ja. Lengre pauser eller tyngre sett = mulighet for lengre treningsøkt.

8400784[/snapback]

Hentet fra Iform.no:

Svært høye reps (> 12-15) vil også medføre mer bruk av muskelglykogen og større utsondring av det muskelnedbrytende hormonet kortisol enn trening med lavere reps.
Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...