d'espresso Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Dette er ikke en albumguide ennå, men skal kanskje bli det, bare så det er sagt. Lynyrd Skynyrd Lynyrd Skynyrd er et "Southern Rock"/Hard Rock/Blues rock-band fra Jacksonville, Florida, USA. Etter flykrasjet Aktive: 1970-1977 og 1987 - nå Grunnen til denne "pausen" var at bandet var i et flykræsj i 77, hvor tre av de da åtte medlemmene døde. Lineups (hovedlineup'ene, ikke alle) Før flykrasjet (1970 - 1977) I denne perioden hadde bandet mange forskjellige lineups, her er et eksempel på klassisk lineup, fra 72/73. Ronnie Van Zant - lead vocalsGary Rossington - guitar Allen Collins - guitar Leon Wilkeson - bass, backing vocals Bob Burns - drums Billy Powell - pianoEtter flykrasjet (1987 - nå) Bandet hadde også en del forskjellige lineups i denne perioden, her er et eksempel på en "etter flykræsjet"-lineup, fra 1994 - 1996: Johnny Van Zant - lead vocals Gary Rossington - guitar Billy Powell - keyboards Ed King - guitar Mike Estes - guitar Leon Wilkeson - bass, backing vocals Owen Hale - drumsDagens lineup (2006 - nå) Johnny Van Zant - lead vocals Gary Rossington - guitar Billy Powell - keyboards Rickey Medlocke - guitar, backing vocals Mark Matejka - guitar, backing vocals Ean Evans - bass, backing vocals Michael Cartellone - drumsAlbum (kun studioalbum) Før kræsjet: 1973 - (pronounced 'lĕh-'nérd 'skin-'nérd) 1974 - Second Helping 1975 - Nuthin' Fancy 1976 - Gimme Back My Bullets 1977 - Street SurvivorsEtter kræsjet: 1991 - Lynyrd Skynyrd 1991 1993 - The Last Rebel 1994 - Endangered Species 1997 - Twenty 1999 - Edge Of Forever 2000 - Christmas Time Again 2003 - Vicious CycleSanger du må skjekke ut Dette er et knippe sanger du må skjekke ut for å få et bra intrykk av hva Lynyrd Skynyrd er (dette er bare sanger fra 1973 - 1977 siden jeg ikke har fullt så god greie på sanger fra 87 - nå..): Sweet Home AlabamaSwamp Music I Ain't the OneGimme Three Steps Free BirdSaturday Night SpecialWorkin' for MCAWhat's Your NameThat SmellDon't Ask Me No QuestionsThe Needle And The SpoonCall me the BreezeTuesdays GoneSimple ManSå.. Hva synes dere om Lynyrd Skynyrd? De fleste har vel hørt Sweet Home Alabama og Free Bird, men det er så mye mer! Knall band etter min mening! Haakon Endret 11. april 2007 av Haakon* Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Det var et bra band ja, selv om jeg ikke har hørt allverdens av dem. Endret 9. april 2007 av HenHau Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Lynyrd skynyrd Elsker soloen på freebird får frysninger Elsker måten de bruker 3 gitarister på. En stratocaster og en gibson på riffet og en sologitar Endret 9. april 2007 av Erelend Lenke til kommentar
Endre Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Elsker Freebird, synes den er endel bedre på "Lyve" enn på skiva. Johnny gjør iallfall ikke noe dårligere jobb som vokalist enn Ronnie. Skader jo heller ikke at den varer noen minutter lengre, og ikke fader ut "midt i" soloen. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Enig med deg der, Endre, Johnny er like god som Ronnie.. Men det er bare noe med Ronnie som gir meg mer sånn.. "Sørstatene"-feeling :!: .. Og det liker jeg Digger versjonen på "Lyve".. Utrolig artig når de spiller lengre enn sangen er på albumet.. Original-versjonen med piano på starten, pluss en del andre forskjeller, er også verdt å skjekke ut.. Endret 7. oktober 2007 av Haakon* Lenke til kommentar
Taters Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Gotta love Skynyrd.. Digger spesielt de roligere sangene deres, Tuesdays Gone osv.. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Gotta love Skynyrd.. Digger spesielt de roligere sangene deres, Tuesdays Gone osv.. 8345898[/snapback] Ja, den er digg Simple Man er også noe i samme gaten, kanskje bedre synes jeg Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Herlig "Feel Good" rock dette ja. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 FREEEEEEEEEEEEEEE BIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIRD! Super chill! Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 På hard er freebird soloen dritvanskelig på guitarhero2 :!: Lenke til kommentar
nord Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tuesdays Gone og Simple man er glimrende! Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Sjekk ut spor 1 2 og 5 på second helping dere. Der snakker vi musikk. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har oppaget dem litt i det siste. Skal på platekompaniet en neste uke for å kjøpe noen album. Noen som har noen formening om hvilke album jeg burde se etter? Lenke til kommentar
partat12 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Lynyrd Skynyrd er greie nok de, men soloen på Freebird kunne vært kutta ned med minst 2 minutter. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Lynyrd Skynyrd er greie nok de, men soloen på Freebird kunne vært kutta ned med minst 2 minutter. 8431994[/snapback] Du om det. Jeg foretrekker ymse live-versjoner der soloen er endel lengre. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Har oppaget dem litt i det siste. Skal på platekompaniet en neste uke for å kjøpe noen album. Noen som har noen formening om hvilke album jeg burde se etter? 8430239[/snapback] Kjøp deg "Second Helping", og "Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd".. De to er på topp tre over mine favorittalbum av Skynyrd Soloen i Freebird skulle vært minst 2 min lengre etter min mening Lenke til kommentar
0000000000 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Sangen "The last Rebel" er konge, og etter min meining burde den stå under "sanger du må sjekke ut". Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Lynyrd Skynyrd er greie nok de, men soloen på Freebird kunne vært kutta ned med minst 2 minutter. 8431994[/snapback] Du om det. Jeg foretrekker ymse live-versjoner der soloen er endel lengre. 8432053[/snapback] Samme gjelder meg, jeg liker der artister tar seg friheter live til å trekke soloer / sanger ut i det uendelige. Men, det er veldig subjektift det der, enkelte går fort lei, men ikke jeg. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Har oppaget dem litt i det siste. Skal på platekompaniet en neste uke for å kjøpe noen album. Noen som har noen formening om hvilke album jeg burde se etter? 8430239[/snapback] Debutalbumet definitivt - Tuesday's gone og Freebird er verdt penga alene. Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Liker Freebird av dem, selv om som en annen sa her, soloen kunne godt ha vært kutta ned litt. Er ikke noen stor fan av sjøldiggende gitarsoloer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå