Gå til innhold

Hjelp, Skal ha anlegg i båt


Anbefalte innlegg

Jeg har så lite peiling på alt av lyd tilkobling.

Hva trenger jeg?

Har en 12 fots Hurricaen helt ok med plass. (se vedlegg)

Vil da ha anlegg i den (2 v.høytalere) (1 sub)

Trenger da også bilbatteri regner jeg med?

 

 

Hva slags utstyr trenger jeg?

Pengene kan eller diskuteres senere:)

 

Takk for hjelp.

 

Edit: Alt trenger å være vantett ettersom bølger noen gang kan være litt vansklig å passe på. :)

post-88304-1176069680_thumb.jpg

Endret av axaver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Den beste løsningen er nok og enten kjøpe en cd-spiller til bil, eller og kjøpe en forsterker og koble mp3 spilleren din til denne....

 

Jeg ville anbefalt og kjøpt en ganske grei cd-spiller til bil til mellom 1 og 2 tusen kr..... (evnt kjøpe en spiller som er noe dårligere men bereget til maritimt bruk)

 

Til spilleren ville jeg kjøpt et vantett deksel som de selger her:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1485...upkey=006002130 (holder helt tett, testet selv....)

 

Så vill jeg gått for to vantette høytalere, her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1551...upkey=006002130

 

Og hvis du evnt vil ha en sub, kjøper du deg en vanlig bilforsterker og enten en vanlig sub eller denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2013...upkey=006002130

 

Evnt også en antenne hvis du vil ha radiosignaler....

 

Og ja til dette må man ha et bilbatteri, og hvis du vil at motoren din skal lade dette må du ha et spesielt rele i motoren så du kan hente ut ladestrøm

(tror jeg, husker ikke hva det heter heller)

 

Mvh csViRuS

Lenke til kommentar
Hei

 

Den beste løsningen er nok og enten kjøpe en cd-spiller til bil, eller og kjøpe en forsterker og koble mp3 spilleren din til denne....

 

Jeg ville anbefalt og kjøpt en ganske grei cd-spiller til bil til mellom 1 og 2 tusen kr..... (evnt kjøpe en spiller som er noe dårligere men bereget til maritimt bruk)

 

Til spilleren ville jeg kjøpt et vantett deksel som de selger her:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1485...upkey=006002130 (holder helt tett, testet selv....)

 

Så vill jeg gått for to vantette høytalere, her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1551...upkey=006002130

 

Og hvis du evnt vil ha en sub, kjøper du deg en vanlig bilforsterker og enten en vanlig sub eller denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2013...upkey=006002130

 

Evnt også en antenne hvis du vil ha radiosignaler....

 

Og ja til dette må man ha et bilbatteri, og hvis du vil at motoren din skal lade dette må du ha et spesielt rele i motoren så du kan hente ut ladestrøm

(tror jeg, husker ikke hva det heter heller)

 

Mvh csViRuS

8338221[/snapback]

 

Nice, thx!

men fa**, kan jeg ikke bare koble bilbateri direkt til dynamo?

Lenke til kommentar
Hva med:

 

Spiller: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1554

Høytalere : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1589

Sub:http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1836

 

men batteri!

Hvor skal jeg finne det?

og den MÅ være vanntett!

hjeeelp!

 

Takk

8341455[/snapback]

Du kan godt velge det du har listet opp evenfor, men jeg ville abefal deg og kjøpe en forsterker til den suben, og ikke bare kjøre den rett på cd-spilleren....

 

Batteri kan du kjøpe på bensinstasjoner, maritim, biltema og lignende steder, og så kjøper du en batterikasse til å a det i.... : http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=006002092

Lenke til kommentar

her.

Og ja til dette må man ha et bilbatteri, og hvis du vil at motoren din skal lade dette må du ha et spesielt rele i motoren så du kan hente ut ladestrøm

(tror jeg, husker ikke hva det heter heller)

Ikkje rele, men likeretter og eventuelt ein spenningsregulator :)

 

Kva motor har du på denne båten, axaver?

 

Mange motorar har innebygd likeretter og viss din har det er det berre å koble bilbatteri direkte til dynamo som du seier (pass på å koble pluss til pluss og minus til minus :roll: ), men kunn dersom motoren din har innebygd likeretter. Viss du ikkje har likeretter kan du kjøpe det på Clas Ohlson.

 

Hugs også sikring mellom batteri og CD-spelar, på pluss kabelen vell å merke.

 

Vert nok bra dette her med ekte Marine CD-spelar og greier :yes:

 

Sjølv tenkte eg å spare litt pengar og kjøpte derfor vanlig bilstereo, men allerede etter første sesongen er CD-delen begynt å fuske. Er vel berre eit tidsspørsmål før forsterkardelen ryk også :cry:

 

Lagt til:

Ser at du har ein Tohatsu 9,9 hk. I Såfall kan du lese litt her

Endret av sinten
Lenke til kommentar
Og ja til dette må man ha et bilbatteri, og hvis du vil at motoren din skal lade dette må du ha et spesielt rele i motoren så du kan hente ut ladestrøm

(tror jeg, husker ikke hva det heter heller)

Ikkje rele, men likeretter og eventuelt ein spenningsregulator :)

 

Kva motor har du på denne båten, axaver?

 

Mange motorar har innebygd likeretter og viss din har det er det berre å koble bilbatteri direkte til dynamo som du seier (pass på å koble pluss til pluss og minus til minus :roll: ), men kunn dersom motoren din har innebygd likeretter. Viss du ikkje har likeretter kan du kjøpe det på Clas Ohlson.

 

Hugs også sikring mellom batteri og CD-spelar, på pluss kabelen vell å merke.

 

Vert nok bra dette her med ekte Marine CD-spelar og greier :yes:

 

Sjølv tenkte eg å spare litt pengar og kjøpte derfor vanlig bilstereo, men allerede etter første sesongen er CD-delen begynt å fuske. Er vel berre eit tidsspørsmål før forsterkardelen ryk også :cry:

8346278[/snapback]

 

Det er en 9,9 Tohatsu 04mod. vet ikke helt om den har likeretter, regner med det ettersom den er såppas ny?

forresten skal du ha Takk for ett eksemplarisk svar på spørsmålet mitt! :thumbup:

Thumbel up for you

Lenke til kommentar
her.
Og ja til dette må man ha et bilbatteri, og hvis du vil at motoren din skal lade dette må du ha et spesielt rele i motoren så du kan hente ut ladestrøm

(tror jeg, husker ikke hva det heter heller)

Ikkje rele, men likeretter og eventuelt ein spenningsregulator :)

 

Kva motor har du på denne båten, axaver?

 

Mange motorar har innebygd likeretter og viss din har det er det berre å koble bilbatteri direkte til dynamo som du seier (pass på å koble pluss til pluss og minus til minus :roll: ), men kunn dersom motoren din har innebygd likeretter. Viss du ikkje har likeretter kan du kjøpe det på Clas Ohlson.

 

Hugs også sikring mellom batteri og CD-spelar, på pluss kabelen vell å merke.

 

Vert nok bra dette her med ekte Marine CD-spelar og greier :yes:

 

Sjølv tenkte eg å spare litt pengar og kjøpte derfor vanlig bilstereo, men allerede etter første sesongen er CD-delen begynt å fuske. Er vel berre eit tidsspørsmål før forsterkardelen ryk også :cry:

 

Lagt til:

Ser at du har ein Tohatsu 9,9 hk. I Såfall kan du lese litt her

8346278[/snapback]

 

Mmm :) Der var det jo til og med en bruksanvisning til hvordan jeg skulle koble til et bilbatteri :)

 

Dette blir en spennende ''opperasjon''

Har sendt Email til Installbay og de setter opp en liste som er kvalitet i for noe mellom 4-5 k :)

Takk For Svar

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har så lite peiling på alt av lyd tilkobling.

Hva trenger jeg?

Har en 12 fots Hurricaen helt ok med plass. (se vedlegg)

Vil da ha anlegg i den (2 v.høytalere) (1 sub)

Trenger da også bilbatteri regner jeg med?

 

 

Hva slags utstyr trenger jeg?

Pengene kan eller diskuteres senere:)

 

Takk for hjelp.

 

Edit: Alt trenger å være vantett ettersom bølger noen gang kan være litt vansklig å passe på. :)

8337555[/snapback]

 

 

Du trenger 1 stk fritidsbatteri med oppbevaringskasse.

2 stk batteriklemmer med tilhørende syrefaste bolter ca 8 - 10 mm. med vingemuttere i syrefast stål.

 

Du trenger også ledninger, strømbryter, gjerne sikrings/bryterpanel.

 

Til påhengeren trenger du spenningsregulator, likeretter, + 1 stk kontakt ( hunn ) for innfesting i front av motor, du trenger også denne kontakts motstykke ( hann ) som går videre til batteri.

 

Når det gjelder annlegg, vil jeg tro cd-spiller kan bli noe ustabil ved mye risting i fart, annlegg med mulighet for minnebrikke er å foretrekke, høytalere som tåler vann finnes.

 

Men husk riktige sikringer, mulighet for å stenge av strømmen ( strømbryter ) og ledninger i riktige dimensjoner.

 

Vil anbefale å lodde alle skjøtepunkter, for deretter og dekke disse loddepunkter med smeltelim ( limpistol ).

Dette kan du gjøre på land i hus etter at du har tatt alle riktige mål av aktuelle lengder.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
1,5kvadrat ledning burde som regel holde til spilleren da ikke ledningene i iso-koblingene er noe tykkere uansett.

8633671[/snapback]

Sjølv om kablane frå iso-kobling til CD-spelaren er 1,5 mm² så kan det hende du må ha grovare frå iso-kobling til batteri. På 12 volts straumanlegg kan det bli ganske mykje spenningstap dersom ein har lange leidningar. For å dempe spenningstapet aukar ein derfor dimensjonen på kablane.

 

Leidningane frå CD-spelaren til iso-kobling er vel ikkje stort lengre enn 10-15 cm ,og på 10-15 cm vil det vere minimalt med spenningstap og derfor er det ikkje nødvendigt med grove kablar her. Dersom det er snakk om store avstandar mellom batteri og stereo må kablane vere noko grovare enn dei som går frå iso-kobling.

 

Men sidan dette er snakk om ein Hurrycane 370 er det vel ikkje snakk om dei heilt store lengdane uansett, så 1,5 mm² er sikkert grovt nok, men for å vere på den sikkre sida kan du jo sjekke her først. :)

Lenke til kommentar

Må man ha seperate ht?

Såg noe på ljudia der det var en liten boks med en bass, mellomtone og diskant.

Så skur man den bare en plass..

Funker dette noe særlig?

Deler båt med pappa til 90k som verken jeg eller han har lyst å begynne å skjære i med det første..:p

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt og lært, bør du ha båtbatteri. Det skal visst tåle med trøkk i bølger å sånn. Prisen er litt høyere enn bilbatteri.

Jeg vil annbefale å ha ladelegning fra motoren, så du slipper å ta ut batteriet og sette på lading når det er tomt.

Du trenger ikke kjøpe ferdig ledning til selvlading, for det er altfor dyrt.

Pappa fikset det på min båt, og det funker fett det. Selvlagd er vellagd ;)

Vi fikk hjelp av verkstedet på yamaha (motoren er yamaha).

 

Antenne kan du bare kjøpe på Biltema:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...