Gå til innhold

Hvorfor har vi fordommer?

Anbefalte innlegg

Hvorfor har vi fordommer mot folk vi ikke vet så mye om? Jeg har ikke svaret, jeg bare undrer :) Og hvorfor forhåndsdømmer vi mennesker vi ikke kjenner? Jeg har personlig brent meg på det mange ganger! F.eks hvis man ser noen på gata eller hvis man hilser på noen, så tenker man utifra utseende deres kanskje ting som "han der er sikkert en sinna mann" eller "hun der er sikkert frekk" etc. håper dere skjønner hva jeg mener :) Så viser det seg gang på gang at jeg tok ganske feil av den personen. :yes:

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordommer har vi fordi vi sorterer og kategoriserer verden. En absolutt nødvendighet for å kunne forholde seg til en kompleks omverden. Skulle man møtt enhver person helt uten å ta hensyn til hva man vet om menneskelig oppførsel på forhånd, så ville det vært helt håpløst.

Fordommer er ikke en negativ ting. Det er en nødvendighet. Det er hvordan du bruker fordommene dine som avgjør. Altså hvor åpen du er for å justere inntrykket fordommene har gitt deg, hvor respektfullt og åpent du møter nye mennesker osv.

Lenke til kommentar

F.eks: du møter en gjeng på gata, de går med hetter, røyker noe mistenkelig og holder seg i skyggen. Mine fordommer ville være " oi, de holder jeg meg litt unna " mens en person HELT uten fordommer, ville gått bort til dem og spurt " halla, kan jeg bomme en sigg eller? "

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner at man skal være skeptisk i slike situasjoner da. Men det jeg lurer på er i andre uskyldige situasjoner som f.eks hva man tenker når man ser en blond jente med store pupper og masse sminke. Det som mange kaller "bimbo". Eller hva man tenker når man møter en utlending som har fin bil etc.

Jeg snakker om disse generelle fordommene som man har selv, eller som man har hørt andre har. Jeg lurer bare på hvorfor man dømmer folk før man blir kjent med dem :) Og hvordan kan vi snu det :yes:

Er bare interessert i å få vite hva dere andre tenker rundt dette :)

Lenke til kommentar

Hva med forkunnskaper? Ser du en person med en særegen klesstil, så kan du tenke deg hva den personen liker eller ikke liker. Ser du en person med et kors rundt halsen er det mest sannsynlig at den personen er kristen. Ser du en i militæruniform er det mest sannsynlig at den personen ikke er narkoman. Det går fint ann å vite ting om en person kun ved å se på ham, henne.

Har du problemer med hvordan du oppfører deg mot personer du ikke kjenner skikkelig, så får du prøve å oppføre deg normalt og skille tanker og handlinger. Du får bare være vennlig og lære mer om personen før du forandrer din oppførsel. Det er ikke galt og ha fordommer, det er en menneskelig evne som gjør at vi takler hverdagen bedre. Bare ikke la din oppførsel og handlinger gi uttrykk for det du tenker.

Lenke til kommentar
Ofte er uvitenhet grunnen til fordommer.

8315221[/snapback]

Uvitenhet er alltid grunnen til fordommer.

8315251[/snapback]

Og fordi man er uvitende bruker man tidligere erfaringer og har forventinger basert på disse. Altså fordommer.

Noe annet ville vært idiotisk.

Lenke til kommentar

Jeg får gi dere ett eksempel som jeg er veldig opptatt av da. Vi gikk forbi flere narkomane og hjemløse som satt på gata og tigget penger i Oslo. Jeg spurte de jeg gikk sammen med om de ikke fikk vondt av de? da sa de "næsj, har sett så mange at til slutt legger man ikke merke til dem engang" Jeg så rundt på folk som gikk forbi dem. Det var ingen som kastet ett blikk til dem engang! Jeg ble utrolig lei meg på deres vegne :cry: Der satt de på den kalde bakken midt på vinteren. Voksne mennesker som vi unge skal ha respekt for, også bare rister vi på hodet av de og går forbi. :no: Det er så feil!

Så kommer da de vanlige fordommene igjen da som jeg har hørt tusen ganger før "De har valgt det selv" "De kan jo bare skjerpe seg og få seg en jobb da!" "Det nytter ikke hjelpe, de faller bare tilbake igjen allikevel" Men det er vel ingen som egentlig har lyst til å leve det livet?

Vi er faktisk det eneste håpet de har hvis man tenker på det :dontgetit: Vi må ikke gi de opp.. :no:

Når en voksen mann som sikkert har levd ett hardt og vanskelig liv må synke ned til dette nivået, da er det faktisk på tide å reagere... dette bildet er riktig nok fra USA men det gjelder like mye her.. Respekt sier jeg bare..

post-124373-1175791858_thumb.jpg

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Tiggere har jeg ingen respekt for. Dessuten finnes det mange former. Og nå er det jo også mange østeuropeiske fattige folk som kommer hit og tigger. De kommer hit fordi de vet at vi er rike og vil utnytte det. Man får ta ansvar for seg selv, det er en regel som gjelder uansett hvor du kommer fra. De har tatt ansvar for seg selv og tar konsekvensene. Jeg tar ansvar for meg selv og tar mine konsekvenser. Dette gjelder kriminelle på samme måte som tiggere.

Jeg synes ikke synd på dem. Jeg vet ikke om de synes synd på seg selv. Hvis jeg ser en tigger, så vet jeg følgende: Den personen er fattig og har ikke "lykkes" i livet. Hvertfall ikke etter mine standarer.

Lenke til kommentar

Ja, for alt er jo så inn i helvette enkelt her i livet. Er jo "bare" å ta ansvar for seg selv. Lettvinte teorier finnes det nok av. Er man vellykket så har man mer vanskelig for å sette seg inn i situasjonen til folk som ikke har det så bra.

Husk at i ethvert menneskes situasjon spiller omverdenen (andre folk) en rolle - både i fortiden, nåtiden og fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er trist med tiggere, narkomane og uteliggere, uten tvil! Men fakta er desverre at mange har hatt og har fortsatt sjangsen til å få et bedere liv, bare de tar sjeen i rette hånden, og nå sier jeg mange, ikke alle!

Men tilbake til fordommer, så er det et negativt ladet ord laget for sette alle de som sorterer inntrykk i verden i bås, og det er alle. Ergo har alle "fordommer". (i en eller annen form)

Det er naturlig og nødvendig og vurdere situasjoner og personer ut fra erfaring, for det er nemlig det som ligg i bunn. Erfaringen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har min egen mening om hvorfor vi har fordommer, og det finnes ulemper og fordeler ved det.. Men det jeg vil vite er hvorfor vi umiddelbart snur til det negative, når vi egentlig ikke har noen gyldig grunn til det noen ganger.. kan man prøve og bli litt mildere i møte med andre? og la folk komme tvilen tilgode? nå snakker jeg også om ting som å la folk få ha sine egne meninger uten å irritere seg over det, men at man heller kan bli enige om å være uenige... :thumbup:

Hvis man har mye fordommer og irriterer seg over mye så går det kun utover deg selv, for ikke å snakke om blodtrykket og psyken din :p

grunnen til at jeg startet denne tråden er fordi jeg vil forbedre meg enda mer på det området, og godta andre som de er. :yes:

Hva så om henne jenta der borte på gata har grønn pønker sveis og svarte lær klær? Trenger jeg og snakke om henne til venninnene mine og le av henne bak ryggen hennes? :no: ja, jeg føler meg bedre etter å ha gjort det, for da føler jeg meg mere "normal" enn henne, og at jeg er en del av majoriteten her i samfunnet som kler seg nogenlunde vanlig, men det er ikke hun,, Da føler jeg meg på topp hvis jeg får snakket nedlatende om henne.. Hvorfor gjør jeg det? :( skammer meg..

Jeg vil så gjerne lære meg å sette pris på forskjellene hos oss :)

Håper dere skjønner hva jeg mener...

post-124373-1175804990_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror en av de største gruppene for har fordommer mot er folk som bruker ulovlige rusmidler (aka "narkomane"). Enten det er å ikke like dem, synes synd på dem eller se ned på dem. Samtidig er man helt normal og akseptert om man nyter det lovlige rusmidlet (aka alkohol). Mens ting blir mindre og mindre tabu i Norge, forblir narkotika på sin plass.

Lenke til kommentar
Jeg tror en av de største gruppene for har fordommer mot er folk som bruker ulovlige rusmidler (aka "narkomane"). Enten det er å ikke like dem, synes synd på dem eller se ned på dem. Samtidig er man helt normal og akseptert om man nyter det lovlige rusmidlet (aka alkohol). Mens ting blir mindre og mindre tabu i Norge, forblir narkotika på sin plass.

8317515[/snapback]

Jeg lover å gjøre mitt for å opprettholde status quo. ;)

Lenke til kommentar

For det første faller fremmedfrykt naturlig for mennesker. Bare ta en titt på historien, hvor stort sett alle folkeslag har hatt formelle eller uformelle forskjeller i hvordan de behandler folk fra "gruppen" versus folk fra utenfor "gruppen". Dette er én grunn til fordommer.

En annen er at de er en naturlig konsekvens av hvordan vi kategoriserer verden. Det at vi har en tilbøyelighet til å bare se de bevisene som bekrefter våre forutinntatte meninger er selvfølgelig også forsterkende.

Uvitenhet er ikke alltid grunnen til fordommer. Det hender at fordommer faktisk er korrekte. Det er sjelden, men det hender.

Ikke det at det er noe positivt å være forutinntatt når du møter en person. Men det kan være positivt om du ser en gjeng som ser skummel ut på byen en kveld - da kan det være at fordommene dine redder deg fra trøbbel, selv om det er aldri så politisk ukorrekt. Når sant skal sies er ikke det stort annet enn sunn fornuft. Om jeg har observert at en bestemt gruppe ofte er involvert i bråk, så holder jeg meg unna dem. Det er selvfølgelig ikke sikkert at alle i gruppen er bråkmakere. Om jeg møter dem personlig, finner jeg det fort nok ut.

Lenke til kommentar
Jeg lover å gjøre mitt for å opprettholde status quo.  ;)

8317691[/snapback]

Bullshit. Her, folkens, har vi fordommer på det sterkeste.

8317804[/snapback]

På det sterkeste faktisk.

Jeg ville sagt ting som alder, kjønn, rase, utseende, legning osv. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
”Sawubona!  Når zuluene møtes og hilser så sier de Sawubona, som betyr ”jeg ser deg”. Den andre svarer Sawubona tilbake; ”Jeg ser deg også”. Tenk noe så flott! Vårt eget ”Hei” blir noe platt i forhold, ikke sant?

Jeg ønsker å være et ”Sawubona-menneske”, Du er viktig – Jeg ser deg!"

Dette har en meget god venninne skrevet. Jeg mener at dette er en veldig god start, uannsett situasjon.

Jeg er uenig med de som prøver å fornuftsforklare fordommer. Smak på det ordet litt! Fordom, forhåndsdømming, negativitet, usikkerhet, dårlig selvbilde, projisering av egne følelser, herskesyke, krig og elendighet ...?

Jeg tror grunnen til at vi har fordommer er at vi mangler kunnskap, og er usikre på oss selv. Så for å beskytte oss selv tar vi på oss forskjellige masker, alt etter situasjon.

Tenk på hvilke muligheter vi hadde hatt hvis vi turde legge vekk alle maskene våre, og satse på at ingen vil meg noe vondt, og hvis det likevel skulle skje så er jeg sterk nok til å akseptere det, og likevel komme videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...