Gå til innhold

*LØST*D40 og UV filter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne:

UV filtre skrus på foran på objektivet.

Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne:

UV filtre skrus på foran på objektivet.

Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om.

8294812[/snapback]

hahaha 1000kroner ja :!:

kosta 300+ at jeg viste ikke hva UV filter før han på fotobutiken anbefalte det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

selvsagt, men det er dyyrt for gode filtre på denne størrelsen. Jeg har lånt en slik linse i avisa jeg jobber i, og denne hadde et nikon-glassfilter. Er dette mulig å få tak i? For meg er hensikten kun å holde støv og andre ulumskheter unna linsa. Øl inni utstyret har jeg lite lyst på.

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke noe tull, ihvertfall ikke for slike jobber jeg gjør. på 80-200n blir det desto viktigere siden denne er "brønnformet"

Så du blitserne som tagget på linsa til nrk nå i vinter? Kjipt om du får spraymaling rett på glasset..

Lenke til kommentar

Nå har ikke en CMOS-sensor det samme behovet for å bli beskyttet mot ultrafiolett lys som menneskehud. Men høyfrekvent lys som menneskeøyet ikke vil se har mer enn nok energi til å eksitere elektroner i en CMOS-sensor vil derfor registreres som synlig lys i den blå delen av spektrumet. Så bilder tatt i vanlig sollys uten UV-filter vil vise en høyere andel blått lys enn det spektrumet øyet kan oppfatte i det samme lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...