Bendorama Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Hei. nettopp kjøpt meg Nikon D40, men så finner jeg ikke ut hvordan ta på UV filteret Litt hjelp? takk. Endret 16. april 2007 av NadaX7 Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Du skrur det på ytterst på objektivet. Akkurat som du ville skrudd en kork på en Cola boks (om den hadde hatt skrukork..) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Det er rett det hauge sier, man bruker UV-filter på et objektiv, som skrus på helt framme på objektivet. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jepp, det som Olsen og Hauge sier er sant. Det skrus frampå Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg kan bekrefte det Olsen, Hauge og Litejk sier. Det skrus fremme på objektivet. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 (endret) jeg er helt enig i Hauge, Olsen litejk og Wilbill sin avgjørelse var bare jeg som prøvde å skru filtere på feil vei Endret 2. april 2007 av NadaX7 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne: UV filtre skrus på foran på objektivet. Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om. Endret 2. april 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne: UV filtre skrus på foran på objektivet. Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om. 8294812[/snapback] hahaha 1000kroner ja :!: kosta 300+ at jeg viste ikke hva UV filter før han på fotobutiken anbefalte det Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Når vi først snakker om uv filter: Hvor kan jeg finne et billig/bra 77mm filter til en nikon 80-200? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Når vi først snakker om uv filter: Hvor kan jeg finne et billig/bra 77mm filter til en nikon 80-200? 8365522[/snapback] Når du først har et godt objektiv, ikke ødelegg det med et billig filter. Kjøp kvalitet! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Men husk å skru det på helt ytterst på objektivet.... Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 jajajaja, tror dere har fått med hvordan få på et UV-filter skal tas på nå Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 selvsagt, men det er dyyrt for gode filtre på denne størrelsen. Jeg har lånt en slik linse i avisa jeg jobber i, og denne hadde et nikon-glassfilter. Er dette mulig å få tak i? For meg er hensikten kun å holde støv og andre ulumskheter unna linsa. Øl inni utstyret har jeg lite lyst på. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Nikons filtre er, pussig nok, ikke billige. www.ddmr.no fører Nikonfiltre. Jeg syns UV-filter er no' tull, men meg om det. Det har vært diskutert et utall ganger. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Nikons filtre er, pussig nok, ikke billige. www.ddmr.no fører Nikonfiltre. Jeg syns UV-filter er no' tull, men meg om det. Det har vært diskutert et utall ganger. 8366905[/snapback] Hvorfor mener du det? Det hjelper mot støt rett på frontelementet, og beskytter mot UV stråler. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er definitivt ikke noe tull, ihvertfall ikke for slike jobber jeg gjør. på 80-200n blir det desto viktigere siden denne er "brønnformet" Så du blitserne som tagget på linsa til nrk nå i vinter? Kjipt om du får spraymaling rett på glasset.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Nå har ikke en CMOS-sensor det samme behovet for å bli beskyttet mot ultrafiolett lys som menneskehud. Men høyfrekvent lys som menneskeøyet ikke vil se har mer enn nok energi til å eksitere elektroner i en CMOS-sensor vil derfor registreres som synlig lys i den blå delen av spektrumet. Så bilder tatt i vanlig sollys uten UV-filter vil vise en høyere andel blått lys enn det spektrumet øyet kan oppfatte i det samme lyset. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er ikke først og fremst uv-beskyttelse jeg trenger, men beskyttelse fra fulle folk og ølglass. Er dette tamron-filteret noe tess: http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=3332 Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Når vi først snakker om uv filter: Hvor kan jeg finne et billig/bra 77mm filter til en nikon 80-200? 8365522[/snapback] www.ebay.com søk på "77mm filter" Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Tør jeg anbefale et Hoya HMC Super Pro1 UV-filter? Ferdig fraktet rundt $ 44 fra en rekke selgere på ebay.com. (Pluss mva om du skulle være uheldig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå